یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
آیا روزی تقسیم شده
در بعضی آیات آمده که خداوند تقسیم روزی میکند: قسم بینهم معیشتهم [سوره زخرف آیه ۳۲.] خداوند بین مردم تقسیم معیشت میکند و او متکفل رزق هر جنبندهای است: و ما من دابه فی الارض الا علی الله رزقها... [سوره هود آیه ۶.] هیچ جنبنده ای در زمین نیست، الا اینکه روزی او به عهده خداوند است. در بعضی دیگر از آیات آمده که وسعت و تنگی روزی به خواست خداست: او لم یروا ان الله یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر [سوره روم آیه: ۳۷ آیات مشابه این آیه هم در قرآن یافت میشود.] آیا ندیدند که خداوند هر که را بخواهد صاحب روزی وسیع میکند، و هر که را خواهد تنگ روزی گرداند. در روایات اسلامی هم به این معنا اشاره شده است. علی علیهالسلام میفرمایند: <و قدر الارزاق فکثرها و قللها و قسمها علی الضیق و السعه> [نهجالبلاغه خطبه ۹۱.] خداوند ارزاق را مقدر ساخته و زیاد و کم نموده، و بر حسب تنگی و وسعت معیشت آن را تقسیم کرده است.
اکنون این سوال پیش میآید که: اگر چنین باشد، تلاش و کوشش برای تحصیل معاش و روزی و برنامهریزی برای بهبود وضع اقتصادی مفهومی نخواهد داشت، ولی با توجه به سایر آیات و روایات هنگامی که همه در کنار یکدیگر چیده شود، پاسخ این سوال روشن میگردد، که: منظور از تضمین رزق از سوی خداوند و تکفل و تعهد و تقسیم آن، فراهم آوردن زمینهها است، زمینه هائی در خارج از وجود انسان، و زمینههایی در درون وجود او، که هرگاه دست به دست هم دهند، انسان سهم خود را از روزی دریافت میکند، این درست به آن میماند که حقوق کارکنان یک شرکت از طرف رئیس آن شرکت تعیین میشود، ولی هرگز در خانه آنها نمی آورند، بلکه آنها باید شخصا بروند، و لیست حقوق را پر کنند، و حق خود را دریافت دارند.
این نکته را نیز نباید فراموش کرد که خداوند برای اینکه مردم در عالم اسباب گم نشوند، و روزی را نتیجه منحصر به فرد تلاش و کوششهای خود به تنهائی ندانند، گاه به اشخاصی روزی میرساند، که: تلاش چندانی نکرده اند، و گاه روزی را از کسانی میگیرد که: تلاش فراوان داشته اند، تا روشن سازد در پشت این دستگاه، قدرت دیگری حاکم است، ولی نباید فراموش کرد که: این در حقیقت یک استثناء است، اما اصل اساسی همان تلاش و کوشش است. و شاید به خاطر همین مطلب است که در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: <و اعلموا ان الرزق رزقان: فرزق تطلبونه و رزق یطلبکم فاطلبوا ارزاقکم من حلال فانکم ان طلبتموها من وجوهها اکلتموها حلالا و ان طلبتموها من غیر وجوهها اکلتموها حراما... [وسائل الشیعه جلد ۱۲/ ۲۹.]> بدانید رزق دوگونه است: رزقی که شما بهدنبال آن میروید و رزقی که آن به دنبال شما میآید.
بنابراین رزق را از طریق حلال طلب کنید، که: اگر از طریق صحیح آن را بطلبید، آن را بهصورت حلال میخورید و اگر از غیر طریق صحیح بطلبید همان را بهصورت حرام میخورید. این دو گونگی روزی در واقع دلیل بر جمع میان آیات و روایاتی است که روزی را مقسوم و تضمینشده میشمرد، و آیات و روایاتی که نقطه مقابل آن، جد و جهد و تلاش را شرط بهره گیری از روزی معرفی میکنند. [جهت اطلاع بیشتر از این روایات به جلد ۱۲ وسائل الشیعه کتاب التجاره ص ۹ و ۱۶ و ۱۸ و ۲۲ و ۲۴ و ۲۶ مراجعه شود.]. بهعلاوه آگاهی بر این دو گونگی رزق سبب میشود که: افراد حریص از حرص باز ایستند و مومنان خود را آلوده کارهای حرام برای طلب روزی نکنند و محرومان نیز به یأس و نومیدی کشیده نشوند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست