سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

دلکو


کار دلکو تقسیم برق است، ساختمان دلکو عبارتست:
۱) بدنه دلکو، در بدنه دلکو پلاتین‌های مثبت و منفی خازن چکش برق و غیره قرار دارد. کارپلاتین‌ها قطع و وصل جریان برق کویل است. چکش برق …

کار دلکو تقسیم برق است، ساختمان دلکو عبارتست:

۱) بدنه دلکو، در بدنه دلکو پلاتین‌های مثبت و منفی خازن چکش برق و غیره قرار دارد. کارپلاتین‌ها قطع و وصل جریان برق کویل است. چکش برق ولتاژ قوی را به قسمت‌های مختلف در پوش دلکو و در نتیجه به شمع‌ها رساند.

۲) میله وسط دلکو ـ سه میله وسط دلکو دندانه‌دار است دندانهٔ سر میله با دندانهٔ میل سوپاپ درگیر است. گردش میلهٔ وسط دلکو چکش برق را می‌چرخاند و قطع و وصل پلاتین را سبب می‌شود.

۳) درپوش دلکو ـ به تعداد شمع‌های موتور، سیم از آن خارج می‌شود از دلکو برق به شمع می‌رسد.

‌● طرز کار دلکو

چون سویچ اتومبیل را باز کنیم یعنی مدار اولیه را وصل کنیم برق شش ولت باتری پس از عبور از سیم پیچی ضخیم داخل کویل به‌وسیله سیمی به پهلوی دلکو مربوط می‌شود در پهلوی دلکو عایقی وجود دارد و سیم از داخل آن وارد بدنه شده و به پلاتین مثبت و دنباله فیوز وصل می‌شود (سه راهی دلکو) انتهای پلاتین مثبت را بدین‌وسیله از صفحه دلکو که زیر پلاتین است جدا می‌کند در وسط پلاتین نیز یک عایق فیبری وجود دارد که به قسمت پهلودار مثبت به میله دلکو سرایت نماید در سر پلاتین مثبت دکمه گردی قرار گرفته که به دکمه پلاتین منفی تکیه می‌کند در موقع عادی پلاتین مثبت در اثر فشار فنر تیغه مانندی که دارد به پلاتین منفی متصل است.

پلاتین منفی توسط پایه خود به‌وسیله دو پیچ به صفحه دلکو بسته شده است که یکی به پیچ تنظیم و دیگری به پیچ اثبات موسوم است و با شل کردن این دو پیچ و حرکت پلاتین می‌توان فاصله میان پلاتین را تنظیم کرد.