شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
نشریه داخلی سازمان ها
تاریخچه نشریه داخلی به سال ۱۸۴۰ برمیگردد، در این سال اولین نشریه داخلی سازمانی به نام "Lowell Fertig" شكل گرفت. در واقع هدف از شكلگیری این نشریه ایجاد نشریهای به عنوان ابزاری برای روابط عمومی بود. پس اگر وظیفه روابط عمومی در سازمان رسیدن به تفاهم درون و برون سازمانی باشد، انتشار نشریه درونسازمانی یكی از ابزارهای مهم برای رسیدن به تفاهم در درون دستگاه است. به هر حال هدف از انتشار نشریه داخلی ارتباط منظم با گروهها یا افرادی است كه علایق مشتركی دارند. برای مثال سازمانها و شركتها تمایل دارند این عقیده را تفهیم كنند كه آنها گروهی كارآمد هستند كه هر جزء ایشان نیز موثر واقع میشود. آنها مایل هستند در امور كارمندان بحث كنند تا حس تعلق، اعتماد، حسن نیت و اشتیاق را برانگیزند.
●انواع نشریههای داخلی
نشریههای داخلی بر حسب نوع مطلب و هدف از انتشار به انواع مختلفی تقسیم میشوند كه هر یك كاركرد ویژه خود را دارند و با توجه به انگیزه روابط عمومی با هدف خاصی منتشر میشوند.
۱ _ نشریه داخلی اطلاعرسانی: این نوع نشریه معمولا با توجه به میزان فعالیت سازمان به صورت روزانه یا هفتگی منتشر میشود و مطالب آن حاوی اخبار درون سازمان به منظور آگاه كردن كاركنان از وضعیت داخلی و همچنین تصمیمگیریهای مدیران در مورد مسایل داخلی و كاركنان است. اطلاعیهها، بخشنامهها، انتصابها، ترفیعها و خبرهایی از این دست نیز در این نشریه میآید.
۲ _ نشریه داخلی آموزشی: نشریههای آموزشی هنگامی منتشر میشوند كه مدیران تصمیم بگیرند از طریق نشریه اقدام به آموزش كاركنان خود كنند. گاهی این نشریات میتوانند به عنوان كلاسهای آموزشی زمینه مساعدتری را برای آموزش فراهم آورند. نوع مطالب آموزشی بستگی تام به میزان تحصیلات كاركنان و اهداف آموزش دارد. گاه چند نشریه همزمان با توجه به نوع مخاطب منتشر میشود. مثلا نشریهای برای كاركنانی كه به كارهای تخصصی اشتغال دارند.
۳ _ نشریه سرگرمی و رفاهی: یكی از راههای حفظ روحیه بالای كاركنان انتشار نشریهای است كه محتوای آن به حفظ طراوت و شادابی كاركنان به نحو مقتضی كمك كند. مطالب شاد و سرگرمكننده، داستانهای خندهآور، داستانهای شاد و مصور و ... میتوانند اوقاتی از ساعت فراغت كاركنان را پر كنند و در ضمن تفریح و سرگرمی هم به شمار میآیند. دوره انتشار چنین نشریههایی معمولا هفتگی است اما به تشخیص روابط عمومی و تمایل روابط عمومی میتوانند هفتهای دو شماره هم انتشار پیدا كنند.
۴ _ نشریه تبلیغی: این نشریهها در سازمانهایی انتشار مییابند كه به علت گستردگی كار و یا كثرت تنوع محصول دارای تعداد كاركنان زیادی هستند كه در سازمانهای مختلف و یا حتی شهرهای گوناگون به كار مشغول هستند.
آگاهی دادن به كاركنانی كه در بخشهای مختلف مشغول به كار هستند و تبلیغ درباره فعالیتهای سازمانی ضروری به نظر میرسد. محتوای این نشریات معرفی فعالیت یا محصولاتی است كه تولید میشود زیرا اگر كاركنان از كم و كیف فعالیتها و تولیدات آگاه باشند طبیعتا نوعی غرور و افتخار به آنان دست میدهد و توانایی آنان را نیز افزایش میدهد. این نشریهها از نظر كاغذ و چاپ باید كیفیت بسیار بالایی داشته باشند و دوره انتشار آنها ماهانه باشد.
۵ _ نشریههای عمومی: این نشریهها متداولترین نشریههای داخلی هستند و محتوای آنها تلفیقی از اطلاعرسانی، آموزشی، سرگرمی و رفاهی است. تعداد هر یك از این موضوعها بستگی به مخاطبان آن دارد.
۶ _ خبرنامه الكترونیكی: امروزه با توجه به گسترش روزافزون اینترنت و پست الكترونیكی قدم منطقی بعدی برای برنامه بازاریابی داخلی ایجاد یك خبرنامه الكترونیكی به عنوان یك مكمل خبری است تا برای مخاطبان كنونی و بالقوه ارسال شود. انتشار یك خبرنامه الكترونیكی روشی كمهزینه برای حفظ ارتباط با مشتریها است.
هموطن
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت چین سیستان و بلوچستان انتخابات امیرعبداللهیان شورای نگهبان حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس نیکا شاکرمی
سیل ایران هواشناسی تهران شهرداری تهران باران سازمان هواشناسی آتش سوزی یسنا فضای مجازی پلیس زلزله
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا مسکن تورم بانک مرکزی قیمت دلار حقوق بازنشستگان بازار خودرو دلار ارز ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی سوئد مهران غفوریان رضا عطاران بی بی سی تلویزیون صداوسیما موسیقی سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه اسرائیل فلسطین روسیه آمریکا ترکیه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال علی خطیر جواد نکونام تراکتور بازی لیگ قهرمانان اروپا
آیفون اینستاگرام اپل ناسا گوگل صاعقه تلفن همراه عکاسی کولر
کبد چرب فشار خون گرما