شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا

آنچه می تواند مانعی برای یک ارتباط موثر باشد


آنچه می تواند مانعی برای یک ارتباط موثر باشد

عادتهایی درافراد وجوددارد که مانع از ایجاد یک ارتباط موثر می شود. برای نمونه می توان به برخی از این عادات اشاره کرد:
▪ بی توجهی به سخنان گوینده: عدم توانایی درتوجه یا بی علاقگی …

عادتهایی درافراد وجوددارد که مانع از ایجاد یک ارتباط موثر می شود. برای نمونه می توان به برخی از این عادات اشاره کرد:

بی توجهی به سخنان گوینده:

عدم توانایی درتوجه یا بی علاقگی به آنچه که دیگران می گویند، هرچند این رفتار دربعضی شرایط کاملا طبیعی است اما چنانچه مرتبا تکرار میشود نشاندهنده آن است که مشکل "شمائید" در این موارد باید ازخودبپرسید : آیا اصلا تلاش می کنید تا به آنچه دیگران می گویند فعالانه گوش بسپارید ؟ آیا شما با مطرح کردن سوالات مربوط به موضوع؛ فعالانه وارد بحث و گفتگو با طرف مقابل میشوید؟ یکی از راههایی که می توانید این ارتباط را با گوینده برقرار کنید این است که سعی کنید موارد مشابه را درزندگی خودتان پیدا کنید و موضوع مطرح شده را با تجارب قبلی خود مرتبط کنید.

وسط حرف دیگران پریدن، که شامل قطع کردن حرف دیگران- جملات ناتمام آنها را کامل کردن – وسط حرف آنها ابراز عقیده کردن و یا قبل از اینکه شخص مقابل گفته خودرا کامل کند شما نتیجه گیری کرده و درصدد پاسخگویی به وی برمی آیید. راهکار موثر برای ترک این عادت آن است که درمقابل وسوسه اضافه کردن یا تفسیرکردن یا پاسخگویی به دیگران قبل از اینکه گفتگوی آنها کامل شود مقاومت کنید. باید به دیگران این فرصت را بدهید که حرف خودراکامل کنند و بعد شما نتیجه گیری کرده و پاسخ دهید. آگاه باشید که این یک عادت است که می توانید آنرا ترک کنید.

حالت دفاعی داشتن:

چنانچه : به اشتباه خود اعتراف کردن، عذرخواهی کردن، پذیرش انتقاد یا گوش دادن به عقاید مخلاف برای شما دشواراست، کمی تامل کرده و حالت تدافعی خودرا ببینید و ازخودبپرسید آیا واقعا برای شما اعتراف به اشتباه تا این حد دشوار است و به یادداشته باشید که بقیه نیز مانند شما حق بیان عقاید خودرا دارند لذا سعی کنید به جای اینکه به اختلافات به عنوان غرض ورزی نگاه کنید آنها فرصتی برای یادگیری درنظربگیرید.

انتقادهای آزاردهنده:

هنگام انتقادازدیگران ممکن است از روشهایی استفاده کنید که طرف مقابل را درموضع دفاعی قراردهید. برای مثال هنگامی که از عباراتی نظیر"توهمیشه...." یا "تو هرگز..." استفاده می کنید و یا توهین می کنید باعث می شوید تا طرف مقابل در موضع دفاع ازخود بخواهد با شما به مقابله بپردازد، یک انتقاد موثر انتقادی است که دررابطه با رفتار فردباشد نه شخصیت او درانتقاد ازکلمه "من" استفاده کنید و سعی کنید تا احساسات خودرا به زبان آورید برای مثال :"وقتی قراراست به من تلفن کنی و اینکاررانمیکنی من بشدت احساس رنجش میکنم".

ناتوانی در کنترل احساسات:

هنگامی که درشرایط بغرنج احساسی قرار میگیرید ممکن است حفظ خونسردی برای شما دشوارباشد سعی کنید دراین حالت تامل کرده وقبل از اینکه احساسات منفی خودرابرسردیگران خالی کنید ازروشهای آرامش بخشی مانند تمرینات تنفسی، پیاده روی استفاده نمائید حتی می توانید به طرف مقابل خود بگوئید که میخواهید تا درفرصت مناسب درباره این موضوع صحبت کنید تا بتوانید افکارخودرامتمرکز سازید؛ فقط مطمئن باشید که شما درنهایت ازعهده حل این مسائل آزاردهنده برخواهید آمد.

عدم آگاهی ازاحساسات خود:

شاید همیشه و درهمه حالات به احساسات و واکنشهای خود آگاه نیستید. سعی کنید متوجه تن صدا؛ حالات صورت و نحوه بروزاحساساتتان باشید؛ اگرشما خود ازاحساساتتان آگاه نباشید چگونه می توانید ارتباط موثری بادیگران برقرار کنید و توقع داشته باشید که دیگران احساسات شمارادرک کنند.

اجتناب از درگیری:

اغلب اوقات ممکن است هنگامیکه می دانید مطرح کردن یک موضوع باعث رنجش طرف مقابل و یا بروز اختلاف میشود ازبحث و گفتگو اجتناب میکنید. این امر میتواند ناشی از مشکل شمادرابراز خود یا بیان احساساتتان باشد بهترین راه برای ازبین بردن این مانع کارکردن برروی توانائیهایتان و تمرین برای مطرح کردن موضوعاتی است که شمارا ناراحت می کند. به این ترتیب ملاحظه می کنید که این کار آنقدرها که فکر میکردید ترسناک نیست.