جمعه, ۲۸ دی, ۱۴۰۳ / 17 January, 2025
توهین به مقدسات به بهانه آزادی بیان
اسلام بعد از جنگ جهانی دوم و استقلال کشورهای اسلامی و نیز حضور مسلمانان در دیگر کشورها و تشکیل مجامع اسلامی در کشورهای غیرمسلمان کم کم به عنوان دینی که باید در مرکز توجه قرار گیرد مورد علاقه مراجع دانشگاهی قرار گرفت.
نخستین کتاب تحلیلی اما مغرضانه را «گولد وییر» به اصطلاح ایران شناس مجارستانی الاصل یهودی مذهب در دانشگاه برلین نوشت تحت عنوان «درس هایی از اسلام». این کتاب که بعدها در ایران ترجمه و ظاهرا مخفیانه در بیروت چاپ و در تهران توزیع شد، نخستین سنگ بنای ضدیت با اسلام را اما خیلی خمنده و ظریف پی ریزی کرد. کتابی که عمده مخالفین اسلام بنیان های باوری خود را از این کتاب گرفته اند. کتابی که بعدها در ایران هم خطوط کتاب انحرافی ای را پی افکند و ادامه این زنجیره لابد دانشگاهی به حوزه ادبیاتی ژورنالیستی هم کشیده شد. تا اینکه در سال ۱۳۶۷ شمسی سلمان رشدی با زبانی دیگر به معارضه با اسلام پرداخت و کتاب بی مایه اما توهین آمیز آیات شیطانی را نوشت که به باور من برای اندازه گیری حساسیت مسلمانان نوشته شده بود و چه زود موجی اعتراضی سرتا سر دنیای اسلام از اندونزی تا قلب آمریکا و اروپا را فرا گرفت. فتوای امام خمینی(ره) سرآغازی شد که واکنش جدی مسلمانان را در پی داشت.
کار به همین جا ختم نشد حمله ای که شوروی چندی قبل به افغانستان داشت و مبارزه مردم افغان علیه اشغالگران کمونیست را باید بستر مناسبی دانست که علاقه مندان اسلام را به وادی مبارزه رو در رو با کشورهای کمونیستی که تاکنون در چند نوبت بخت خود را برای تسلط بر جوامع اسلامی آزموده اما موفق نشده بودند به ظاهر باز کردند و توانستند این بار مرزهای خود را به بهانه حمایت از جوامع اسلامی تا داخل دنیای اسلام گسترش دهند مساله ای که غرب را به واکنش کشاند. از طرفی اشغال افغانستان جغرافیای جدیدی را پیش روی مبارزین اسلامی گشود. اگر تا دیروز تنها فلسطین با نوع مبارزه مخفیانه خود کعبه آمال انقلابیون اسلامی بود این منطقه بی در و دروازه یعنی افغانستان راه ناراضیان اسلامی را به سوی خود جلب کرد و غرب نیز که در همه زمینه ها علیه بلوک کمونیست به رهبری کرملین مبارزه می کرد صاحب بهترین نیروها که دارای انگیزه و باور دینی بودند و با کمترین حمایت تا پای جان در راه هدف خود پیش می رفتند، شد. ناگهان واژه جهاد که تا دیروز تنها در محدوده فلسطین عینیت می یافت در دیگر بلاد اسلامی وارد ادبیات فردی شد و جوانانی که عصر جدید و شیوه زندگی در آن و نیز رفتار رهبران خود را مغایر با اسلام می دانستند روانه افغانستان شدند و کمک های غرب نیز به سازماندهی آنان کمک کرد.
اسامه بن لادن که روحیه ای ناآرام داشت و تحصیلکرده غرب بود با پشتوانه ثروتی که پدرش محمد بن لادن از مقاطعه کاری خود در کنار شاهان سعودی در حرمین شریفین بدست آورده و با مرگ او ثروت افسانه ای اش بین فرزندان او تقسیم و هر یک دنبال راهی رفته بودند به افغانستان کوچید و سازمان القاعده را پی افکند.
مرزهای جغرافیایی و قومی به هم ریخت. ایمن الظواهری مصری که از دانشکده پزشکی قاهره فارغ التحصیل شده بود در کنار اسامه بن لادنی که در لندن مهندسی آموخته بود در کوه های افغانستان به هم رسیدند و با استفاده از امکاناتی که غرب به منظور مبارزه با کمونیسم در اختیار اینان قرار می داد با پشتوانه ثروت اسامه توانستند سازمان قوی القاعده را در سر تا سر جهان گسترش دهند. خروج سربازان روسی از افغانستان و در نهایت سرگرمی غرب در زمان پروستیکای گورباچفی که به فروپاشی شرق کمونیست انجامید آیین گروه ها را به حال خود رها کرد و توانستند از بین جوانان ناراضی اسلامی شبکه قوی القاعده را در سرتاسر دنیا بگسترانند و به اعمالی دست زدند که اسلام واقعی از این اعمال دوری جسته و هیچگاه آنان را تایید نکرده است.
حوادث ۱۱ سپتامبر و فروپاشی برج های دو قلو که نماد ثروت و اقتدار غرب و سیطره آمریکا بود مبارزه با القاعده را به مبارزه با اسلام کشاند و استفاده از واژه جنگ های صلیبی به وسیله جرج بوش سراغ از خمنده مبارزه ای بود که دامنه آن سرانجام به محافل سیاسی کشیده شد که نمونه اخیر آن فیلم ضد اسلامی فتنه است.
توزیع گسترده این فیلم در شبکه های اینترنتی که به راحتی در دسترس است و گستره مطالب این فیلم که ظاهرا به صورت مستند از بین گفته های گزیده شده رهبران اسلامی با زیرکی خاصی هدف نهایی خود، یعنی سرچشمه سوزان اسلام، قرآن را نشانه رفته است. صحنه پایانی فیلم یعنی جایی که اسلام با کمونیسم مقایسه می شود و آنجایی که اعلام می شود اسلام و کتاب آن قرآن همانند کمونیسم باید مورد حمله قرار گیرد و با تاسف قرآن پاره می شود، اوج اهانتی است که در این سالها به اسلام صورت گرفته است.
در قوانین اسلامی توهین به مقدسات خصوصا به کتاب مقدس مجازاتی سخت دارد اما این مجازات زمانی می تواند اعمال و اجرا شود که این حرکت در سرزمین اسلامی به وقوع پیوسته باشد.
وقتی که تکنولوژی فراگیر امروزی به کمک مغرضین می آید و با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به باورهای اسلامی توهین می شود و امکان برخورد با توهین کننده در داخل دنیای اسلام وجود ندارد باید راه جدیدی در پیش گرفت و تنها راه باقیمانده مبارزه با کشوری است که تبعه آن کشور یا همانند سازنده فیلم فتنه سیاسیون آن کشور به معارضه با اسلام پرداخته است و آن مبارزه فراگیر در عرصه تجارت می باشد.
وقتی که کالاهای هلندی و دانمارکی در گستره اسلام با بیش از یک میلیارد جمعیت مصرف کننده تحریم شود مطمئن باشید مبارزه جوامع مسلمان به نتیجه رسیده است و دیگر شاهد تکرار چنین اهانتی نخواهیم بود.
تنها راه مسلمانان قطع ارتباط با این کشورها و تحریم کالاهای ساخته شده در این کشورها و جلوگیری از مصرف در جوامع اسلامی است. از طرفی حربه نفت که بیش از ۶۰ درصد آن از منطقه خاورمیانه مسلمان روانه دنیای غرب می شود نیز می تواند راهگشا باشد.
قوانین داخلی و اسلامی امکان برخورد با توهین کننده که در سرزمینی غیر از اسلام سکونت دارند را نمی دهد. تنها راه باقیمانده مبارزه سیاسی از طریق استفاده از اهرم های تجاری دنیای اسلام است.
نویسنده : نعمت احمدی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست