شنبه, ۱۹ خرداد, ۱۴۰۳ / 8 June, 2024
وضعیت مدارس چاراویماق
چاراویماق از محرومترین مناطق استان آذربایجان شرقی به شمار میرود. این جنوبیترین بخش استان، کم جمعیتترین و در نتیجه فقیرترین بخش است که سرمایهگذاری در آن به سبب عوامل زیادی عملا وجود ندارد. رشد جمعیت چاراویماق منفی ۵/۲ است و این رقم هم به دلیل مهاجرتهای بیرویه و هم کاهش در زاد و ولد است. همهی عوامل موجود در چاراویماق دست به دست هم دادهاند تا هم چنان در فقر فرهنگی و اقتصادی باقی بماند. از مسایل مهم رفاه عمومی اشتغال است و برای اشتغال بایست سرمایهگذاری صورت گیرد و سرمایهگذاری شبکهی جادهای مناسب میطلبد. مسیر راههای تجاری باید هموار و سهل الوصول باشد. اما از سوی دیگر، جاده کشی مناسب در این منطقه به دلیل کاهش جمعیت مقرون به صرفه نمیشود.
آموزش و پرورش یکی از عوامل تولید فرهنگ و دانش است که در این بخش هم چنان در فعالیت شبانه روزیست. با وجود راههای نامناسب و پیوند ضعیف روستاها با هم دیگر، آموزگاران برای پوشش دادن حتا یک دانش آموز مجبوراند گاه پای پیاده مسیری سه چهار کیلومتری بپیمایند تا سر کلاس خود حاضر شوند. این مسیرها کوهستانی و خطرناک است. بارندگیهای زیاد و به ویژه هوای سرد در زمستان آموزگاران روستاها را زمینگیر میکند. بیشتر راههای موجود چاراویماق آسفالت نیست، و بیشتر راههای خاکی مالروست. یعنی جادهایست که تراکتورهای روستاییان ایجاد کرده است. این راهها گاه از مسیر رودهای فصلی میگذرد که به هنگام بارندگی بسته میشود.
فقر فرهنگی در این بخش سبب شده است دانش آموزان دختر از حضور در مدارس محروم شوند. هنوز هیچ توجیهی نمیتواند دختران واجد شرایط را سر کلاس حاضر کند. خانوادههای آنان نمیتوانند به سادگی تصمیم به ثبت نام بگیرند. حتا در صورت حضور در کلاس، بیشتر دختران پس از کلاس پنجم در خانه میمانند و از معدود دخترانی که دورهی راهنمایی را میگذارنند نمیتوانند وارد دبیرستان شوند. موفقترین مدیری که توانسته است بیشتر دختران حوزهی خود را جذب کند، فقط سه دانش آموز دختر دورهی راهنمایی دارد. در هر روستایی که حتا یک دانش آموز وجود داشته باشد، آموزش پرورش خود را موظف کرده است که آموزگار او را تأمین نماید و این مدارس در غالب روستاها مقطع ابتداییاند و کمتر روستایی میتوان یافت که دورهی راهنمایی هم داشته باشد. دبیرستان این منطقه فقط در شهرستان قرهآغاج (مرکز چاراویماق) وجود دارد. در این بین، چهار مدرسهی شبانه شامل راهنمایی و دبیرستان (۲ دخترانه و ۲ پسرانه) در شهرستان قرهآغاج وجود دارد. این مدارس از امکانات نسبتا خوبی برخوردارند و این سبب شده است علاقهمندان را تشویق به ادامهی تحصیل کند.
در واقع، موفقیت آموزش و پرورش چاراویماق محدود به مقطع ابتدایی شده است و هنوز سطوح تحصیلاتی در روستاهای این بخش بیداد میکند. جمعیت کم روستاها مهمترین عامل دایر نشدن کلاسهای راهنماییست. بدین ترتیب، برای کاستن از مهاجرتها امکانات لازم است و این امکانات به دلیل جمعیت کم مقرون به صرفه نمیشود.
مشکلات رفت و آمد آموزگاران از شهرهای خود به سوی روستاها مواردی پیش آورده است که عملا به استمرار کلاسها آسیب میزند. در دیدار و بازرسی که بخشدار بخش شادیان و رییس آموزش و پرورش چاراویماق داشتند، آموزگاران دو روستا سر کلاس خود حاضر نبودند. آموزگار یکی از روستاها یک ماه ترک محل کرده بود و هفت دانش آموزاش بلاتکلیف مانده بودند. برخی روستاها با وجود مدرسهی چند کلاسه به سبب نبود دانش آموز معطل مانده است. و در برخی روستاها خانهی روستایی برای برپایی کلاس اجاره شده است.
در روستای عشایری «اورتا سو» یکی از مدیران موفق در عرض پنج سال توانسته بود تعداد دانش آموزان را افزایش دهد. او توانسته بود با وجود مخالفت خانوادهها برای حضور دختران در کلاس تعداد آنان را نیز افزایش دهد. بیگمان این امر سبب تغییر فرهنگی در منطقه خواهد بود که در عرض چند سال نمود شایستهای بر جای خواهد گذاشت. مدیر مدرسه در این چند سال توانسته بود مدرسه را به بهترین وضعیت ممکن تبدیل کند. تعداد دانش آموزان در این مدرسه ۲۵۰ نفر است که برای یک روستای در حال کوچ خیلی امیدوار کننده است.
یکی از مشکلات دیگر در روستاهای آذربایجان زبان مادریست. ناآشنایی با واژههای فارسی در کتب درسی و بدتر از آن بیتوجهی برخی آموزگاران از مشکلات زبان دوم، در ارایهی دروس ناموفق میمانند. برای تفهیم قارقا به کلاغ در این منطقه انرژی زیادی میطلبد تا در روستاهای فارسی زبان. در این بین، آموزش زبان عربی که از کلاسهای اول آغاز میشود، مشکل را دوچندان کرده است. همهی دانش آموزان برای خواندن آیههای قرآن از حافظه یاری میجویند تا خواندن درست آن. آموزش هم زمان زبان فارسی و عربی این دانش آموزان را سردرگم کرده است. آموزگاران نیز در این زمینه آموزش لازم ندیدهاند. عدم کاربرد زبان عربی در دروسی مثل علوم یا ریاضی نیز باعث میشود عربی فقط به خواند قرآن منجر شود. عدم پوشش کامل تلویزیونی در این بخش نیز سبب شده است فهم شنوایی کودکان روستاها تا ورود به کلاس اول هیچ آشنایی از واژههای فارسی نداشته باشند.
خلیل غلامی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای نگهبان ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 دولت سیزدهم دولت ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ فرانسه شورای حکام مجلس شورای اسلامی
تهران ازدواج آتش سوزی هواشناسی قتل فضای مجازی شهرداری تهران تصادف پلیس سازمان هواشناسی هلال احمر قوه قضاییه
همستر کامبت خودرو قیمت دلار قیمت خودرو حقوق بازنشستگان قیمت طلا ارز دیجیتال بورس نات کوین دلار سایپا بازار خودرو
شهید تلویزیون سریال سینمای ایران رسانه ملی سینما عمو قناد مجید قناد جواد عزتی موسیقی احسان علیخانی کتاب
اینترنت دانشگاه آزاد اسلامی فضا
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین اسرائیل جنگ غزه روسیه آمریکا ترکیه سازمان ملل اوکراین حماس جو بایدن
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر تیم ملی والیبال ایران علی پروین والیبال حسن یزدانی جواد نکونام تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی ایران بازی
عکس بازی تلگرامی هوش مصنوعی اپل فناوری مایکروسافت مرکز ملی فضای مجازی ناسا دانش بنیان بازی همستر کامبت انویدیا
دیابت چاقی چای قارچ فشار خون ناباروری گرمازدگی