یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

پژو ۴۰۵


پژو ۴۰۵

از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو از جمله پژو ۴۰۵ جی ال , پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی در خطوط تولید سواری سازی به انجام رسیده است

● تاریخچه

از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (از جمله پژو ۴۰۵ جی ال ، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید سواری سازی به انجام رسیده است. ساخت داخلی قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذف شده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی می باشد و معادل ۷۷% بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شده است ، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹% بالغ خواهد گردید.

بررسی های به عمل آمده حاکی از این بود که از میان قطعات مورد استفاده در تولید پژو ۴۰۵ می بایست ۳۵ قطعه به کلی تغییر می یافت و علاوه بر آن ۸۴ قطعه کاملا جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعه تزییناتی ، طراحی و ساخته می شد و این مبنای فعالیت فشرده طراحان و مهندسین مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.

کلیه محاسبات و اقدامات اجرایی این پروژه در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده و خودروی پژو ۴۰۵ تشریفاتی (لیموزین) به عنوان اولین دستاورد این مرکز تحقیقاتی محقق شد.

اعمال دقت و ظرافت در ساخت این خودرو تا بدان حد بود که موجب شگفتی کارشناسان بین المللی خودرو گردیده و با اختصاص جایگاهی در موزه پژوی فرانسه به خودروی تشریفاتی ساخت ایران ، توانمندی صنعتگران ایرانی به قضاوت جهانیان گذاشته شد.

این خبر در جراید و محافل خارجی انعکاس وسیعی داشته و یکی از مجلات فرانسوی زبان از موفقیت ایران با تعبیر "وقتی پژو مرسدس بنز را مات می کند" یاد کرده است.

یکی از موفق ترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل به عنوان اتومبیل سال انتخاب گشت ، اتومبیل پژو ۴۰۵ می باشد.

پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایران می باشد.

بدنه پژو ۴۰۵ ایران در عین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱% در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.

● نمای خارجی

▪ ابعاد (mm)

ـ طول کلی : ۴۴۰۸

ـ عرض کلی : ۱۶۹۴

ـ ارتفاع کلی : ۱۴۱۰

ـ فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو : ۲۶۶۹

ـ فاصله بین مرکز چرخهای جلو از یکدیگر: ۱۴۵۰

ـ فاصله بین مرکز چرخهای عقب از یکدیگر : ۱۴۴۳

▪ تجهیزات

ـ نوارهای محافظ اطراف بدنه

ـ شیشه های رنگی

▪ نمای داخلی

ـ چراغ اخطار تمام شدن لنت ترمز

ـ چراغ اخطار پایین بودن سطح روغن ترمز

ـ چراغ اخطار درگیر بودن ترمز دستی

ـ چراغ اخطار فشار روغن موتور

ـ صندلی جلو مجزا با قابلیت تنظیم پشتی

ـ سیستم تهویه مجهز به فن

ـ سیستم کولر مجهز به گاز R۱۳۴

ـ آینه بیرونی برقی

ـ کمربند ایمنی عقب

ـ تجهیزات رادیو شامل :

سیم کشی بلندگوهای جلو ، آنتن ، رادیو پخش

ـ شیشه بالابر درهای جلو برقی و شیشه بابر درهای عقب دستی

ـ زیرسری صندلی های جلو

ـ زیر سری صندلی عقب

ـ ساعت دیجیتالی

ـ رنگ بدنه متالیک

ـ سپرهای جلو و عقب همرنگ بدنه

ـ زیرآرنجی صندلی عقب

● مشخصات فنی

▪ کارایی

ـ مدل موتور : XU ۷ JP/L۳

ـ حجم موتور : ۱۷۶۱cc

ـ سیستم سوخت رسانی : کاربراتور

ـ حد اکثر سرعت : ۱۸۲ KM/HR

ـ نسبت تراکم : ۸

ـ تعداد سیلندر : ۴

ـ حداکثر توان موتور : ۱۰۰ HP در۶۰۰۰ دور بر دقیقه

ـ Aحداکثر گشتاور: ۱۵۳ Nm در ۳۵۰۰ دور در دقیقه

ـ شتاب از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت : ۱۱.۸ ثانیه

▪ مصرف (لیتر در صد کیلومتر)

ـ با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت : ۷.۸

▪ گیربکس

ـ دستی ۵ سرعته

ـ نسبت دنده ۱ ۰.۲۸۹۴

- ۲ ۰.۵۳۸۴

- ۳ ۰.۷۸۱۲

- ۴ ۱.۰۵۱۲

- ۵ ۱.۳۴۲۸

- عقب ۰.۳۰۰۰

- خروجی ۱۷x۷۷

▪ لاستیکها

ـ اندازه لاستیکها : ۱۸۵/۶۵ R۱۴

▪ ظرفیت

ـ ظرفیت مخزن سوخت: ۷۰ لیتر

▪ وزن (kg)

ـ وزن خودرو : ۱۱۰۰

ـ وزن روی اکسل جلو : ۶۷۰

ـ وزن روی اکسل عقب : ۴۲۰

ـ حداکثر وزن مجاز خودرو : ۱۵۵۰

ـ حداکثر وزن مجاز خودرو با تریلر : ۲۷۵۰

▪ سیستم الکتریکی

ـ باطری : ۵۵ Ah

ـ دینام : ۸۰ A

ـ استارت : ۱.۱ Kw

▪ سیستم فرمان

ـ قطر دایره دوران : ۱۱ متر

ـ جعبه فرمان هیدرولیک - شانه ای

▪ تعلیق

ـ مک فرسون : جلو

ـ فنر پیچشی : عقب

▪ سیستم ترمز

ـ دیسکی پره دار : ترمز جلو

ـ کاسه ای : ترمز عقب

ـ نوع کلاچ : کنترل کابل / منفرد خشک

▪ دورسنج موتور

ـ صداگیر زیر در موتور

ـ انتقال چرخ زاپاس به داخل صندوق عقب

ـ فوم نگهدارنده ابزارهای داخل چرخ زاپاس

ـ سیستم خودکار قطع سوخت در مواقع اضطراری

● ایمنی

بادشکنهای جلو ،لبه سپر ، برف پاک کنهای متناسب با شیشه های جلو و عقب ، درها با واشرهای لاستیکی خمیده که به کاپوت کاملا کیپ شده است ، کناره های خمیده تحتانی ، دستگیره های در داخل قرار داده شده ، آینه های دید عقب با دو زاویه پهن جهت رسیدن به بهترین وضعیت ایمنی تعبیه شده اند. سیستم ترمزها با نوع موتور و نه با میزان تجهیزات هماهنگی دارد .

ترمزهای دیسکی با ابزار اندازه گیری شناور در قسمت جلو ، ترمز کاسه ای عقب ، مدار هیدرولیک با شکل X و فرمان هیدرولیک ، ضربه گیرهای کناری تمام درها ، ایمنی در کوچکترین جزئیات درنظر گرفته شده است.

دربهای مستحکم محافظت مسافران را در حوادث رانندگی ضربات کناری افزایش می دهند. کیفیت ، بهبود و آسایش ، سه نکته کلیدی که بر مفهوم ۴۰۵ سایه افکنده است در تمامی جنبه های آن اعمال شده است.

هر کدام از بازبینی ها جهت داشتن بهترین تمرکز راننده تعبیه شده است و تمامی ملزومات در خصوص آسایش و ایمنی را در بر دارد.

▪ چراغ اخطار تمام شدن لنت ترمز

▪ برف پاک کن با تایمر

▪ چراغ مه شکن عقب

▪ نوارهای محافظ اطراف بدنه

▪ آینه داخلی دید در شب (قابل تنظیم)

▪ آئینه های بیرونی بدون نقطه کور

▪ زبانه قفل کودک در درهای عقب

▪ سیستم قفل مرکزی با با سیستم گپرنده و فرستنده نوری

▪ کمربند ایمنی صندلی جلو و عقب

▪ مثلث اخطار با شبرنگ