دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

درباره ی نمایشنامه ی " پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی"



      درباره ی نمایشنامه ی " پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی"
زهرا ملوکی

"ماتئی ویسنی یک" که در 1956 در رومانی به دنیا آمد و در سال 1993 تبعه ی فرانسه شد را در ایران برای نخستین بار با نمایشنامه ی "داستان خرس های پاندا به روایت یک ساکسیفونیست که دوست دختری در فرانکفورت دارد." می شناسیم که در بیست و یکمین جشنواره ی فجر سال 1381 توسط گروه نمایشی اتوپیا در سال 1381 به کارگردانی تینوش نظم جو روی صحنه برده شد. لازم به ذکر است که این گروه در سال 1384 نمایشنامه ی "زن همچون میدان نبرد" را نیز در همین جشنواره اجرا کرد.
داستان اصلی نمایش، درباره ی تجاوز به یک زن بوسنیایی در جنگ میان نژادها در اواخر قرن 20 در اروپا است. زن مورد تجاوز، که "دورا" نام دارد در جریان داستان درون یک مرکز توان بخشی روانی تحت نظر روان کاوی به نام "کیت" قرار دارد که سعی می کند اتفاق پیش آمده را طبق تخصص و مطالعاتش با نگاه فرویدی تبیین کند اما خود کیت در صحنه ی دهم نمایش به این نتیجه می رسد که "مبارزین از روی شهوت افسارگسیخته یا عقده ی جنسی تجاوز نمی کنند. تجاوز نوعی استراتژی ارتشی برای تضعیف روحیه ی دشمن است. در جنگ های میان نژادی اروپا، تجاوز همسنگ تخریب خانه های دشمن، کلیساها یا عبادتگاه های دشمن، آثار فرهنگی و ارزش های اوست." (کیت در ویسنی یک،1387:32)
 

برای خواندن متن کامل در زیر کلیک کنید:

 

 

 

پیوستاندازه
16806.docx93.1 KB