یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
عبادت بی ثمر
نوشته اند شیطان هزاران سال در كنار ملائكه به عبادت حق مشغول بود(۱) ، عبادتی كه بالاتر از آن تصور نمی شد ، چون خدای متعال آدم را آفرید به همه ملائكه فرمان داد : این مخلوق ارزشمند مرا سجده كنید ، همه سجده كردند جز ابلیس كه از سجده ابا كرد و در برابر امر حق تكبر ورزید(۲) .
● داستان شیطان در قرآن
خداوند در سوره « ص » داستان ابلیس را كه دچار یكی از رذایل اخلاقی ; یعنی تكبر در برابر حق شد ، و در نتیجه اعمال عبادی چندین هزار ساله خود را در كاسه ای از شراب حسادت سركشید ، چنین شرح می دهد :
« [ خدا ] فرمود : ای ابلیس ! تو را چه چیزی از سجده كردن بر آنچه كه با دستان قدرت خود آفریدم ، بازداشت ؟ آیا تكبّر كردی یا از بلند مرتبه گانی ؟ * گفت : من از او بهترم ، مرا از آتش آفریدی و او را از گل ساختی . * خدا ]گفت : از آن [ جایگاه ]بیرون رو كه بی تردید تو رانده شده ای ; * و حتماً لعنت من تا روز قیامت بر تو باد . * گفت : پروردگارا ! مرا تا روزی كه مردم برانگیخته می شوند ، مهلت ده . * [ خدا ]گفت : تو از مهلت یافتگانی تا زمانی معین و معلوم . * گفت : به عزتت سوگند همه آنان را گمراه می كنم ، * مگر بندگان خالص شده ات را . * [ خدا ] گفت : سوگند به حق و فقط حق را می گویم * كه : بی تردید دوزخ را از تو و آنان كه از تو پیروی كنند ، از همگی پر خواهم كرد »(۳) .
آری! شیطان در درجه اول كمر به آلوده كردن انسان به تكبر و نخوت و خودبینی و خودفراموشی بسته و می خواهد دیگران را هم مانند خود، در همه زمینه های زندگی ، حتی در خط عبادت ، آلوده به كبر و ریا و خودبینی و خودفراموشی كند.
نكته دیگری كه ذكر آن خالی از لطف نیست این است كه شیطان با استفاده از انواع راه ها و ابزارها انسان را به رذایل نفسانی و زشتی های اخلاقی می كشاند . هر لحظه به شكلی و هر آن در قالبی با وسوسه ها و دعوت های ماهرانه خود ، در پی انحراف انسان می كوشد .
« انسان » ناخواسته در جنگ نابرابری قرار گرفته است كه چاره ای جز مقابله و دفاع از حریم قداست خویش ندارد . نابرابری این جنگ از آن جهت است كه :
الف : دشمن به چشم دیده نمی شود :
معمولاً در جنگ های فیزیكی دشمن مقابل انسان قرار می گیرد ، در این حال با دیدن دشمن ، انسان می تواند در دفع ضربات او خود را حفظ نماید و حتی مقابله كند ; اما در جنگ میان انسان و شیطان دید و نگاه یك طرفه است و تنها شیطان است كه مسلط بر انسان شده و در حالی كه پنهان است به فكر حمله كردن و از پای درآوردن آدمی است . خدای متعال در قرآن می فرماید :
( إِنَّهُ یَریكُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لاَتَرَوْنَهُمْ ) (۴)
« او و دار و دسته اش شما را از آنجا كه شما آنان را نمی بینید می بینند » .
ب : انسان تنها است و دشمن، دارای یاران سواره و پیاده است :
قرآن در این باره می فرماید :
( أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِی وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ )(۵)
« آیا او و فرزندانش را به جای من اولیای خود انتخاب می كنید در حالی كه آنها دشمن شما هستند ؟ »
با توجه به مطالب فوق اگر انسان بخواهد در این جنگ نابرابر پیروز شود ، ابتدا باید در سنگر و دژ محكمی قرار گیرد و پس از مسلح شدن به سلاح های « اخلاص » ، « توكل » و « صبر » به مبارزه با او برخیزد . آن سنگر و دژ محكم چیزی جز تمسك به ولایت و محبّت اهل بیت (علیهم السلام) نیست . تولی و تبری و پذیرش ولایت و محبّت آن بزرگواران سند پیروزی انسان و حصن حصین نجات انسان است .
به هر روی ، باید دانست كه شناخت حسنات و سیئات اخلاقی و آراسته شدن به آن تنها از راه ارتباط و اتصال به قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) امكان پذیر است ; زیرا تنها دین خداست كه همه فضایل و رذایل را برشمرده و به انسان نیروی جلب حسنانت و دفع سیئات را در پرتو اتصال عنایت كرده است ; بنابراین پی جویی از قواعد پاك اخلاقی در مكتبی غیر از مكتب اهل بیت (علیهم السلام) ، پی جویی از آب در كویر بی آب است .
● عبودیت و بندگی
بی تردید انسان از خط بندگی نمی تواند گریز داشته باشد ، و در هیچ لحظه ای از لحظات زندگی ، از مسئله بندگی و عبودیت آزاد نیست . چیزی كه هست این است كه بندگی انسان ممكن است به دو صورت شكل بگیرد : یكی بندگی صحیح و دیگر بندگی و عبادت غلط .
در صورتی كه عبودیت انسان صحیح صورت بگیرد ، یعنی انسان به حقیقت، تابع برنامه های سعادت بخش پروردگار مهربان عالم باشد ، تمام استعدادها ، هنرها و مایه های اصالت و معرفت انسان شكوفا خواهد شد ، و از این موجود محدود خاكی ، وجودی الهی و ملكوتی و بنده ای متصل به خدای متعال كه صفاتش نامحدود است ساخته خواهد گشت.
« بنده من ! مرا اطاعت كن تا تو را همانند خود قرار دهم ، من زنده ای هستم كه هرگز نمی میرم ، تو را نیز زنده ای قرار می دهم كه هرگز نمیری ، من بی نیازی هستم كه هرگز محتاج نمی شوم ، تو را نیز بی نیازی قرار دهم كه هرگز محتاج نشوی ، من هرگاه به چیزی بگویم باش پس می باشد ، تو را نیز چنان قرار دهم كه هرگاه به چیزی بگویی باش می باشد » .(۶)
● آثار شوم بندگی غلط
انسان در صورت دچار شدن به بندگی غلط ، یعنی گرفتار آمدن به بند طاغوت ها و هوای نفس ، تمام استعدادها و حقایق عالی وجودیش بسته خواهد ماند ، و در این رشته ، انسان تبدیل به شرورترین موجود زمین خواهد شد ، قرآن مجید می فرماید :
( إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِینَ لاَیَعْقِلُونَ )(۷) .
« بدترین جنبندگان نزد خدا افراد كر و لالی هستند كه اندیشه نمی كنند » .
در این حال انسان منبعی از شر و پلیدی و ظرفی از پستی و شقاوت می شود ، به طوری كه جنبندگان دیگر از او جز شر و ضرر ، چیزی نخواهند دید .
انسان هنگام دچار شدن به بندگی غلط ، حتی به نزدیكترین افرادش ، كه زن و فرزندان هستند ، رحم نخواهد كرد ، عدم ترحم او به معنای نپرداختن نفقه آنان نیست ، ممكن است از نظر مادی به بهترین صورت خانواده خود را اداره كند ; اما از نظر تربیت و معنویت ، بزرگترین لطمه را به آنان خواهد زد ; زیرا وقتی سرپرست خانواده ، دارای مسیری غلط و راهی شیطانی باشد ، به ناچار افراد تحت تكفّلش به راه او كشیده می شوند و در گمراهی و ضلالت خواهند افتاد .
البته هر كدام از افراد خانواده ، خودشان انسان های مسئولی هستند و باید تكالیف الهی خود را به طور شایسته ای انجام دهند ; ولی این طور نیست كه اثرپذیر از سرپرست خود نباشند ، قطعاً پدر در شكل دادن شخصیتی آنان اثر دارد ، و بیشتر اوقات ، زن و فرزند تصور می كنند راه پدر خانواده راه صحیحی است و این گونه پدران خائن همانانی هستند كه قرآن مجید درباره آنان و شكایت زن و فرزند از جنایات آنان می فرماید :
( وَقَالُوا رَبَّنَا إِنّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبیلاَ * رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَیِنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْناً كَبِیراً )(۸) .
« ما از فرمانروایان و بزرگانمان اطاعت كردیم ، در نتیجه گمراهمان كردند .* پروردگارا ! آنان را از عذاب دو چندان ده ، و كاملاً از رحمتت دورشان ساز » .
گناه گمراه كردن دیگران به اندازه ای سنگین است كه در تأویل آیه ۳۲ سوره « مائده » گفته اند گمراه كردن یك انسان ، یا به یادگار گذاشتن یك روش غلط كه دیگران دچار آن شوند ، مساوی با كشتن تمام مردم است(۹) .
در روایات آمده است كه مراد از « قتل » در آیه مورد نظر فقط كشتن نیست ; بلكه قتل عقل ، فطرت ، روح و روان ، و به تعبیر دیگر پیشگیری از رشد و كمال دیگران است .
در هر صورت در عبودیت غلط ، هم نابودی واقعیات اصیل انسانی خود انسان و هم تباه شدن مایه های تربیتی دیگران مطرح است ، و انسان در طول تاریخ گناهی بزرگتر و پر خطرتر از این گناه به خود ندیده است .
● مهمترین نوع بندگی
راویان احادیث از امام باقر (علیه السلام) نقل می كنند ، كه حضرت در ترجمه بندگی فرموده است :
« هر كس سخن گوینده ای را بشنود و به آن عمل كند او را بندگی كرده است ، اگر سخن را از منبع صحیح شنید و به اجرا گذاشت بندگی صحیح ورنه دچار عبودیت غلط شده است »(۱۰) .
● بندگی گویندگان
گویندگان را در یك تقسیم می توان به دو گروه تقسیم نمود :
۱ ـ گوینده صادق ، حكیم ، عادل ، خیرخواه ، عالم ، بینا و دلسوز .
۲ ـ گوینده كاذب ، خائن ، غارتگر ، شقی و گمراه .
خداوند بزرگ متكلمی است كه مستجمع جمیع صفات كمال است ، و همانند او كسی طالب خیر دنیا و آخرت بشر نیست ، البته برای رسیدن به كمالات و حقیقت گفتار او ، باید دست به دامن سه نفر زد : پیامبر ، امام معصوم ، فقیه جامع الشرایط . پیامبر و امام با تفسیر و توضیحشان بر قرآن ، و فقیه با اجتهادش در روایات و عرضه اجتهاد از مسائل الهی خبر می دهند .
انسان با شنیدن سخن پیامبر ، امام و فقیه و به اجرا گذاشتن آن ، در حقیقت خدا را عبادت كرده ; زیرا پیامبر ، امام و فقیه فقط مبلّغ فرهنگ حقند ، و در این خط، انسان جز عبادت خدا عبادت دیگری ندارد ; زیرا در قرآن مجید اطاعت از پیامبر و امام و عالم ربانی ، در حقیقت اطاعت از خدا شناخته شده چنانچه در قرآن آمده است :
( مَن یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللهَ )(۱۱) .
« هر كه از پیامبر اطاعت كند ، در حقیقت از خدا اطاعت كرده » .
و نیز قرآن دستور داده از « اُولِی الاَْمْر » كه عبارت از امام معصوم و فقیه عادل است اطاعت كنید ; چرا كه اطاعت از اینان اطاعت از خداست .
اما اگر انسان از اطاعت خدا ، پیروی از پیامبر ، امام و فقیه جامع الشرایط سر باز زند ، این طور نیست كه از بندگی و فرمان بری آزاد شود و به خیال خود راحت گردد ; بلكه در این زمینه ، مطیع غیر خدا خواهد شد ، حال این غیر یا طاغوت های بیرونی و یا طاغوت درون كه هوای نفس است می باشد .
مطیع خدا و تسلیم حق ، راهی برای فرمان دادن غیر خدا در شئون حیاتش باقی نمی گذارد ، و مطیع و فرمانبر غیر ، راهی برای برنامه های الهی در زندگیش قرار نمی دهند ، و در صورت دو شكل اطاعت ، هم اطاعت از خدا و هم اطاعت از غیر خدا ، انسان را به پلیدی شرك دچار می كند .
در صورت نشنیدن فرمان خدا كه باعث رشد و كمال انسان است ، آدمی دچار شنیدن خواسته های خود و خواسته های دیگران شده و متّصف به صفت بندگی غیر می گردد . تعبیراتی از قبیل عبد هوی ، عبد دنیا ، عبد شكم ، عبد مال ، عبد طاغوت در قرآن و روایات زیاد آمده و خلاصه باید گفت : بیرون آمدن از خط نورانی بندگی حق ، انسان را به ناچار دچار بندگی ذلت بار شیطانی ، در همه چهره هایش و بندگی هوای نفس می كند و نقطه شروع خسارت انسان هم از همین جاست . قرآن می گوید: كسی كه خود را از حق محروم كند ، در قید ولایت طاغوت خواهد رفت :
( وَالَّذِینَ كَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ )(۱۲) .
« و كسانی كه كافر شدند ، سرپرستان آنان طغیان گرانند » .
یا جای دیگر می فرماید :
( أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ )(۱۳) .
« پس آیا كسی كه معبودش را هوای نفسش قرار داده دیدی ؟ » .
پایگاه استاد حسین انصاریان
منبع: دفترحاج حسین انصاریان
۱ ـ قال علی (علیه السلام) : فَاعْتَبِرُوا بما كانَ مِنْ فِعْلِ اللهِ بِاِبْلِیسَ اذا اَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّویلَ وَجَهْدَهُ الْجَهیْدَ وَكانَ قَدْ عَبَدَاللهَ سِتَّهَٔ آلافِ سَنَهٔ لا یُدْری اَمِنْ سِنَیِ الدُّنْیا اَمْ مِن سِنَیِ الاْخِرَهِٔ . نهج البلاغه : خطبه ۱۹۲.
۲ ـ ( وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَهِٔ اسْجُدُوْا لآِدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِیسَ أَبَی وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِینَ ) بقره (۲) : ۳۴.
۳ – (إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَهِٔ إِنِّی خَالِقٌ بَشَراً مِن طِین * فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ * فَسَجَدَ الْمَلاَئِكَهُٔ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ * إِلاَّ إِبْلِیسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِینَ * قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِینَ * قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِن نَار وَخَلَقْتَهُ مِن طِین * قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِیمٌ * وَإِنَّ عَلَیْكَ لَعْنَتِی إِلَی یَوْمِ الدِّینِ * قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِی إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ * قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِینَ * إِلَی یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ * قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لاَُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ * إِلاَّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ * قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ * لاََمْلاََنَّ جَهَنَّمَ مِنكَ وَمِمَّن تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِینَ ) ص (۳۸) : ۷۰ ـ ۸۵.
۴ - اعراف (۷) : ۲۷. ۵ - كهف (۱۸) : ۵۰.
۶ - یَابْنَ آدَمَ اَنَا غَنِیّاً لا اَفْتَقِرُ اَطِعْنِی فِیمااَمَرْتُكَ اَجْعَلُكَ غَنِیّاً لا تَفْتَقِر یابْنَ آدَمَ اَنَا حیٌّ لا اَُمُوتُ اَطِعْنِی فِیما اَمَرْتُكَ اَجْعَلُكَ حیّاً لا تَمُوتُ ، یابْنَ آدَمَ اَنَا اَقُولُ لِلشَّیء كُنْ فَیَكُونُ اَطِعْنِی فِیما اَمَرْتُكَ اَجْعَلُكَ تَقُولُ لِلشَّیء كُنْ فَیَكُونُ. بحار الانوار:۹۰ / ۳۷۶.
۷ - انفال (۸) : ۲۲. ۸ - احزاب (۳۳) : ۶۷ ـ ۶۸ .
۹ ـ ( مَن قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْس أَوْ فَسَاد فِی الاَْرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً وَمَنْ أَحْیَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً ) .
« هر كس انسانی را بدون ارتكاب قتل یا فساد در روی زمین بكشد ، چنان است كه گویی همه انسان ها را كشته و هر كس انسانی را از مرگ رهایی بخشد چنان است كه گویی همه مردم را زنده كرده است » .
۱۰ ـ قال الباقر (علیه السلام) : « مَنْ اَصْغی اِلی ناطِق فَقَدْ عَبْدَهُ فَاِنْ كانَ النّاطِقُ یُؤَدی عَنِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللهَ وَاِن كانَ النّاطِقُ یُؤَدّی عَنِ الشَّیطانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّیطانَ » كافی : ۶/۴۳۴.
۱۱ ـ نساء (۴) : ۸۰ . ۱۲ ـ بقره (۲) : ۲۵۷ .
۱۳ ـ جاثیه (۴۵) : ۲۳ . ۱۴ ـ بقره (۲) : ۱۳۸ .
۱۵ـ ( هَلْ أَتَاكَ حَدِیثُ الْغَاشِیَهِٔ * وُجُوهٌ یَوْمَئِذ خَاشِعَهٌٔ * عَامِلَهٌٔ نَاصِبَهٌٔ * تَصْلَی نَاراً حَامِیَهًٔ * تُسْقَی مِنْ عَیْن آنِیَهٔ * لَیْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلاَّ مِن ضَرِیع * لاَ یُسْمِنُ وَلاَ یُغْنِی مِن جُوع ) [ غاشیه (۸۸) :۱ ـ ۷.
۱۶ ـ ( وُجُوهٌ یَوْمَئِذ نَاعِمَهٌٔ * لِسَعْیِهَا رَاضِیَهٌٔ * فِی جَنَّهٔ عَالِیَهٔ * لاَ تَسْمَعُ فِیهَا لاَغِیَهًٔ * فِیهَا عَیْنٌ جَارِیَهٌٔ * فِیهَا سُرُرٌ مَرْفُوعَهٌٔ * وَأَكْوَابٌ مَّوْضُوعَهٌٔ * وَنَمَارِقُ مَصْفُوفَهٌٔ * وَزَرَابِیُّ مَبْثُوثَهٌٔ ) غاشیه (۸۸) : ۸ ـ ۱۶ ] .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست