دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
نگاهی به چشم اندازهای تجاری, تكنولوژیك, امنیتی و مدیریتی صنعت مخابرات كشور
متن زیر به عنوان یك جمعبندی از نظرات كارشناسان و دستاندركاران در این زمینه، كه در جلسات و گفتگوهای متعدد، از جمله نظرسنجی در زمینة جایگاه صنعت مخابرات در استراتژی صنعتی كشور ، اظهار شده است ارائه میشود:
الف) بازار جهانی و رقابت شدید شركتهای بزرگ بینالمللی:
سرمایهگذاری انجامشده در سال ۱۹۹۹ در صنعت مخابرات ۱۸۹ میلیارد دلار و درآمد حاصل در همین سال، ۸۴۲ میلیارد دلار بودهاست. صادرات چند کشور در حال توسعه به این ترتیب است: اندونزی در سال ۱۹۹۵ حدود ۸۶ میلیون دلار و در سال ۱۹۹۹ حدود ۱۴۹ میلیون دلار، فیلیپین در سال ۱۹۹۵ حدود ۳۹۱ میلیون دلار و در سال ۱۹۹۹ حدود ۵۹۴ میلیون دلار، تایلند در سالهای مذكور به ترتیب ۵۷۳ میلیون دلار و ۸۴۶ میلیون دلار صادرات داشتهاند. البته نباید از نظر دور داشت که قسمت عمده صادرات كشورهای مذكور، به بازار آمریکا بوده است و این نشان میدهد که آنچه در این کشورها ساخته شده، در واقع بخشهایی از تجهیزات با تکنولوژی برتر( High - Tech ) است که در آمریکا ساخته میشوند. در مورد بازار جهانی صنعت مخابرات باید به نکات زیر توجه نمود:
۱- نکته قابل توجه آنکه بازار جهانی در انحصار شرکتهای بزرگ است و ابعاد این شركتها با شركتهای موجود ایرانی قابل مقایسه نیست . مثلاً بزرگترین شرکت خصوصی داخلی ۵۵۰ نفر پرسنل دارد، درحالیکه شرکتی مانند آلکاتل، ۵۰۰ هزار نفر پرسنل دارد. بنابراین در مورد قابلیت رقابت شرکتهای داخلی با شرکتی با ۲۰ سال قدمت و یک مارک شناخته شده در سطح جهان باید بررسی کاملتری صورت گیرد. در این زمینه راهحل joint (شراكت) میتواند مورد توجه قرار گیرد. حتی در کشورهای پیشرفته نیز آرزوی اغلب شرکتهای نوپا ( Startup ) که به تکنولوژیهای تازهای دست یافتهاند، خریداری شدن توسط شرکتهای بزرگ و بهرهمندی از بازار جهانی این شرکتها است.
۲- آمریکا در بسیاری از زمینههای این تکنولوژی حرف اول را میزند و تنها در زمینههایی مانند تلفن همراه و مخابرات سیار است که اروپا بر آمریکا پیشی گرفتهاست. لذا مباحث سیاسی نیز در این صنعت تعیین كننده خواهد بود.
۳- در سالهای گذشته به علت رشد بیش از حد صنعت مخابرات در سالهای اولیه، عرضة تجهیزات مخابراتی در جهان بر تقاضا بسیار پیشی گرفته و قیمتها به شدت کاهش یافتهاست. در نتیجه بسیاری از شرکتهای مخابراتی دنیا دچار رکود شده و به تعدیل شدید نیرو پرداختهاند یا دچار ورشکستگی شدهاند. با این اوصاف این شرکتها به شدت به دنبال بازارهای تازه هستند.
۴- صادرات اندکی که صنعت مخابرات کشورمان به کشورهایی مانند سودان، عراق، افغانستان و عربستان سعودی داشتهاست، در اکثر موارد ناشی از شرایط خاص سیاسی طرف مقابل، ملاحظات ویژة غیرتکنولوژیک یا کوچک بودن بازار آن بودهاست که سبب عدم حضور شرکتهای بزرگ مخابراتی جهان شدهاست.
۵- باید توجه داشت که بازار داخلی به خصوص در زمینههای پیشرفتهتر، کوچکتر از آن است که حتی مقدمات حضور در بازار جهانی را فراهم نماید و تنها در محصولاتی با تکنولوژی متوسط مانند سوییچهای مخابراتی و کابلهای سیمی و نوری بازار قابلتوجه داخلی وجود دارد. در میان کشورهای صادرکننده محصولات مخابراتی، تنها کشورهایی مانند چین و هند با بهرهبردن از بازار ملی به بازار جهانی راه یافتهاند که این مساله هم با توجه به بازار بسیار گسترده ملی این کشورها بوده است.
ب) بازار و ظرفیتهای داخلی:
هرچند در زمینة بازار و ظرفیتهای داخلی، متاسفانه آمار دقیقی منتشر نشدهاست ولی بر اساس آنچه کارشناسان صنعت مخابرات بیان میکنند، ارزش بازار داخلی مخابرات، حدود یک میلیارد دلار میباشد که این رقم هم صنعت و هم خدمات را شامل میشود.
به اعتقاد این صاحبنظران، شرکت مخابرات حدود ۵۰۰ میلیون دلار از این بازار را خود تأمین میكند و سایر پیمانکاران، تولیدکنندگان تجهیزات، شرکتهای مهندسی و بخشهای خدماتی، تنها در نیم دیگر بازار میتوانند محصولات و خدمات خود را ارائه دهند.
سرمایهگذاری ملی در بخش مخابرات، حدود ۶۵۰ میلیون دلار است که از این میان، سرمایهگذاری انجام شده توسط بخش خصوصی در حدود ۱۲۰ میلیون دلار است و بزرگترین شرکت خصوصی مخابراتی، بالغ بر۱۰ میلیون دلار سرمایهگذاری کرده است.
اگر چه برای به دست آوردن رقم دقیقتری از ارزش بازار مخابرات کشور، نیاز به مطالعه و گمانهزنیهای بیشتر میباشد، اما ارقام فوق تا حدود زیادی میتواند میزان اهمیت و جایگاه این صنعت را در میان دیگر صنایع مشخص کند.
در مخابرات كشور، در بخش صنعت نزدیک به ۲۰ هزار نفر و در بخش خدمات ۶۵ هزار نفر اشتغال دارند که البته در بخش دولتی میزان نیروی به کارگرفتهشده بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است. در بخش خصوصی، در بزرگترین شرکت خصوصی ایران، میزان اشتغال ۵۵۰ نفر است که از این تعداد ۱۳۰ نفر مهندس میباشند.
در تهیه تجهیزاتی مانند سوئیچ، دكل، آنتن، فیدر، كنكتورهای مختلف، MDF ، DDF ، CDF ، كابل مسی، كابل نوری و كواكسیال، بخشی از تجهیزات رادیویی و بخشی از تجهیزات لاین و ماكس نوری، سیستمهای تغذیه و نیرو (مثل ركتیفایر، تابلوهای برق، UPS ، باطری و دیزلژنراتور) قابلیت تولید در كشور وجود دارد که حدود ۶۰ درصد بازار داخلی را شامل میشود.
بزرگترین بازار مصرف محصولات داخلی، سوییچهای ثابت مخابراتی است که تولید داخلی با کیفیت بالا توانایی پاسخگویی به نیازهای داخلی را دارد . اما نکتة قابل توجه در این زمینه، آن است که تکنولوژی این سوییچها در مرحلة بلوغ قراردارد و در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان عمدة خارجی ترجیح میدهند اجناس استوک خود را با قیمتهای پایین به کشورهای در حال توسعه انتقال دهند. همچنین از پیامدهای دیگر بالغ بودن این تكنولوژی، انتقال تولید این محصول از کشورهای پیشرفته به کشورهایی نظیر چین میباشد. درحالیکه ده سال پیش، اولین محصولات ایرانی، یک سوم مشابه اروپایی خود قیمت داشتند، امروزه بعضی محصولات چینی ارزانتر از تولیدات داخلی به فروش میرسند.
ج) خصوصیات تكنولوژیك صنعت مخابرات:
همانند بحث بلوغ تكنولوژی سوییچها كه قبلاً توضیح داده شد و موجب ورود كشورهایی همچون چین به عرصة این تكنولوژی میشود، شناختن سایر خصوصیات تكنولوژیك صنعت مخابرات، روشنیبخش نكات مهمی برای آیندة این صنعت در كشور خواهد بود:
۱- روند تغییر غالب تکنولوژیها در این صنعت بسیار سریع بوده و حتی میتوان گفت پس از صنعت نرمافزار، بالاترین سرعت تحول تكنولوژی در این صنعت است. لذا برای وارد شدن در بازار جهانی این صنعت، یا باید به عنوان نفر اول، محصول یا تکنولوژی تازهای به بازار عرضه نمود یا به عنوان نفر دوم، از بین چند تکنولوژی ارائه شده به بازار، یك تکنولوژی که در بازار باقی میماند را كسب و بر روی آن سرمایهگذاری نمود. هر دوی این رویكردها، نیازمند تحقیقات وسیع و پشتوانة قوی تکنولوژیك است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست