دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مجله ویستا

تاثیر کلام اسلامی بر فلسفه اسلامی از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری


تاثیر کلام اسلامی بر فلسفه اسلامی از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری

راقم این سطور که خود در فلسفه طلبه ای نوپا و مبتدی است و در کلام نیز از فلسفه بی بهره تر است به خود اجازه ورود به این حیطه کاری را نمی داد

راقم این سطور که خود در فلسفه طلبه‏ای نوپا و مبتدی است و در کلام نیز از فلسفه بی‏بهره‏تر است. به خود اجازه ورود به این حیطه کاری را نمی‏داد. اما با توجه به گذشت‏بیش از پانزده سال از شهادت استاد و علی‏رغم عنایت و توجه جوامع علمی حوزه و دانشگاه به آثار آن شهید فرزانه، متاسفانه این مساله هر چند از دیدگاه آن متفکر عالیقدر از اهمیت فوق‏العاده‏ای برخوردار بود از دیده به دور مانده است. با اینکه یکی از امتیازات قابل توجه آن فیلسوف الهی نیز نسبت‏به دیگر استادان فلسفه توجه و عنایت‏خاص او به همین مساله می‏باشد. حقیر در بعض مراکز دانشگاهی و حوزه علمیه قم، با مراجعه به منابع کامپیوتری تالیفات استاد نیز به این مساله جز مواردی اندک برخورد نکردم. لذا با این انگیزه که شاید بعدها از اهل فن و یا مؤسسات علمی کار ناقابل و ناقص این حقیر را با دیده اصلاح به اکمال و اتمام برسانند، به صورت مقاله عرضه نمودم. امید آنکه مقبول درگاه احدیت افتد و مشمول دعای خیر روح پرفتوح استاد شهید نیز واقع شود. ان شاءالله

استاد شهید یکی از تحولات جدید در علم را در اروپا توجه به مسایل تاریخی علوم می‏داند و آن را موضوعی مفید به حساب می‏آورد. و می‏نویسد:

«در تحولات جدید اروپایی یکی از موضوعات مفیدی که نظر دانشمندان را جلب کرد. مطالعه تاریخ حیات علوم و فنون بود. (۲) »

و این در حالی است که راجع به مشرق می‏نویسند: «در مشرق زمین این جهت‏به کلی مهجور و متروک و مورد غفلت اهل نظر بود. (۳) »

البته این بی‏توجهی به تاریخ مسایل محدود به فلسفه نبوده بلکه درسایر علوم نیز جریان داشت «علمای مشرق زمین که در فنی وارد می‏شدند.فقط به جنبه های نظری مسایل می‏پرداختند و نظر به جنبه‏های تاریخی آنها نداشتند....» (۴)

این بی‏توجهی نقائص و اشکالاتی داشت. از جمله اینکه «موجب شده است که متخصصین فنون نیز از این قسمتها بی‏خبر بمانند و احیانا اشتباهات عظیمی به آنها دست‏بدهد. مثلا اگر کسی به کتب فلسفه از قبیل شرح منظومه حکیم سبزواری و غیره مراجعه کند و مسایل موجود را مورد نظر قرار دهد. چنین می‏پندارد که از دو هزار و چهارصد سال پیش که مکتب مشاء و مکتب اشراق تاسیس شده. مساله اصالت وجود و اصالت ماهیت مطرح بوده و مشائین اصالت وجودی و اشراقیین اصالت ماهوی بوده‏اند. همچنین از زمان‏ها مساله وحدت و کثرت وجود به همین صورتی که امروزه مورد مطالعه است، یعنی با توجه به اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، مطرح بوده و حکمای مشاء قایل به کثرت وجود بوده‏اند. و حکمای ایران باستان قایل به تشکیک وجود بوده‏اند. حال آنکه وقتی انسان به کتب فلسفه از چهارقرن پیش به آن طرف مراجعه می‏کند اسمی از اصالت ماهیت نمی‏یابد. اگر احیانا در بعضی کتب که از دوره ابن سینا به بعد تالیف یافته، بحثی از اعتباریت وجود و اینکه وجود از معقولات ثانیه است. به بیان آمده و دلایلی آورده شده، نه به آن معنی و مفهوم است که اخیرا در مبحث اصالت وجود و اصالت ماهیت قصد می‏شود. چنانکه عن قریب توضیح خواهیم داد..... (۵) »

مشکل دیگری که از این بی‏توجهی نشات می‏گیرد اینکه موجب انحراف افکار شده است (در این زمینه مسامحه‏های شده که افکار محصلین را خواه ناخواه منحرف می‏کند) (۶) .

ایشان در راس کسانی که با بیانات خود این مشکل را به وجود آورده‏اند از شیخ اشراق نام می‏برد و سپس به حاجی سبزواری تصریح می‏کند:

«به نظر ما شیخ شهاب‏الدین سهروردی معروف به (شیخ اشراق) بیش از هر فیلسوف دیگری بیانات گمراه کننده‏ای از نظر ریشه‏های تاریخی مسایل ابراز داشته است. (۷) »

«مرحوم ملاهادی سبزواری حکیم و عارف بزرگ قرن سیزدهم نیز به نوبه خود در گمراه ساختن افکار از نظر ریشه‏های تاریخی سهم بسزایی دارد. (۸) »

البته مرحوم استاد با اینکه شیخ اشراق و حاجی سبزواری را دو مصداق برای این انحرافات فکری تاریخی می‏داند، راجع به مرحوم حاجی دیدگاه خاصی دارد که ضمن بی‏اعتبار دانستن اینگونه نظرات حاجی آن را معلول عواملی می‏داند. چنانکه فرموده‏اند:

«آن چیزی که موجب شده بیانات مرحوم حاجی سبزواری ارزش تاریخی خود را از دست‏بدهد، با آنچه که درباره شیخ اشراق مصداق دارد، متفاوت است. نداشتن کتابخانه، اعتماد به نقل دیگران، میل شدید آن مرد بزرگ به توجیه و تاویل کلمات گذشتگان به محملی قابل قبول علت اصلی این امر است. (۹) »

در عین حال تصریح دارند بر اینکه در بین قدمای از فیلسوفان، ملاصدرا و حاجی سبزواری بیشتر از دیگران به این مساله توجه داشته‏اند. اما همان نقص را در مقام مقایسه بین حاجی و ملاصدرا برای حاجی قایل هستند. چنانکه می‏نویسد:

«قدما به طور کلی به سیر تاریخی مسایل توجه نمی‏کرده‏اند، ولی حاجی بیش از همه در این جهت توجه کرده است. ملاصدرا باز چون بر همه کتابهای دیگران احاطه داشته است گاهی وقتها که وارد سیر تاریخی مسایل می‏شود، خیلی عمیقتر از حاجی وارد می‏شود. ما که بعضی مسایل را مقایسه کرده‏ایم، دیده‏ایم که ملاصدرا از لحاظ سیر تاریخی مسایل را خیلی دقیقتر بیان کرده است. (۱۰) »

البته در جای دیگری راجع به مرحوم حاجی نوشته‏اند:

«اما حاجی به سیر تاریخی مسایل وارد نبوده و توجهی نداشته است. علتش هم این بوده که کتاب زیاد نداشته است. و می‏گویند همه کتابهایش از همین چند تا کتاب معمولی تجاوز نمی‏کرده است. لذا هر جا بخواهد مسایل را از جنبه تاریخی بیان کند حرفهایش چندان ارزشی ندارد. (۱۱) »

چنانکه گفته شد، دایره این بی‏توجهی گسترده بود و شامل علوم مختلف از قبیل طب، منطق، ریاضیات و ادبیات، حتی شامل علوم اسلامی مانند فقه، اصول و حدیث نیز می‏شده است. (۱۲) اما در میان آنها فلسفه به علل خاص خود بیشتر از علوم دیگر با این مشکل مواجه بوده است. استاد شهید ابهام، پیچیدگی مسایل فلسفی، بی‏توجهی فیلسوفان و علل خاص دیگر را از جمله این عوامل به حساب آورده، می‏فرمایند:

«در میان علوم و معارف وابسته به فرهنگ اسلامی آنچه از لحاظ سیر تاریخی از همه ناشناخته‏تر است، فلسفه می‏باشد. سر مطلب معلوم است، ابهام و پیچیدگی مسایل فلسفی...» (۱۳)

در جای دیگر فرموده‏اند:

«... این جهت را باید یادآوری کرد که تحقیق در "سیر فلسفه در جهان اسلام" در چهارقسمتی که ذکر شد (۱۴) یک زمینه صددرصد بکر و دست نخورده است. نه در غرب روی این زمینه کار درستی شده نه در شرق... (۱۵) »

حیات تعقلی در اسلام و سابقه دیرین آن

«علم کلام یک علم صددرصد اسلامی است.... (چرا) که پیدایش علم کلام در دینی مانند اسلام که مسایل زیادی درباره مبدا و معاد و انسان و جهان طرح کرده است و در اجتماعی مانند اجتماع اسلامی قرون اولیه اسلامی که یک نشاط علمی نیرومند بر آن حکومت می‏کرد، طبیعی و ضروری است.... (۱۶) »

در تالیفات و بیانات استاد شهید دلایل مقتضی بر این مدعا اقامه شده است. چنانکه می‏فرمایند:

«ما دلایل بسیار متقن داریم، که اصلا این مباحث، قبل از اینها (ترجمه فلسفه و منطق) به وجود آمده است. همین طور که بحثهای کلامی هم قبل از دوره ترجمه مطرح بوده است. فرنگیها خیلی کوشش کرده‏اند که برای بحثهای کلام عقلی. ریشه یونانی و ریشه هندی پیدا کنند. ولی اصلا پیدا نمی‏شود. یعنی بسیاری از این بحثهای کلام عقلی در وقتی پیدا شده است. که هنوز نه از هند چیزی آمده بود و نه از یونان چیزی بود.

بعضی از مسیحی‏ها می‏گویند که این مباحث، مثلا از ناحیه مسیحیان سوری سریانی آمده است. اینها هم اصلا نمی‏توانند این مطلب را ثابت کنند. مثلا همین ابوهذیل علاف که متعلق به اول قرن دوم است مسائل و مباحثی را مطرح‏کرده است. در صورتی که اصلا هنوز فلسفه‏ای ترجمه نشده بود.» (۱۷)

● دلایل استاد بر اثبات مدعای خود

۱) قرآن کریم :«قرآن کریم تکیه فراوانی به حیات تعقلی دارد.» (۱۸) چنانکه در جای دیگر نوشته‏اند:

«قرآن رسما بر برخی از مسایل اعتقادی از قبیل توحید و معاد و نبوت استدلال می کند و برهان اقامه می نماید و از مخالفان، حجت و برهان مطالبه می کند و می فرماید: «قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین‏» (بقره / ۱۱۱) (۱۹) »

۲) پیشوایان معصوم (پیامبر اسلام و امامان شیعه، خصوصا حضرت امام علی بن ابیطالب‏علیه السلام).

استاد شهید می فرمایند:

«در کلمات رسول خدا (۲۰) و علی علیه السلام بحثهای تعقلی دقیق و عمیق فراوان است.» (۲۱)

«در کلمات پیشوایان دین چه به صورت ادعیه و چه به صورت احتجاجات و چه به صورت خطبه و خطابه از این مسایل زیاد آورده شده است.» (۲۲)

در بین پیشوایان بزرگوار دین نقش امیرالمومنین علی علیه السلام متمایز است و این نیز خود معلول عواملی خاص است. چنانکه می فرمایند:

«حقیقت این است که طرح بحثهای عقلی عمیق در معارف اسلامی اولین بار به وسیله علی علیه السلام در خطب و دعوات و مذاکرات آن حضرت مطرح شد. او بود که اولین بار درباره ذات و صفات باری و درباره حدوث و قدوم، بساطت و ترکیب، وحدت و کثرت، و غیر اینها بحثهای عمیق را طرح کرد که در نهج البلاغه (۲۳) و روایات مستند شیعه مذکور است‏» (۲۴) .

۳) خوارج و دیگر مردمان از صدر اسلام، وی می فرماید:

«به علاوه سند دیگری که در اینجا هست این است که مسایل عقلی و فکری اول بار که طرح شد. در بحثهای خوارج طرح شد که در استدلالهای حضرت امیر هم هست....» (۲۵)

۴) متکلمان اسلامی و شیعی

«علم کلام از نیمه دوم قرن اول هجری پیدا شد. عده‏ای به بحث در اصول دین و به مباحث مربوط به توحید و صفات خداوند و تکلیف و معاد پرداختند.اینها به نام متکلمین خوانده شدند ....» (۲۶)

«متکلمین اسلامی قبل از آنکه کتب فلسفی ترجمه شود به یک سلسله بحثهای تعقلی و استدلالی پرداختند....» (۲۷)

«در میان متکلمین شیعی اولین فردی که در مورد عقاید کتاب تالیف کرده است. علی بن اسماعیل بن میثم تمار است‏» (۲۸)

با توجه به این دلایل در می یابیم که «حیات عقلی مسلمین سابقه طولانی‏تری دارد.و چهارده قرن از آن می گذرد.» (۲۹)

پی‏نوشتها:

۱- هرچند راقم این سطور نام دیگری برای این مقاله برگزیده بود. اما به تناسب اینکه هدف بررسی دیدگاههای استاد شهید می‏باشد عنوان مقاله نیز از تالیفات قلمی استاد انتخاب شده است. ر.ک به عدل الهی، ص‏۱۹ و مجموعه آثار ج‏۱، ص‏۵۲.

۲- اصول فلسفه و روش رئالیسم (صدرا)، ج ۳، مقاله ۷ ص ۷۲. مجموعه آثار، ج ۶، ص ۵۲۲.

۳- همان.

۴- همان.

۵- همان. همچنین ر.ک: مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۲۲۴-۲۲۵ (مقالات فلسفی).

۶- مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۲۳۷ (مقالات فلسفی).

۷- مجموعه آثار، ج ۵، ص ۲۳ (مقاله، نظری اجمالی به سیر فلسفه در اسلام).

۸- همان، ص ۲۳ و ۲۴.

۹- همان، ص‏۲۴.

۱۰- شرح مبسوط منظومه (انتشارات حکمت)، ج ۱، ص ۶۲ (پاورقی)، مجموعه آثار، ج ۹، ص ۶۲.

۱۱- همان (متن کتاب).

۱۲- اصول فلسفه و روش رئالیسم (چاپ صدرا)، ج ۳، مقاله ۷ ص ۷۲، مجموعه آثار، ج ۶، ص ۵۲۲.

۱۳- مجموعه آثار، ج ۵، ص ۲۳ (مقاله سیر فلسفه در اسلام); مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۲۳۷ (مقالات فلسفی).

۱۴- فلسفه کلی و الهیات به معنی الاخص و علم النفس و تا اندازه‏ای شامل منطق، ر.ک: به مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۲۲۳ (مقالات فلسفی).

۱۵- مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۲۲۵ (مقالات فلسفی).

۱۶- خدمات متقابل اسلام و ایران، ج ۲، ص ۵۱۷، مجموعه آثار، ج ۱۴، ص ۴۵۳.

۱۷- شرح مبسوط منظومه (حکمت)، ج ۱، صص ۲۷۹ - ۲۷۸ (پاورقی)، مجموعه آثار، ج ۹، ص ۲۳۳.

۱۸- مجموعه آثار، ج ۵، ص ۲۱ (مقاله سیر فلسفه در اسلام).

۱۹- خدمات متقابل اسلام و ایران، ج ۲، ص ۵۱۷، مجموعه آثار،ج ۱۴، ص ۴۵۳.

۲۰- مرحوم علامه محمد اقبال لاهوری چنین نوشته اند: «آغاز جستجوی شالوده های عقلی در اسلام را می توان از زمان خود حضرت پیغمبر دانست. آن حضرت غالبا چنین دعا می کرد: اللهم ارنی الاشیاء کماهی ...» ر.ک: احیای فکر دینی در اسلام، ص ۵.

۲۱- مجموعه آثار، ج ۵، ص ۲۱ (سیر فلسفه در اسلام).

۲۲- اصول فلسفه و روش رئالیسم (صدرا) ج ۵ (مقدمه)، مجموعه آثار، ج ۶، ص ۸۸۱.

۲۳- استاد شهید می فرمایند: در نهج البلاغه در حدود چهل نوبت درباره این مسایل و مطالب بحث‏شده است. بعضی از آن بحثها طولانی است. یعنی در حدود دو.سه صفحه است. سیری در نهج البلاغه، صص ۳۴-۴۴ و مجموعه آثار، ج ۶، ص ۸۸۱.

پروفسور هانری کوربن در این باره می نویسد: نهج البلاغه را می توان به عنوان یکی از مهمترین منابع اصول عقاید دانست. ر.ک: تاریخ فلسفه اسلامی، ص‏۵۴.

۲۴- آشنایی با علوم اسلامی، کلام، ص ۵۴، مجموعه آثار، ج ۳،ص ۹۲. خدمات متقابل اسلام و ایران، ج ۲، ص ۵۱۷، مجموعه آثار، ج ۱۴، ص ۴۵۳.

۲۵- شرح مبسوط منظومه (حکمت) ج ۱، ص ۲۷۹ (پاورقی) و مجموعه آثار، ج ۹، ص ۲۲۳.

۲۶- مجموعه آثار، ج ۴، ص ۹۵۱ (مقاله اصل عدل در سلام) ر.ک: سیری در سیره ائمه اطهار، ص ۱۴۵.

۲۷- مجموعه آثار، ج ۵، ص ۲۱ (مقاله سیرفلسفه در اسلام).

۲۸- آشنایی با علوم اسلامی، کلام (مجموعه آثار، ج ۳، ص ۹۳) و خدمات متقابل اسلام و ایران، ج‏۲، ص‏۵۱۷ و ر.ک: تاسیس الشیعه لعلوم الاسلام (اعلمی) ص ۳۵۳.

۲۹- مجموعه آثار، ج ۵، ص ۲۱ (مقاله سیرفلسفه در سلام).

۳۰- همان.

۳۱- خدمات متقابل اسلام و ایران، ج ۲، ص ۵۲۳ و مجموعه آثار، ج ۱۴، ص ۴۵۸.

۳۲- مجموعه آثار، ج ۵، ص ۲۱ (مقاله سیر فلسفه در اسلام).

۳۳- عبارات استاد در این قسمت‏بیشتر موارد با کمی تغییر و تصرف نقل شده است.

۳۴- مجموعه آثار، ج ۵، ص ۳۸۷ (شرح مختصر منظومه).

۳۵- همان (پاورقی).

۳۶- همان، پاورقی و صص ۱۴۹ و ۱۵۰ (کلیات فلسفه).

۳۷- همان، ص ۳۸۷ (پاورقی).

۳۸- همان، ص ۱۵۰ (کلیات فلسفه).

۳۹- همان، صص ۳۸۷ و ۳۸۸ (پاورقی، شرح مختصر منظومه).

۴۰- همان، ص ۳۸۷ (پاورقی، شرح منظومه).

۴۱- همان، ص ۱۵۰ (کلیات فلسفه).

۴۲- همان، ص ۳۸۸ (پاورقی، شرح منظومه).

۴۳- همان.

۴۴- مجموعه آثار، ج ۵، صص ۱۴۹ - ۱۵۰ (کلیات فلسفه، روشهای فکری اسلامی).

۴۵- همان، ج ۳، ص ۶۱. کلام، ص ۱۴.

۴۶- ابوجعفر محمد بن حسن معروف به خواجه نصیرالدین طوسی متولد جمادی الاول ۵۹۷ و متوفی ۱۸ ذی‏الحجهٔ (عید غدیر) ۶۷۲ ه. ق. مطابق با ۱۲۷۴ میلادی. که در سن ۷۵ سالگی رحلت کرده و در کاظمین دفن شده است. ایشان تالیفات زیادی دارد که محققان تالیفات ایشان را در بیشتر از ده محور کلی و تا ۲۷۴ کتاب و مقاله ضبط کرده‏اند. ر.ک: نصیرالدین الطوسی، د. هانی، نعمان فرحات، بیروت.

(ایشان) مظهر و نماینده کامل کلام شیعی است (مجموعه آثار ج ۵، ص ۱۵۰).

۴۷- مجموعه آثار، ج ۵، ص ۱۵۰ (کلیات فلسفه).

۴۸- همان، ج ۳، ص ۹۵، کلام، ص ۵۸.

۴۹- تجرید العقاید یا تجرید الکلام; این کتاب یکی از معروفترین کتب کلام است (مجموعه آثار، ج ۵، ص‏۱۵۰). خواجه با تالیف کتاب تجرید الاعتقاد محکمترین متن کلامی را آفرید. پس از تجرید هر متکلمی اعم از شیعه و سنی که آمده به این متن توجه داشته است (مجموعه آثار، ج ۳، کلام، ص ۹۵) کتاب تجرید در تحول مسایل کلامی نقش دارد و از آن کتابهایی است که زیاد شرح شده و بر آن حاشیه زده شده است (شرح مبسوط، ج‏۱، ص ۲۷۱) و (مجموعه آثار، ج ۱۴، ص ۴۵۵).

۵۰- مجموعه آثار، ج ۳، ص ۹۵، کلام، ص ۴۸.

۵۱- شرح مبسوط منظومه (حکمت)، ج ۱، ص ۲۲۱ و مجموعه آثار، ج ۹، ص ۲۱۸.

۵۲- علاءالدین علی بن محمد معروف به فاضل قوشچی م ۸۹۷. کتاب را برای سلطان ابوسعید کورکانی تالیف کرد. و این شرح به نام شرح جدید معروف است.

۵۳- قاضی عضدالدین ایجی (م ۷۵۷) معاصر و ممدوح حافظ است کتاب او، المواقف فی علم الکلام سخت تحت تاثیر کتاب تجریدالعقاید (خواجه نصیرالدین طوسی) است (مجموعه آثار، ج ۵، ص ۱۵۱ و ۱۴۹ با کمی تغییر و تصرف).

۵۴- میر سید شریف جرجانی م ۸۱۶ (شیراز) این شرح بر کتاب المواقف از همه معروفتر است (مجموعه آثار، ج ۵، ص ۱۵۱ با تصرف).

۵۵- سعدالدین تفتازانی مسعود عمر بن عبدالله هروی شافعی خراسانی صاحب تهذیب در فن منطق و مقاصد در علم کلام و ... شاگرد قطب رازی و قاضی ایجی در سال ۷۹۲ در سمرقند وفات کرده و در سرخس دفن شده است.

۵۶- همان.

۵۷- سید الحکماء والمدققین، محمد بن ابراهیم، ملقب به صدرالدین کبیر در سال ۹۰۳ به قتل رسیده است (هدیهٔ الاحباب، ص ۲۰۶).

۵۸- استاذالبشر، عقل حادی عشر، خاتم حکماء و عزت علما، فرزند صدرالدین محمدبن ابراهیم، در سال‏۹۴۸ در شیراز وفات یافت (هدیهٔ الاحباب، ص ۲۲۶).

۵۹- ملا جلال الدین محمدبن سعد دوانی، حکیم، متکلم، فاضل، شاعر، محقق ... در اوایل بر مذهب تسنن بوده، لکن بعد شیعه شد. زمان وفاتش بعد از سال‏نهصد قمری است (هدیهٔ الاحباب، ص ۱۵۴) در سال ۸۰۳ متولد و ۹۰۳ یا ۹۰۸ در گذشته است (خدمات متقابل، ج ۲، ص ۵۷۸).

۶۰- سید اجل، محقق نحریر و عالم مدقق خیبر حکیم متکلم ماهر در عملیات و کامل در نقلیات میر محمد باقر بن الحسینی الاسترآبادی معروف به میرداماد، ... میرداماد در تعبدات بی‏نهایت رسیده بود. و قرآن مجید را بسیار تلاوت می‏کرد....(هدیهٔ‏الاحباب، شیخ عباس قمی، ص ۱۵۲) استاد شهید می‏فرمایند. فلسفه به وسیله میرداماد رنگ و بوی دیگری می‏گیرد.... وی علاوه بر اینکه فیلسوف بود، فقیه و ریاضیدان و ادیب و رجالی هم بود. روی همرفته مردی جامع بود. و خود را معلم ثالث، می‏خواند. (خدمات متقابل اسلام و ایران، ج‏۲، ص ۵۸۳).

۶۱- حکیم الهی و فیلسوف ربانی بی‏نظیر که حکمت الهی را وارد مرحله جدیدی کرد ... (خدمات متقابل اسلام و ایران، ج ۲، ص ۵۸۶).

۶۲- شرح مبسوط منظومه (حکمت)، ج ۱، ص ۲۷۶ (پاورقی) و مجموعه آثار، ج ۹، ص ۲۲۱-۲۲۲.

۶۳- آشنایی با علوم اسلامی، کلام اسلامی، ص‏۵۸. مجموعه آثار، ج ۳، ص ۹۵ و ج ۵، ص ۱۵۰ (کلیات فلسفه) و شرح مبسوط منظومه، ج ۱، ص ۲۸۱.

۶۴- خدمات متقابل اسلام و ایران، ج ۲، ص ۵۷۳ و مجموعه آثار، ج‏۱۴، ص‏۵۰۱.

۶۵- آشنایی با علوم اسلامی، کلام، ص ۵۸ و مجموعه آثار، ج ۳، ص ۹۵.

۶۶- همان.

۶۷- همان.

۶۸- اصول فلسفه و روش رئالیسم (صدرا)، ج ۳، ص ۱۹۸ (مقاله نهم) و مجموعه آثار، ج ۶، ص ۶۴۸.

۶۹- مجموعه آثار، ج ۳، ص ۹۵، کلام ۵۸ (با تغییرو تصرف).

۷۰- همان، ج ۵، ص ۱۵۰ (کلیات فلسفه).

۷۱- مجموعه آثار، ج ۵، ص ۱۵۵ (کلیات فلسفه، درس پنجم).

۷۲- همان، ج ۱۳، ص ۲۳۳ و ۲۳۴ (مقاله، فلسفه‏اسلامی پیش از ملاصدرا).

۷۳- همان، ج ۳، ص ۹۵ و آشنایی با علوم اسلامی، کلام، ص‏۵۸.

۷۴- همان.

۷۵- همان، ج ۱۳، صص ۲۳۴ - ۲۳۵.

۷۶- آشنایی با علوم اسلامی، کلام، ص ۵۵ (درس هفتم). مجموعه آثار ج‏۳، ص‏۹۳.

۷۷- همان، ج ۱، ص ۵۲ و عدل الهی، ص‏۱۹ - ۲۰ (مقدمه).

۷۸- اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج‏۳، ص ۱۹۸ (مقاله نهم). مجموعه آثار، ج ۶، ص ۶۴۸.

۷۹- مجموعه آثار، ج ۳، ص ۶۱ و آشنایی باعلوم اسلامی، کلام و ر.ک: مدخل و در آمد علم کلام، علی ربانی گپایگانی، صص ۱۷۷ - ۱۷۳.

۸۰- اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۳، ص‏۱۹۸ (مقاله نهم).

۸۱- مجموعه آثار، ج‏۱، ص‏۵۲ و عدل الهی، صص‏۲۰ - ۱۹ (مقدمه) و مجموعه آثار ج ۵، صص ۱۴۸-۱۴۷ (کلیات فلسفه).

۸۲- همان، ج ۱۳، ص ۲۸۸ (مقاله وجود ذهنی) و ص‏۲۴۰ (مقاله فلسفه اسلامی بیش از ملاصدرا) و شرح مبسوط، ج ۱، ص‏۲۷۳.

۸۳- مجموعه آثار ج ۱۳، ص ۲۳۳ (مقاله فلسفه اسلامی پیش از ملاصدرا).

۸۴- همان.

۸۵- مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، الوالحسن علی بن اسماعیل الاشعری، متوفی ۳۲۴.

۸۶- مجموعه آثار، ج ۱۳، صص ۲۳۵ - ۲۳۴.

۸۷- مجموعه آثار، ج‏۱۳، ص ۲۲۵ (مقالات فلسفی).

۸۸- همان، ص ۲۲۵-۲۲۶.

۸۹- حضرت استاد فرموده‏اند: «از مسائل وجود گویا دو مساله است که در فلسفه ارسطو نیز مطرح بوده است. یکی مساله بداهت وجود و دیگری هم مسئله اشتراک معنوی وجود. عیز از اینها مساله دیگری در فلسفه ارسطو مطرح نبوده است و شرح مبسوط منظومه، ج‏۱، ص‏۱۹. مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۲۵۵، مقالات فلسفی، حکمت صدرالمتالمین.

۹۰- مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۲۳۳. مقاله فلسفه اسلامی پیش از ملاصدرا.

۹۱- اصول فلسفه و روش رئالیسم (صدرا)، ج ۱۳، ص ۱۷ (مقاله هفتم)، مجموعه آثار، ج ۶، ص ۴۶۷.

۹۲- همان.

۹۳- همان، ص ۱۹۸ (مقاله نهم); مجموعه آثار، ج ۶، ص ۴۶۷.

۹۴- همان، ص ۴۲ و صص ۷۳ و ۷۴ (مقاله هفتم).

۹۵- شرح مبسوط منظومه (انتشارات حکمت)، ج ۱، ص ۶۰ (پاورقی) و مجموعه آثار، ج‏۹، ص‏۶۰.

۹۶- مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۲۳۳ (مقالات فلسفی) و شرح مبسوط ج‏۱، ص ۵۹ و ۶۰ و مجموعه آثار، ج‏۹، ص ۵۹ و ۶۰.

۹۷- مجموعه آثار، ج‏۱۳، ص ۲۵۶ (مقالات فلسفی).

۹۸- شرح مبسوط منظومه، ج‏۲، ص‏۱۷۹، و مجموعه آثار، ج‏۹، ص‏۴۵۳.

۹۹- مجموعه آثار، ج ۱، ص ۲۴ و ج ۹، ص ۳۵.

۱۰۰- همان، ج ۷، ص ۴۸۰ - ۴۸۱ (الهیات شفا، مقاله ۷).

۱۰۱- شرح مبسوط منظومه، ج ۲، ص ۲۴۱، با اندکی تلخیص، مجموعه آثار، ج ۹، ص ۴۹۹.

۱۰۲- مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۲۳۴ (مقالات فلسفی).

۱۰۳- ابوالحسن علی بن اسماعی اشعری نواده ابو موسی اشعری به سال (۲۶۰ ق) در بصره زاده شد و پس از آنکه عمر خود را در مبارزه در راه سنت و نبرد با معتزله گذرانید به سال ۳۲۴ ق در بغداد بدرود حیات گفت. (تاریخ فلسفه، حناالفاخوری ص ۱۴۷ و ۱۴۶) شهید مطهری درباره او چنین نوشته است: او که شخص نابغه و مفکر بزرگی بوده ست‏برای دعاوی اهل حدیث پایه استدلالی ریخت و با نیروی اسلام و نه مثل متوکل با زور موجی علیه معتزله در دنیای اسلام به وجود آورد. شرح مبسوط ج‏۱، ص‏۴۲.

۱۰۴- شرح مبسوط منظومه، ج ۱، ص ۲۸۰ و مجموعه آثار، ج ۹، ص ۲۲۴.

۱۰۵- مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۲۸۸ و ۲۴۰ و ۲۴۱.

۱۰۶- همان، ج‏۵، ص‏۲۲۳.

۱۰۷- اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج‏۵، ص ۵۴ و شرح مبسوط منظومه، ج‏۳، ص‏۱۸۶ و مجموعه آثار، ج‏۱۳، ص ۲۳۳ و ۲۳۴.

۱۰۸- همان و مجموعه آثار، ج ۶، ص ۹۲۰ (با اندکی تلخیص).

۱۰۹- ابوریحان بیرونی متوفی ۴۴۰ ق / ۱۴۰۸ م، معاصر ابوعلی سینا. تخصص بیرونی در ریاضیات و نجوم و تاریخ و جغرافیا و شناخت ادیان وعقاید ملل است. چند زبان می‏دانسته و به سایر علوم زمان خویش نیز وارد بوده است (مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۸۴) جهت آگاهی بیشتر از مقام بیرونی مراجعه کنید به همان صص ۸۰-۸۶ و مجموعه آثار، ض ۱۴، ص ۴۷۸ و ۴۷۹ (خدمات متقابل اسلام و ایران).

۱۱۰- مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۱۰۳ (مقالات فلسفی، پرسشهای فلسفی ابوریحان از بوعلی).

۱۱۱- همان، ج ۷، ص ۳۲۸ (درسهای الهیات شفا مقاله ششم).

۱۱۲- همان ج‏۱۳، ص‏۲۶۴ (مقالات فلسفی; حکمت صدرالمتالهین).

۱۱۳- علل گرایش به مادیگری، ص ۱۱۶ و مجموعه آثار ج ۱، ص ۵۰۵.

۱۱۴- مجموعه آثار، ج‏۱۳، ص‏۲۳۴.

مجلات فصلنامه نامه مفیدشماره ۱۲


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.