یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
ضعف نگاه فرهنگی در حمایت از کالای ایرانی
این عصر را باید عصر برندها نامید. میخواهید نوشابه بخورید، پای پپسی و کوکا به میان میآید. میخواهید لباس بپوشید، مارکهای دیزل و لیوایز و آرمانی شما را دچار تردید در انتخاب میکند.
میخواهید تلفن همراه بخرید، بین انتخاب نوکیا و اپل گیر میکنید. حالا در این میان اگر واقعا قصد داشته باشید به تولید ملی وفادار بمانید و از کالاهای وطنی استفاده کنید، تکلیف چیست؟
واقعیت این است که شرکتها و کارخانجات داخلی نتوانستند در عرصههای مختلف محصولاتی تولید کنند که بتواند برای مدتی طولانی اعتماد مشتری را به خود جلب کند.
شاید در مقاطعی یک شرکت یا کارخانه داخلی تولیدی داشته است که توانسته وارد بازار رقابت با کالاهای مشابه خارجی شود، اما از آنجا که کارخانهها و شرکتهای غولآسای جهانی هیچگاه به یک محصول یا یک سطح از تکنولوژی بسنده نمیکنند، با مدلهای جدیدتر و همچنین ارائه محصولاتی با تنوع و کارایی بیشتر، گوی سبقت را از نمونههای داخلی میربایند.
از سوی دیگر ما با فقدان تبلیغات جذاب محیطی برای کالاهای داخلی مواجهیم. تبلیغاتی که بتواند به مردم بقبولاند که کالاهای داخلی دستکمی از نمونه خارجی ندارد.
شاید این کمبود نیز ناشی از یک نگاه نادرست فرهنگی است که نتوانسته عناصر زیباییشناختی را در تبلیغات به کار گیرد.
هر روز مردم در تابلوهای تبلیغاتی و آگهیها با انواع و اقسام تبلیغات محصولات خارجی در قالبهای جذاب مواجه میشوند.
اخیرا عنوان شده که قرار است در راستای حمایت از تولید ملی تبلیغات محصولات خارجی در اتوبانها و معابر شهری حذف شود، اما آیا صرف حذف این تابلوهای تبلیغاتی دردی را دوا میکند؟ فرض کنید این تبلیغات هم حذف شود.
از یکسو آیا تبلیغات کالاهای ایرانی میتواند چنان جذاب باشد که فرهنگ توجه به محصول داخلی را جا بیندازد؟ و از سویی وقتی پای خرید میرسد، چه کالایی از کشور قرار است با نمونههای خارجی رقابت کند؟ در این میان به نظر میرسد بهتر باشد به جای حذف صورت مساله و حذف صرفا تابلوهای تبلیغاتی محصولات خارجی که در جای خود اقدامی ستودنی است، به عمق و ریشه حمایت از کار و سرمایه ایرانی هم توجه داشته باشیم.
آیا بهتر نیست برنامهای بلندمدت برای ارائه محصولات متنوع و متناسب با تکنولوژی روز در نظر گرفته شود؟ مسلما چنین رویکردی بهتر از توجههای مقطعی به یک شرکت یا یک محصول خاص است.
میتوان فرهنگسازی کرد تا نگاه به محصولات یک کارخانه موفق داخلی صرفا صادرات محض نباشد و در آینده شاهد باشیم نهتنها مردم کشور از محصولات آن کارخانه داخلی خرید میکنند، بلکه آن کارخانه در کشورهای دیگر نیز شعبی داشته باشد که محصولاتش را در سطح جهانی عرضه میکند.
به خاطر داشته باشیم استقلال هند از جایی شروع شد که گاندی اعلام کرد مردم هند کالای خارجی نخرند. اکنون که دوره منع استفاده از کالای خارجی نیست، اما میتوان با فرهنگسازی در تبلیغات و نگاه بلندمدت، شرکتهای کشورمان را نیز به برندهای معتبر جهانی تبدیل کرد.
سجاد روشنی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست