پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
دولت بگوید رانندگان تاکسی چه کنند؟
رانندگان تاکسی در این روزها در بدترین وضعیت ممکن به سر میبرند. باید قبول داشت رانندگان تاکسی که از طریق وامهای بانکی توانستهاند خودرو جدید بگیرند نمیتوانند با ۶ لیتر بنزین در روز درآمدی به دست بیاورند که هم زندگیشان را بچرخاند، هم از عهده پرداخت قسطهای بانکی برآیند و هم حواسشان به استهلاک ماشین باشد.
در چنین شرایطی دولت برای تاکسیهای دوگانهسوز تنها ماهانه ۲۰۰ لیتر بنزین و برای مسافربرهای شخصی در یک تقسیم ناعادلانه ۴۰۰ لیتر بنزین در نظر گرفته است. بنابراین درصورتی که دولت برنامهای برای گذر از این شرایط نیندیشد علاوه بر اینکه در حملونقل شهری خلل ایجاد میشود، فشار بیشتری هم به مسافرها که عموما از قشر متوسط به پایین جامعه هستند، وارد میشود.
از سوی دیگر بسیاری از تاکسیرانان از مسیر حملونقل بیرون میروند و خانهنشین میشوند. چون عملا این شیوه اجازه فعالیت راحت و بدون دغدغه برای زندگی کردن را نمیدهد. اتحادیه تاکسیرانان تمامی تلاشهای خود را برای متقاعد کردن مدیریت ستاد حملونقل شهری برای تجدید نظر درباره سهیمهبندیهای جدید کرد اما عملا به نقطه مطلوبی که میخواست، نرسید. مطمئنا نگاه دولت نهم به مسئله حملونقل درون شهری نگاه ویژهای است که تاکنون وجود نداشته اما اگر به شرایط بهوجود آمده توجه نشود نتیجه مطلوب به دست نمیآید.
یکی دیگر از مشکلات مهم تاکسیداران که دولت نسبت به آن توجهی ندارد آماده نبودن جایگاه سوخت CNG است. از یک سو تمامی خودروهایی که از سال ۸۵ به افراد واگذار شده دوگانهسوز هستند و یا در نوسازیها دوگانهسوز شدند اما عملا جایگاه سوخت به حد کافی در شهرها برای آنها وجود ندارد. بسیاری از جایگاهها هم بهدلیل نقص جایگاه قابل استفاده نیستند؛ یعنی شرایطی به وجود آمده که عملا تاکسیها از همین ویژگی گازسوز بودن هم نمیتوانند استفاده کنند. گرچه ستاد مدیریت حملونقل سوخت کشور پیشنهاد اتحادیه اتوبوسرانی برای پرداخت کوپن بنزین تا زمان آمادهسازی جایگاه را پذیرفت اما هم دولت و هم مسئولان اتحادیه میدانند حتی این کوپنها هم کسریهای کنونی را جبران نمیکند. چرا که سهمیهبندی کم ۲۰۰ لیتری بنزین برای تاکسیرانان مطمئنا به کاهش سفرهای درون شهری خواهد انجامید که پیامدهای بحرانی را در پی خواهد داشت.
همچنین بسیاری از رانندگان که برای تحویل خودرو از طریق سایت ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت ثبتنام کردهاند در همان مرحله اول متوقف شدهاند. این افراد باید با شماره کارت ملی خیلی راحت بتوانند وارد سایت شوند و مراحل بعدی را طی کنند اما نمیتوانند. این اتفاق درحالی افتاده که این رانندگان کارت سوخت خود را دریافت کردهاند. اما هنوز مشکل سایت برطرف نشده است.
یکی دیگر از مشکلات، امتناع بانکها از دادن وام برای نوسازی خودروهای فرسوده است. با وجود وعده دولت و اطمینان صاحب تاکسیهای فرسوده بانکهای دولتی که از سوی ستاد مدیریت حملونقل سوخت برای گرفتن وام به متقاضیان معرفی شدهاند حاضر به ارائه خدمات نیستند. دولت هم بهخودروسازان اعلام کرده تنها زمانی خودرو را به متقاضی تحویل میدهند که فاکتور بانکی دستشان برسد.
بانکها مدعیاند منابعی که باید در اختیار آنها قرار میگرفته هنوز از سوی دولت محقق نشده تا وامها را به متقاضیان پرداخت کند و این مسئله باعث سرگردانی رانندگان شده است. بنابراین ستاد مدیریت حملونقل سوخت کشور که در حال برداشتن گامی مهم برای رفع مشکلات حملونقل است هر چه سریعتر باید مسائل و موانع موجود را از سر راه بردارد تا فشار مضاعف به شهر و شهروندان وارد نشود.
امیر امانی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
تهران فضای مجازی هواشناسی شهرداری تهران سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار دلار قیمت طلا سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم حقوق بازنشستگان
مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس تئاتر فیلم
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین چین روسیه حماس نوار غزه ترکیه عربستان اوکراین نتانیاهو
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینستاگرام همراه اول شبکه های اجتماعی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه