چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

مبانی تدوین مدیریت استراتژیک


مبانی تدوین مدیریت استراتژیک

در همه سازمانها و شرکتهای تجاری و غیر تجاری موجود و حتی برنامه های آتی اشخاص تدابیر جاری مدیریتی و برنامه ریزیهای کوتاه مدت ضمانتی برای آینده روشن و مطمئن سازمان یا شخص ایجاد نمی نماید

در همه سازمانها و شرکتهای تجاری و غیر تجاری موجود و حتی برنامه های آتی اشخاص تدابیر جاری مدیریتی و برنامه ریزیهای کوتاه مدت ضمانتی برای آینده روشن و مطمئن سازمان یا شخص ایجاد نمی نماید . لذا توسل به برنامه ریزی برای عملکرد بلند مدت برای آینده ای با چشم اندازهای نشاط آور و سودمند در عین حال انعطاف پذیر اجتناب ناپذیر است . به همین دلیل مجموعه ای از تصمیمات و اقدامات مدیریتی برای عملکرد بلند مدت شرکتها و سازمانها پا به عرصه مدیریت سازمان می گذارد که بنام وزین " مدیریت استراتژیک " معروف کشته است . جایگاه اولیه تولد مدیریت استراتژیک مجموعه های بزرگ فعال در صنعت بوده و شروع شکوفایی آن به دهه ۸۰ میلادی بر می گردد. به نحویکه تا سال ۹۰ میلادی اکثر شرکتها در ایالات متحده امریکا و اروپا ورود به مرحله جدید مدیریت استراتژیک تجربه نموده بودند.

اما متاسفانه در مملکت ما ورود این دانش پس از مدت ها رشد وگسترش و شکوفایی آن در بلاد ممالک صنعتی که خود منشاء تحولات و بیشرفتهای معجزه آسایی بوده با سرعت بسیار کندی انجام میگردیده است . به نظر می رسد بر خلاف بلوک مترقی غرب که آغاز مدیریت استراتژیک را از داخل صنعت و سپس رسوخ آن به دانشگا هها تجربه نموده اند در کشور ما همانند سایر کشورهای توسعه نیافته تلاش اساتید دانش مدیریت در دانشگاه ها آغاز گر ورود به عرصه مدیریت استراتژیک بوده است. به امید روزیکه یادگیری و توسل به دانش مدیریت و بخصوص دانش مدیریت استراتژیک به قدری فراگیر گردد که همه مشکلات و نارسائیهای پیش و رو در مملکت یکی یکی پس از دیگری حل گشته و موجبات خرسندی و راحتی آرامش همه آحاد مردم عزیز فراهم گردد.

عنوان فایل
مبانی تدوین مدیریت استراتژیک application/msword
Strategic Management.doc
200 KB
دانلود

مرتضی زاهدی