یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
بایدها و نبایدهای رسانه های انقلاب
کارکرد رسانهها بهقدری مهم و آسیبهای آن بهقدری جدی هستند که عموم رهبران نهضتها و نظامها را به توصیه و تأکیدهای پی در پی وادار میسازد. اگر در جایی شنیده باشیم که امامخمینی(ره) فرمودهاند: «از دانشگاه همۀ امور اصلاح میشود» و در جای دیگر دریافته باشیم که رسانهها، دانشگاهی بزرگ و سراسری هستند، نتیجهای قاطع بهدست میآوریم که از رسانههای یک کشور است که امور آن اصلاح میگردد. در رسانهها تهدیدها و فرصتها بسیار قدرتمند هستند؛ زیرا ذات رسانه پدیدهای پرقدرت از لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
آسیبشناسی انقلاب، همانند خود انقلاب، مقولات پیچیده و متعددی را دربرمیگیرد که به طبع نیازمند بررسی آن از منظرها و ابعاد مختلف است. آسیب یا آفت چیزی است که هیچ نظام حکومتی و عقیدتی نمیتواند از دچار شدن به آن در امان باشد؛ بنابراین زمینه برای آسیبپذیری هر نظام سیاسی و انقلاب، هر چقدر هم که قوی باشد، وجود دارد.
بررسی آسیبشناسانۀ انقلاب مستلزم شناخت موانع تحقق آرمانها و اهداف انقلاب و حفظ دستاوردهای آن است که از مسائل مهم در این حوزۀ مطالعاتی انقلاب به شمار میآید.
آرمانها، دستاوردها و آسیبشناسی انقلاب اسلامی سه مسألۀ بههمپیوسته و مهماند. آرمانها همان اهداف سلبی و ایجابی انقلاباند که مردم به منظور دستیابی به آنها علیه رژیم پهلوی شوریدند و تا سرنگونی آن از پای ننشستند، دستاوردهای انقلاب نیز آرمانهایی هستند که تحقق یافتهاند. در درجۀ بعد، انقلاب ممکن است پس از پیروزی با انواع آفات، موانع و آسیبها روبهرو شود که حرکت آن را با مشکلات متعددی مواجه سازد. آسیبشناسی انقلاب به ما کمک مینماید تا انحرافات احتمالی و تدریجی پدیدۀ انقلاب را بشناسیم و با پیشگیری از وقوع آنها یا علاج بعضی از آسیبها و آفاتی که به انقلاب رسیده است، انقلاب را در جهت رسیدن به آرمانهایش یاری کنیم.[۱]
رسانهها یکی از نهادهای مرکزی سازندۀ هر انقلاباند. اهمیت آنها به قدری است که برای مسجل شدن پیروزی یک انقلاب، باید رسانههای آن جامعه، بهویژه رسانۀ ملّی و اصلی آن کشور (صدا و سیما)، به دست نیروهای انقلابی بیفتد.
در این نوشتار از لحاظ کارکرد رسانهای، به مطالعۀ آسیبشناسی انقلاب پرداخته شده است و هدف پاسخگویی به این پرسش است که رسانهها چه جایگاهی در آسیبشناسی انقلاب اسلامی دارند؟
از آنجاکه رسانهها جزء مراکز اصلی تأثیرگذار هر انقلاب هستند؛ پس رسانهها میتوانند در آسیب رساندن یا جلوگیری از آسیب رسیدن به انقلاب سهم بسزایی داشته باشند. این فرضیه در این مقاله تجزیه و تحلیل میگردد.
● آسیبشناسی
واژۀ آسیبشناسی (pathology) از علوم پزشکی به علوم اجتماعی وارد شده و به معنای مبحث مطالعۀ علل بیماری و عوارض غیر عادی است.[۲]
آسیبشناسی در علوم اجتماعی یعنی شناسایی آسیبهایی که به اجتماع انسانی وارد میشود و جامعۀ بشری را تهدید میکند و سبب میشود اجتماع به بحران دچار شود.
▪ در موضوع آسیبشناسی با مباحث زیر روبهرو هستیم:
۱) شناسایی ریشهها، عوامل مؤثر و دخیل و آسیبرسان؛
۲) شناسایی ریشهها و عوامل زمینهساز رسوخ و پیدایش آسیب در مجموعه؛
۳) درمان آسیبهای رسیده یا پیشگیری از وارد شدن آسیبها؛
۴) ساختن یا تغییر ساختار به منظور دست یافتن به ساختاری کمتر آسیبپذیر تا بتوانیم بهترین پیشگیری را از آسیب داشته باشیم؛
۵) شیوههای سنجش و ارزیابی آسیبها که مستلزم دستیابی به اطلاعات صحیح از علائم و نشانههای آسیبهاست؛
۶) معیارهای شناسایی آسیبها و وسایل شناسایی آن (برای شناسایی آسیبها ما به معیارها و وسایل شناسایی نیاز داریم).
در مبحث آسیبشناسی دو راهکار وجود دارد: اولین راهکار این است که آسیبی که به موضوع مورد مطالعه رسیده است را شناسایی و برای درمان آن اقدام نماییم. دومین راهکار این است که آسیبهای احتمالی را که ممکن است به موضوع مورد مطالعۀ ما ضربه وارد کنند شناسایی و برای جلوگیری از آسیب رساندن آنها، اقدامات پیشگیرانه انجام شود؛ یعنی باید علاج واقعه را قبل از وقوع انجام داد تا به واسطه آسیبها و آفات واردشده به مرحلۀ بحرانی وارد نشویم.
● رسانه
رسانهها، به عنوان ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی،[۳] از مراکز مهم تأثیرگذاری در هر جامعهای میباشند، بهطوریکه امروزه سیاست و اقتصاد را بدون زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطی نمیتوان مطالعه کرد.[۴]
پس اگر میخواهیم در حوزۀ سیاست، انقلاب را مورد مطالعۀ آسیبشناسانه قرار دهیم، باید به زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطی توجه کنیم که نماد این زیرساختها رسانهها میباشند.
رسانهها به قدری مؤثرند که میتوانند تغییرهای لازم در نگرشها و جهتگیریهای سیاسی و اجتماعی یا حفظ آنها را ایجاد کنند.[۵] این تأثیر میتواند هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی باشد. حتی رسانهها نخبگان جامعه را نیز تحت تأثیر قرار میدهند. امروزه مسئولان اجرایی کشورها، با اهمیت دادن به گزارشها و تحلیلهای رسانهها، در بسیاری از موارد خطمشی خود را با تأثیرپذیری از آنها اتخاذ میکنند.[۶] پس رسانهها در تمام وجوه زندگی بشریت تأثیرگذارند؛ چه بر سیاست و اقتصاد و چه بر اجتماع و فرهنگ.
با توجه به این قدرت تأثیرگذاری، نمیتوان مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب را بدون در نظر گرفتن جایگاه رسانه مطالعۀ آسیبشناسی کرد.
● انقلاب و انقلاب اسلامی
انقلاب از مفاهیم اساسی و پیچیدۀ جامعهشناسی سیاسی است که در این حوزه از علوم سیاسی نقد و بررسی و تجزیه و تحلیل میشود. انقلاب دگرگونی بنیادی در همۀ زمینههای اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، حقوقی و بهویژه سیاسی است، نسبت به آنچه پیش از انقلاب استوار و پا بر جا بوده است. و این دگرگونیها همیشه با سرنگونی نظام سیاسی حاکم پیش میآید و کمتر با آرامش بوده و اغلب با کارهای خشونتآمیز، ویرانگی و خونریزیها همگام است.[۷]
بر اساس مشترکات نظریات عمده در مورد انقلاب، میتوان به جمعبندی زیر دست یافت:
انقلاب فرایندی است که ابتدا تغییرات در نظامهای اجتماعی یا جوامع باعث پیدایش نارضایتی اجتماعی و بسیج عمومی میشود. با وجود تلاش سنجیده و کوشش رهبران و پیروان با هدف براندازی نظام حاکم، تودهها به کمک ایدئولوژی و سازمانهای وابسته، به صورت آگاهانه و با خشونت، نسبت به سرنگونی رژیم حاکم اقدام میکنند و پس از درگیری و پیروزی، برنامههای خود را اجرا مینمایند.[۸] پس انقلابها جنبشهای هدفدار و دارای آگاهی هستند.
انقلابهای اجتماعی[۹] بهندرت شکل میگیرند، اما رخدادهای مهمی در تاریخ به شمار میروند. این انقلابها سازمانهای دولتی، ساختار طبقاتی و ایدئولوژیهای مسلط را دگرگون کرده و باعث پیدایش ملل جدیدی شدهاند که قدرت و استقلال آنها به نسبت قبل از انقلاب بیشتر است و در موقعیت بهتری از کشورهای همترازشان قرار گرفتهاند: نیروهای انقلابی فرانسه به طور ناگهانی به قدرت فائقۀ قارۀ اروپا بدل شدند و انقلاب روسیه ابرقدرتی صنعتی و نظامی ایجاد کرد.[۱۰]
این تأثیرات در مورد انقلاب اسلامی ایران هم صادق بوده است؛ مانند دگرگونیهایی که بعد از انقلاب در اجتماع ایران رخ داد که ما امروزه از لحاظ عزّت، قدرت بومی، استقلال، پیشرفت و... در موقعیت بهتری قرار داریم.
انقلابهای اجتماعی فقط به لحاظ ملّی مهم نیستند، در بعضی موارد این انقلابها باعث رشد الگوها، اندیشهها و خواستهای بزرگ بینالمللی میشوند، بهویژه اگر این تحولات در کشورهایی روی دهد که از لحاظ جغرافیای سیاسی مهم و از نظر وسعت پهناور باشند.[۱۱]
این تأثیرات فراملّی در حوزۀ اندیشه و فکر را در چند انقلاب بزرگ جهانی میبینیم. در انقلاب کبیر فرانسه، لیبرالیسم و تحول مباحث فکری غرب را شاهدیم. و در انقلاب روسیه و چین مباحث کمونیسم و بهاصطلاح چپ در سطح جهان گسترش یافت. هر کدام از این دسته انقلابها الگویی برای سعادت بشریت ارائه دادند و پرچمداری نیمی از جامعۀ جهانی را بر عهده گرفتند. انقلاب اسلامی ایران هم اهمیت جهانی یافته و الگوی نوینی را در حوزۀ اندیشه ارائه کرده است و خواستههای بزرگ بینالمللی و جهانی دارد: مانند عدالتخواهی همراه معنویت نه عدالتخواهی ریاکارانۀ کمونیستی، آزادی همراه اخلاق نه آزادی لجامگسیخته به شکل غربی و همین طور ارائۀ الگوی جدیدی از مردمسالاری در برابر لیبرالدموکراسی غرب و نیز نوعی حکومت و دولت که در آن به تمام اصول انسانی و سعادتبخش توجه شده است؛ آن هم نه از روی فکر و اندیشۀ انسانی که سیّال، و دائماً در تغییر است، بلکه از روی دین الهی اسلام که به تمام ابعاد وجودی انسان توجه کامل دارد و دارای جهانبینی همهجانبه و عمیق با روش و ایدئولوژی است که از سوی خدا و پیامبراکرم(ص) عنوان شده است؛ راه و روشی که هیچوقت اصول آن کهنه نمیشود و از بین نمیرود. روز به روز نیز بر قدرت و شوکت این انقلاب افزوده شده و مانند انقلابهای دیگر به عقبگرد و دیکتاتوری دچار نشده است؛ چون در آن قدرت ارزش نیست، بلکه قدرتی که در خدمت مردم باشد ارزش است و مردم از ارکان اصلی این انقلاب هستند.
با تمام این تفاسیر، اگر انقلاب مورد مطالعۀ آسیبشناسانه قرار نگیرد، نمیتواند به سر منزل مقصود برسد و دچار دگرگونی و تغییر ماهیت میشود.
● آسیبشناسی انقلاب
در علوم سیاسی، آسیبشناسی یعنی شناسایی مجموعهای از خطرها و بحرانهایی که «میتواند یک نظام سیاسی کارآمد را تضعیف نموده و یا حتی آن را از پای درآورد»[۱۲] و موجب فروپاشی شود.
در علوم سیاسی که از ساختار دولت و قدرت بحث میشود، آسیبشناسی آن هم مربوط به آسیبهایی است که به ساختار دولت و قدرت میرسد این آسیبها ممکن است نرمافزاری (یعنی در حوزۀ اندیشه، فکر و ذهن باشد که ناملموس است) یا سختافزاری (یعنی در حوزۀ عمل و عین که رویتشدنی و ملموس است) باشد و باید متناسب با آن آسیبها اقدام نمود. اما در آسیبشناسی یک انقلاب چون مبحث انقلاب مربوط به جامعهشناسی سیاسی است باید به آسیبهایی توجه نمود که به رابطۀ جامعه و دولت مربوط میشود. بنابراین در مبحث آسیبشناسی انقلاب نه فقط آسیبشناسی جامعه مطرح است و نه فقط آسیبشناسی دولت، بلکه آسیببشناسی رابطۀ متقابل ساخت جامعه با دولت مطرح است. انقلاب وقتی روی میدهد که این رابطه طوری باشد که نظم حاکم بین جامعه و دولت به هم بخورد و بینظمی حاکم شود.
پس آسیبشناسی انقلاب یعنی آسیبشناسی نظم. این نظم است که رابطههای بین ساختهای جامعه و دولت را حفظ میکند و اگر دولتی نتواند نظم بین خود و جامعه را حفظ نماید، اگر دموکراتیک باشد به روش مسالمتآمیز قدرت از او گرفته میشود و اگر دموکراتیک نباشد و استبداد بر سر آن جامعه سایه افکنده باشد و آن جامعه هم پذیرای آن استبداد نباشد و با آن مبارزه کند، قدرت به شکل غیرمسالمتآمیز و با خشونت و همراه دگرگونیهای ایجادشده بین ساختهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جابهجا میشود.
برای اینکه انقلاب به انحراف کشیده نشود، باید مورد آسیبشناسی قرار گیرد و از سوی دیگر برای جلوگیری از انحراف انقلاب باید اصلاحات به موقع در جامعه انجام شود، پس آسیبشناسی انقلاب مساوی است با اصلاحات بهموقع در آن انقلاب. چون هر انقلابی حتماً با خطرها، بحرانها و آسیبهایی روبهروست، باید اولاً ساختار آسیبپذیر اصلاح شود و ثانیاً آسیبهایی که به آن رسیده است درمان گردد و بعد از آن هم باید آسیبهای احتمالی را پیشبینی کرد و جلوی آنها را گرفت.
● آسیبشناسی رسانهای انقلاب اسلامی
۱) رسانه ها و بیتفاوتی نسبت به انقلاب اسلامی:
یکی از آسیبهایی که هر انقلاب بهویژه انقلاب اسلامی ایران را تهدید میکند و از آسیبهای جدی آن است بیتفاوتی و مسئولیتناپذیری است که به آن در جامعهشناسی آنومی گفته میشود.
«جامعهشناسی به نام م مک ایور، آنومی را بدینسان تعریف کرده است: آنومی عبارت است از حالت ذهنی کسی که به اخلاقیات حاکم و خاستگاه آن پشت پا زده، دیگر اعتقادی به جمع جامعه خویش ندارد و خود را مجبور به تبعیت و پیروی از آنها نمیبیند. انسان آنومیک از نظر ذهن سترون میشود و تنها به تمایلات خود میپردازد و مسئولیت هیچکس و هیچ چیز را نمیپذیرد».[۱۳] به عبارت دیگر آنومی زمانی است که مردم از هنجارها و ارزشها و اصول حاکم بر جامعه که انقلاب به وجود آورده و از اسلام نشأت گرفته است روی برمیگردانند و با جامعۀ خود، که جامعهای اسلامی است، به بیگانگی میرسند و خود را ملزم به رعایت هنجارهایی که در جامعه است نمیبینند و هیچ مسئولیتی را در جامعه بر عهده نمیگیرند. این آنومیک شدن انسانهای جامعۀ اسلامی یکی از خطرهای جدی برای بقای انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن است؛ چون در این صورت مردم بعد از مدتی نسبت به انقلاب و دستاوردها و هنجارهایی که از طریق انقلاب بر جامعه حاکم شده است بیتفاوت میشوند که اگر این بیتفاوتی درمان نشود، کمکم به مخالفت با نظام و انقلاب تبدیل میشود و اگر این هم درمان نشود به رویارویی با انقلاب و نظام منجر میشود و وقتی مردم یک انقلاب علیه خود آن انقلاب بپاخیزند دیگر آن انقلاب به انتهای سقوط خود رسیده است و دیگر چیزی به نام انقلاب وجود ندارد.
زمانی فرد در جامعه آنومی میگردد که ارزشها و اصول جامعه زیر پا گذاشته شود و فرد ببیند که دیگران ارزشها و اصولی را که به خاطر آنها انقلاب شده است زیرپا میگذارند و دنبال منافع شخصی و گروهی خود هستند. جامعه وقتی به این سمت حرکت میکند که ببیند مسئولان، خود به این ارزشها و اصول احترام نمیگذارند. برای درمان این آسیب اولاً باید مسئولانی را که این چنین هستند از کار برکنار نمود و ثانیاً رسانهها مسئولانی را نشان دهند که به ارزشها و اصول پایبندند.
این یک بعد آنومی است، بعد دیگر بیتفاوت کردن است که این کار را بیگانگان و بدخواهان این انقلاب با زیر سؤال بردن ارزشها و اصول، حساسیتزدایی از جامعه نسبت به انقلاب و ایجاد فضای یأسآلود و ناامیدکننده نسبت به آینده انجام میدهند؛ چون انسان، اگر امیدش به آینده را از دست بدهد، دیگر سرنوشت جمعی خود را فراموش میکند و بهدنبال منافع و سرنوشت فردی خود میرود و کاری با سرنوشت جامعه ندارد و نسبت به آن بیتفاوت میشود؛ این همان جنگ روانی و رسانهای با انقلاب است که توسط رسانههای بیگانه و نیز رسانههای وابسته به آنها در داخل انجام میشود. در چند سال اخیر شاهد بودهایم که چگونه رسانهها هنجارها و اصول اسلام و انقلاب را زیر سؤال میبردند و ذهن مردم را حساسیتزدایی میکردند تا سبب بیهنجاری مردم شوند که در عمل پشتیبان انقلاب خود نباشند. فقط افرادی در این میان تأثیر نمیپذیرند که عقیدهای محکم داشته باشند. در این میان وظیفۀ رسانۀ ملّی و رسانههای معتقد به نظام و انقلاب بسیار اساسی است؛ چون این رسانهها با حساس کردن مردم نسبت به دستاوردهای انقلاب و اصول و ارزشهای محکم اسلام، آن هم با منطقی درست و صحیح، خنثی شدن این جنگ روانی و رسانهای دشمن را سبب میشوند. رسانههای معتقد به انقلاب باید با ابزارهای هنری ظریف و زیبا حساسیت مردم را بالا ببرند و مردم را با روشهای مختلف امیدوار کنند. یکی از این روشها آموزش است؛ به این صورت که «رسانههای جمعی و... از طریق آموزش، فرد را آماده میکنند تا صفات و خصوصیات عضو جامعه یا social بودن را کسب کند.»[۱۴] اگر رسانهها صفات و خصوصیات جامعه اسلامی را که انقلاب و نظام در جامعه به وجود آورده و نهادینه کردهاند به افراد جامعه آموزش دهد، جلوی این آسیب و جنگ رسانهای را که بیگانگان و بدخواهان آن را هدایت میکنند میتوان گرفت.
۲) رسانهها و آسیب تحریف مبانی دینی و اصول انقلاب اسلامی:
از آنجایی که انقلاب اسلامی از اسلام نشأت گرفته است یکی از آسیبهایی را که رسانهها میتوانند به انقلاب برسانند گسترش خرافات، تحریف مفاهیم دینی و زیر سؤال بردن عقاید دینی مردم و تفاسیر نادرست از دین کردن (مثلاً استبدادی جلوه دادن دین) است که سبب آسیب رساندن به محیط ارزشی و تسری آن به ساختهای جامعه اسلامی میشود؛[۱۵] یعنی اگر در جامعۀ اسلامی ایدئولوژی اسلام ناب که زمینهساز انقلاب بوده است به گونهای تفسیر شود که اصالتش را از دست بدهد، بدیهی است که ساختهای موجود در جامعه شدیداً متأثر میشود. وقتی رسانهها به بستر ارزشی نظام اسلامی هجوم میآورند و ارزشهای جامعۀ اسلامی را به سخره میگیرند و تفسیر نادرست از آموزههای دینی در جهت اهداف سیاسی خود و گروههایی که به آنها وابستهاند ارائه مینمایند باعث ایجاد شکاف بین محیط ارزشی جامعه با ساختهای جامعه میشوند. در این صورت هرچه رسانهها بیشتر به نظام وابسته باشند این شکاف عمیقتر خواهد بود. این شکاف باعث میشود مردم از حکومت فاصله بگیرند و به آن بدبین شوند و حکومت دچار بحران مشروعیت شود و پشتوانۀ مردمی خود را از دست بدهد. همانطور که در سالهای قبل دیده شد تعدادی از نشریات زنجیرهای با زیر سؤال بردن و به استهزا گرفتن احکام و ارزشهای الهی باعث شدند جامعه به سمت بحران مشارکت حرکت کند و تأثیر آن را در انتخابات ششمین دورۀ مجلس شورای اسلامی و دومین دورۀ شوراها دیدیم، اما چون این نشریات به حکومت وابستگی نداشتند یا وابستگی آنها کم بود تأثیر اندکی هم بر جای گذاشتند و نتوانستند محیط ارزشی جامعه را با بحران جدی مواجه سازند. در این خصوص رسانههای معتقد به انقلاب و نظام و اسلام میتوانند با تفاسیر درست از آموزههای دینی و ارزشهای جامعۀ اسلامی، انقلاب را از بحران مشروعیت نجات دهند.
پینوشتها
حسن قنادیان
کارشناس ارشد علوم سیاسی.
[۱] ــ انقلاب اسلامی و چرایی و چگونگی رخداد آن، انتشارات معارف، ۱۳۸۰، ص ۱۵۹
[۲] ــ همان، ص ۱۶۸
[۳] ــ حمید مولانا، «استعمار فرانو و ابزارهای رسانهای آن»، ماهنامه پیام پژوهش، ش ۴۳، ص ۳۷
[۴] ــ همان، صص ۳۷ و ۳۸
[۵] ــ سعید کریمی، رسانهها و راههای تقویت مشارکت...، قم، بوستان، ۱۳۸۲
[۶] ــ همان، ص ۱۳۲
[۷] ــ عبدالحمید ابوالحمد، مبانی سیاست، توس، ۱۳۷۰، ص ۳۶۴
[۸] ــ تدا اسکاچپل، دولتها و انقلابهای اجتماعی، ترجمۀ سید مجید روئینتن، تهران، سروش، ۱۳۷۶، ص ۳۲
[۹] ــ همانجا؛ در این مقاله منظور از انقلاب همان انقلاب زیری است.
[۱۰] ــ تدا اسکاچپل، همان، ص ۱۹؛ خانم اسکاچپل این کتاب را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نوشته است.
[۱۱] ــ همان، ص ۲۰
[۱۲] ــ غلام سخی حلیمی، رسانه و جنبش های اسلامی معاصر، انتشارات مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، ۱۳۸۲، ص ۲۶۵
[۱۳] ــ داور شیخاوندی، جامعهشناسی انحراف، انتشارات مرندیز، ص ۷۵
[۱۴] ــ همان، ص ۳۹
[۱۵] ــ راه انقلاب (مجموعه مقالات...)، انتشارات هماهنگ، ۱۳۷۸، ص ۳۰۲
[۱۶] ــ «بیانات مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان»، روزنامه جام جم، ۱۹ شهریور ۱۳۸۴، ص ۲
[۱۷] ــ راه انقلاب (مجموعه مقالات...)، همان، ص ۳۰۰
[۱۸] ــ بیانات مقام معظم رهبری دربارۀ جنبش نرمافزاری و تولید علم.
[۱۹] ــ راه انقلاب، همان، ص ۲۱۵
[۲۰] ــ آسیبشناسی انقلاب (مجموعه مقالات)، انتشارات شورای ایثارگران صدا و سیما، ۱۳۷۹، ص ۹۱
[۲۱] ــ همان، ص ۱۴۸
[۲۲] ــ حسین شیدائیان، آسیبشناسی انقلاب اسلامی از نگاه امامخمینی، انتشارات یاقوت، ۱۳۷۹، ص ۱۶۷
[۲۳] ــ عبدالله شهبازی، «سیا و جنگ سرد فرهنگی (گزارشی از کتاب جنگ سرد فرهنگی: سیا و جهان هنر و ادب، نوشتۀ خانم ساندرس)»، سیاحت غرب، ش ۱ (تیر ۱۳۸۲)، ص ۳۶
[۲۴] ــ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار از صدا و سیما، ۱۳۸۳
[۲۵] ــ احمد رهدار، «استراتژی شکستخورده تحریف انقلاب اسلامی»، ماهنامه رواق اندیشه، ش ۴۵ (شهریور ۱۳۸۴)، ص ۳۲
[۲۶] ــ همانجا.
[۲۷] ــ همان، ص ۴۶
[۲۸] ــ برای مطالعه بیشتر رک: احمد رهدار، همان.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست