جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تحقق روابط عمومی الكترونیك نیازمند اصلاح ساختار روابط عمومی هاست


تحقق روابط عمومی الكترونیك نیازمند اصلاح ساختار روابط عمومی هاست

این روزها جامعه اطلاعاتی و آماده سازی زیرساخت ها برای حضور در عرصه بین الملل دغدغه خاطر كارشناسان و مسئولان كشورها شده و عظمت آن به حدی است كه جوامع را هم متاثر از خود ساخته است

این روزها جامعه اطلاعاتی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور در عرصه بین‌الملل دغدغه خاطر كارشناسان و مسئولان كشورها شده و عظمت آن به حدی است كه جوامع را هم متاثر از خود ساخته است. در این میان، یكی از زیرساخت‌ها روابط عمومی الكترونیك است. ۳ نفر از كارشناسان ارتباطات پیرامون این موضوع تبعات و مشكلات آن مطالبی را به خبرنگار ما گفته‌اند كه می‌خوانید.

● بررسی جایگاه روابط عمومی سنتی از ابعاد گوناگون

دكتر محمد علی الستی، كارشناس ارتباطات می‌گوید: «به دلیل فقدان بسیاری از عناصر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با مشكلات بسیاری بر سر راه تحقق این آرمان در كشور مواجه هستیم، بنابراین پیش از تفكر روی آن باید جایگاه روابط عمومی سنتی را از ابعاد گوناگون بررسی كنیم.»‌

وی یادآوری می‌كند: «در روابط عمومی سنتی با مشكلاتی در خصوص ارتباط با رسانه‌ها، نظرسنجی‌های مناسب و ارتباطات مردمی مواجهیم كه نتیجه آن عدم بهره‌مندی از كیفیت مطلوب است.»

الستی اظهار می‌دارد، جامعه اطلاعاتی بر پایه زیرساختارهایی بنا می‌شود كه یكی از آنها روابط عمومی الكترونیكی است. اما هنوز در كشور، جامعه مدنی و عناصر لازم برای جامعه اطلاعاتی نداریم، لكن بحث روابط عمومی الكترونیكی از فرعیات است.

وی رفتن به سمت روابط عمومی الكترونیكی را در گرو پشت سر گذاشتن دوران گذار و به دور از سر دادن شعار جامعه اطلاعاتی به تنهایی و بدون عمل می‌داند و معتقد است فناوری‌های نوین مانند اینترنت، تنها ژستی برای افراد جامعه شده كه عملا در تولید اطلاعات علمی و توسعه و پژوهش نقش چندانی ندارند.

الستی تحقق جامعه مدنی و فراهم‌آوری عناصری چون آموزش نحوه انتقاد از روند عملكرد مدیران سازمان‌ها، آموزش مبتنی بر ترویج شیوه‌های الكترونیكی شدن امور، گسترش سواد عمومی، ایجاد انگیزه برای مشاركت مدنی و جایگزینی كار جمعی به جای كار فردی را از جمله راهكارها برای رسیدن به جایگاه مطلوب می‌داند.

● عبور از جایگاه سنتی به جایگاه الكترونیكی

دكتر سلطانی‌فر، استاد ارتباطات نیز در این باره می‌گوید: «داشتن ایده‌های مناسب و طرح موضوع جهانی شدن و قرار گرفتن در ساختار الكترونیكی ارایه خدمات باعث سامان‌دهی حركت‌ها در راه رسیدن به اهداف شده و اگر هم در كوتاه مدت به موفقیت نرسیم از مسیر اصلی بیرون نرفته و در راستای آرمان‌ حركت خواهیم كرد.»

وی با اشاره به عضویت ایران در WTO می‌افزاید: «مثلا عضویت در سازمان تجارت جهانی مسیر اقتصاد كشور را به سمت اقتصاد جهانی سوق می‌دهد.»

سلطانی‌فر در مقابل طرح تفكرات منفی و تكیه بر این كه تحقق روابط عمومی الكترونیك در كشور امری نشدنی است، می‌گوید: «این كه فكر كنیم اینگونه امور محقق نمی‌شود بیراهه رفته‌ایم زیرا طرح موضوع، الگوی مناسبی برای رفتن از جایگاه سنتی به الكترونیكی است و هر قدر در این راه قدم برداریم به هدف نزدیك‌تر شده‌ایم.»

وی زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به برقراری سیستم روابط عمومی الكترونیك، به صورت فراگیر را بررسی كرد و خاطرنشان می‌كند: «اراده، كسب دانش، آموزش، تكنولوژی و در آخر گردهم‌آوری شبكه‌های كوچك و اتصال به شبكه‌های بزرگ جهانی شدن از جمله پایه‌های این امر است.»

● روابط الكترونیكی زیرساخت جامعه اطلاعاتی

در ادامه دكتر شیوا پژوهش‌فر، استاد ارتباطات نیز در این خصوص اظهار می‌دارد: «روابط عمومی به شیوه نوین به ۳ محور عمده استوار است كه اطلاع‌یابی به مفهوم یافتن اطلاعات صحیح، اطلاع‌پژوهی به معنای پیمایش و پژوهش اطلاعات و اطلاع‌رسانی مصداق آن است.»

وی روابط الكترونیكی را از زیرساخت‌های مهم جامعه اطلاعاتی می‌داند و معتقد است: «روابط عمومی الكترونیكی خود نیز ساختارهایی دارد كه كاربرد صحیح ابزارهای الكترونیكی، آموزش، نیروی انسانی متخصص، زیرساخت‌های فنی و محتوایی به روز رساندن اطلاعات و دانش و بهره‌گیری از تكنیك‌های نوین از جمله آن است.»

پژوهش‌فر با اشاره به حركت‌های مثبتی چون تبدیل علم روابط عمومی از گرایش به رشته در دانشگاه‌ها یادآوری می‌كند، عدم استفاده از نیروی متخصص در بدنه روابط عمومی‌ها، به روز نبودن دانش آنها، استفاده صحیح نسبی از ابزارهای الكترونیكی، كمبود مدیران متخصص، صحیح نبودن نگاه مدیران كلان سازمان‌ها به روابط عمومی كه نتیجه آن بهره‌گیری از روابط عمومی، به عنوان بازوی نجات دهنده سازمان‌ها در هنگام بروز مشكلات به جای بهره‌گیری به عنوان مغز سازمان است. نقاط ضعف و موانع موجود بر سر راه تحقق روابط عمومی الكترونیكی است. وی ساختار روابط عمومی را در كشور نسبی دانسته و می‌گوید: «بهره‌گیری از كامپیوتر به تنهایی به معنای ورود به جامعه اطلاعاتی است و باید با ترمیم شكاف دیجیتالی و رفع موانع و مشكلات به سمت این مهم برویم.»