شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

دنیای وارکرفت ، مسیر بازیکنان



      دنیای وارکرفت ، مسیر بازیکنان
ماکزیم کولمب/گروه مترجمان پیشرو

آزروت (Azeroth) دنیای قرون وسطایی و خیالی دنیای وارکرفت (World of Warcraft) پر از ساحران قدرتمند ، هیولاها و شمشیرهای جادویی است. بازیکن ، برای ورود به این دنیا باید ابتدا نژاد شخصیت بازی خود را انتخاب نماید : الف         ( Elfe ) ، ارک (orc) ، کوتوله ( Nain) . . .  این اولویت عامل  بسیار مهمی است چرا که آزروت بین دو گروه رقیب تقسیم شده است : متحدین و قبایل وحشی ، بنابراین بازیکن باید گروه خود را انتخاب کند : کوتوله ها ، انسان ها ، الفهای شب  گرد ( Night elf) در دسته ی متحدین و گابلین ها ( Goblins) ، ارک ها ، ترول ها ( Trolls )، الف های خونین (elfes de sang) در دسته ی قبایل وحشی جای میگیرند. در طول بازی هیچگونه مکالمه ای بین اعضای دو گروه وجود ندارد.

بازیکن همچنین باید نوع شخصیت خود را هم انتخاب نماید : شوالیه (paladin) ، درویید (druide ) ، جنگجو ، ساحر، شکارچی و  . . . هرکدام از این شخصیت ها ویژگی منحصر به فرد خود را دارد : جنگجو در نبرهای تن به تن با هیولاها عالی عمل میکند ،  کشیش  قدرت درمان کردن دارد که میتواند آن را روی خود یا سایر هم گروهی هایش به کار بگیرد، ساحر میتواند با افسون کردن از راه دور خسارات زیادی را به حریف متحمل کند . . .

پس از ساخته شدن آواتار بازیکن نوبت به جست و جوی اشیای جادویی و حمله به برجکها برای عبور از مراحل گوناگون فرا میرسد.همه چیز در این بازی که 12 میلیون بازیکن دارد زمینه را برای همکاری گروهی فراه میکند.انجام ماموریت ها به تنهایی دشوار است ، بنابراین بازیکن میتواند به سایرین ( هرگروه میتواند بین 5 تا 40 عضو داشته باشد) ملحق شود.برخی بازیکنان قبیله ( Clan ) تشکیل میدهند که زمینه را برای همکاری تنگاتنگ و دائمی برای تحقق بخشیدن به ماجراجویی ها فراهم میکند. این اجتماعات که بازیکنان تشکیل دهنده شان هستند بر اساس تکامل قدرت های آواتارها بنا شده اند : در یک گروه کشیش میتواند با قدرت خود جنگجویی را که در جنگ با هیولا مجروح شده است درمان کند . برخی شخصیت ها بسته به نوعشان فرد گراتر از سایرین هستند(1). برای مثال جنگجوها در طول بازی همراه مانوس (familier)  - حیوان آموزش دیده برای نبرد– خود هستند ، بنابراین انتخاب یک شکارچی این امکان را برای بازیکن فراهم میکند که در واقع دو شخصیت را کنترل کند و برای تحقق ماجراجویی هایش نیاز کمتری به تشکیل گروه داشته باشد.دنیای فانتزی حماسی وارکرفت در عین حال فرصت های بسیاری را برای بازی فراهم کرده است.

زندانیان چینی طلای آنلاین میسازند

بیش از 300 زندانی چینی دوازده ساعت در روز بدون وقفه ، نشته در پشت کامپیوترهایشان ، به انجام بازی دنیای وارکرفت میپردازند، مساله ای که شگفت انگیز به نظر میرسد.این کار اجباری که در زندان جیزی ( Jixi) در شمال شرق چین صورت میگیرد ، باعث شده است که نگهبانان زندان بین سال های 2004 تا 2009 تا سقف 600 یورو در روز در آمد کسب کنند چرا که زندانیان با انجام " کشاورزی طلایی " (gold farming ) پول به دست می آورند : ماهیت این کار پیمودن دائمی زمین های بازی یکسان برای بدست آوردن اشیایی جادویی ( سلاح و معجون ) میباشد . سپس این کالاهای مجازی در سایت های حراج اینترنتی به فروش میرسند.کشاورزی طلایی در چین مبدل به یک صنعت گشته است : بازیکنانی حرفه ای که کشاورز لقب گرفته اند در هزاران آتلیه ی قانونی یا غیر قانونی آواتار میسازند ، سطح آن را بالا میبرند ، برای بازیکنان غربی که حاضرند برای این کار پول خرج کنند اشیای جادویی جمع آوری میکنند . بنابر آمار در سال 2006 ، این اقتصاد مجازی ارزشی معادل 1.5 تا 3 میلیارد دلار داشته است ، ارزشی کاملا واقعی.

ماکزیم کولمب

وی که در سال 2010 کتاب دنیای بی حد و مرز بازی های ویدئویی را نوشته است ، جامعه شناس و تاریخدان هنر و استاد هنرهای معاصر در دانشگاه لاوال کبک است.

منبع : مجله ی علوم انسانی فرانسه ( http://www.scienceshumaines.com/ )

کاری از گروه مترجمان پیشرو ( http://pishrotranslation.ir )

 

ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ»
http://www.anthropology.ir/node/21139

 



همچنین مشاهده کنید