یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
چالشهای صنعت تایر از دیدگاه مدیر بازرگانی ایرانتایر
![چالشهای صنعت تایر از دیدگاه مدیر بازرگانی ایرانتایر](/web/imgs/16/134/xrvv01.jpeg)
شرکت ایران تایر در سال ۱۳۴۳ با تکنولوژی آمریکایی تاسیس و در سال ۱۳۴۴ راهاندازی شد. در آن زمان از تکنولوژی تایر بایاس و رادیال نخی استفاده میشد. تا اوایل انقلاب ارتباط با شرکت مادر آمریکایی ادامه داشته و خدمات فنی و تکنولوژیکی از طرف آن شرکت ارائه میشد. اما بعد از انقلاب روابط قطع شد و بنیاد مستضعفان شرکت را خریداری نمود.
واحدی به عنوان واحد تحقیقات در شرکت بوجود آمد که بتواند جای خالی واردکننده تکنولوژی را پر کند، اما بدلیل فقر علمی و کمبود امکانات و نیروی متخصص در آن زمان واحد تنها موفق به حل معضلات عادی خط تولید بود. و نیز برنامه افزایش تولید مطرح شد و تولید از لحاظ کمی افزایش پیدا نمود، اما بدلیل کمبود علمی و فنی، در تغییر و بالا بردن سطح تکنولوژی موفقیتهای چندانی حاصل نشد.
در حال حاضر شرکت تایرهایی از نوع رادیال نخی را با همان تکنولوژی تایر آمریکا تولید میکند. مدت چند سالی شرکت روی توسعه تایر رادیال استیلبلت کارکرد اما تولید آن خیلی محدود است. البته در برنامههای جدید شرکت، سرمایهگذاری برای تولید ده هزار تن تایر سواری استیلبلت در نظر گرفته شده است. این برنامه سه سال به طول میانجامد و خرید تکنولوژیهای جدید را نیز شامل خواهد شد.
این نکته قابل ذکر است که اگر چه تولید تایرهای رادیال در دنیا سابقهای حدود ۶۰ سال دارد، اما در ایران خودروی مصرفکننده این تایرها در چند سال اخیر تولید شده است که البته در حال حاضر نیاز به تایر رادیال با سرعت زیاد در کشور افزایش مییابد. اکثر خودروهای جدید از تایر رادیال استیلبلت استفاده میکند همین الزام صنعت را به سمت برنامهریزی برای تولید تایرهای رادیال استیلبلت هدایت نموده است.
البته تولید این نوع تایرها نیز باید با برنامهریزی باشد تا دوباره دچار مشکل انباشتگی تایرها در انبارها نشویم. در دوره زمانی خاصی در گذشته تایرهای بایاس دچار این مشکل شدند که دلیل عمده آن به تولید رسیدن اکثر طرحهای جدید در کارخانههای تولید تایر داخل و عرضه بدون برنامهریزی تایرها به بازار بود. در آن زمان اکثر کارخانجات برنامههایی برای صادرات داشتند. اما در مجموع صادرات تایر کشور بدلیل پایینتر بودن قیمتهای صادراتی نسبت به قیمتهای داخلی برای شرکتهای تولیدکننده چندان مقرونبهصرفه نبود و عمده صادرات برای تعادل عرضه داخلی بود.
در حال حاضر اکثر شرکتهای داخلی فعالیتهایی را برای ارتقای سطح تکنولوژی و تولید تایرهای رادیال استیلبلت آغاز نمودهاند و هرکدام با یک شرکت تولیدکننده تکنولوژی توافقهایی را انجام دادهاند.
دیدگاهی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا بهتر نیست همه شرکتها از یک شرکت خارجی تکنولوژی مورد نیاز را خریداری کنند تا این امر باعث حذف هزینههای اضافی میشود.
در جواب باید گفت که در این صنعت بدلیل تنوع سهامداران (برخی متعلق به شرکتهای دولتی و برخی متعلق به شرکتهای خصوصی میباشند) نشان دادن لزوم این همکاریها اصولاً کمی مشکل است. شرکتها باید این نیاز را حس نمایند و این امر زمانی امکانپذیر است که شرکتها به نوعی بتوانند مکمل یکدیگر باشند.
در ایران عموماً R&D به صورت واقعی نداریم. به طور مثال در شرکت ایرانتایر سعی شده است تا مشکلات خط تولید حل شود. البته روی یک سری زمینهها کار شده است اما همیشه با مشکل نرمافزاری و سختافزاری مواجه بودهایم. ما باید با یک برنامهریزی جدی، مسیر توسعهای را که کشورهایی مثل کره طی کردهاند طی کنیم. این کشورها با ارائهدهندگان تکنولوژی ارتباط برقرار نمودهاند و اطلاعات مفید را گرفته و بعد آموزشهای لازم را دیدهاند.
البته توان مالی شرکتهای تایرسازی ایران قابل مقایسه با کرهایها نیست ولی در حد بضاعت و توان هم میتوان در این زمینه برنامهریزی نمود و به یک سری نتایج رسید. دلیل دیگری که شاید بتوان برای عدم فعالیت مناسب بخش R&D دانست آنست که R&D ما خوب تعریف نشده است. اگرچه این بخش در شرکتها وجود داشته اما فعالیتهای آن بر پایه صحیح نبوده است. ممکن است به نتایج محسوسی رسیده باشند، اما سرمایهگذاری و جهتدهی مشخص روی این فعالیتها نشده است و این عمدتاً به خاطر تنوع مالکیت شرکتها میباشد.
R&D بستر جذب تکنولوژی است و ما در کشور به دلیل منابع زیرزمینی که داشتیم چندان به این مسائل فکر نمیکردیم و درآمدها عمدتاً صرف واردات و یا مونتاژ کالاهای مصرفی میشد. چندان تحت فشار نبودیم که از خودمان ابداع کنیم. حتی بعضی از صنایعی که داشتیم را از قبیل کشاورزی و فرش از دست دادهایم. هر پیشرفتی زاییده نیاز است.
در حال حاضر صنعت تایر کشور نیاز به اصلاحات و تغییر تکنولوژی دارد. اگرچه دوره عمر تکنولوژیها کوتاه است اما اکنون حتی به دلیل احتمال وارد شدن تکنولوژی جدید تردید داشتن جایز نیست.
حداقل میدانیم که خودروهایی که در کشور تولید میشوند نیاز به تایر رادیال استیلبلت دارند و این خودروها تا چند سال آینده تولید خواهند شد. پس نیاز به این نوع تایر ادامه خواهد داشت. باید با تمام قدرت تلاش کنیم تا نیازهای آینده را پیشبینی نماییم. اما فرصتها را نباید از دست داد. جای رشد بسیاری برای این نوع تایرها وجود دارد اما مهم این است که تایر باید با قیمت رقابتی تولید شود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست