دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا

فرمانروای آسمان ها در راه است


فرمانروای آسمان ها در راه است

نگاهی به ویژگی های هواپیمای جدید بوئینگ ۷۸۷

هواپیمای مسافربری ۷۸۷ جدید بوئینگ با نام «دریم لاینر» اولین پرواز آزمایشی خود را در امریکا با موفقیت پشت سر گذاشت. این پرواز سه ساعته از «اورت» در شمال سیاتل آغاز شد و هواپیما در فرودگاه بوئینگ در جنوب سیاتل به زمین نشست. طرح ۷۸۷ در اجرا با دو و نیم سال تاخیر روبه رو شده است که عوامل بسیار در آن دخیل بودند، از جمله مشکلات مربوط به طراحی. شرکت بوئینگ به هواپیمای «دریم لاینر» خود امید بسیار دارد، چرا که گفته می شود از لحاظ مصرف سوخت در میان هواپیماها از همه پربازده تر است. دو خلبان آزمایشگر هواپیماها چندین بخش اصلی هواپیما از جمله دستگاه های فرود و باله ها را آزمایش کردند. یکی از این خلبانان با نام «رندی تویل» می گوید؛ «عملکرد این هواپیما همان طور بود که ما انتظار داشتیم و از پروازمان لذت بردیم.» چندصد نفر از کارمندان بوئینگ، مهمانان صنعتی و علاقه مندان صنعت هواپیمایی شاهد برخاستن و نشستن دریم لاینر بودند. به گفته شاهدان، «دریم لاینر» با اولین پرواز خود از یک نقطه عطف بسیار هم گذر کرده است. هنگامی که این هواپیمای زیبا با رنگ های آبی و سفید از زمین ابری و نمناک فرودگاه بلند شد، غریو شور و شادی از مردم برخاست. قرار است «دریم لاینر» که از موتورهای رولز رویس ساخت انگلستان استفاده کند، یک دوره آزمایشی نه ماهه را طی کند و طی آن شش هواپیما طی پروازهای آزمایشی بررسی شود.

● طرح انقلابی

شرکت بوئینگ تاکنون از سراسر جهان ۸۴۰ سفارش برای «دریم لاینر» دریافت کرده است، هر چند برخی از سفارش دهندگان به دلیل تاخیر بیش از حد شرکت سازنده، سفارش های خود را لغو کرده اند.

بخشی از محبوبیت «دریم لاینر» به علت وزن کم آن است. بدنه این هواپیما از کربن و تیتانیوم ساخته شده است که این کار باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش هزینه های نگهداری آن می شود. تغییرات صورت گرفته در هواپیما برای سریع تر شدن آن بود. در نتیجه این تغییرات، هواپیما می تواند مسافت های طولانی تری را بدون نیاز به سوخت گیری طی کند.

«هووارد ویلدون» یکی از تحلیلگران حمل و نقل می گوید این طرح، انقلابی در صنایع هواپیمایی است که می تواند حمل و نقل را متحول کند.

وی می گوید؛ «این هواپیمایی است که به دلیل تجهیزات به کاررفته در آن می تواند کل صنعت هوانوردی را متحول کند. اگر بخواهیم درباره هزینه پروازها صحبت کنیم، باید بگوییم این هواپیمایی است که ۸۰ درصد آن از مواد چندسازه (کامپوزیت) ساخته شده است. ۳۵ تن پلاستیک تقویت شده با فیبرکربن در آن به کار رفته بنابراین هواپیما بسیار سبک است، در نتیجه سوخت کمتری هم مصرف می کند.»

ایرباس که رقیب اصلی بوئینگ است هم در نظر دارد یک هواپیمای سبک وزن عرضه کند. هواپیمای A۳۵۰ ایرباس نیز قرار است عمدتاً از مواد چندسازه کربنی ساخته شود. شرکت ایرباس در نظر دارد با هواپیمای غول پیکر A۳۸۰ خود بازار متفاوتی را در اختیار بگیرد. ظرفیت هواپیمای A۳۸۰ بیشتر است و می تواند مسافران بیشتری را با خود حمل کند، هر چند محدودیت هایی هم دارد، از جمله اینکه فقط از فرودگاه هایی می تواند استفاده کند که از تجهیزات لازم برای فرود و پرواز هواپیماهای دو طبقه برخوردار است.

● جدال برای تصاحب آسمان

اولین بار از بوئینگ ۷۸۷ در جولای ۲۰۰۷ پرده برداری شد. ۷۸۷ اولین هواپیمایی است که شرکت بوئینگ از سال ۱۹۹۵ تاکنون عرضه کرده است.

از آنجا که طراحی «دریم لاینر» جدید بود، بوئینگ مجبور شد تجربه های جدیدی بیاموزد و به دلیل آنکه شرکت برای اولین بار قطعات هواپیمای جدیدش را از خارج کشور فراهم می کرد با دشواری های بسیار مواجه بود. اولین تاخیرهای پروژه ۷۸۷ به دلیل کمبود قطعات و دشواری های مربوط به تامین قطعات بدنه و ساختار بال ها روی داد که باید آنها را از ژاپن، ایتالیا و بخش های مختلف ایالات متحده وارد می کردند. «ویلرون» می گوید؛ «این آزمون بزرگی است، زیرا همه چیز جدید است. در حقیقت کیفیت همه چیز را باید بارها و بارها تایید کرد.

اینکه شرکت بوئینگ از عرضه این هواپیما چقدر سود می برد، هنوز به طور دقیق مشخص نیست. تحلیلگران می گویند بوئینگ برای این طرح بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است و از آنجا که در تحویل این هواپیماها تاثیر داشته است، باید به نوعی خسارت های آنان را نیز جبران کند. اینکه تاخیر نهایی در تحویل این هواپیماها چقدر است و عملکردشان چگونه خواهد بود، تا زمان انجام همه آزمون های عملی پرواز مشخص نخواهد شد. البته باید در نظر داشت بوئینگ تنها شرکت هواپیماساز جهان نیست که درگیر مشکلات است. پیش از این نیز هواپیمای حمل و نقل نظامی A۴۰۰M ایرباس پس از تاخیرهای فراوان، اولین پرواز آزمایشی را در آسمان اسپانیا انجام داد. بوئینگ می گوید امیدوار است پیش از پایان سال ۲۰۱۰ اولین نمونه این هواپیما را به یک شرکت هواپیمایی ژاپن تحویل دهد.