چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
نوروز ۹۲ با سروش صحت و دنگ شو در تلویزیون
در رقابت موسیقایی سریالهای نوروزی، سریال «پژمان» برگ برنده خوبی به نام گروه دنگ شو دارد هر چند باقی سریالها هم از آهنگسازهای شناخته شدهای بهره میبرند؛ سرپرست گروه موسیقی دنگ شو و تهیهکننده پژمان درباره موسیقی این سریال توضیح میدهند.
بهترین ترانه تیتراژ؛ شاید تا همین چند سال پیش بحث موسیقی تیتراژ و ترانههایی که در تیتراژ هر سریال خوانده میشود تاثیر زیادی در فراگیر شدن یک سریال نداشت اما الان به جرات میتوان گفت که یک موسیقی جذاب و ترانه تیتراژ خوب میتواند برگ برنده یکی با دیگر سریالها باشد. این رقابت در کارهای مناسبتی معمولا به اوج خود میرسد. نوروز هم اولین ماراتن سریال سازی تلویزیون است، هر سال سریالهای مختلفی با ترانهها و موسیقیهای متفاوت پخش میشوند.
بعضی از این موسیقیها از همان ابتدا در جذب مخاطب ناتوانند، بعضی بعد از ایام نوروز از ذهن مخاطب بیرون میروند و فراموش میشوند ولی بعضی موسیقیها و ترانهها هم هستند که حتی مدتها بعد هم در ذهن مخاطب میمانند و مخاطب با شنیدن آن موسیقی یاد سریال مورد نظر هم میافتد. به همین دلیل هم تهیهکننده و کارگردانهای تیزهوش معمولا دقت زیادی به موسیقی متن و ترانههای تیتراژ سریالی که میسازند، میکنند.
امسال هم پنج سریال در رقابت نوروزی حضور دارند، «پایتخت۲» به کارگردانی سیروس مقدم، «آب پریا» به کارگردانی مرضیه برومند، «پژمان» به کارگردانی سروش صحت، «هفت سین» به کارگردانی یدالله صمدی و «همه خانواده من» به کارگردانی داریوش فرهنگ. در این گزارش به سراغ هر کدام از این سریالها رفته ایم تا ببینیم برای موسیقی سریالهایشان از چه آهنگسازها و احیانا خوانندههایی استفاده کردهاند که در ادامه میخوانید.
● کلاسیک خوانی دنگ شوییها
سروش صحت تمام سریالهای خود را به تهیهکنندگی محسن چگینی ساخته است. هر دو نفر هم وسواس خاصی در خصوص موسیقی تیتراژ سریالهایشان دارند. از زمان سریال «چارخونه» هم این وسواس قابل لمس است. در «ساختمان پزشکان» هم ترانهای که سیروان خسروی خواند غافلگیری بزرگ تیتراژ سریال بود.
اما در سریال «پژمان» که تازهترین همکاری مشترک چگینی و صحت است و قرار است نوروز ۹۲ از شبکه سه روی آنتن برود این دو نفر باز هم مخاطبان را غافلگیر خواهند کرد. این بار با ترانهای که گروه دنگ شو آن را خواهد خواند. اما محسن چگینی با تاکید بر اینکه سریال «پژمان» سریال بسیار بامزهای شده و تمام تلاش گروه این است که در هر زمینهای سریال از بهترینها استفاده کند به هفت صبح میگوید: «از الان توافقات نهایی با گروه دنگ شو انجام شده و این گروه در حال آماده سازی موسیقی متن سریال، موسیقی تیتراژ اول و ترانه تیتراژ پایانی هستند تا برای پخش سریال در نوروز ۹۲ مشکلی نداشته باشیم.» بعد از صحبت با چگینی برای تکمیل اطلاعات در خصوص موسیقی این سریال به سراغ صمد طالقانی، سرپرست گروه دنگ شو رفتیم. اولین سوالی که از طالقانی پرسیدیم این بود که چند ماه پیش ترانه جذاب آنها در تیتراژ انتهایی سریال «دزد و پلیس» دچار ممیزی شد و پس از چند قسمت دیگر پخش نشد و آیا احتمال ندارد آن مشکل بار دیگر برای ترانه سریال «پژمان» هم به وجود بیاید؟ طالقانی هم اینگونه پاسخ میدهد: «به هر حال سازمان صدا و سیما قواعد خاصی دارد، شعر آن تیتراژ از یک شاعر معاصر بود که همین مسئله یک سری حساسیتها را به وجود آورد به همین دلیل ما برای سریال «پژمان» به سراغ شعری از یک شاعر سرشناس و کلاسیک رفتهایم.»
البته به گفته طالقانی، شعر تیتراژ پایانی این سریال فعلا در شورای نظارت سازمان صدا و سیما است و طی یکی دو روز آینده قطعی خواهد شد که میتوانند از آن شعر استفاده کنند یا نه. طالقانی در خصوص ویژگیهای موسیقی متن سریال هم میگوید: «ما سعی کردیم موسیقی کار تا جای ممکن به فضای داستان نزدیک باشد و در عین حال از حال و هوای همیشگی کارهای دنگ شو هم دور نباشد. البته با توجه به اینکه قرار است سریال در ایام نوروز پخش شود موسیقی سریال فضای سرحالتر و شادتری خواهد داشت.»
یکی از خصوصیات اساسی کارهای گروه دنگ شو بازیهای نوایی جذابی است که اگر مخاطبان یادشان باشد در تیتراژ ابتدایی سریال «دزد و پلیس» به خوبی از آن استفاده شده بود. طالقانی معتقد است برای استفاده مجدد از این ترکیبهای نوایی و به قول خودش شیطنتهای موسیقایی باید دید شکل نهایی موسیقی کار به چه شکل خواهد بود و اگر گروه احساس کنند این مدل افکتهای نوایی به کار خواهد آمد و موسیقی را جذابتر خواهد کرد قطعا از آن استفاده میکنند.
● موسیقی «پایتخت۲» با حال و هوای فصل اول
سیروس مقدم همانطور که برای «پایتخت ۲» سراغ حال و هوا و بازیگران فصل اولش رفته و سعی کرده قصه را بر مبنای اتفاقهای پایتخت ۱ ادامه دهد، درباره موسیقی و تیتراژ پایانی هم دقیقا همین مسیر را طی کرده است. او این بار هم موسیقی سریالش را به آریا عظیمینژاد سپرده تا کاری با حال و هوای فصل اول از آب در آورد. آریا عظیمینژاد درباره فضای موسیقی پایتخت ۲ به هفتصبح توضیح میدهد: «ملودی «پایتخت ۲» درست از همان ملودی به کار رفته در فصل اول گرفته شده فقط به دلیل تغییر در موضوع، یک مقدار تم آن تغییر میکند.» به گفته او با توجه به اینکه در قصه «پایتخت ۲»، شخصیتها مدام در حال سفر به مناطق مختلف هستند، سعی شده تا موسیقی هم متناسب این حال و هوا یک مقدار تغییر داشته باشد. او میگوید:« موسیقی فصل دوم پایتخت تلفیقی از موسیقی علیآباد کتول و بندرعباس است و همان خوانندههای سری اول یعنی سید مطب و سید حسن حسینی برای آن میخوانند.»
● آب پریا؛ موزیکالترین سریال نوروزی
در سریال «آب پریا»ی مرضیه برومند، موسیقی یک جورهایی حرف اول را میزند. این سریال در تعریف اولیه، سریالی موزیکال است و کار ساخت موسیقی آن هم به بهرام دهقانیار سپرده شده. دهقانیار درواقع آهنگساز اصلی کارهای مرضیه برومند است و آهنگ سریالهای او از زمان «خونه مادربزرگه» تا «هتل»، «خودروی تهران ۱۱»، «کتابفروشی هدهد» و «همه بچههای من» از شاهکارهای اوست.
خود دهقانیار معتقد است که موسیقی «آب پریا» نسبت به کارهای دیگرش خیلی متفاوت است و مطمئن است به یکی از آثار ماندگار تلویزیون تبدیل شود. خواننده تیتراژ پایانی این سریال، جاوید عسگری است که ترانهای با شعری از سعدی خوانده اما حدود هفت یا هشت ترانه هم در طول سریال وجود دارد که خود عوامل و کاراکترها آن را اجرا میکنند. در یک کلام میشود گفت که «آب پریا» موزیکالترین کار نوروزی امسال است.
● بازخوانی دوباره یک آهنگ سنتی
اما مهمترین ویژگی سریال «همه خانواده من» به کارگردانی داریوش فرهنگ این است که کل لوکیشن سریال در یکی از شهرهای تاریخی ایران به نام «کاشان» است. شهری که از نظر معماری و جذابیتهای بصری یکی از خوش رنگ و لعابترین شهرها به حساب میآید و چون داستان در مکان خاصی روایت میشود موسیقی درست در این سریال یکی از نیازهای مهم است. احمد زالی تهیهکننده این سریال از انتخاب آرمان موسیپور که یکی از موفقترین آهنگسازهای تلویزیون است برای ساخت موسیقی این سریال خبر میدهد.
به گفته زالی موسیپور تا الان موسیقی تیتراژ ابتدایی و پایانی را تحویل داده و درصد زیادی از موسیقی متن را هم ساخته است اما نکته جالبی که زالی به آن اشاره میکند این است که موسیپور برای ساخت موسیقی این سریال به کاشان سفر کرده تا با حال و هوای شهر و داستان سریال بیشتر آشنا شود. زالی در خصوص اینکه آیا از خوانندهای هم برای تیتراژ سریال استفاده خواهد شد یا نه به هفتصبح میگوید: «قطعا تیتراژ پایانی ما خواننده هم خواهد داشت، دو سه گزینه در نظر داریم که فعلا هیچ کدام قطعی نشدهاند. آقای موسیپور آهنگ یک موسیقی قدیمی و سنتی را تنظیم دوباره کرده و قرار است خواننده نهایی این سریال آن را بازخوانی کند.»
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست