چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
اقتصاد حسادتی
پس از عبادات فراوان فرشته الهی بر بنده ای نازل گشت و مژده داد که هر پاداشی که بخواهد به او اعطا خواهد شد مشروط بر اینکه خداوند دو برابر آن پاداش را به همسایه دیوار به دیوار او اعطا کند. فرد از خداوند یک چشم نابینا خواست.
حسادت که به معنای ناخرسندی از خوشبختی دیگری است، خصلتی مذموم اما معمول است. حسادت اگر بالقوه ماند تنها امری درونی است که تبعات بیرونی ملموسی ندارد اما اگر بلفعل گردد آثار خارجی نامطبوعی به جای می گذارد. حسادت و تبعات اجتماعی آن از دیرباز نظر فلاسفه را به خود معطوف داشته است. فیلسوفانی چون ارسطو، کانت، بیکن در مباحث روانشناسی اجتماعی به نقش حسادت در جوامع بشری اشاره دارند. نه تنها فلاسفه، بلکه از زمان کانت (۱۷۸۵)، اغلب دانشمندان علوم اجتماعی و مردمشناسی نیز بر این عقیده پافشاری می ورزند که انگیزه ها و رفتارهای فردی به میزان زیادی تحت تاثیر ترجیحات نسبی و مراتب اجتماعی می باشند." تئوری مقایسات اجتماعی" فستینگر و" تئوری محرومیت نسبی" استوفر دو نمونه بارز این مدعا هستند.
اقتصاددانان نیز به نوبه خود به مقایسات اجتماعی و نسبی بودن مطلوبیت فردی اذعان دارند. اسمیت (۱۷۵۹)، مارکس (۱۸۴۹)، وبلن (۱۸۹۹)، دوزنبری (۱۹۴۹) و لایبنستاین (۱۹۵۰) از آن جمله اند. بر خلاف تئوری استاندارد مطلوبیت که مطلوبیت افراد را به صورت مطلق ارزیابی می کند، " تئوری مطلوبیت نسبی یا وابسته" فرض را بر این می گذارد که مطلوبیت فردی بصورت نسبی و در مقایسه با مطلوبیت سایر افراد سنجیده می شود." تئوری مطلوبیت نسبی یا وابسته"، ابزار سودمندی را در اختیار اقتصاددانان مدرن قرار داد که با استفاده از آن می توانستند تبعات اقتصادی حسادت را از دو جنبه دستوری و رفتاری مورد بررسی قرار دهند. جنبه دستوری حسادت در اقتصاد رفاه توسط اقتصاددانانی چون بامل (۱۹۸۷)، فولی(۱۹۶۷) و واریان (۱۹۷۴)، به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته ولی جنبه رفتاری آن گسترش علمی چندانی نیافته است. برنن (۱۹۷۳)، الستر(۱۹۹۱)، موی (۱۹۹۵)، بنرجی (۱۹۹۰)،زیزو و آزوالد (۲۰۰۱)، زیزو (۲۰۰۳)، فیشر، تورگلر و فرای (۲۰۰۷ ) و بکمن، اسمیت، فورمبی و زنگ (۲۰۰۲) از معدود نمونه هایی می باشد که بر جنبه رفتاری حسادت و تبعات اقتصادی ناشی از آن تمرکز دارند.
برنن (۱۹۷۳) استدلال می کند که حسادت و بدخواهی سبب می شود که افراد بر توزیع مجدد درآمد تآکید ورزند چرا که کاهش مطلوبیت افراد موفق سبب خشنودی آنان می گردد. مشاهدات الستر(۱۹۹۱) نمایانگر آنست که افراد گاه گاه از تفوق و برتری بر دیگران اجتناب می ورزند تا از حسادت آنان در امان بمانند. مدل اقتصادی موی (۱۹۹۵) نشان می دهد که چگونه حسادت، در ساختارهای قانونی متفاوت، رفتار تلافی جویانه حاسدان و در نتیجه انگیزه کارآفرینی سخت کوشان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنرجی (۱۹۹۰) مالیاتهای فزاینده را بعنوان راه حلی برای رفع تبعات اقتصادی منفی حسادت پیشنهاد می کند.
زیزو و آزوالد (۲۰۰۱) و زیزو (۲۰۰۳) نشان می دهند که افراد منابع مالی خود را به منظور آسیب رسانی به افراد برتر و موفق به هدر می دهند و بدین سبب کارآیی اقتصادی را به مخاطره می افکنند. فیشر، تورگلر و فرای (۲۰۰۷) با بررسی آماری ۱۱۱۴ بازیکن فوتبال در هشت لیگ مسابقاتی نشان می دهند که نابرابری درآمدی افراد یک تیم رابطه ای منفی با عملکرد بازیکنان تیم مورد نظر داشته و سبب تنزل عملکرد گروهی می گردد.
از جالبترین مطالعات تجربی در این زمینه مطالعه بکمن، اسمیت، فورمبی و زنگ (۲۰۰۲) می باشد که نقش حسادت و بدخواهی را در انتخابات اجتماعی بررسی می نماید. شواهد موجود در این مطالعه نشان می دهد که در شرایطی که افراد از مرتبه اقتصادی نسبی خویش به دیگران آگاهند، بسیاری بر این امر تاکید می ورزند که هیچ کس از لحاظ اقتصادی بر دیگران برتری نسبی نداشته باشد حتی اگر موفقیت فرد مورد نظر به زیان دیگری تمام نگردد. این مطالعه نشان می دهد که افراد (خصوصا افراد کم درآمد) تخصیص های درآمدی ناکارا اما برابر را به تخصیص های درآمدی کارا و نابرابر ترجیح داده و بنابراین کارآیی اقتصادی و" برتری پارتو" را فدای برابری نسبی می نمایند.
اگرچه حسادت خصلتی بشری است اما شدت و ضعف و میزان اثرگذاری آن ممکن است از ساختاری به ساختار دیگر، از فرهنگی به فرهنگ دیگر و نهایتا از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت باشد. مطالعه تجربی فوق نشان می دهد که رفتار تنگ نظرانه در میان مردمان کشورهایی چون اتحاد جماهیر شوروی و چین به میزان قابل ملاحظه ای بیشتر از کشوری چون ایالات متحده است.
بیانات دیگر کارشناسان بر این مطالعه تجربی صحه می گذارد. نیکولای اشملیوف، یکی از کارشناسان اتحاد جماهیر شوروی سابق، زمانی اذعان داشت که حسادت به موفقیت دیگران به قوی ترین بازدارنده اتحاد جماهیر شوروی بدل شده است و تا زمانی که تحت کنترل قرار نگیرد مانع هر گونه پیشرفت این کشور خواهد بود. اشملیوف تنها کارشناسی نیست که به این امر اذعان دارد. مشاهدات ویلیام و جین تابمن (۱۹۸۹(نشان می دهد که برای اغلب مردم اقتصاد جماهیر شوروی سابق، اقتصاد سوسیالیستی مفهومی به جز حسادت جمعی ندارد بدین معنا که فرهنگ غالب بر این مساله تاکید می ورزد که هیچ کس موفق تر از دیگری نباشد حتی اگر موفقیت فرد مورد نظر به زیان دیگری تمام نشود. بر اساس مشاهدات اسمیت (۱۹۹۰) منابع خبر رسانی اتحاد جماهیر شوروی سابق مملو از گزارش خرابکاری هایی است که اندک موفقیت بنگاههای اقتصادی خصوصی را هدف می گیرند. اسمیت نتیجه میگیرد که چنین خصومتی نسبت به برتری افراد، موجودیت افراد لایق را مورد تهدید قرار داده و سبب تطبیق آنان با ساختار ناپویای موجود می گردد. ساختار ایده آلیستی کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز راهکارهای موثری را برای ارعاب در اختیار حاسدان قرار می داد. این امر خصوصا در سالهای آغازین حکومت سوسیالیستی بسیار بارز بود چرا که هر گونه برتری اقتصادی یا حتی برتری های فکری و علمی آماج خصومت حاسدان شده و به اتهام حاسدان به تخطی از اصول تعبیر می گشت و موجودیت افراد را مورد تهدید قرار می داد. اگرچه مطالعات موجود شامل کشور ایران نمی گردد، اما شباهتهای رفتاری غیر قابل انکاری میان ما و کشورهایی چون اتحاد جماهیر شوروی و چین به چشم می خورد.
حسادت عامل ناکارآیی اقتصادی است. حسادت می تواند سبب خرابکاری و کارشکنی در ساختارهای سازمانی گردد. حسادت می تواند نتایج تحولات عظیم اجتماعی و انتخابات سیاسی را به نفع برابری نسبی و به ضرر کارآیی اقتصادی و رشد بلند مدت تحت تاثیر قرار دهد.
اقتصاد حسادتی بیمار، ناپویا و محتاج درمان است. برای مثال ساختارهای سازمانی و سیاسی می توانند به زیان کارشکنان و به نفع کارآفرینان تغییر یابند؛ ساختار اخلاقی می تواند از تقبیح ناموجه اختلافات طبقاتی خودداری ورزد و در عین حال کارآفرینان را به سهیم کردن دیگران و شرکت در امور خیریه تشویق کند؛ نهایتا قوانین مالیاتی در چارچوب ساختار اقتصادی می توانند با توزیع مجدد اما ملایم درآمد، بدون زیان رسانی به انگیزه های کارآفرینی، ناکارآیی های ناشی از اثرات رفتاری حسادت و تنگ نظری را کاهش دهند چرا که اگرچه بر اساس نظر اغلب اقتصاد دانان نئوکلاسیکی مالیات موجب ناکارآیی است اما صحت مطلق این نظریه با در شمردن تبعات رفتاری آن سوال بر انگیز است.
محمد فرهاد
http://farhady.blogfa.com
سایت چراغ آزادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست