چهارشنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 19 March, 2025
كالای واقعی, مشتری واقعی, مغازه مجازی

فنآوری اینترنت و تجارت الكترونیك و سایتهای بسیاری كه هر كدام سعی در جذب مخاطبان خودشان را دارند، به كاربر اجازه میدهد تا نیازهای شخصیاش را برآورده كند. تا پیش از وجود اینترنت و ظهور تجارت الكترونیك، كاربران نمیتوانستند به این اندازه شخصی ومطابق خواستههایشان از كامپیوترشان استفاده كنند یا در اینترنت به این سو و آن سو بروند. كامپیوترها قادرند در میان خیل انبوهی از اطلاعات جستجو كند و مطابق با قواعدی كه بر اساس آنها برنامهریزی شدهاند، دادهها و اطلاعات مورد نظر كاربران را به آنها تحویل دهند. به مدد همین قابلیتهاست كه كامپیوترها میتوانند اطلاعاتی كه از شركتها یا وبسایتهای مورد نظر كاربر به دست میآورند را با دادههایی كه او به كامپیوتر میدهد. ادغام نموده به موازات هم قرار دهند و آنچه كه مورد نظر این مشتری اینترنتی است را پیش چشمانش ظاهر نمایند. فروشندگان اینترنتی كالاها و خدمات میدانند كه برای موفقیت در كسب و كارشان، باید تلاش كنند تا هرچه میتوانند اطلاعات و دادههای عرضه شده در وب سایتشان را به منظور نظر مشتریان احتمالی بازار هدف شبیه سازند. هر قدر كه این اطلاعات، شخصیتر و به خواسته هر بازدیدكننده شبیهتر باشد، راه موفقیت و تبدیل بازدیدكننده به مشتری هموارتر خواهد شد. راهكارها و استراتژیهای گوناگونی مطرح شده مورد استفادهاند و بعضی از آنها هنوز در ابتدای راهند. در اینجا به راهحلهای ثابت شده و پاسخگو نگاهی خواهیم داشت :
همانطور كه گفتیم، اساسیترین راه اینست كه اطلاعات عرضه شده روی یك وبسایت هرچه دقیقتر و هدفمندتر باشد و كاملاً مشخص است كه اعمال این دقت و موشكافی مستلزم آگاهی از زیر و بم بازار هدف میباشد. صاحبان وبسایتها میكوشند با توجه به لغاتی كه كاربر در موتور جستجو وارد كرده از احتیاجاتش و خواستههایش خبر میدهد، مطالب و اطلاعاتی هرچه نزدیكتر به پاسخ دلخواه او برایش فراهم نمایند. به این ترتیب زمانی كه كاربر و یا همان مشتری احتمالی وبسایت را باز میكند، خوشحال و خرسند میشود. همان چیزهایی كه خواستارش بوده را یافته و امكان حل مشكل و برآوردن نیازش بالاتر خواهد رفت. در این مرحله بازدیدكننده یك وبسایت با "مجموعهای" از كالاها و خدمات شبیه به هم مواجه میشود كه همگی به نیاز او مرتبطند. در این بخش وبسایتی موفق است كه با عرضه اطلاعاتی جامع و مختصر و مفید از هر كالا، گزینش مشتری احتمالیش را آسان كند. با این كار، وبسایت حاضر از نظر بازدیدكننده، منبع اطلاعاتی غنی و مناسبی است كه میتوان با اطمینان از آن خرید كرد.
مجموعه كامل و جامع اطلاعاتی هر وبسایت كه ذهن بازدیدكننده را روشن و شفاف میكند، امتیاز ویژهایست كه آن را برتر از سایرین مینشاند. وبسایت فروشنده، گزینههای متعددی را پیش روی كاربرش قرار میدهد و در كنار معرفی دقیق هركدام، خدماتی مناسب هر یك عرضه میكند و پیش از این كه مشتری اینچنین سرویسهایی را درخواست كند، راهحل مورد نظر را به او نشان میدهد. مشتری احتمالی خرسند خواهد شد چون از انجام یك پروسه جدید معاف شده احساس میكند كه شركت پیشرو، از نیازها و پرسشهای او باخبر است.
در گذشته، این كار ممكن نبود و خردهفروشان و تامینكنندههای منابع، قادر نبودند اینچنین اطلاعات دقیقی را به دست آورند تا توصیهها و گزینههای متعددی برای مشتریان احتمالیشان تدارك دیده به آنها عرضه نمایند ولی فنآوری كنونی این امكان را برای شركتها و صاحبان كسب و كارهای اینترنتی فراهم میكند. صاحبان مشاغل میتوانند در دنیای گسترده مجازی به درخواستهای هر مشتری مجازی گوش دهند و آنچه را كه میخواهد، با نزدیكترین تشابه به او عرضه نماید. اهمیت این كار بسیار بالاست چرا كه هم مشتریان جدید را به مشتریان كنونی تبدیل میكند و هم این كه رابطه یك كسب و كار با مشتریان كنونی را مستحكمتر میسازد. مهمترین مسئله در فرآیند خصوصی كردن پاسخگویی به یك مشتری و تامین احتیاجاتش اینست كه مشتری باید به این كسب و كار اعتماد كند و اطلاعات و مشكلات دقیقش را شرح دهد. مسئله جلب اعتماد از مهمترین ملاحظاتی است كه شركتهای اینترنتی با آن روبهرویند. عنصر مهم و قدرتمندی كه میتواند در این راه به وبسایتها كمك كند، خود اینترنت است.
ـ چرا كه یك وبسایت پنج عنصر را در خود جمع دارد :
۱) نحوه نمایش و چیدمان اطلاعات و به عبارتی شیوه طراحی یك وبسایت، از عوامل جذاب برای بازدیدكننده یا كسل، یكنواخت و خستهكنند برای اوست. اگر طراح وبسایت، علایق، تمایلات و سلیقههای مخاطبان و بازدیدكنندگان هدف را بشناسد، میتواند جوری این نكات را در طراحیاش بگنجاند كه بازدیدكننده احساس كند، وبسایت هم علایقی چون او داشته خود را با فروشنده احتمالی نزدیك میبیند.
۲) برقراری ارتباطات آنلاین و مشورت با صاحب وبسایت، از روشهای رایگانی هستند كه در جلب اعتماد مشتریان احتمالی سودمند هستند.
۳) توانایی ذخیره و حفظ حجم زیادی از اطلاعات شخصی و نكات ظریف مورد نظر كاربر، امكان مثبت دیگر وبسایتهاست.
۴) نكته بسیار مثبت دیگر اینست كه وبسایتها میتوانند پس از اعمال سلایق و جستجوی كالای دلخواه هر مشتری، تصویرش را پیش چشمان او نمایش دهند. به اینگونه مشتری احتمالی میبیند كه اگر ریزهكاریهای مورد نظرش در این كالا اعمال شود، به چه شكلی خواهد بود و از این جنس و خرید احتمالیاش خرسند هست یا خیر.
۵) وبسایتها میتوانند سیستمی برای خودشان طراحی كنند كه كالاها را بررسی كرده و پیش از اعمال تغییرات مشتری، ایرادهای آن را برطرف مینماید و هزینههای كار را پایین میآورد.
زمانی كه مشتریان كسب و كارهای واقعی، به فروشگاهی میروند و كالاها را یكی یكی از نظر میگذرانند. در پی دلایل چندی این فروشگاه را انتخاب كردهاند كه مهمترین آنها توصیههای دوستان و آشنایان و همكاران است. در حالت دیگر هم مشتری خودش بررسی و جستجو كرده متوجه شده كه از میان همه فروشگاههایی كه به درد او میخورند. این یكی بهترین است. این دو نكته در جهان مجازی كسب و كار هم نمود پیدا میكند. ـ مواردی هستند كه بازدیدكننده را كنجكاو نموده به او انگیزه میدهند كه باز هم در این وبسایت بماند :
۱) اطلاعاتی كوتاه و مفید و گویا كه به بازدیدكننده كمك میكنند با یك نگاه كوتاه و مختصر از مفاهیم سایت و امكاناتش آگاه شود.
۲) عامل دیگر پیشنهاداتیست كه مشتری احتمالی را بر آن میدارد كه این وبسایت را باز كند یا از خریداران كالاهایش شود. معمولاً در كسب و كار سنتی، افراد هستند كه یكدیگر را از ایدههای مثبت و منفی خود نسبت به كالا و خدماتی باخبر میكنند و مشتریان آن كسب و كار را افزایش داده یا به نفع رقیبانش اقدام میكنند. اهمیت این راهنماییها در كسب و كار آنلاین بسیار بالاست. كاربران ومشتریان بازار مجازی با دنیایی بیپایان روبهرو میشوند كه كالاهای مورد نیازشان، با ماركهای گوناگون را در هر سو میتوانند بیابند.
یك نسل پیش این سردرگمی كه در بازارهای واقعی هم دیده میشد و الان هم وجود دارد، راهحلهای سادهای داشت كه معمولترینشان صحبتهایی بود كه بین فروشنده و خریدار احتمالی رد و بدل میشد. با توجه به نوع كسب و كار و نوع مشتریان آن، روشهای خاصی وجود دارند كه میتوانند مفید واقع شوند. اعتمادسازی بین مشتری و فروشنده مهمترین بخش از فرآیند برآورده كردن نیازهای ویژه و مشخص هر مشتری است و صد البته هزینهبر نیز هست. در برخی موارد كارآفرین و بازاریاب هزینه گزافی خرج میكند و به اهداف مورد نظرش رسیده بازدهی این هزینه كردنها به قدریست كه آنها را جبران كرده كارآفرین سود هم خواهد كرد. عكس این حالت نیز وجود دارد.
مخارج و هزینههای بازاریابی زیادست ولی به قدری ناشیانه و در مجرای نامناسبی به كار میافتد كه در حقیقت مشتریها را ناامید و كسل نموده به سمت رقیبان سوق میدهد. این دو حالت در مورد كسب و كارهای دنیای واقعی صدق میكند و راجع به تجارت الكترونیك و بازاریابی در جهان مجازی كسب و كار نیز وضع به همین منوال است. آنچه مهم است ارزیابی دقیق میزان كارایی یك روش خدماترسانی تفكیك شده و متمایز به هر مشتری است و این كه آیا از طریق این راهكار میتوان به احتیاجات و سلایق و خواستههای هر مشتری پرداخته آنها را برآورده نمود یا این كه احتمال پاسخگو بودنش قابل توجه نیست.
By : William z . piker
مترجم : آذین صحابی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست