چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

موضوع تحقیق کلاس فرهنگ و توسعه: آسیب شناسی انجمن های علمی علوم اجتماعی و انسانی در ایران



      موضوع تحقیق کلاس فرهنگ و توسعه: آسیب شناسی انجمن های علمی علوم اجتماعی و انسانی در ایران
...

یکی از مهم ترین ابزارهای رشد و توسعه علمی در تاریخ علوم به طور عام و در تاریخ علوم اجتماعی به طور خاص، انجمن های علمی بوده اند.  این انجمن ها عموما همزمان با ورود و تاسیس رشته های علمی در دانشگاه ها تاسیس شده اند و گاه حتی پیش از آنکه علمی در دانشگاه به رسمیت پذیرفته شده و کرسی  متمایزی برای آن به وجود بیاید، انجمن یا انجمن هایی علمی یا نیمه علمی  علاقمندان به آن را به گرد هم آورده است. این گرد هم آمدن ها در برخی از موارد زمینه هایی را فراهم کرده است که آن علم بتواند پشتیبانی و همکاری های لازم را برای ورود به دانشگاه و حوزه های علمی بیابد. در موارد بسیاری دیگر نیز، با تاسیس کرسی های دانشگاهی و افزایش شمار  دانش آموختگان و اساتید یک رشته،  انجمن های علمی در همکاری با دانشگاه ها و یا به صورت مستقل توانسته اند جایگاهی مهم در توسعه علمی داشته باشند. هم از این رو، بررسی روند  تاسیس و آسیب شناسی انجمن های علمی یکی از راه هایی است که می توان برای  شناخت مشکلات و یافتن راه حل برای  توسعه علمی در هر کشوری یافت.
در کشور ما با تاسیس دانشگاه تهران در حدود 70 سال پیش ، علم در معنای جدید و  آگادمیک آن وارد صحنه اجتماعی شد و به دنبال آن  انجمن های علمی با روندی بسیار  کند  و تدریجی به وجود آمده و فعال شدند. این روند در سال های پس از انقلاب تشدید شد و تا امروز همچنان ادامه دارد. اما بسیاری از این انجمن ها به ویژه در حوزه علوم اجتماعی و انسانی از کارایی لازم برخوردار نبوده و به دلایلی همچونکمبود انگیزه در کنشگران یک علم، مشارکت اندک و  عدم توانایی در کار جمعی  نتوانسته اند انتظاری را که از آن ها می رفته است بر آورده کنند.
موضوع نیم ترم دوم سال تحصیلی 88-89 برای درس «فرهنگ و توسعه» به بررسی  انجمن های علمی در حوزه علوم اجتماعی و انسانی اختصاص دارد.
موضوع هایی که باید مورد بررسی قرار گیرند، عبارتند از:
-    بررسی روند  شکل گیری هر انجمن و تحول آن
-    مشکلاتی که انجمن های علمی در روند رشد خود با ان روبرو شده اند
-    نظر مسئولان و کنشگران انجمن ها درباره روند رشد آنها
-    تعامل انجمن ها با سایر نهادهای مدنی و  دولتی
-    بررسی تعاریف و تعیین مولفه های  «موفقیت» یا  «عدم موفقیت» علمی انجمن ها       
-    چشم اندازهای  انجمن ها
-    ...
طبق روال همیشگی هر یک از دانشجویان یک انجمن را با توافق استاد برای این درس انتخاب کرده و بر اساس یک کار اسنادی و میدانی به پرسش هایی که در کار خود مطرح می کند پاسخ می دهد.
گزارش های تحقیق باید در حد 30 تا 50 صفحه (9000 تا 15000) کلمه باشند که یک سوم آن در بخش اول و دو سوم آن در بخش دوم قراربگیرد. بهترین گزارش ها بر روی سایت در بخش آزمایشگاه منتشر می شود. هر گزارش باید شامل موارد زیر باشد:
بخش اول شامل:  جکیده، مقدمه و طرح مسئله، بررسی ادبیات موضوع، ارائه پرسش های تحقیق، تشریح جامعه(انجمن) مورد مطالعه، روش شناسی و مشکلات تحقیق
بخش دوم شامل: بافته های تحقیق بر اساس پرسش های ارائه شده در بخش اول.
هر تحقیق باید دارای کتاب نامه  و ماخد شناسی باشد. در هر تحقیق باید حداقل یک مصاحبه با یکی از مسئولان کنونی یا پیشین انجمن های علمی  انجام شده و نوار آن پیاده شده و نوار آن در کار به صورت ضمیمه بیاید.
مواردی چون اساسنامه انجمن، اسناد آن و غیره در ضمیمه آمده و درون کار نمی آید.
از آوردن مقدمه ها و طرح مسئله های کلی و به دور از موضوع دقیق کار خودداری کنید. گزارش تحقیق باید  صرفا و دقیقا به موضوع مربوط باشد و مباحث کلی نباید بیش از 4 یا 5 صفحه از کار را شامل شوند.      
تحقیق ها در روز امتحان یا در چند روز پس از آن بر روی یک لوح فشرده با ذکر نام درس، ترم تحصیلی، نام دانشجو،  و عنوان موضوع تحویل داده می شود. از 20 نمره این درس، 7 نمره به تحقیق اختصاص دارد. در طول ترم تنها دو جلسه نخست به تعیین  موضوع و راهنمایی برای چگونگی انجام آن اختصاص خواهد یافت.
انجمن های علمی دانشجویی شامل این تحقیق نمی شود.
فهرست انجمن های علمی کشور در سایت وزارت علوم قابل دسترسی است.  



همچنین مشاهده کنید