دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
پست مدرنیسم از چه زمانی آغاز شد
نویسندگان و منتقدانی که از هفت کشور مختلف در مرکز بینالمللی هنرِ معاصر در بخارست گرد آمده بودند قرار بود درباره «طعمپست مدرنیسم» بحث و تبادل نظر کنند و آن طور که از یک چنین گروه گونه گونِ چند زبانه انتظار میرفت، معلوم شد که پست مدرنیسممثل بستنیهای میوهای فروشگاههای زنجیرهای بسکین ـ رابینز، طعمهای بس متنوع و جور واجوری دارد. اما سخنرانان وشرکتکنندگانِ آن همایش، به جای این که بحثهای خود را بر این نکته متمرکز کنند که پست مدرنیسم در اصل چیست، وقت خود رابیشتر صرف این موضوع کردند که پست مدرنیسم از چه زمانی آغاز شده است.
راستش، هیچ کس به طور جدّی با این نظریه مخالفتی نکرد که پست مدرنیسم چیزی است مربوط به گذشته. کریس کویلمانز،جوانترین شرکت کننده گفت که این موضوع او را به نحوِ حسرت بار و نوستالژیکی به یاد بحثهایی میاندازد که در دهه ۱۹۸۰ درکتابفروشیهای آمستردام در میگرفت. (و در پروازِ برگشت به امریکا، آن زنِ حدوداً سی سالهای که کنار من نشسته بود و مدیر آموزشبزرگسالان انستیتوی هنر شیکاگو بود پرسید «یعنی مردم هنوز دربارهاش حرف میزنند؟») چند نفری که از رومانی آمده بودند بر این نکتهتوافق داشتند که این اصطلاح از دید آنها به معنای نحوه تفکر و نوعی نوشتار است که با دوری جستن از مسایل سیاسی و تعهداجتماعیِ آشکار و بیاعتنایی به ظواهر، زیباییشناختی رسمی کمونیستی را واژگون میکند. آنتونیه زالیکا رماننویس و فیلمساز مهاجر بوسنیایی، این اصطلاح را با مغایر دانستن واژه »post« (پسا) با »ex« (پیشین)نمیپذیرفت و میگفت که تأکید روی واژه اول مثل بالا رفتن از کوه و به عقب برگشتن است برای فهم این که کجا بودهای و نه این که کجامیرفتی. کسانی که از کشورهای بالکان آمده بودند از تأکید بیش از حد روی معنای پا در هوایی و بیتعصبی گِله داشتند.
پیتر یوکس، نمایشنامهنویسی از انگلستان و کِرزیستوف شیزوسکی، نویسنده و ناشر لهستانی مخالفتِ گسترده خود را با گرایشپست مدرنیسم به ارزش بیشتر قایل شدن برای زیبایی شناختی و ارجح دانستن زیبایی شناختی بر اخلاقیات به روشنی ابراز داشتند. تنهادیوید آنتین، نظریهپرداز و هنرمند و بازیگر تئاتر، ظاهراً پست مدرنیسم را جنبشی زنده میدا نست که هنر را از قفس فرمولبندی شده ومدونِ روشنفکری رهایی بخشیده است.
با مزهترین بخش، تفاوتهایی بود که آنتین میان تجربه پست مدرن، هنر پست مدرن و نظریه پست مدرن قایل بود. او میتوانستبه خوبی این تفاوتها را برشمرد و من هم میتوانستم حرفهایش را بفهمم، زیرا ما هر دو در این همایش تنها کسانی بودیم که جنگجهانی دوم را به یاد داشتیم ـ یعنی دنیای پیش از پست مدرنیسم را به طور مستقیم و شخصاً تجربه کرده بودیم و فکرش را که میکردیممیدیدیم که بسیاری از داستاننویسان برجسته ـ که به شکلهای مختلف، پوچگرا، سورفیکشنیست(۱)، نویسنده طنز تلخ و سیاه، ومتافیکشنیست(۲) ـ نامیده میشدند، پیش از رواج اصطلاح پست مدرنیسم کم و بیش همروزگاران ما بودند: جان بارت۱۹۳۰ (۳)؛دانلد بارتلمی۱۹۳۱ (۴)؛ رابرت کوور(۵) (و آلوین گرینبرگ(۶) که آن قدرها شهرت نیافته ولی از جهاتی جذّابتر است زیرا به اندازهدیگران دنبالهرو یک برنامه و چارچوب کلی
نیست). ۱۹۳۲؛ ریچارد براتیگان۱۹۳۵.(۷)؛ تامِس پینچون۱۹۳۷.(۸)؛ اشمایل رید۱۹۳۸.(۹).
در اینجا شاید بد نباشد که آثاری را که در این مدت، به قول همکاران جوان امروزی، درکارنامه داشتیم، تاریخی کنیم یا تاریخی بنمائیم، هم برای عبرت نسل جوانتر از خودمان که اینتجربه را از سر نگذراندهاند و هم برای همروزگاران خودمان که چه بسا به فکر این شیوه نگریستنبه گذشته نیفتادهاند. در مرحله اول، همان طور که در جایی دیگر درباره وقایع معاصر نسلخودمان گفتم، در واقع هیچ اتفاق خاصی برای ما رخ نداد. جوانتر از آن بودیم که چیزی از«بحران سال ۱۹۲۹« در یادمان مانده باشد، جوانتر از آن بودیم که در جنگ جهانی دوم خدمتکنیم. پیش از آن که آزینهاور رئیس جمهور شود به دوران تین ایجری [دوران سیزده تا نوزدهسالگی] وارد شدیم (هر چند تین ایجرها به صورت یک طبقه وجود نداشتند.) تنها بارتلمی بودکه به کشور کره رفت و درست در همان روز ورودش، پیمان آتش بس به امضا رسید. کوور وپینچون بین کره و ویتنام در نیروی دریایی خدمت کردند. بعضی از ما نخستین افراد خانوادهمانبودیم که به کالج میرفتیم، چون توقعات و محدودیتهای خاصی که در قوانین سربازگیریایجاد شده بود. ما در آنجا نه تنها با متون و دست آوردهای فرهنگی دشواری به صورت چیزیکه موروثی نبوده و آموزشی از خارج بوده و بنابراین میتوانست مورد سئوال قرار گیرد مواجهمیشدیم بلکه متون زیادی را هم میدیدیم که هنوز نام فرهنگ زیرزمینی یا جانشینی پیدا نکردهبودند. (من این فرآیند را کمابیش ناخودآگاهانه در کتاب خاطرات خودم موسوم به آموزش طبقهمتوسط پایین شرح دادهام.»
این نکته مسلّم بود که ما به یک فرهنگ جانشین متفاوت نیاز داشتیم. فکرش را بکن، آنفرهنگ رسمیِ اواخرِ دهه ۱۹۴۰ و اوایل دهه ۱۹۵۰ چه رنگ و لحن قهوهای تیرهای داشت:سایههای گوناگونی از رنگ قهوهای. موسیقی مردمپسند پیش از راکاند رول (حدود ۱۹۵۵)زیادی شیرین و سوزناک بود و در رادیوها و گرامافونهای سکهای کمتر از آهنگهای تند جاز وکمی بعدتر از ریتم و جاز ملایم سیاهان مایه میگرفت. (و حتی چارلز پارکر آهنگهایش را باهمراهی سازهای زهی خوشایند مینواخت تا شنوندگان بیشتری جلب کند.) لیل آبنر همانقدرناجور از کار در آمد که داستانهای فکاهی مصوّر. و وقتی بیمزه نبود، سخت جدّی میشد.داستانهای عامهپسند تحت سلطه رئالیسم کاپیتالیستی قرار گرفت، داستانهای سطح بالا و نقدآنها تحت سلطه رئالیسم روانشناختی پسا جیمز [هنری جیمز و برادرش ویلیام]، شعر تحتسلطه نمونه تی. اس. الیوت و منتقدان نو. استیون مارکوس(۱۰)که منتقدی جوانتر بود اما بامکتب مجله پارتیزان ریویو بار آمده بود اعتراف کرد که از رمانهای اِولین وُو(۱۱) لذّت میبَرَد،هر چند این رمانها مضحک بودند. در مسایل سیاسی، ما آن چه را که اودیپا ماس(۱۲) شخصیترمان فریاد گروه (۱۳)۴۹ اثر پینچون این گونه میشناخت «زمانه حالتهای عصبی، کوتاهآمدنها و عقبنشینیها نه تنها در میان دانشجویان همدورهاش که همچنین در بیشترساختارهای قابل رؤیتِ پیرامون و پیشاپیش آنها، یعنی واکنشی ملی به پارهای آسیبشناسیهادر محلههای اشرافی که تنها راهِ علاجشان مرگ بود» تجربه کردیم.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت سیزدهم
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل بارش باران حج تمتع سیل سلامت سازمان هواشناسی زلزله پلیس وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا سایپا قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو مسکن بورس گاز ایران خودرو حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب تئاتر نمایشگاه کتاب تهران سالار عقیلی تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران دفاع مقدس سریال سینما
خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه آمریکا افغانستان سازمان ملل نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس لیگ برتر فولاد خوزستان رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی شفق قطبی تبلیغات ایرانسل نوآوری دبی گوگل ایلان ماسک ناسا اپل
ویتامین خواب کودک تجهیزات پزشکی شیر کاهش وزن افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری زایمان