جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا

لوازم یدکی​هایی که به اندازه یک ماشین می‌ارزد


لوازم یدکی​هایی که به اندازه یک ماشین می‌ارزد

پول خرید ماشین یک بحث است و هزینه خدمات و لوازم یدکی و نوبت‌های طولانی تعمیرات، بحثی دیگر. هرچه ماشینی پیشرفته‌تر، لوازم یدکی و هزینه‌های تعمیرات و سرویس‌اش نجومی‌تر و خدمات آن نیز کمیاب‌تر.

پول خرید ماشین یک بحث است و هزینه خدمات و لوازم یدکی و نوبت‌های طولانی تعمیرات، بحثی دیگر. هرچه ماشینی پیشرفته‌تر، لوازم یدکی و هزینه‌های تعمیرات و سرویس‌اش نجومی‌تر و خدمات آن نیز کمیاب‌تر.

تصور کنید راننده‌ای با خودروی فراری دو میلیاردی خود به نقطه‌ای دور دست از کشور سفر کرده و آنجا اختلالی در رایانه خودروی او به وجود آمده است.

چه باید بکند‌؟ آیا چاره‌ای جز این دارد که همانجا بماند تا جرثقیلی بیاید و ماشین او را به تهران حمل کند‌؟ تازه آنجا هم اگر به لوازم یدکی نیاز باشد اما موجود نباشد (که لوازم یدکی این نوع خودرو در کشورمان موجود نیست) باید یک‌ماه آن خودروی میلیاردی بخوابد تا قطعه مورد نیاز از کشور دیگری وارد شود! این در صورتی است که بحث پول و اقتصاد را کنار بگذاریم.

نگاهی به قیمت سرویس و لوازم یدکی خودروهای میلیاردی موجود در کشور نشان می‌دهد گاه با پول یک قطعه از این ماشین‌ها می‌توان یک خودروی نو داخلی خرید. مقایسه‌ای که خیلی‌ها را به تعجب وا می‌دارد، اما پدیده‌ای است که در بازار ایران وجود دارد.

غلامرضا بخشی‌زاده، رئیس اتحادیه لوازم یدکی در تائید این موضوع می‌گوید: با این‌که ‌اکنون انواع و اقسام خودروهای لوکس به کشور وارد می‌شود؛ ولی هنوز برخی لوازم یدکی مورد نیاز این خودرو‌ها در کشور وجود ندارد.

برای مثال اگر از یک نوع خودرو ۵۰ دستگاه وارد کشور می‌شود برای این خودروها لوازم یدکی جداگانه وارد نمی‌شود و در صورتی‌که خودرویی برای اولین بار به کشور وارد شود و بر اثر تصادف چراغ خودرو آسیب ببیند، نمی‌توان آن را در داخل خرید.

در این صورت افراد مجبور هستند این چراغ یا لوازم مورد نیاز را از کشور‌های همسایه وارد کنند و ‌اکنون نیز به همین دلیل تجارت چمدانی رایج است.

مجید عباسقلی