سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

آموزش پذیری زبان با وسایل کمک آموزشی


آموزش پذیری زبان با وسایل کمک آموزشی

یادگیری زبان با کمک وسایل کمک آموزشی آسان می شود.
لوازم کمک آموزشی به عنوان نیرویی شکل گرفته از برنامه های درسی، ذهن را تحرک می دهد؛ مانند روش سمعی و بصری که معمولاً به صورت نوارهای …

یادگیری زبان با کمک وسایل کمک آموزشی آسان می شود.

لوازم کمک آموزشی به عنوان نیرویی شکل گرفته از برنامه های درسی، ذهن را تحرک می دهد؛ مانند روش سمعی و بصری که معمولاً به صورت نوارهای فیلم و نمایش های اسلاید به همراه پخش صوتی است. برای مثال، در روش برقراری ارتباط، بیشتر تاکید بر نیاز به اشیای واقعی زندگی روزمره می باشد؛ مانند نقشه ها، جدول زمان بندی راه آهن و فرم های درخواست شغل. روش هر چه باشد، معلمان زبان معتقدند آموزش زبان می تواند به وسیله لوازم کمک آموزشی غیرفنی مثل فلش کارت ها و عکس های مجله تا لوازم آموزشی فنی مثل دوربین های فیلمبرداری و کامپیوترها غنی شود. می توان دنیای بیرونی را به کلاس آورد و یادگیری زبان را مهیج تر و پرمعناتر کرد.

امروزه هنگامی که وارد کلاس زبان معمولی می شویم، وسایلی مانند گچ و کتاب درسی و یا آزمایشگاه های بسیار جدید زبان و نرم افزارهای کامپیوتری را می توان یافت. این لوازم کمک آموزشی برای انتقال نکات به دانش آموزان به کار می روند. مشکل اصلی این است که برای انجام چنین کاری باید وقت آزاد کافی داشت تا به نتیجه مطلوب رسید.

بنابراین باید از کتاب درسی معمولی و موضوعات کلاسی فراتر رفت و بدین طریق ترکیبی از رسانه های کمک آموزشی فنی و غیرفنی را استفاده کرد. برای تبحر یافتن در روند یادگیری زبان، شخص باید فرصتی داشته باشد که از رسانه کمک آموزشی در دسترس استفاده کند مانند فیلم ها، نوارهای صوتی، آزمایشگاه های زبان، رادیو، نمودارها، عکس ها و دیگر اعلامیه ها؛ با کمک این وسایل شخص قادر است به سطح صحبت کننده بومی در زبان مقصد برسد. رسانه کمک آموزشی به ما کمک می کند که دانش آموزان را با آوردن قسمتی از زندگی واقعی به داخل کلاس ترغیب کنیم و زبان را در شرایط کامل برقراری ارتباط ارائه دهیم.

رسانه کمک آموزشی به صورت محرکی در روند تدریس به کار می رود و می تواند به شرایط کلاس هیجان بخشد و رابطه مستقیم بین کلاس و دنیای بیرون را تقویت کند. با آوردن رسانه کمک آموزشی به کلاس معلمان می توانند دانش آموزان خود را وادار نمایند که منابع ورودی را چند برابر کنند. بنا به عقیده محققان، دیدن و شنیدن دو حسی است که در هر فعالیت آموزشی بسیار به کار می رود. معلم از سه حس دیگر لامسه، چشایی و بویایی هر جا می تواند استفاده کند؛ به عنوان مثال ترکیبات متضاد صاف و ناصاف، خشک و خیس و غیره را به وسیله حس لامسه تدریس کند.

کارکرد معلم نسبت به بسیاری از شرایط مانند سلامتی، خستگی، ساعت روز و غیره تغییر می کند، ولی صفحه صوتی به وسیله یک کارشناس تحت شرایط ایده آل ساخته می شود و تکرار در همه جزئیات دقیق و درست خواهد بود؛ ضبط صوت اولین وسیله کمک آموزشی فنی بوده که بطور گسترده ای در کلاس زبان استفاده می شود. با تکرار مطالب ضبط شده، آموزش راحت تر است و می توان صدای دانش آموزان را نیز ضبط کرد و با رفع اشکالات آن به آموزشی بهتر دست یافت و یا از بخش زبان بومی رادیو می توان استفاده نمود. همه این آموزش ها نیازمند برنامه ریزی دقیق و مداوم می باشد و در هر زبان می توان از وسایل کمک آموزشی قابل دسترسی استفاده کرد. یادگیری هر مطلب جدید باید با استمرار و تکرار توام باشد تا به نتیجه مطلوب برسد.

ربابه سعیدیان