پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
بازار فروش خودرو در آسیا
● بازار آسیا
قاره آسیا و كشورهای زیرمجموعه آن پرجمعیتترین منطقه جهان را تبدیل به بزرگترین بازار مصرف كردهاند. خودرو به عنوان یكی از كالاهای مهم در این بازارها معامله میشود و از این رو بزرگترین تولیدكنندگان در سراسر جهان در جستوجوی راهیابی به این بازار پرسود و منفعت هستند. به عنوان نمونه، باید گفت كه تولیدكنندگان آلمانی امیدوارند تا سال ۲۰۰۹ میزان فروش خودروهای خود را در این بازار به ۱۵۰ هزار دستگاه افزایش دهند.
شركت بی.ام.دبلیو در سال ۲۰۰۲ به تنهایی توانست ۴۵ هزار دستگاه از خودروهای خود را در این منطقه بفروشد. در همین سال شركت انگلیسی رولزرویس نیز كه خودروهای تشریفاتی بسیار گرانقیمتی تولید میكند، تنها در ژاپن ۱۰۰ دستگاه از محصولات خود را به قیمت هر دستگاه ۳۷۶ هزار دلار فروخت.
● بازار چین
كشور چین در مقام پرجمعیتترین كشور جهان، یكی از بزرگترین بازارهای مصرف خودرو بهشمار میرود و هر سال تعداد بسیار زیادی وسیله نقلیه در كشور ساخته یا از خارج وارد میشود. چین تنها كشور جهان است كه توانست با برخورداری از رشد سریع و سرسامآور اقتصادی، بر تمام بازارهای بینالمللی و اقتصاد جهان سایه افكنده و تأثیرگذار باشد. این رشد تا جایی است كه اینك بزرگترین اقتصادهای جهان نیز به قدرت اقتصادی چین واقف شدهاند و آن را میستایند.
مدیران شركت جنرال موتورز امریكا و برخی از تحلیلگران بازارهای جهانی خودرو بر این باورند كه چین ظرف ۵ سال آینده به دومین بازار بزرگ خودرو تبدیل خواهد شد. به این ترتیب، پرجمعیتترین كشور جهان گوی سبقت را از ایالات متحده امریكا خواهد ربود.
از دیگر سو، رشد تقاضا در بازارهای داخلی چین بهاندازهای زیاد و سریع خواهد بود كه در چند سال آینده ژاپن را نیز پشتسر خواهد گذاشت.
مدیر عامل شركت امریكایی جنرال موتورز امریكا، در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی سوئیس و امریكا در شهر ژنو اعلام كرد: «تب خودرو در چین شباهت بسیار زیادی به تب طلا در آلاسكا و امریكا دارد و بزودی اخبار متحیركنندهای در خصوص بازار خودروی چین از غرب تا شرق عالم، منتشرشده و همگان را به تعجب خواهد افكند».
شایان ذكر است كه برطبق آمار و اخبار انجمن تولیدكنندگان خودرو در پكن، در سال ۲۰۰۳ بازار فروش خودروهای مسافری در چین ۷۶ درصد رشد داشته و تعداد خودروهای به فروش رسیده، ۹۷/۱ میلیون دستگاه است. این درحالی است كه تعداد انواع خودروهای فروخته شده در بازار ژاپن، بالغبر ۰۳/۴ میلیون دستگاه و مجموع خودروهای عرضه شده در بازار امریكا نیز ۷/۱۶ میلیون دستگاه بوده است.
جنرال موتورز و دیگر شركتهای خودروسازی فعال در چین، از هر گونه افزایش تقاضا در بازار آن كشور استقبال میكنند و این امر را موجب تقویت حضور خود در بازار رو بهرشد چین و افزایش سود میدانند. در همین راستا، GM به تنهایی توانست در سال گذشته ۳۸۶ هزار دستگاه خودرو به بازار چین عرضه كند كه در مقایسه با سال ۲۰۰۲ از رشدی معادل ۴۶ درصد برخوردار بود. به این ترتیب، ۷/۸ درصد از بازار خودروی چین در اختیار این شركت قرار دارد. اندیشه توسعه بازار و ارائه نمونههای ارزانتر برای جلب مشتری بیشتر، از جمله اهداف و برنامههای جنرالموتورز در چین است.
فولكسواگن آلمان نیز كه در سال ۲۰۰۲ نزدیك به ۴۵ درصد از كل بازار خودروی چین را در اختیار داشت: با بداقبالی روبهرو شده و در سال ۲۰۰۳ صرفاً ۳۶ درصد از بازار چین را تصاحب كرد. با این حال آلمانیها در دو شهر شانگهای و چانگچون چین با مشاركت طرف چینی، دو كارخانه تولید خودرو دایر كردند تا بخشی از نیازهای بازار خودروی چین را تأمین كنند. جمعیت زیاد، كاهش قیمت تمام شده خودرو و ارزانی قیمت، از جمله عوامل استقبال زیاد مردم چین از خودروهای سواری است.
● بازار خاورمیانه
یكی از دیگر بازارهای مهم خودروی جهان، منطقه ثروتمند خاورمیانه است. این منطقه به دلیل وجود ثروت و جمعیت فراوان، یكی از بزرگترین بازارهای مصرف كالا و خدمات در جهان است كه همواره مورد توجه تولیدكنندگان بوده است. از سالهای دور تا این اواخر، واردات كالا و خدمات به جای توسعه اقتصادی، مهمترین اقدام دولتهای منطقه و سرلوحه اقدامات آنها بوده و بیشترین اهمیتی كه از سوی بخش خدمات به اقتصاد ملی داده میشد، مرتبط با بحث واردات كالا بود و توسعه اقتصادی در اولویت بعدی قرار میگرفت. بهطور كلی، باید گفت روشنفكران و رهبران سیاسی و اقتصادی در منطقه، برنامهریزی منسجم و كاملی برای كنترل جمعیت ندارند. البته نباید بهطور كلی منكر برنامهریزی و سیاستهای مرتبط با آن شد، اما در مقایسه با دیگر مناطق جهان برنامههای موجود در خاورمیانه برای كنترل جمعیت بسیار كند پیش میرود و رونقی ندارد. برطبق آمار منتشر شده در نماگرهای اقتصادی سال ۲۰۰۰ از سوی بانك جهانی و اطلاعات اداره آمار ایالات متحده امریكا، میانگین درصد رشد سالانه جمعیت در این منطقه، ۸/۲ درصد بوده است. در این بین، امارات متحده عربی با ۳/۵ درصد، عربستان سعودی با ۴/۴ درصد، عمان و اردن با ۱/۴ درصد، عراق با ۳ درصد، جمهوری اسلامی ایران با ۶/۲ درصد و اسرائیل با ۴/۲ درصد، به ترتیب بیشترین نرخ رشد سالانه جمعیت را داشتهاند. در حالی كه این میانگین در شرق آسیا ۵/۱ درصد گزارش شده است. هیچ اجماع قابل قبولی برای این موضوع وجود ندارد. برای نمونه برخی از منابع نرخ رشد سالانه جمعیت در جمهوری اسلامی ایران را ۸/۱ درصد گزارش كردهاند.
یكی از مطلوبترین كالاهای وارداتی به این منطقه «خودرو» است. به بیانی دیگر، بازار خودرو در این منطقه رونق زیادی دارد و برای اثبات این امر كافی است به این موضوع اشاره شود كه از ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۲، بازار خودرو در خاورمیانه ۱۴۹ درصد رشد داشته، در حالی كه بازار ۳ كشور افریقایی مصر، مراكش و افریقای جنوبی، تنها ۸ درصد ترقی كرده است. تحلیلگران اقتصادی و مسائل بازار در انگلیس پیشبینی میكنند كه بازار خودرو در شمال افریقا و خاورمیانه ظرف دهه آینده، حداقل ۵۰ درصد دیگر رشد داشته باشد. برطبق اظهارات این گروه از كارشناسان، در دوره مورد بررسی تنها ۵/۱ میلیون دستگاه خودروی سبك تجاری وارد بازار خاورمیانه شده و این رقم از خودروهای سواری جداست. ناگفته پیداست كه اندازه و ساختار بازارهای مصرف خودرو در هر یك از كشورهای مورد اشاره متفاوت و منحصر به فرد است. برای مثال سیاستهای اقتصادی و تجاری هر كشور در مورد صدور مجوز واردات خودرو و یا تولید آن در داخل و همچنین حجم تقاضای مصرفكنندگان از جمله عوامل توسعه ملی بازار خودرو تلقی میشود.
توسعه بازار و واردات و مصرف خودرو بین ۶ كشور عضو شورای همكاری خلیج فارس، مشابه و یكسان نیست. لازم به توضیح است كه تعداد خودروهای موجود در این كشورها از رقم ۱۷۸ هزار دستگاه در ۱۹۹۵ به ۴۱۱ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۲ افزایش یافته است. در حال حاضر عربستان سعودی به تنهایی ۴۶ درصد، امارات ۲۴ و كویت ۱۳ درصد از كل بازار خودروی این ۶ كشور را در اختیار دارند. ناگفته پیداست كه تغییر ارزش دلار و درامدهای نفتی هر یك از كشورها، بر اجرای این سیاست تاثیر می گذارد.
● بازار ایران
جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از وسعت، جمعیت، منابع انرژی و همچنین بنا به دلایلی مانند: گذار از دوران پس از جنگ، نیاز به بهسازی ناوگان حمل و نقل، افزایش تقاضای داخلی و نظایر آن به عنوان بزرگترین بازار مصرف خودرو و نیز تنها تولیدكننده خودرو در خاورمیانه شناخته شده است. برطبق پیشبینی كارشناسان اقتصادی انگلیس: ظرف دهه آینده رشد اقتصادی و بازار تولید و مصرف خودرو در ایران همچنان صعودی، پررونق و در حال افزایش باقی خواهد ماند. به اعتقاد این تحلیلگران، از جمله عوامل این ترقی، استفاده از فناوری خارجی و نیز جذب سرمایه یا مشاركت خودروسازان بزرگ شرق و غرب مانند كره، مالزی، ژاپن، فرانسه و آلمان است. برطبق این نظریه، صادرات محصولات ایرانی در سال ۲۰۰۴ افزایش یافته و بخشی از بازار مصرف در ایران همچنان وابسته و چشم انتظار واردات خودروهای سواری خارجی خواهد بود.
منبع:
سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO)
نویسنده : محمدرضا خدرلو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست