جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
ناكثین, قاسطین و مارقین در نهج البلاغه
موضوعی كه قرار است به آن بپردازم، ناكثین، قاسطین و مارقین در نهج البلاغه است كه پس از معنی كردن اصطلاحات مذكور، به شرح و تفسیر هر كدام خواهم پرداخت.
۱) «ناكث» از ریشه «نكث» است كه به معنی نقض و شكستن و دور افكندن بكار میرود. مانند: نكث العهد نبذه. یعنی عهد خود را نكث كرد یعنی شكست و به دور افكند.
۲) «قاسط» از ریشه «قسط» بوده كه هم به معنای عدل و هم به معنای عدول و انحراف از عدل (دو معنای متضاد) بكار میرود. در اینجا معنای دوم اراده شده كه منظور، عدول از حق است.
۳) «مارق» از ریشه «مروق» است كه به معنی خروج و بیرون رفتن تیر از هدف آمده است. مروق از دین خروج از حدود مرزبندی شده دین است.
بنا بر این واژههای فوق چنین تفسیر میشوند: ناكثین: پیمان شكنان قاسطین: مانعین از حق تعیین شده مارقین: كسانی كه در طول راه از هدف جدا شوند و از آن دور افتند.
ناكثین، قاسطین و مارقین را امیر المؤمنین علی (ع) در خطبه «شقشقیه»، در پنج قسمت بطور مفصل بیان فرمودهاند. قسمت آخر آن را برادر عزیز و محققمان استاددكتر مصطفوی در كتاب «الكاشف» تنظیم كردهاند. در آنجا ۱۹۰ اسم برای هر سه طائفه بیان شده است.
امام در خطبه مذكور میفرماید: «فلمّا نهضت بالامر»: همین كه من بپا خواستم و زمام حكومت را بدست گرفتم، «نكثت طائفهٔ»: گروهی پیمان خویش را شكستند و «مرقت اخری»: و طائفه دیگری كه به دین گرویده بودند ولی از كوته فكری و بینش سست و منش نا استوار، به حق پایدار نماندند و برداشتها و سلیقههای خود را بر ضوابط دین تحمیل كردند، و «قسط اخرون»: و دیگرانی هم حق تعیین شده را ادا نكردند و ستم كردند.
در اینجا لازم به تذكر است كه دامنه بحث ما وسیعتر از آن است كه در این وقت محدود بتوان حق مطلب را در باره ناكثین، قاسطین و مارقین ادا كرد، لذا به بیان خلاصهای از این بحث میپردازیم.
از ۲۳۹ خطبه و ۷۹ نامه و ۴۸۰ حكمت موجود در نهج البلاغه، بیست خطبه، سه نامه و یك حكمت آن مربوط به ناكثین و سیزده خطبه، هفده نامه (كه پانزده نامه آن به معاویه نوشته شده) مربوط به قاسطین و دوازده خطبه و یك حكمت مربوط به مارقین است.
ناكثین، اولین كسانی بودند كه باب معارضه را به روی ولی اللَّه و خلیفه حق مسلمین باز كردند، كه در رأس آنها زبیر، پسر عمه پیغمبر (ص) و طلحه و همچنین عایشه همسر پیامبر هستند.
نخستین كسی كه بعد از قتل عثمان با امیر المؤمنین علیه السلام بیعت كرد، طلحه و بعد از او زبیر بود. ولی چرا همین طلحه و زبیر بیعت خود را نقض كردند در حكمت ۲۰۲، علت این پیمان شكنی چنین بیان میشود: نبایعك علی انّا شركاؤك فی هذا الامر.
ما دو نفر با تو بیعت میكنیم بشرط این كه در امر حكومت با تو شریك باشیم.
در جواب، حضرت چنین میفرماید: لا و لكنّكما شریكان فی القوّهٔ و الاستعانهٔ و عونان علی العجز و الأود.
نه، در حكومت نمیتوانید شریك باشید ولی برای وقت و استعانت و جلوگیری از ناتوانیها از شما كمك میگیرم.
امام سیاستباز نیست، كلام او صریح است، آنچه را كه در آخر باید گفت همان روز اول میگوید. طلحه و زبیر متوجه میشوند كه علی را نمیشمرد از مسیر منحرف كرد. به مكه میروند و با عایشه ملاقات میكنند عایشه جریان را میپرسد.
جواب میدهند كه یك عده سرگردان كه قدرت دفاع از خود را ندارند، اطراف علی را گرفتهاند و ما هم برای تنظیم كار نزد تو آمدهایم.
باید سؤال كرد كه آیا مالك اشتر در حیرت است آیا عمار یاسر سرگردان است چرا به این سرعت همه چیز را عوض میكنید مگر دنیا و زینتها و زیورهایش باید این اندازه مؤثر باشد كه اعماق جان و كانون بینش و فطرت شما را پایمال كند احتمال نمیدادید بعدا در صفحه روزگار صدای شما را از گوشه مكه بشنوند و به قضاوت بنشینند الحق كسانی كه به علی بدبین بودند و خیانت كردند شما بودید.
علی (ع) در بصره در اولین ملاقاتش با طلحه میفرماید: خون شما بر من حرام است. براستی تو چه كردی و چه دیدی از من خون من بر شما حرام است. مگر با هم برادر نبودیم چرا عثمان را كشتید چرا مردم را به قتل عثمان تحریك كردید نه عمار و نه مالك، هیچكدام مقصر نیستند، بلكه این شما بودید كه عثمان را به این وادی انداختید و ابرار هم مجبور شدند قیام كنند.
تو زبیر، و تو طلحه این شما بودید كه ابرار را وادار به دفاع از حق كردید تا بپاخاستند و شد آنچه شد. ولی ای طلحه به تو میگویم مانند آن پیر زن احمق مباش كه ریسمانی تافته و دوباره آن را وا میتابد. بدان كه سرانجام روز حقی در كار است.
حضرت امیر (ع) علت رفتن طلحه و زبیر را به مكه میداند. لذا میفرماید: رفتن طلحه به مكه برای جوسازی است، زیرا او میداند كه اگر روزی محاكمه قاتلین عثمان شروع شود، اول شخصی كه باید دستگیر شود، خود طلحه است. او بیشتر از همه نسبت به خون عثمان حریص بود. لذا جوسازی میكند تا شاید مسأله شناخته شدن قاتل لوث شود ناكثین را بشناسید. با سابقه جوسازی آشنا شوید. واقف شوید به آنهائی كه جو را تیره و آب را گلآلود میكنند تا حق پوشی و حق كشی شود و به مراد خویش برسند، كه نرسیدند و نمیرسند.
حضرت امیر علیه السلام در خطبه ۱۷۳، مطلب را روشن میكند. میفرماید:
و اللَّه ما استعجل متجرّدا للطّلب بدم عثمان الّا خوفا من أن یطالب بدمه لأنّه مظنّته و لم یكن فی القوم احرص علیه منه، فاراد أن یغالط بما اجلب فیه لیلتبس الامر و یقع الشّكّ.
به خدا سوگند كه (طلحه) شتاب نكرده است در خونخواهی عثمان، مگر به این دلیل كه میترسد از خود او خونخواهی كنند، زیرا مردم گمان میبرند كه او یكی از قاتلان عثمان است. و در میان قاتلان عثمان، كسی حریصتر از طلحه به قتل او نبود. پس میخواهد با فراهم كردن لشكر به عنوان خونخواهی عثمان، مردم را به غلط اندازد تا امر مشتبه شود و شك در دلها افتد.
حضرت از طلحه میپرسد: مگر با من بیعت نكردی طلحه جواب میدهد: چرا، چون شمشیر بالای سرم بود بعدا، در جنگ، وقتی مروان به او تیر میزند، به غلامش میگوید مرا ببر. غلام، او را بر مركب نشانده به خرابهای میبرد. هنگام جان دادن، شخصی از آنجا عبور میكند. طلحه از او میپرسد: كیستی میگوید از هواداران علی. طلحه میگوید: جلو بیا، میخواهم با تو بیعت كنم تا بدون بیعت با علی از دنیا نرفته باشم آقای طلحه بیعت برای كار در جوانی است، برای فعالیت است، نه برای گورستان و نه برای شفاعت. حال كه كاری از دست تو ساخته نیست و دنیا برایت تاریك شده، بیدار شدی و شما عایشه همسر پیغمبر مگر شما نباید در خانه میماندی مگر یك روز پیامبر (ص) نفرمودند كه كاش میدانستم كدام یك از شما زنان هستید كه سگان «حوأب» به رویش پارس میكنند عایشه خوب میدانی آن آقائی كه شترش را برای شما آورد، وقتی به او گفتی كه میشود در این راه با ما باشی و او جواب داد بله، من این راه را خوب بلدم.
وقتی آمدید، در راه از نام هر جائی میپرسیدی، تا این كه به جایی رسیدید، و پرسیدی كه اینجا كجاست گفته شد حوأب.
سگها پارس كردند، عایشه لرزید. گفت: وای بر من آن زن من هستم، حركت نمیكنم.
بیست و چهار ساعت توقف كرد. عبد اللَّه بن زبیر هر چه كرد او را به راه آورد، نتوانست. تا این كه گفت:النّجی النّجی، علیّ بن ابی طالب ورأكم. بسرعت زود باشید الان علی شما را میگیرد و هلاكتان میكند. آن وقت، عایشه بدون دقت، بدون مطالعه حركت كرد.
آیهٔ اللَّه خزعلی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا سیل آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران بارش باران شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی دولت سیزدهم حراج سکه قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون خواب کبد چرب بیمه کاهش وزن دیابت داروخانه