جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

طنازی با اوسنه پادشاهی


طنازی با اوسنه پادشاهی

برخی مجموعه های تلویزیونی و آثار سینمایی هستند که به طرز عجیبی در ذهن مخاطب رسوخ می کنند و برای همیشه بخشی از ذهن مخاطب را به خود اختصاص می دهند

برخی مجموعه‌های تلویزیونی و آثار سینمایی هستند که به طرز عجیبی در ذهن مخاطب رسوخ می‌کنند و برای همیشه بخشی از ذهن مخاطب را به خود اختصاص می‌دهند.

در این میان فیلمسازان بسیاری وجود داشته‌اند که در یک اثر توانمندی ویژه‌ای از خود نشان داده‌اند، اما در آثار بعدی خود آنچنان که باید نتوانسته‌اند شاهکار قبلی‌شان را تکرار کنند.

دلیل این امر چیست؟ واکاوی پاسخ این سوال، ما را به هزار و یک راه می‌برد؛ هزار و یک راهی که برخی از آنها ‌به حال و هوای شخصی فیلمساز برمی‌گردد و برخی دیگر به شاخصه‌های کلی از قبیل شرایط زمان و مکان، امکانات تولید یا تعجیل در تولید و صدالبته اگر نوشته خوب باشد، اثر ضعیف به وجود نخواهد آمد، حتی اگر امکانات کافی برای تولید آن نوشته وجود نداشته باشد.

البته پرداختن به این موضوع اساسی در این مطلب نمی‌گنجد، اما شاهد مثال برای این سخن امرالله احمدجوست؛ فیلمسازی که با شناخت کافی از فرهنگ فولکلوریک نواحی عشایری ایران و تسلط بر پرمدیوم کارگردانی در سینما،‌ سریال وزین ، قوی و محکم «روزی روزگاری» را در دهه ۶۰ برای تلویزیون کارگردانی کرد.

احمدجو در آن سریال با خلق چند شخصیت تازه و بکر و به وجود آوردن حوادثی دیدنی، توانست همذات‌پنداری مخاطبان زیادی را با سریال خود همراه کند.

به هر روی اکنون که پشت صحنه‌ای از سریال اوسنه پادشاهی را می‌نویسم، نمی‌توانم از یاد ببرم «تفنگ سر پر»‌مجموعه قبلی امرالله احمدجو را که به هیچ وجه با روزی روزگاری قابل قیاس نیست. اصلا بیننده‌ای که «روزی روزگاری» را دیده باشد، نمی‌تواند باور کند که «تفنگ سرپر» کاری از کارگردان روزی روزگاری ... است.

احمدجو درباره دلایل عدم موفقیت تفنگ سرپر می‌گوید: مشکلات زیادی هنگام تولید تفنگ سرپر پیش آمد، اول این که شتابزدگی برای رسیدن به پخش مهم‌ترین عامل بود. دوم این که از ما خواسته شد دوبرابر آنچه که نوشته بودیم به تولید برسانیم، پس در آن شرایط شتابزده فرصت کافی برای درست نوشتن، نداشتیم و در حین تولید نیز مشکلات فراوانی برای ما به وجود آمد. در مجموع شرایطی پیش آمد که تفنگ سرپر به درستی درنیاید و دیده نشود.

اما اکنون «اوسنه پادشاهی» قرار است خاطره روزی روزگاری را زنده کند. احمدجو تلویحا توضیح می‌دهد که خوشبختانه اضطراری در تولید این سریال وجود ندارد و تهیه‌کننده دست او را در تولید این سریال باز گذاشته است و کارها به خوبی به پیش می‌رود و همه امکانات‌ لازم ‌توسط تهیه‌کننده فراهم شده است.

کارگردان «اوسنه پادشاهی» می‌گوید: «اوسنه پادشاهی» آن طور که در رسانه‌ها گفته شده ادامه روزی‌روزگاری نیست، اما چند شخصیت مرکزی مانند حسام‌بیگ و خاله لیلا در قصه‌ای که کاملا متفاوت با قصه روزی روزگاری است و البته شباهت‌های ظاهری با آن دارد، از آن سریال به این مجموعه اپیزودیک آمده است.

اکنون که در منطقه باغ بهادران در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرکرد در ادامه زاینده‌رود به اصفهان هستیم در کنار زاینده‌رود و در یک دلتای سبز در کنار این رودخانه اردوگاه سام شاه برقرار شده و شهاب علی بخشی مدیر تولید این مجموعه توضیح می‌دهد که ۶۰ درصد از فیلمبرداری این مجموعه ۵۰ قسمتی در این لوکیشن‌ انجام خواهد شد.امروز که سر صحنه هستم آتش تقی‌پور و چند تن از هنروران اصفهانی جلوی دوربین هستند.

امرالله احمدجو توضیح می‌دهد که ویژگی شاخص «اوسنه پادشاهی» زبان اثر است که متاثر از فرهنگ فولکلوریک است.

او که فرهنگ فولکلوریک اقوام ایرانی را به خوبی می‌شناسد، می‌گوید: در زمانه‌ای که زبان فارسی از طرف زبان‌های خارجی مورد هجوم فراوان واقع شده است، من در «اوسنه پادشاهی» سعی می‌کنم به واسطه مطالعه میدانی، تحقیق و علاقه‌مندی واقعی به اصل زبان و آشنایی با حداقل‌های زبانی، ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات عامیانه فرهنگ فولکلوریک، مخاطب را به تفکر وادارم.

احمدجو البته تم اصلی «اوسنه پادشاهی» را همانند «روزی روزگاری» توجه جامعه به اخلاقیات می‌داند.

وی درباره قدرت بازیگری مرحوم خسرو شکیبایی و موفقیت سریال روزی روزگاری به واسطه حضور او، تصریح می‌کند که هنوز برای خسرو شکیبایی جایگزینی در ذهنم قائل نیستم و اگر زنده بود حتما در «اوسنه پادشاهی» از ‌ او استفاده می‌کردم.در مجموع از شواهد چنین برمی‌آید که «اوسنه پادشاهی» از جنس آثار معمول‌ سیما نیست و البته با آن که بودجه آن برابر با آثار طنز مناسبتی است و بودجه الف ویژه ندارد، اما اثری خاص محسوب خواهد شد و مورد اقبال خاص بیننده قرار خواهد گرفت.

اکنون ۲۰ درصد از فیلمبرداری این مجموعه به پایان رسیده است و تولید این مجموعه قرار است تا پایان سال ۸۹ به اتمام برسد.

در این مجموعه همه نقش‌ها تکیه‌کلام دارند و این اثر در راستای تقویت فرهنگ کهن و فولکلوریک ساخته می‌شود و حجم فراوانی از ضرب‌المثل‌های مفید که از سوی نسل فعلی مورد اغفال قرار گرفته، در این اثر گنجانده شده است. قصه‌های این مجموعه به روش اپیزودیک روایت می‌شود و قصه هر شخص در چند قسمت به مخاطب ارائه می‌شود و فضای این قصه‌ها فانتزی خواهد بود.

و نکته آخر این که فردوس کاویانی قرار است در سریال اوسنه پادشاهی در ۴ نقش متفاوت بازی کند. توانمندی‌های او به عنوان بازیگر به ما می‌گوید او توان درآوردن ۴ نقش را دارد، چون همه ما می‌دانیم او هم در بازی‌های جدی و هم در بازی‌های طنز بازیگر موفقی است.

امیر فرض‌اللهی