سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
مجله ویستا

مدیریت کیفیت فراگیر


مدیریت کیفیت فراگیر

● معرفی مدیریت کیفیت فراگیر:
فراگیر (Total) : کیفیتی که بطور فراگیر در رابطه با تمامی افراد سازمان و فعالیت های آن تعریف می شود .
کیفیت (Quality) : در واقع همان برآوردن نیازهای مشتریان می باشد …

معرفی مدیریت کیفیت فراگیر:

فراگیر (Total) : کیفیتی که بطور فراگیر در رابطه با تمامی افراد سازمان و فعالیت های آن تعریف می شود .

کیفیت (Quality) : در واقع همان برآوردن نیازهای مشتریان می باشد .

مدیریت (Management) : کیفیت می تواند پایه مدیریت گردد .

مدیریت کیفیت فراگیر "TQM" : فرآیندی است برای کنترل یا مدیریت کیفیت که باید فرآیندی دائم و همیشگی باشد.

مقایسه مدیریت کیفیت فراگیر یا "TQM" با استاندارد " ISO ۹۰۰۱" :

"ISO ۹۰۰۱" استانداردی برای سیستم مدیریت کیفیت می باشد . مدیریت کیفیت فراگیر ، سیستمی برای منظم کردن سیاست ها و اهداف اثبات شده سازمان می باشد . تقریباً ۷۵ درصد از مراحل اجراء سازی استاندارد " ISO" با مراحل "TQM" مشترک می باشد .

"TQM" به عنوان یک ساختار اهداف زیر را دنبال می کند :

- برآورده سازی نیازهای مشتری

- کاهش زمان سیکل پیشرفت کار

- اجرای سیستم JIT (Just in time) یا برآورده سازی تقاضای مشتریان در جریان تولید .

- ایجاد فرهنگ کار گروهی

- کم کردن هزینه محصولات و سرویس های خدمات

- ارتقاء سیستم های آموزشی اداری

۱۰ گام اساسی در رسیدن به مدیریت کیفیت فراگیر :

۱- در ابتدا به راهکارها و استراتژیهای جدید و نو فکر کنید .

۲- مشتریتان را بشناسید .

۳- نیازهای مشتریتان را به درستی شناسایی نمایید .

۴- سیاست پیشگیری را دنبال کنید نه درمان پس از وقوع را .

۵- عوامل بازدارنده را کم کم کاهش دهید .

۶- یک استراتژی پیشرفت مشخص را در طول زمان دنبال کنید .

۷- از روش های تجربه شده برای روند پیشرفت استفاده نمایید .

۸- متغیرها و نوسانات را در سیستم کاهش دهید .

۹- از یک راهکار متعادل و مناسب بهره ببرید .

۱۰- از تمام توابع و منافع لازم استفاده نمایید .

اصول دوازده گانه مدیریت کیفیت فراگیر :

۱- کیفیت باید مدیریت شود .

۲- هرکسی مشتریانی دارد و خودش به نوعی تامین کننده به حساب می آید .

۳- همیشه فرآیند ها و راهکارها هستند که ایجاد مشکل می کنند نه مردم .

۴- هر یک از اعضای سازمان در قبال کیفیت مسئولند .

۵- تنها ، حل مشکلات نیست که مهم می باشد ، پیشگیری از آن مهمتر است .

۶- ارتقاء کیفیت باید روندی همیشگی در سازمان باشد .

۷- کیفیت باید اندازه گیری شود .

۸- مبنای شکل گیری اهداف ، باید نیازمندیها باشد نه مذاکره و معامله ها .

۹- استاندارد کیفیت باید از هر نقصی دور باشد .

۱۰- ازهزینه های چرخه تولید بکاهید .

۱۱- مدیریت همواره باید در تمامی مسائل لحاظ شده و رهبری شود .

۱۲- برای ارتقاء کیفیت برنامه ریزی نمایید .

برای کیفیت فراگیر، این فرآیند ها هستند که باید مدیریت شوند که این مدیریت شامل :

۱- شناخت فرآیند

۲- اندازه گیری کارآیی فرآیند .

۳- بررسی سوابق اجرایی فرآیند در سازمان .

۴- شناسایی کوتاهی در رابطه با فرآیند سازمان.

۵- تجزیه و تحلیل مشکلات فرآیند .

۶- اندازه گیری تاثیر تغییرات ممکن بر روی فرآیند .

۷- بررسی راهکارهای قدیمی و راهکارهای جدید با توجه به اعمال تغییرات روی فرآیند بین تامین کننده و مصرف کننده .