سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

طرح واره‌های معنا، ‎درس‌گفتار 7:‌ تاملاتی در باب سفر پیدایش



      طرح واره‌های معنا، ‎درس‌گفتار 7:‌ تاملاتی در باب سفر پیدایش
جردن پیترسون، ترجمه: مانی حمیدی و آران غریب‌پور

دو داستان کهن اسطوره ای که امروزه نیز همچنان از اهمیت گسترده ای بر خوردارند کدامند؟  آیا این داستان ها فقط تلاشی شبه-علمی برای توصیف جهان اند در دوران قبل از گسترش روش تجربی علمی؟ عناصر و بن مایه های اصلی این داستان ها چه هستند؟ پیامد اینکه  ما خود را صرفا به عنوان موجوداتی متشکل از اشیاء و ماده می بینیم، چیست؟

داستان سفر پیدایش و داستان به روشنی رسیدن بودا, دو داستانی هستند با ریشه هایی کهن که امروز هم به طور گسترده ای در جهان زنده اند. در این درسگفتار داستان سفر پیدایش از دیدگاهی پدیدار شناسانه بررسی می شود. یعنی, به جای اینکه داستان را توصیفی مادی از پدیدار شدن اشیاء در جهان فرض کند, آن را روایتی نمایشی برای توصیف طبیعتِ تجربه انسانی در نظر می گیرد.این درست همان جهانیست که تمام اسطوره ها سعی بر توصیف آن دارند.  در این داستان, مثل بسیاری از داستان های دیگر, تجربه انسانی  متشکل از سه عنصر است : آشوب (یا همان ناشناخته ها), نظم (یا همان فرهنگ و سنت) و فرد, که زاده این دو نیروی بنیادی است. این داستان ها در قالبی روایی  ، توصیفی هستند از چگونه خود- آگاه شدنمان به عنوان یک موجود زیستی ,-که در سنت یهودی-مسیحی با »کلام خدا» یا لوگوس مرتبط است- و هم چنین پیامدهای این "بیدار شدن" که نه فقط چشمان ما را به دنیای امکانات در ناشناخته ها باز می کند ، که محدودیت ها و آسیپ پذیریمان را نیز پدیدار می کند. این پیامد دوم, یعنی آگاهی به محدودیت ها و آسیب پذیریمان, به درک معمای علل بروز جنگ و خشونت  در جوامع بشری -که یکی از بن مایه های اصلی این کلاس است - بسیار کمک می کند. در حالی که اغلب مردم خود را بی آزار و »خوب» تلقی می پندارند, این داستان های کهن ساختار و انگیزه های نهفته در همه افراد, برای ارتکاب اعمال شرورانه را نمایان می کنند. بحثی که در درس گفتار دهم (درک شر) به آن با دقت بیشتری خواهیم پرداخت.

  Contemplating Genesis:

What are two major mythological stories with widespread significance today? Are these stories attempts at a quasi-scientific pre-empirical description of the objective world? What are the fundamental elements and motifs in these stories? What are the consequences of our ability to see ourselves as objects?

دو داستان کهن اسطوره ای که امروزه نیز همچنان از اهمیت گسترده ای بر خوردارند کدامند؟  آیا این داستان ها فقط تلاشی شبه-علمی برای توصیف جهان اند در دوران قبل از گسترش روش تجربی علمی؟ عناصر و بن مایه های اصلی این داستان ها چه هستند؟ پیامد اینکه  ما خود را صرفا به عنوان موجوداتی متشکل از اشیاء و ماده می بینیم ، چیست؟  

Genesis and the story of Buddha's enlightenment are two stories of ancient roots that are still very much alive today. The story in Genesis is looked at in this lecture through a phenomenological lens. That is, it will be treated not as an objective retelling of materialistic emergence, but rather as a dramatic description of the nature of human experience. This is the world that all mythology is attempting to describe. In this story and many other stories, the three constituting elements of experience are chaos or the unknown, culture, and the individual who is the offspring of these two fundamental forces. These stories describe in narrative form how we gained self-consciousness (associated with logos or the "Word of God" in Judeo-Christian tradition) as a species, and that as a consequence of this we have come to recognize not only the possibilities that lay in the unknown, but also of our limitations and vulnerability. This latter byproduct of our awakening gives some clues to one of the main themes in these lectures: the causes of war and aggression. While most people tend to think of themselves as generally good and harmless, these ancient stories lay bare the structure and motivation for individual evil which will be discussed in more detail in the tenth lecture.

داستان سفر پیدایش و داستان به روشنی رسیدن بودا, دو داستانی هستند با ریشه هایی کهن که امروز هم به طور گسترده ای در جهان زنده اند. در این درسگفتار داستان سفر پیدایش از دیدگاهی پدیدار شناسانه بررسی می شود. یعنی, به جای اینکه داستان را توصیفی مادی از پدیدار شدن اشیاء در جهان فرض کند, آن را روایتی نمایشی برای توصیف طبیعتِ تجربه انسانی در نظر می گیرد. این درست همان جهانیست که تمام اسطوره ها سعی بر توصیف آن دارند.  در این داستان, مثل بسیاری از داستان های دیگر, تجربه انسانی  متشکل از سه عنصر است : آشوب (یا همان ناشناخته ها), نظم (یا همان فرهنگ و سنت) و فرد, که زاده این دو نیروی بنیادی است. این داستان ها در قالبی روایی  ، توصیفی هستند از چگونه خود- آگاه شدنمان -که در سنت یهودی-مسیحی با »کلام خدا» یا لوگوس مرتبط است- به عنوان یک موجود زیستی , و هم چنین پیامدهای این "بیدار شدن" که نه فقط چشمان ما را به دنیای امکانات در ناشناخته ها باز می کند ، که محدودیت ها و آسیپ پذیریمان را نیز پدیدار می کند . این پیامد دوم, یعنی آگاهی به محدودیت ها و آسیب پذیریمان, به درک معمای علل بروز جنگ و خشونت  در جوامع بشری -که یکی از بن مایه های اصلی این کلاس است - بسیار کمک می کند. در حالی که اغلب مردم خود را بی آزار و »خوب» تلقی می پندارند, این داستان های کهن ساختار و انگیزه های نهفته در همه افراد, برای ارتکاب اعمال شرورانه را نمایان می کنند. بحثی که در درس گفتار دهم (درک شر) به آن با دقت بیشتری خواهیم پرداخت.

برای ارتباط با مترجمین و طرح سوالات و یا نظرات خود می‌توانید با آدرس ‌mapsofmeaning.farsi@gmail.com مکاتبه کنید.

مطالب مرتبط:
معرفی پروژه طرح واره های معنا‎

فهرست طرح واره‌های معنا
درس‌گفتار ۱:‌هیولاهای مخلوق انسان
درس‌گفتار ۲:‌ستیز با آشوب
درس‌گفتار ۳:‌همچون خدایان شدن
درس‌گفتار ۴:‌بازی هایی که باید بکنیم
درس‌گفتار ۵:دست و پنجه نرم کردن با ترس
درس‌گفتار ۶:‌تسلیم در برابر نظم
درس‌گفتار ۷:‌تاملاتی در باب سفر پیدایش
درس‌گفتار ۸:‌تفکر در باره بهشت
درس‌گفتار ۹:فرد شدن
درس‌گفتار ۱۰:فهم شر
درس‌گفتار ۱۱:از دست دادن دین
درس‌گفتار ۱۲:حقیقت های مهم
درس‌گفتار ۱۳:قدرت درون

ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ» 
http://www.anthropology.ir/node/21139

ویژه نامه ی نوروز 1393 
http://www.anthropology.ir/node/22280

<