دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
۱۷ نوامبر سال ۱۸۶۶ ـ زادروز «ولترین» مقاله نگار انقلابی آمریکا و به این مناسبت نگاهی به کارهای او
امروز (۱۷ نوامبر) زادروز بانو «ولترین کلر Voltairine de Clyre» مقاله نگار آمریکایی است که در سال ۱۸۶۶ در میشیگان به دنیا آمد. پدر او نیز یک روشنفکر بود و نام دخترش را از اسم «ولتر» فیلسوف فرانسوی گرفته بود. ولترین ۴۶ سال عمر کرد و در ششم ژوئن ۱۹۱۲ درگذشت. زاپاتیست های مکزیک به مناسبت زادروز ولترین بپاخیزی خود را در ۱۷ نوامبر سال ۱۹۸۳ آغاز کردند و تا کنون موفقیت هایی هم داشته اند.
ولترین کار روزنامه نگاری را با مقاله نویسی آغاز کرد و چون سابقه خبرنگاری و دبیری خبر نداشت، انجمن های روزنامه نگاران مانع از آن می شوند که او را «روزنامه نگار» بخوانند. مقاله نگار در عرف روزنامه نگاری «نظرخویش نویس» خطاب می شود که می تواند روزنامه نگار حرفه ای هم نباشد. ولترین تا پایان عمر قلمزنی، همچنان مقاله می نوشت که مقالات او پس از مرگش در چهار کتاب جمع آوری و به چاپ رسیده اند.
وی از زمانی انقلابی و رادیکال شد که چند کارگر از اعتصابیون شهر شیکاگو در میدان فروش علوفه در این شهر (هی مارکت) اعدام شدند. ولترین بود که در مقالاتش عنوان «شهید» به این کارگران داد که باقی مانده و «روز جهانی کارگر» یادگار همان زمان است.
ولترین در باره اعدام این کارگران یک رشته مقاله در روزنامه ها نوشت تحت عنوان «در آمریکا عدالت نیست». وی در این مقالات شدیدا نظام قضایی آمریکا را که تحت تاثیر سیاست و یا جنجال و تبلیغات مطبوعات قرار می گیرد به باد انتقاد گرفت و خواست که تعیین هیات منصفه از صورت گذشته درآید و تخصصی شود. وی در این مقالات نوشت که مجازات ناروا، رسیدگی قضایی نادرست، تعقیب های پلیسی غیر ضروری هستند که در یک جامعه ناراضی و شورشی می سازند. وی در مقالاتش نوشت که که ارزش یک انسان از همه ساختمانهای شهر نیویورک بیشتر است زیرا که انسان دارای احساس و شعور است و نباید در هیچ موردی آن را نادیده گرفت. ولترین فقر را نتیجه آزمندی های برخی از افراد جامعه اعلام داشت که از مقررات بد و یا نزدیکی با مقامات دولتی سوء استفاده می کنند و بر همه چیز دست می اندازند و چون ثروت در یک جامعه میزان معین دارد، اگر یک دسته سهم بیشتری از آن را به خود اختصاص دهد بقیه فقیر می مانند. وی نوشته است: در هر جامعه که ظلم باشد فقر هم هست و هرجا که ناراضایتی باشد، تبعیض هم وجود دارد. والترین یک رشته از مقالاتش را برضد «خودفروشی» زنان اختصاص داده بود و این عمل را بزرگترین ضعف یک جامعه بشری خوانده است.
از مقالات ولترین چنین بر می آید که وی کمونیسم شوروی را قبول نداشت و در جستجوی نوعی سوسیالیسم بود. وی عصیان را آخرین راه تغییر دولت خوانده است، دولتی که با شنیدن صدای اعتراض و انتقاد مسالمت آمیز راه خود را اصلاح نکند، و به این دلیل است که برخی از مفسران آمریکایی، ولترین را از جانبداران آرنارشیسم می دانند.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان دولت سیزدهم ایران مجلس شورای اسلامی دولت چهاردهم رهبر انقلاب پزشکیان دولت محمدجواد ظریف رئیس جمهور مجلس انتخابات
تهران پلیس شهرداری تهران شورای شهر تهران هواشناسی تب دنگی اربعین پشه آئدس سازمان هواشناسی وزارت بهداشت قتل گرمای هوا
خودرو واردات خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان مالیات برق قیمت طلا سایپا مسکن
تلویزیون مهران مدیری عاشورا سعید راد سینمای ایران رضا کیانیان فضای مجازی کربلا دفاع مقدس رسانه ملی سینما موسیقی
هوش مصنوعی دانش بنیان فناوری حوزه علمیه دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی باتری
جو بایدن رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ یمن اسرائیل آمریکا فلسطین غزه روسیه تل آویو چین جنگ غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک 2024 پاریس تراکتور المپیک
ایلان ماسک تبلیغات سرعت اینترنت تلگرام فیلترینگ گوگل ویندوز ناسا سامسونگ امنیت سایبری
خواب دیابت فشار خون مغز ویتامین افسردگی چای قند بیماری تب دنگی