جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

لطفا ایمیل تان را Reset کنید


لطفا ایمیل تان را Reset کنید

همکاریهای اینترنتی مایکروسافت با یاهو

شرکت مایکروسافت که به طور تخصصی در زمینه نرمافزار فعالیت میکند، با ۹۳ هزار کارمند در ۱۰۵ کشور و با درآمد سالانه ۶۰ میلیارد دلار به عنوان بزرگترین تولیدکننده نرمافزار جهان محسوب میشود و تمام رقبا را با فاصله زیاد پشت سر گذاشته است. این شرکت که از ابتدا شعار خود را یک کامپیوتر روی هر میز و در هر خانه، شامل نرمافزارهای مایکروسافت قرار داده بود، هماکنون با مجموعه نرمافزاری Office و سیستمعامل ویندوز بیش از ۹۰ درصد کامپیوترهای شخصی در دنیا را تحت پوشش قرار داده و از این طریق شعار خود را محقق ساخته است. شعبه مرکزی مایکروسافت هماکنون ۷۵۰هزار متر مربع وسعت دارد و بیش از ۳۰هزار نفر در آن کار میکنند. اما این موفقیتهای نرمافزاری باعث نشده که این شرکت بزرگ از تلاش در دیگر حوزهها دست بردارد. مایکروسافت هماکنون علاوه بر نرمافزار در زمینه نشر، تحقیق و توسعه، سختافزار، بازیهای کامپیوتری و... فعالیت میکند و از دیگر فعالیتهای غیرنرمافزاری آن میتوان به شبکه تلویزیونی MSNBC، جستوجوگر اینترنتی Bing، دانشنامه چند رسانهای انکارتا، سیستمهای سختافزاری کامپیوتر، کنسول بازی Xbox، دستگاه چندرسانهای قابلحمل Zune و... اشاره کرد. اما در میان این فعالیتهای غیرنرمافزاری، آنچه که از مدتی پیش توجه همه کاربران و کارشناسان را به این شرکت جلب کرده، پیشنهاد غیرمنتظره این شرکت بزرگ برای افزایش همکاری در حوزه جستوجوهای اینترنتی و همکاری با دومین جستوجوگر اینترنتی جهان، یعنی یاهو بوده است.

● اولین پیشنهاد

استیو بالمر، مدیرعامل مایکروسافت در اول فوریه ۲۰۰۸ اعلام کرد شرکت وی قصد خرید موتور جستوجوی یاهو را دارد. این خبر در ابتدا توجه رسانههای خبری و کلیه فعالان در حوزه فناوری را به خود جلب کرد و باعث شد دور تازهای از گفتوگوها و مذاکرات بین دو شرکت یاهو و مایکروسافت آغاز شود. اما پس از گذشت ماهها مذاکره و گفتوگو، دو شرکت نتیجهای نگرفتند و یاهو با واگذار شدن به مایکروسافت موافقت نکرد و به دنبال آن، بسیاری از سهامداران و سرمایهگذاران یاهو از این جریان ناراحت شدند و مخالف شدید خود را به مدیرعامل این شرکت اعلام کردند. اما پس از گذشت یک سال، این ماجرا بار دیگر قوت یافت و جری یانگ مدیرعامل اسبق یاهو و مخالف اصلی فروش این شرکت به مایکروسافت در پی مخالفتهای شدید سهامداران کنارهگیری کرد و کارول بارتز به جای او مشغول به کار شد.

مدیرعامل مایکروسافت در نخستین پیشنهاد اعلام کرد که قصد دارد با پرداخت ۳۱ دلار بهازای هر سهم و در مجموع ۶/۴۴ میلیارد دلار، شرکت یاهو را که دومین جستوجوگر اینترنتی دنیا محسوب میشود به طور کامل خریداری کند. اما این پیشنهاد با انجام چندین ماه مذاکره و کشمکش به نتیجه نرسید و مدتی پیش از اینکه هیات مدیره یاهو دریافت مبلغ ۳۳ دلار بهازای هر سهم را رد کنند، استیو بالمر طی نامهای انصراف مایکروسافت از خرید یاهو را اعلام کرد که البته این نامه بیشتر یک تصمیم راهبردی مینمود. در پی این موضعگیری مایکروسافت، یاهو اعلام کرد که همچنان راه مذاکره با این شرکت باز است، اما مایکروسافت به این خبرها توجهی نکرد و تصمیم خود برای خرید یاهو را برای همیشه کنار گذاشت. پس از اینکه سرمایهگذاران ناامیدی خود از قطع مذاکرات مایکروسافت و یاهو را با پایین آوردن ۱۵ درصدی ارزش سهام یاهو نشان دادند، واکنشهای متضادی رخ داد. رییس یاهو در بخشی از اظهارات خود عنوان کرد: «ما در حال مذاکره و یافتن راهی برای ایجاد زمینههای مشترک بودیم که آنها ناگهان تصمیم گرفتند کنار بکشند و این در حالی است که مایکروسافت مذاکره را آغاز کرده بود و خودش از آن کنار کشید».

با وجودی که مایکروسافت برای دادن پیشنهاد مشترک خرید به یاهو با شرکت News Corp مذاکره کرده بود، اما مشخص است که مایکروسافت یاهو را فقط برای خود میخواست و امیدوار بود که این شرکت را به تنهایی تصاحب کند. البته مایکروسافت و غول رسانهای News Corp که مالک شرکت Dow Jones ناشر روزنامه Wall Street Journal است، از اظهار نظر در این زمینه امتناع کردند، اما آنچه مسلم است، از زمان منصرف شدن مایکروسافت در دور اول مذاکرات، افت ارزش سهام یاهو دور از انتظار نبود. همان طور که در زمان پیشنهاد ۶/۴۴میلیارد دلاری مایکروسافت به مسؤولان یاهو، ارزش سهام یاهو رشد داشت و در همان زمان کارشناسان تاکید کردند عدم استقبال یاهو از این پیشنهاد نیز افت ارزش سهام را در پیش خواهد داشت. حتی مدیرعامل مایکروسافت نیز قبل از ارائه این پیشنهاد بزرگ تاکید کرده بود که درصورت حساسیت بیشتر مسؤولان یاهو، آینده روشنی از این رد پیشنهاد را برای یاهو نمیبیند. حین مذاکرات یاهو و مایکروسافت مدیران گوگل نیز همواره این پیشنهاد را برای آینده وب خطرناک خوانده و به مدیران یاهو تذکر داده بودند که اگر چنین معاملهای انجام شود، سهم مایکروسافت از دنیای کاربران سایبر افزایش فوقالعادهای خواهد داشت و در این صورت و با وجود روحیات انحصارطلبی مایکروسافت، خطرات بیشماری دنیای وب را تهدید میکند. پس از آنکه شرکت مایکروسافت بعد از سه ماه تلاش از خرید شرکت یاهو منصرف شد، قیمت سهام ثبت شده یاهو در آلمان ۱۷درصد کاهش پیدا کرد.

گفته میشود که ناتوانی دو طرف برای توافق بر سر قیمتی مناسب باعث انصراف مایکروسافت از خرید یاهو شد. البته هر کدام از طرفین معامله با اظهارنظرهای متفاوت سعی در مبرا کردن خود از اتهامات وارده دارند. یاهو همواره تاکید میکند ارزش قیمتی آن بسیار بیشتر از پیشنهاد ارائه شده توسط مایکروسافت است و باید مسایل دیگری به جز ارزش سهام یاهو نیز در نظر گرفته شود، حال آنکه مسؤولان مایکروسافت ادعا میکنند به دلیل اینکه پیشنهاد قیمتشان بیشتر از ارزش سهام یاهو بوده، این شرکت با رد این پیشنهاد با مشکلات عدیده ای مواجه شده است. مدیر امور بینالملل گوگل در این خصوص میگوید: «پیشنهاد خصمانه مایکروسافت برای خرید یاهو و اصرارهایی که در این راستا به عمل میآورد باعث نگرانی ما درباره آینده اینترنت شد».

لری یو گفته که این پیشنهاد مایکروسافت و فشارها و اصرارهایی که طی نامههای مختلف به یاهو وارد میشد، چیزی فراتر از یک پیشنهاد تجاری برای خرید یاهو بود و میتوانست تهدیدی برای اینترنت به شمار آید. اگر چه این پیشنهاد پذیرفته نشد و در نهایت یاهو به عنوان یک شرکت مستقل و شریک اینترنتی مایکروسافت، با غول نرمافزاری جهان به توافق رسید، اما بسیاری از کارشناسان هماکنون اعلام کردهاند که این توافق از واگذاری یاهو به مایکروسافت بهتر بوده و مزایای بیشتری را برای هر دو شرکت به همراه داشته است. جمع زیادی از کارشناسان از زمان انتشار اولین پیشنهاد استیو بالمر به یاهو اعلام کردند که اگر شرکت یاهو به مایکروسافت فروخته شود، در مرحله نخست مساله نقض قانون و از بین بردن فضای رقابتی مطرح میشود. اگر چه وزارت دادگستری آمریکا تاکنون نشان داده است که بیشتر مراقب کنترل نیروی گوگل است و با مایکروسافت مشکل چندانی ندارد، اما اگر شرکت یاهو به مایکروسافت واگذار میشد و توان مایکروسافت در دنیای اینترنت افزایش میافت، به احتمال قوی وزارت دادگستری آمریکا سراغ غول نرمافزاری جهان هم میرفت و مشکلات جدیدی را برای آن به وجود میآورد.

طی سالهای اخیر اتحادیه اروپا بیشترین مخالفت و شکایتها را علیه مایکروسافت کرده و جریمههای سنگین را به این شرکت تحمیل کرده است که البته احتمال میرود در آینده نزدیک این اختلافها گریبانگیر گوگل هم بشود. اگر چه اتحادیه اروپا در حال حاضر تنها به سیستمعامل ویندوز و ضمیمهکردن مرورگر اینترنتی Internet Explorer به آن و از بین رفتن فضای رقابتی در اروپا توجه دارد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر یاهو به مایکروسافت واگذار میشد، مخالفتهای اتحادیه اروپا با اقدامات این شرکت افزایش پیدا میکرد.

● آغاز همکاری

آغاز موافقت مایکروسافت و یاهو برای همکاری با یکدیگر در حوزه جستوجوهای اینترنتی باعث شد گمانهزنیها در مورد همکاری یاهو با گوگل افزایش یابد و سایتهای خبری، مطالب مختلفی را در این زمینه منتشر کنند. در آوریل سال گذشته، یاهو اعلام کرد به صورت آزمایشی و محدود، سرویس AdSense گوگل را در سرویس Search خود به کار میگیرد تا بتواند آگهیهای تبلیغاتی گوگل را در موتورجستوجوی ویژه خود برای آمریکا به نمایش بگذارد. زمانی که مایکروسافت در مه ۲۰۰۸ از خرید شرکت یاهو صرف نظر کرد و درخواست خود را پس گرفت، خبرهای دیگری منتشر شد که نشان از افزایش همکاریهای گوگل و یاهو داشت. اما با گذشت مدتی کوتاه، این گمانهزنیها کنار رفت و با منتفی شدن واگذاری یاهو به مایکروسافت، اخبار دیگری مبنی بر آغاز همکاریهای دو شرکت در فضای جستوجو و تبلیغات اینترنتی منتشر شد. جری یانگ که در آن زمان مدیریت شرکت یاهو را در اختیار داشت و مخالف اصلی فروش این شرکت به مایکروسافت بود، برای همکاری با مایکروسافت در قالب دو شرکت مستقل نیز موافقت نکرد تا آنکه پس از گذشت مدتی به پیشنهاد هیات مدیره، یانگ برکنار شد و کارول بارتز سمت او را در دست گرفت. سر کار آمدن کارول بارتز امیدهای تازهای را برای همکاریهای بیشتر یاهو و مایکروسافت زنده کرد و باعث شد دور تازهای از مذاکرات در این زمینه آغاز شود. این مذاکرات طی ماههای گذشته گسترش یافت و سرانجام مایکروسافت و یاهو در حدود یک ماه قبل اعلام کردند برای آغاز همکاریهای اینترنتی در حوزه جستوجو و تبلیغات بازرگانی با یکدیگر به توافق رسیده و قرارداد همکاری را با هم منعقد کردهاند. پس از انجام این توافق، استیو بالمر و کارول بارتز مدیران عامل مایکروسافت و یاهو، هر کدام به تنهایی نظرات خود را در مورد انعقاد این قرارداد و اهمیت آن برای هر دو شرکت اعلام کردند که بررسی اجمالی این نظرات نیز حاکی از توجه هر دو شرکت به افزایش درآمدهای اینترنتی بر اساس این همکاری بود.

● ورود گوگل

پس از آنکه مایکروسافت پیشنهاد خود برای خرید کل شرکت یاهو را پس گرفت، اعلام کرد که حاضر است در قبال خرید بخش جستوجوگر یاهو یک میلیارد دلار پرداخت کند و با دادن ۳۵ دلار بهازای هر سهم، ۸ میلیارد دلار دیگر نیز در این شرکت سرمایهگذاری کند. این قرارداد شامل گسترش بخش تحقیق و توسعه یاهو میشد که هر دو شرکت میتوانستند از این بخش به صورت مشترک استفاده کنند. در این قرارداد هیچ مطلبی در مورد آگهیهای تبلیغاتی منتشر نشده و دوره زمانی آن نیز سه سال اعلام شده بود. اگرچه این قرارداد به این صورت عملی نشد، اما آغاز همکاریهای کنونی مایکروسافت و یاهو باعث شد تا گوگل با احساس خطر بیشتر، تلاش خود را برای رقابت با مایکروسافت افزایش دهد. گوگل که تاکنون به صورت انحصاری بازار جهانی آگهیهای تبلیغاتی آنلاین را در اختیار داشت و اجازه ورود شرکت دیگری را نمیداد، هماکنون به این نتیجه رسیده که مایکروسافت- یاهو میتواند رقیبی جدی و سرسخت برای آن محسوب شود و از درآمدهای انبوه آن بکاهد. در دوازدهم ژوئن سال جاری که یاهو درخواست شرکت مایکروسافت برای خرید بخش جستوجوگر اینترنتی را رد کرد، اخباری مبنی بر همکاریهای جدید یاهو و گوگل برای انتشار آگهیهای تبلیغاتی گوگل روی جستوجوگر یاهو منتشر شد. بر اساس این خبر که از جانب یاهو تایید شد، این شرکت اعلام کرد با این قرارداد میتواند درآمدی بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار را از آن خود کند. با وجود این همکاری، تلاشهای گوگل برای ورود به این بازار و افزایش رقابت با مایکروسافت به انتها نرسید و غول جستوجوگرهای اینترنتی همچنان سعی میکرد بازار انحصاری جستوجوها و آگهیهای تبلیغاتی را برای خود حفظ کند. در حال حاضر موتور جستوجوی مایکروسافت موسوم به Bing با در دست داشتن ۵/۸ درصد از دنیای جستوجوهای اینترنتی، بعد از گوگل با ۶۵ درصد و یاهو با ۱۹ درصد، در رده سوم تجارت دنیای موتورهای جستوجوگر در اینترنت قرار دارد. با توافقات کنونی، مایکروسافت امید بیشتری دارد که بتواند در رقابت با گوگل موفق شود. اما سوالی که در اینجا پیش میآید، این است که آیا این توافق میتواند غول دنیای مجازی را از پا درآورد؟ با ائتلاف مایکروسافت و یاهو، سهم موتورجستوجوی متحد از سود بازار جهانی تبلیغات آنلاین به ۲۸ درصد میرسد و این درحالی است که گوگل به تنهایی ۶۵ درصد سود این تجارت را در اختیار دارد. به نظر میرسد مایکروسافت راه سختی برای رسیدن به گوگل در پیش دارد. از طرف دیگر، سود این شرکتها براساس میزان بازدیدکنندگان آنها تعیین میشود. بنا به گفته یکی از کارشناسان، هر کدام از طرفین رقابت که بتواند افراد بیشتری را از پشت رایانههایشان به سمت خود بکشاند، پیروز این رقابت خواهد بود.

بر همین اساس میتوان پیشبینی کرد گوگل به خاطر ظاهر دوستانه و آشناتری که دارد، با احتمال بیشتر به سمت پیروزی حرکت میکند. براساس توافق صورت گرفته، مایکروسافت هماکنون پذیرفته که موتور جستوجوی خود را زیر موتور جستوجوی یاهو پنهان کند. به عبارت دیگر، موتور جستوجوی جدید همان یاهو با قدرت توام با Bing خواهد بود. در این میان هم پیشبینی میشود که مایکروسافت بهزودی نام موتور جستوجوی Bing را به نام جستوجوگر جدید تغییر دهد. هنوز در مورد اینکه این نام چه خواهد شد، توضیحی داده نشده است. همچنین گفته میشود مایکروسافت قصد دارد در موتور جستوجوی جدید، شکل و شمایل نتایج را تغییر دهد و آن را به نحو زیباتری به نمایش بگذارد. از دیگر نکاتی که در این زمینه وجود دارد این است که علاوه بر سود بسیار زیاد این ائتلاف برای مایکروسافت، درآمدهای یاهو نیز افزایش خواهد یافت. یاهو علاوه بر اینکه به عنوان یک موتور جستوجوی قدرتمند شناخته میشود، در قالب یک رابط خبری بسیار بزرگ نیز اهمیت زیادی دارد. براساس پیشبینی کارشناسان، میزان درآمد یاهو از تبلیغات در بخشهای زیرمجموعه خود از جمله Yahoo Finance،Yahoo Shopping، Yahoo Sport و... با این توافق بسیار بالا خواهد رفت. با افزایش درآمد یاهو از این سود، میزان سهام یاهو در بورس آمریکا نیز به شدت رشد خواهد کرد که این جریان به معنی بزرگتر شدن یاهو است. مدیرعامل یاهو در این زمینه توضیح داده است: «این اتحاد باعث افزایش قدرت سرمایهگذاری یاهو خواهد شد و به یاهو امکان خواهد داد بتواند در زمینههای دیگر نیز سرمایهگذاری کند». قرارداد اتحاد ۱۰ ساله مایکروسافت - یاهو به غول نرمافزاری جهان اجازه میدهد از فناوری یاهو برای جستوجوی بهینه در اینترنت استفاده کند. همچنین یاهو ۸۸درصد از سود بهدست آمده از تبلیغات در موتور جستوجوی متحد را در پنج سال اول از آن خود خواهد کرد. بنا بر پیشبینیها، این میزان سود به مراتب بیشتر از سود یاهو به تنهایی از میزان تبلیغات خود خواهد بود. در صورتی که این اتحاد همچنان ادامه پیدا کند و دو شرکت یاهو و مایکروسافت براساس برنامه از پیش تعیین شده حرکت کنند، میزان سود یاهو طی سه سال آینده سالانه ۵۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا میکند.