یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 19 May, 2024
بودن و ساختن
«نُت ویتال»(۱) در سال ۱۹۴۸ در یكی از شهرهای(۲) سوئیس به دنیا آمد. بیست سال بعد برای تحصیل در رشته هنر به پاریس رفت و در آنجا مجسمهسازی خواند.(۳) بعد از اتمام تحصیل ویتال شروع به سفر به كشورهای مدیترانهای، كانادا و آمریكا كرد. پس از بازگشت از سفر، به «رُم» جایی كه قبلاً مدت كوتاهی با دوستانش به آنجا سفر كرده بود، رفت.
در طول اقامتش در رم اشخاصی مانند «رابرت ویلسون»(۴) را ملاقات كرد. سپس سال ۱۹۷۴ به نیویورك رفت و با ویلیام دكونینگ(۵) آشنا شد. نزدیك به ۱۵ سال طول كشید تا به آنچه از مجسمهسازی میخواست، دست یابد. در سال ۱۹۸۰ در پاریس برای اولین بار شروع به كار با گچ كرد و سه سال بعد سال ۱۹۸۳ اولین مجسمه برنز خود را ساخت. بیشتر مجسمههای او نشانگر نمایش منسوخ ارتباط بین بشر و طبیعت است.
مجسمههای اولیه ویتال را میتوان مجسمههای ماقبل تاریخ مدرن نامید. یكی از آثار او نمایش مجسمههای برنز به صورت لمیده در فضولات حیوانات بود؛ فضولاتی كه در قدیم برای سوخت به كار میرفت. این ایده برای تأسیس بیمارستانی در نپال برای قربانیان سوختگی به وجود آمد؛ چرا كه در نپال آشپزی روی آتشِ باز در منازل صورت میگیرد و قربانیان زیادی به دنبال دارد. البته پیش از این ویتال تلاشی بیهوده برای ساختن مجسمه بچه دوساله نپالی كه در روی بدنش سوختگیهای فراوان داشت، كرد. به هر روی این تلاشها و مشاهده اتحاد بین هنر و بشر در آثار او موجب شد تا كارهای اوینام Agadez ProJect نامیده شود.
تجربههای شخصی همیشه در كارهای ویتال نمایان است. سوژههای كاری او به علت زاده شدن در یك مكان سرد و خلوت در سوییس همواره اثری از این موضوع دارد. بیشتر كارهای او عمودی و بلند هستند كه نمایانگر كوههای بلندی است كه در اطراف محل زندگی او بوده است. جایی كه مردم همیشه به كوه، برای طلوع و غروب آفتاب و یا برای ریزش اولین برف چشم دوخته بودند. در نیویورك بود كه او متوجه این شخصیت در آثار خود شد.
در این خصوص میگوید: «اگر من در هلند یا در كشورهای میانه غربی اروپا زندگی كرده بودم، مطمئناً مجسمههایم هم به صورت دیگری بود» البته نمیتوان تنها به این دلیل آثار او را مثلاً با آثار «جیاكومتی» كه فیگورهای كشیدهای دارد و در منطقه كوهستانی نیز زندگی كرده، مقایسه كرد. با این همه بیشتر آثار ویتال در اطراف سال ۱۹۸۰ به طور بلند و عمودی هستند. مجسمههای خانههای او از این جمله آثار هستند. این خانهها به اشكال مختلف نمایانگر این است كه آنها فقط برای مسكن گزیدن و زندگی كردن نیستند و میتوانند به معنی غلبه بر سختیها هم باشند.
پینوشت:
۱- Not Vital
۲- شهری بهنام Graudunden
۳- در دانشكدهای بهنام Center universitaire experimental de vincennes
۴- Robert Wilson
۵- Willem de Kooning
نویسنده : michael- stoeBer
مترجم : ژیلا مبصر
منبع: Sculpture Feb ۲۰۰۶
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی ایران رئیسی بالگرد ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی سقوط بالگرد رئیسی دولت سیزدهم دولت مجلس
هلال احمر سیل تهران مشهد هواشناسی حوادث سیل مشهد سیلاب سلامت بارش باران آموزش و پرورش خراسان رضوی
خودرو قیمت دلار دلار یارانه قیمت خودرو بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو قیمت طلا مالیات بورس مسکن
سینما نمایشگاه کتاب رادیو سینمای ایران لیلا حاتمی موسیقی زری خوشکام علی حاتمی کتاب تلویزیون فیلم نمایشگاه کتاب تهران
قرآن ایلان ماسک
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس چین اوکراین نوار غزه لبنان
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر انگلیس لیگ برتر منچسترسیتی فدراسیون فوتبال تراکتور بازی بارسلونا باشگاه پرسپولیس اشکان دژاگه
هوش مصنوعی هواپیما گوگل ناسا آیفون موبایل اپل تبلیغات اینترنت فناوری
خواب استرس سازمان غذا و دارو تجهیزات پزشکی رژیم غذایی کاهش وزن پزشک سلامت روان ویتامین دیابت