پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
معرفی کتاب: جغرافیای مصرف

در انعکاس به کاهش تعداد تحقیقات بر روی موضوع مصرف، فاین (Fine) میگوید که این میدان به قدری وسیع است که پوشش دادن آن مشکل است: «به طور خلاصه، مصرف حوزهای متحرک، گسترده و هدفی گریزان است، بهخصوص با دیدگاهی تحلیلی که به آن حمله شده است». خوشحالم که این دیدگاه فاین را زمانی دیدم که به پایان نوشتن این کتاب رسیده بودم. در بسیاری از شیوههای نوشتن این کتاب، احساس کردم با تولید به شیوهی ترفند متعالی همراه هستم و به طور ضمنی خودم را به عنوان کسی که همهچیز را میداند و همهچیز را میبیند بازسازی کردم،مانند یک آذوقهرسان همهجا حاضر از چیزهای مصرفی. هرچند این تحقیق با عنوان جغرافیای مصرف، لزوما بخشی از یک تحقیق کلی است که نه تنها با آنچه خواندهام بلکه توسط موضوعات متعددی که درگیر آن بودهام شکل گرفته است. من از ناکجاآباد صحبت نمیکنم اما از جایی صحبت میکنم که این «جا» در عملکرد، تجسم و مکانی مانند نیوزلند واقع شده است، دستاویزی است برای یک جغرافیدان با اقتصاد سیاسی و رویکردهای پساساختاری، و مادری مسیحی که با خانواده و کار دست و پنجه نرم میکند. پس میتوانم جایگاه شغلی خودم را منعکس کنم و هرگز نمیتوانم به طور کامل آن را بیان کنم یا دقیق بشناسم که چگونه بر تلاشهای تحقیقاتی اثر میگذارد.
این کتاب در خصوص برخی تحقیقات فریبندهای است که توسط جغرافیدانان مصرف بر روی حوزههای تاریخ، فضا، ارتباطات، اهداف، فرهنگ تجاری و اخلاق نوشته شده است. و با تمرکز بر برخی حوزههای کلیدی جغرافیایی مصرف، آگاهم که تبلیغات و مصرفی نهادی و جمعی به طور عمیق بررسی نشده و تحقیق بر روی اقتصاد فرهنگی، روستا، فضا، خدمات و جغرافیا توجه بیشتری شده است.
مصرف حوزهی پیچیدهی اجتماعی است و روابط فضایی موضوع مکرر این کتاب است. مصرف در متن ساخته شده که با سایر عملکردها، فرآیندها و افراد در ارتباط است. بیشتر تحقیقات مشخص شده در این متن، جدایی تولید و مصرف، اقتصاد و فرهنگ، نماد و ماده را نشان میدهد. بسیاری از عناوین در این کتاب مانند خوردن، خرید، تفریح، موسیقی، ممکن است دنیوی به نظر برسند اما این بدیهی گرفتن است و در واقع قدرت را به طور موثری نشان میدهد. ابتدا در کار این جغرافیدانان، کار دیگر دانشمندان علوم اجتماعی و نظریهپردازان دیده شده و در ادامه به شکلگیری جغرافیای مصرف پرداخته شده است. سرانجام این کتاب نشان میدهد که چطور موضوعات مکانی، مصرف را ایجاد کرده، تجربه میکنند و نشان دادهاند و چگونه مصرف در اجتماع، فضا و اهداف عمل کرده در مکان ساخته میشوند.
فهرست:
• جغرافیای مصرف
• تاریخ
• فضا
• هویت
• ارتباطات
• فرهنگ تجاری
• اخلاق
Juliana Mansvelt, (2005), Geographies of Consumption, Sage
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست