چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 19 June, 2024
میشل انفره
میشل انفره، فیلسوف عمومی
در ساحت اندیشه امروز فرانسه میشل انفره پدیده ای است كه جای بررسی دارد، كسی كه به اندازه محبوبیت خویش تنفر انگیخته است و هر یك رساله ای كه از او نشر می یابد جدالی دامن می زند كه تامدتها محافل و رسانه های فكری و فرهنگی مشغول آن اند.
برخی او را مردمی ترین فیلسوف فرانسه پس از سارتر شمرده اند، كه نه تنها كتابهای وی در شمارگان چند صد هزار بفروش می رود كه صدای درس های وی نیز جزء پر فروش ترین ها در بازار صوتی فرانسه است. گو اینكه انفره آبشخورهای فكری خود را از یونان باستان و بطور مشخص اپیكور و لوكرس و دموكریت می گیرد ولی با میراث یهودی-مسیحی و سپس اسلامی پس از یونان جدالی ناتمام دارد. انفره در پی عمومی كردن فلسفه و اندیشه است. او معتقد است كه فلسفه برای زندگی است و باید بتواند زندگی را برای عموم سهل و آسان كند و نباید از ان بهره ای صرفا تئوریك گرفت. از نگاه یونانی او فلسفه محل برانگیختن پرسش آدمهاست تا بتوانند با حل مسایل خویش، مسایلی نو بیافرینند و از این رهگذر زندگی را برای خود ممكن كنند. به همین منظور او از شیوه های یونانی بهره می گیرد تا مردم را بدور خویش جمع كند و چشمه اندیشه را در آنان بجوشاند. برای رسیدن به این هدف انفره «دانشگاه مردمی» را در شهر كان در شمال فرانسه (و نه كن سینمایی در جنوب) بنیان گذاشت (سال ۲۰۰۲). یك آكادمی پست مدرن از نمونه باغهای اطراف آتن كه اپیكور در آنها سخن می پراكند.
انفره هر هفته در ان جلسات با دهها استاد مدعو دیگر تدریس می كند و جمعی مشتاق و انبوه از هر سنی را در سالن آمفی تئاتر "توكویل" با گنجایش ۵۰۰ نفر گرد می اورد تا رایگان به رهیافت های ماتریالیستی و الهیات ستیز وی كه به نیچه و میل و اسپینوزا راه می برد گوش فرادهند. "رساله خداناباوری" یا الحاد وی كه بتازگی منتشر شده و جدل های تلویزیونی او، چهره ای ملحد و رند از او در افكار عمومی به نمایش گذاشته است و دو طایفه اهل ایمان و خرد نظری عمیق، سخت به او می تازند. با این همه او همچنان پیشتاز نشر آثار است تا لذت زندگی كردن و عیش تنانی را همچنان به مشتاقان بیاموزد. با این اوصاف به گمانم باید انفره را در عداد نویسندگان اندیشه ورز به حساب اورد تا فیلسوف به معنای خاص كلمه كه اهل فن می شناسند. او را باید از نسل رندان اندیشه ورزی دانست كه در دو سه قرن اولیه ظهور اسلام (چون ابن مقفع، ابو سلیمان منطقی، ابوالعلا، ابن ابی العوجاء و دیگران) و اروپای قرون میانه نام زندیق یا "لیبرتن" بر آنها می نهادند، جماعتی كه بر سنت های زمانه می شوریدند و گاه با تمسخر عقلانی اخلاقیون اصول گرا، اطوار خارق عادت و اجماع از خود بروز داده و بر تن همه چیز جامه ای عرفی می كردند. عمومی كردن خرد گو اینكه پر فایده است خالی از تناقض نیز نیست و این تناقض ها را گرچه عموم مردم در نیابند ولی بطور معمول فیلسوفان بر اعوجاجات آن واقف اند. رویكرد او به اسلام نیز گرفتار همین تناقض هاست ! فیلسوف عمومی مثل پزشک عمومی است نه کمتر نه بیشتر.
مرجع: http://beheshtimoez.blogspot.com
مولف : رضا بهشتی معز
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان ایران قالیباف انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم علیرضا زاکانی سعید جلیلی مناظره انتخاباتی پزشکیان محمدباقر قالیباف
زلزله هواشناسی تهران آتش سوزی قتل بیمارستان کاشمر زمین لرزه قوه قضاییه سازمان هواشناسی عربستان شهرداری تهران
خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی قیمت خودرو حقوق بازنشستگان دولت سیزدهم بازار خودرو بازنشستگان ایران خودرو تورم بورس
تلویزیون دفاع مقدس پیمان جبلی رسانه ملی سینمای ایران سینما عید غدیر فیلم سید ابراهیم رئیسی سریال موسیقی تئاتر
فناوری شبکه های اجتماعی دانش بنیان مریخ وزارت علوم باتری
رژیم صهیونیستی روسیه اسرائیل جنگ غزه آمریکا کره شمالی غزه فلسطین چین ترکیه اوکراین حزب الله لبنان
پرسپولیس فوتبال علیرضا بیرانوند یورو 2024 استقلال باشگاه پرسپولیس سپاهان جام ملت های اروپا لیگ برتر کریستیانو رونالدو مس رفسنجان والیبال
هوش مصنوعی اپل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ناسا سامسونگ خودروهای وارداتی تلگرام
سازمان غذا و دارو میوه استرس ویتامین تب دانگ مغز کاهش وزن کلسترول آلزایمر