سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
نسبت عقل و دین
حجیت و اعتبار عقل چه از منظر برون دینی و چه از منظر درون دینی محل بحث و نزاع بوده است، نگارنده در این نوشتار، اعتبار عقل را از منظر آیات و روایات مورد بحث قرار داده و جایگاه آن را در اجتهاد فقهی بررسی نموده است و در پایان پرورش و شكوفایی عقل از دیدگاه اسلام را مطرح كرده و آموزههایی از آیات كریمه و روایت را در رشد و بكارگیری عقل و مبارزه با هرگونه جمود و ركود اندیشه و فرد مورد بحث قرار داده است.
یكی از مباحث مهم در كلام جدید، بحث نسبت میان عقل و دین است. اصل این بحث از دیر زمان در میان متكلّمان اسلامی و مسیحی مطرح بوده است.منظور از «عقل» در این جا همان نیرویی است كه باعث تشخیص حق و باطل و خیر و شرّ است. خداوند در نهاد انسان قوّهای قرار داده است كه در مسایل نظری، حق را از باطل و در مسایل عملی، خیر را از شرّ و منافع را از مضارّ بازشناسی میكند.
عقل انسان، نیرویی است كه به كمك آن میتواند حقایق را بشناسد و از طریق معلومات، به مجهولات برسد. كار عقل، ادراك است. متعلّق ادراك، گاهی «هست و نیست» است كه در اصطلاح به آن «حكمت نظری» میگویند و گاهی «باید و نباید و خوب و بد» است كه به آن «حكمت عملی» گفته میشود.
حجیت و اعتبار عقل، بالذّات است؛ نه از طریق عقل اثبات میشود و نه از طریق نقل؛ زیرا اثبات آن از طریق عقل، نامعقول است چون فرض بر این است كه حجیّت آن، هنوز ثابت نشده است و اثبات آن از طریق نقل نیز دور است، زیرا اعتبار نقل از راه عقل ثابت میشود.
دانشمندان زیادی در غرب درباره نسبت عقل و دین و یا عقل و ایمان بحث كردهاند كه از آن جمله میتوان به آكویناس، كركگارد، پاسكال، ویلیام جیمز، كالون، كارت بارت، هیوم، مایكل پترسون اشاره نمود.
سه نظریه اساسی در میان نظریهپردازان غربی در باب نسبت عقل و ایمان (دین) مطرح شده است: عقلگرایی حداكثری، عقلگرایی انتقادی، ایمانگرایی محض.
در میان دانشمندان اسلامی نیز در این باره اختلاف نظر وجود دارد. اهل حدیث و حنابله كه به سلفیّه معروفاند به كلّی منكر عقلانی بودن دین و آموزههای دینی بوده، و هرگونه بحث عقلی و چون و چرا در امور دینی را حرام و بدعت میدانند. اما فرقههای اسلامی دیگر ـ اعم از معتزله و اشاعره و امامیّه ـ با اختلاف دیدگاه، به كارگیری عقل و منطق را در اعتقادات و آموزههای دینی روا و بلكه لازم میدانند.
طرح مباحث عمیق الهی از طرف أئمه اطهار و در رأس آنها حضرت علی علیهالسلام ، باعث شد كه عقل شیعی از قدیم الایّام به صورت عقل فلسفی و استدلالی در آید. ذخیرههای علمی ارزشمندی كه از پیشوایان دینی شیعه به جای مانده، باعث شده است كه علمای شیعه در معارف دینی به مباحث عقلی روی آورند.
● حجیت و اعتبار عقل از منظر دین
در باب حجیت و اعتبار عقل از منظر دین میتوان به آیات و روایات فراوانی استناد و استشهاد كرد. در قرآن كریم ۴۹ بار مشتقات عقل، ۱۸ بار مشتقات فكر، ۲۰ بار مشتقات فقه و صدها بار علم و مشتقّات آن به كار رفته است.
در برخی روایات، از عقل به عنوان حجّت باطنی خداوند، در كنار حجت ظاهری او، یعنی انبیا، نام برده شده است. و در پارهای از آنها دینداری لازمه خردورزی و خردمندی معرفی گردیده است. و در برخی دیگر، عقل و خرد وسیله عبودیت پروردگار و تحصیل بهشت و معیار ثواب و عقاب دانسته شده است.
در برخی از آیات قرآن كریم، نادیده گرفتن عقل باعث سقوط انسان تا مرحله شرّالدواب،(۲) و در برخی دیگر، عدم تعقّل و خردورزی، عامل آلودگی انسان به پلیدی دانسته شده است. برخی آیات قرآن كریم كه به دلالت التزامی بر حجیت و اعتبار عقل دلالت دارند به قرار زیر است:
الف) آیات فراوانی كه بشر را به تعقل و تفكر و تذكّر دعوت میكند، كه به گفته علامه طباطبایی در المیزان، به حدود سیصد مورد میرسد؛
ب) آیاتی كه از مخالفان اسلام میخواهد برای اثبات ادعاهای خویش اقامه برهان كنند، مانند آیه: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ»(۳)؛
ج) آیاتی كه برای اثبات معتقدات دینی مانند توحید و معاد و نبوّت، به برهان عقلی و فلسفی متوسّل میشود؛(۴)
د) آیاتی كه به فلسفه برخی از احكام مانند وجوب نماز و روزه و حج و حرمت شراب و قمار... اشاره میكند؛
ه) آیاتی كه مسلمانان را به اصل اجتماعی شور و مشورت ترغیب میكند و در حقیقت از آنها میخواهد از عقول و علوم دیگران در تصمیمگیریها و برنامهریزیها استفاده كنند؛
و) آیاتی كه به عوامل لغزش عقل و اندیشه اشاره میكند و مردم را به مبارزه با آنها دعوت مینماید. در حقیقت این دسته از آیات به مزاحمهای عقل اشاره میكند و افراد را از افتادن در دام آنها بر حذر میدارد. برخی از مزاحمهای عقل (یا عوامل لغزش اندیشه) در نگاه قرآن عبارتاند از: پیروی از ظن و گمان به جای علم و یقین(۵)، پیروی از تمایلات نفسانی و هوا و هوسها(۶)، پیروی از اكثریت و وحشت از قرار گرفتن در اقلیت(۷)، شخصیتگرایی و مرعوب شخصیتها شدن(۸)، سنتگرایی و گذشتهنگری كوركورانه(۹) و شتابزدگی در اظهارنظر و داوریها(۱۰).
بیان لغزشگاههای عقل و اندیشه، خود نشان میدهد كه عقل از نگاه قرآن كریم برخوردار از اعتبار و حجیت است، و گرنه لزومی نداشت كه قرآن ما را به لغزشگاههای آن توجه دهد و از قرار گرفتن در آنها بر حذر دارد. در حقیقت، قرآن خواسته است با معرفی این لغزشگاهها، عقل ما را نسبت به ارتكاب خطاها مصون سازد.
اعتبار و اصالت دین و معارف دینی و ادلّه شرعی بر پایه عقل استوار است؛ به همین خاطر، هرگز معقول نیست كه دین به بیاعتباری عقل و احكام قطعی آن، حكم بدهد.
صدرالمتألهین شیرازی كه نقش بزرگی در عقلانی نشان دادن معارف و آموزههای دینی دارد درباره نسبت عقل و دین میگوید:
«شرع و عقل با هم تطابق و توافق دارند. منزه است شریعت پاك حقّه الهیّه از این كه احكام و آموزههای آن ناسازگار با معارف عقلی یقینی ضروری باشد و نابود باد فلسفهای كه قوانین آن با كتاب و سنّت سازگار و همراه نباشد».(۱۱)
مرحوم علامه طباطبایی در دفاع از عقل و فلسفه و در رد طعن علاّمه مجلسی به فلاسفه در اعتماد به ادلّه عقلی فلسفی و عدم توجه به ظواهر اخبار، مینویسد:
«اوّلاً، ظواهر امر دینی در حجیت خویش، بر برهان عقلی توقف دارند و عقل در اعتماد و گرایش به مقدمات برهانی، فرقی میان مقدّمهای با مقدّمه دیگر قایل نیست. وقتی بر چیزی برهانی آورده شد به ناچار عقل آن را میپذیرد. ثانیا، ظواهر دینی توقّف بر ظهور لفظ است و از آنجا كه ظواهر لفظی دلیل ظنّیاند، نمیتوانند با براهین عقلی كه قطعیاند معارضه نمایند. اما تمسّك به براهین عقلی در اصول دین و سپس معزول ساختن عقل در حوزه معارف كه در آنها اخبار آحاد وارد شده، مستلزم تناقض آشكار است، زیرا ظواهر شرعیه كه به كمك همین براهین عقلی اعتبار پیدا كردهاند چگونه میتوانند مقدّمهای را كه به بركت آن سندیت پیدا كردهاند ابطال كنند».(۱۲)
وی در جایی دیگر میگوید:
«خدای متعال در هیچ جا از كتاب مجیدش ـ حتی در یك آیه از آن ـ بندگان خود را مأمور نكرده است به این كه او را كوركورانه بندگی كنند و یا به یكی از معارف الهی او ایمان كوركورانه بیاورند و یا طریقهای را كوركورانه سلوك نمایند. حتی شرایع و احكامی را هم كه تشریع كرده و بندگانش را مأمور به انجام آن نموده، با این كه عقل بندگان قادر به تشخیص ملاكهای آن نیست با این همه، آن شرایع را به داشتن آثاری تعلیل كرده است.»(۱۳)
● جایگاه عقل در اجتهادات فقهی
در فقه اسلام، عقل در كنار كتاب و سنت و اجماع به عنوان یكی از منابع و مدارك فقهی به رسمیت شناخته شده است. همین امر نشان دهنده نقش برجسته عقل در این عرصه است.
▪ نقش عقل در اجتهادات فقهی را میتوان در موارد زیر مشاهده كرد:
الف) كشف حكم شرعی از طریق احاطه و آگاهی به ملاك احكام: یكی از مسلّمات فقه شیعه این است كه احكام شرعی تابع و نشأت گرفته از یك سلسله مصالح و مفاسد واقعی است. یعنی خداوند متعال برای این كه بشر را به یك سلسله مصالح واقعی كه سعادت او در آن است برساند اموری را واجب یا مستحب كرده است، و برای این كه بشر را از یك سلسله مفاسد دور بدارد، برخی امور را حرام و یا مكروه نموده است. به همین دلیل فقها معتقدند احكام شرعی تابع و دایر مدار حكمتها (مصالح و مفاسد واقعیه) است.
بر همین اساس میگویند اگر به فرض در موارد خاصّی از جانب شارع، حكمی به ما ابلاغ نشده باشد، عقل ما میتواند در صورت دسترسی قطعی به مصالح و مفاسد برخی از افعال، حكم شرعی آنها را كشف نماید. مثلاً عقل با پی بردن به مصلحت لازم الاستیفا در فعلی حكم میكند كه آن فعل از جانب شارع دارای وجوب شرعی است. و یا با پی بردن به مفسده لازم الاحتزار حكم میكند كه آن فعل دارای حرمت شرعی است. برای نمونه میتوان به این مسئله اشاره نموده كه چون در زمان گذشته استعمال مواد مخدّر مطرح نبوده است، از جانب شارع حكمی در این مورد صادر نشده است، اما با توجه به این كه از جهت علمی و عقلی، مفاسد و مضارّ آن به صورت قطعی كشف شده است، عقل میتواند از این راه، حكم شرعی حرمت استعمال مواد مخدّر را كشف نماید.
اصولیون و فقها تلازم عقل و شرع را «قاعده ملازمه» نامیده و میگویند: «كلّما حكم به العقل حكم به الشرع» و «كلّما حكم به الشرع حكم به العقل».
البته باید توجه داشت كه قانون ملازمه، مربوط به جایی است كه عقل به صورت قطعی و ضروری به ملاك و مناط حكم، (مصلحت یا مفسده) دسترسی پیدا كند، و گرنه به صرف ظنّ و تخمین نمیتوان به این قانون استناد كرد. دلیل بطلان «قیاس» هم این است كه مناط و ملاك به دست آمده ظنّی و توهّمی است نه قطعی و ضروری؛ به همین دلیل نباید قیاس را با «تنقیح مناط» كه در فقه مورد قبول فقها است اشتباه گرفت؛ زیرا تنقیح مناط در جایی است كه مناط حكم احراز گردیده باشد.
ب) كشف حكم شرعی از طریق لوازم احكام: هر حكمی از طرف هر حاكمی، لوازمی دارد كه معمولاً از طریق عقل شناسایی میشود. به عنوان مثال، در مسایلی هم چون مقدمه واجب، ترتّب، اجتماع امر و نهی و امر به شیئی مستلزم نهی از ضد است عقل با محاسبات دقیق خود، تكلیف را روشن میكند. به همین دلیل، اصولیون، بحثهای دقیقی را در این چهار مسئله مطرح كردهاند.
ج) كشف حكم شرعی از راه تشخیص مصادیق و موضوعات: اسلام در بسیاری از موارد حكم موضوعات را به صورت كلّی بیان نموده است، اما تشخیص مصادیق و موارد جزئی آن را به عقل واگذار كرده است. تشخیص مصادیق موضوع كلی در موارد زیادی به راحتی انجام نمیگیرد بلكه نیاز به محاسبات دقیق و تأملات زیاد عقلی دارد.
به عنوان نمونه، در نگاه اسلام، سلطهپذیری كفّار حرام است، اما تشخیص این كه فلان معامله و یا فلان نوع ارتباط، از مصادیق سلطهپذیری است، در برخی از موارد، احتیاج به بررسیهای كارشناسانه علمی و عقلی دارد، و مادامی كه این بررسیها صورت نگیرد نمیتوان به حرمت آنها حكم نمود. و یا بر اساس آیه شریفه «لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْباطِلِ»(۱۴)، به جریان انداختن ثروت در معاملات، به صورت بیهوده، ممنوع گردیده است. بر همین اساس، در فقه اسلام، معاملات سفیهانه و غیرعقلایی باطل اعلام گردیده است، اما در مواردی، تشخیص سفهی و غیرعقلایی بودن معامله، نیاز به بررسیهای كارشناسانه و علمی دارد؛ یعنی باید منافع و مضارّ آن به طور دقیق مورد محاسبه قرار گرفته و برآیند آنها روشن گردد. و یا مثلاً به حكم آیه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍٔ...»(۱۵) بر مسلمانها واجب است در مقابل دشمن از آمادگی رزمی و دفاعی كامل برخوردار باشند به گونهای كه دشمن از آنها حساب برده و نسبت به آنها توطئه ننماید. اما این كه در هر زمانی چه آمادگیهای دفاعی لازم است و فراهم كردن چه نوع تجهیزات و ساز و برگهایی ضروری است، نیاز به بررسیهای دقیق و كارشناسانه علمی و عقلی دارد. نمونههایی از این دست كه در اسلام بسیار است، نشانگر نقش و سهم برجسته عقل، در تطبیق اصول و احكام اسلام بر موارد و مصادیق مختلف است.
د) تشخیص موارد احكام حكومتی: اسلام به حاكم اسلامی ـ اعم از امام معصوم یا فقیه جامع الشرایط ـ اختیار و ولایت داده است كه بر طبق مصالح اسلام و مسلمین، با رعایت مقتضیات زمان و مكان، قانونگذاری نموده و دستوراتی را صادر نماید. رعایت این مقررات و احكام، به حكم شرع بر همگان واجب است. بدیهی است تشخیص موارد مصالح اسلام و مسلمین و تمییز مقتضیات زمان و مكان، نیاز به محاسبات عقلی و كارشناسی علمی دارد. حاكم اسلامی موظف است از عقول و علوم كارشناسان و اطلاعات مشاوران مطلع و متخصّص در این موارد استفاده كند. در حقیقت میتوان گفت همین كه اسلام چنین اختیارات وسیعی را به حاكم اسلامی داده است، به صورت ضمنی و تلویحی، نقش و اعتبار عقل را در این موارد به رسمیت شناخته است.
۱ـ مدرس حوزه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل، محقق و نویسنده.
۲ـ انفال / ۲۲.
۳ـ بقره / ۱۱۱.
۴ـ انبیاء / ۲۲؛ مؤمنون / ۹۱ـ۹۰؛ جاثیه / ۲۱و۲۲؛ ص / ۲۸ـ۲۷ و انعام / ۹۱.
۵ـ انعام / ۱۱۶ و اسراء / ۳۶.
۶ـ نجم / ۲۳.
۷ـ انعام / ۱۱۱.
۸ـ احزاب / ۶۷.
۹ـ بقره / ۱۷۰.
۱۰ـ اعراف / ۱۶۹ و یونس / ۳۹.
۱۱ـ صدرالمتألهین، اسفار، دار احیاءالتراث العربی، چاپ سوم، ۱۹۸۱، ج ۸، ص ۳۰۳.
۱۲ـ بحارالانوار، بیروت، مؤسسهٔ الوفاء، چاپ سوم، ۱۴۰۳، ج ۱، ص ۱۰۴.
۱۳ـ محمدحسین طباطبایی، المیزان، ج ۵، ص ۴۴۳.
۱۴ـ بقره / ۱۸۸.
۱۵ـ انفال / ۶۰.
۱۶ـ كلینی، اصول كافی، دار الكتب الاسلامیه، چاپ چهارم، تهران، ۱۳۶۵، ج۱، ص ۱۳.
۱۷ عنكبوت / ۴۳.
۱۸ـ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۱۳۰.
۱۹ـ زمر / ۱۸ـ۱۷.
۲۰ـ .ك.: شهید مطهری، تعلیم و تربیت، انتشارات الزهرا، ۱۳۶۲، ص ۲۹.
۲۱ـ ابن سینا، اشارات، به نقل از مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، چاپ ۲۹، ۱۳۷۶، ص ۲۸۱.
۲۲ـ همان.
۲۳ـ ر.ك.: مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت، و نیز بیست گفتار، ص ۲۷۶ـ۲۶۸ و ۲۹۰ـ۲۸۷ و۳۱۵ـ۳۱۳، انتشارات صدرا، چاپ سیزدهم، ۱۳۷۶.
۲۴ـ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۹.
۲۵ـ محمد بن یعقوب كلینی، اصول كافی، ج ۲، ص ۱۰۵.
۲۶ـ نحل / ۴۳.
۲۷ـ علامه مجلسی، پیشین، ج ۳۶، ص ۳۵۹.
۲۸ـ همان، ص ۳۶۰.
منبع:ماهنامه رواق اندیشه، شماره ۴۷
نویسنده:عباس نیكزاد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست