چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
بررسی تعزیه پژوهان(2): ویلیام ا. بیمن
ویلیام ا. بیمن (William O. Beeman) استاد و رئیس بخش انسانشناسی دانشگاه مینه سوتا است، پیش از این او به مدت سی سال به عنوان استاد انسانشناسی در رشته هایی چون تئاتر، موسیقی و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون به تدریس و پژوهش مشغول بود. او همچنین از سال 2005 تا 2008 رئیس بخش خاورمیانه انجمن انسانشناسی امریکا بوده است.
بیمن تحصیلات کارشناسیاش را در زمینه انسانشناسی از دانشگاه وسلیان (Wesleyan University) اخذ کرد و برای ادامهی تحصیل در زمینهی انسانشناسی زبانشناختی به دانشگاه شیکاگو رفت و با دفاع از رسالهای با عنوان «معنای تغییر سبکی در تعامل کلامی ایرانیان»(The Meaning of stylistic variation in Iranian verbal interaction) در سال 1976 موفق به اخذ درجه دکتری شد و در سال 2004 در دانشگاه براون به درجه استاد تمامی رسید.
وی بمدد تحقیقات گسترده و نگارش کتب و مقالات متعدد به محققی نام آشنا در حوزه خاورمیانه و جهان اسلام تبدیل شد که عمدهی تحقیقاتش را بر روی ایران، منطقه خلیج فارس، ژاپن و جنوب آسیا تمرکز داده است. کتاب «زبان، هویت و قدرت در ایران»(ترجمه رضا ذوقدار مقدم. تهران: نشر کیهان) (Language, Status and Power in Iran) و «فرهنگ، نمایش و ارتباط در ایران»(Culture, Performance and Communication in Iran) کتابهای معتبری بود که تحسین صاحبنظران را برانگیخت.
ویلیام بیمن پس از چاپ ««شیطان بزرگ» در برابر «ملاهای دیوانه»: چگونه ایالات متحده و ایران یکدیگر را شیطان جلوه میدهند»( The “Great Satan” vs. the “Mad Mullas”: How the United States and Iran Demonize Each Other) در سال 2008 کتاب «سنتهای نمایشی ایرانیان»(Iranian Performance Traditions) را به چاپ رساند تا در کنار کتابها و مقالات و یادداشتهایش حاصل پژوهشهایش را در باب سنتهای نمایشی ایرانی و بخصوص تعزیه را ارائه نماید.
از آخرین پژوهشهایش که در آیندهای نزدیک بصورت کتاب به چاپ درمیآید، «فهم ایران» (Understanding Iran) و «عراق: حکومت در جستجوی یک ملت» (Iraq: State in search of a nation)
بیمن همچنین از سال 1987 بصورت حرفه ای به عنوان بازیگر-خواننده و کارگردان اپرا شروع به فعالیت هنری کرده است و پاره ای از تحقیقاتش را حول محور موسیقی و نمایش متمرکز ساخته و کتاب خط سوم: بازیگران اپرا به عنوان مفسر (The Third Line: The Opera Performer as Interpreter ) با همکاری دنیل هلفگات (کارگردان اپرا)، محصول همین پژوهشهاست.
علاقهی پژوهشی بیمن در زمینه زبان شناسی اجتماعی و معنی شناسی ارتباطات، مقایسه تطبیقی بین فرهنگی ژانرهای تئاتری و نمایشی، اپرا، نمادشناسی زبانی و غیرزبانی، انسانشناسی عملی، انسانشناسی فلسفی، جوامع روستایی و عشایری است. وی در سالهای اخیر بر روی موضوع علم اعصاب و شناختی در پیوند با موسیقی و اجراهای تئاتری پژوهش می نماید.
آثار با محوریت تعزیه
Iranian Performance Traditions: Los Angeles, Mazda publication, 2008
سنتهای نمایشی ایرانیان
A Full Arena: The Development and Meaning of Popular Performance Traditions in Iran. /in Modern Iran: The Dialectics of Continuity and Change ed. Michael E. Bonine and Nikki R. Keddie Albany: State University of New York Press 1982, 361-381.
«یک صحنهی تمام عیار: توسعه و معنای سنتهای نمایشی عامهپسند در ایران» در کتاب ایران مدرن: دیالکتیک استمرار و تغییر
Acting Styles and Actor Training in Taziyeh /With Mohammad B. Ghaffari / TDR/The Drama Review Winter 2005, Vol. 49, No. 4 (T188), P. 48-60, Massachusetts Institute of Technology
سبکهای بازیگری و پرورش بازیگر در تعزیه
The Ta'ziyeh of Hor, and: The Ta'ziyeh of the Children of Moslem, and: The Ta'ziyeh of Imam Hussein (review) / Theatre Journal, Volume 55, Number 2, May 2003, p. 359-362, The Johns Hopkins University Press
تعزیه حر، تعزیه طفلان مسلم و تعزیه امام حسین (یادداشت)
Performative Symbols and their Relative Non-Arbitrariness: Representing Women in Iranian Traditional Theater in Festschrift for Paul Friedrich, Mary Scoggin, ed. Chicago: University of Chicago Press, 2001.
نمادهای نمایشی و غیرقراردادی بودن نسبی آنها : حضور زنان در تئاتر سنتی ایرانی
Why Do They Laugh? An Interactional Approach to Humor in Traditional Iranian Improvisatory Theatre. Journal of American Folklore 94(374): 506-526. (special issue on folk theater. Thomas A. Green, ed.), 1981
چرا آنها می خندند؟ رویکردی متقابل به طنز در تئاتر بدیهه گویانه سنتی ایرانی
Cultural Dimensions of Performance Conventions in Iranian Ta'ziyeh In Ta'ziyeh: Ritual and Drama in Iran: Peter J. Chelkowski, ed.,. New York: New York University Press.
ابعاد فرهنگی گردهم آیی های نمایشی در تعزیه ایرانی
You Can Take Music Out of the Country, But...: The Dynamics of Change in Iranian Musical Tradition. Asian Music 7(2): 6-20, 1976
شما می توانید موسیقی را خارح از کشور بسازید اما ....: پویایی شناسی تغییر در سنت موسیقایی ایرانی
Classical Persian Music, Islam and Ta'ziyeh: Beeman, William O, Soussie Restegar and Anna Vanzan, eds., AIEP Editore, Muraqqa'e Sharqi: Studies in Honor of Peter Chelkowski, 43-56, 2007.
موسیقی کلاسیک ایرانی، اسلام وتعزیه
سایر آثار
Culture, Performance and Communication in Iran. Tokyo: ICLAA [Institute for the Study of Languages and Cultures of Asia
فرهنگ، نمایش و ارتباط در ایران
Language, Status, and Power in Iran. Bloomington, IN: IndianaUniversity Press, 1986
زبان، پایگاه، و قدرت در ایران
The “Great Satan” vs. the “Mad Mullas”: How the United States and Iran Demonize Each Other: Chicago: university of Chicago press, 2008
«شیطان بزرگ» در برابر «ملاهای دیوانه»: چگونه ایالات متحده و ایران یکدیگر را شیطان جلوه می دهند
Understanding Iran: London, I.B. Tauris
فهم ایران
Iraq: State in search of a nation: Westport, CT, Greenwood/Praeger
عراق: حکومت در جستجوی یک ملت
The Third Line: The Opera Performer as Interpreter : with Daniel Helfgot, San Jose, third line books
خط سوم: بازیگران اپرا به عنوان مفسر
Elections and Governmental Structures in Iran: Reform Lurks under the Flaws: Brown Journal of World Affairs, XI: 1 [Summer/Fall] 55-68.
انتخابات و ساختار دولتی در ایران: تکاپوی اصلاحات در زیر نواقص
Iran and the U.S. - Postmodern Culture Conflict in Action. Anthropology Quarterly 76 (4) pp. 671-691 (2003)
ایران و آمریکا : کشمکش فرهنگ پست مدرن در عملی
Iran and the United States- A Case Study in Postmodern Culture Conflict.Paper Prepared For Invited Session: “Opening Pandora's Box: New Directions in Middle Eastern Research” American Anthropological Association Annual Meeting, New Orleans, Louisiana November 20-24, 2002
ایران و آمریکا : مطالعه موردی در کشمکش فرهنگ پست مدرن
Iran in Countries and Their Cultures: Melvin Ember and Carol R. Ember, eds,. New York: Macmillan. Pp. 1057-1077, 2001.
ایران در کتاب کشورها و فرهنگهایشان
Emotion and Sincerity in Persian Discourse. International Journal of the Sociology of Language. 148 (2001): 31-57.
هیجان و صمیمیت در سخن گفتن به زبان فارسی
Affectivity in Persian Language Usage In Affect and Healing in Middle Eastern Cultures: Good, Byron, Mary Jo Good and Michael M.J. Fischer, eds.,. Special Issue, Culture Medicine and Psychiatry 11 (4) 403-24, 1988.
هیجان پذیری در کاربرد زبان فارسی
Status, Style and Strategy in Iranian Interaction. Anthropological Linguistics 8(7): 305-322, 1976
شأن، شیوه و استراتژی در تعامل ایرانی
برای اطلاعات بیشتر
Anthropology
395 HHH 301 - 19th Ave South
http://anthropology.umn.edu/people/profile.php?UID=wbeeman
www.wbeeman.com
http://wbeeman.blogspot.com/
wbeeman@umn.edu
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست