پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
قوای محركه حلقه مفقوده خودروسازی
قوای محركه ـ بخش مهمی كه خودرو براساس آن تعریف میشود ـ طی سالهای گذشته به خصوص در دهه اخیر به نقطه عطفی در صنعت خودروسازی تبدیل شده است.
اما جوان بودن صنعت خودروسازی و وقایع ناگواری همچون جنگ تحمیلی كه در ابتدای شكوفایی این صنعت روی داد، فاصله ما را از عرصه جهانی بیشتر كرد. در دوران جنگ اغلب كارخانههای خودروسازی به كارخانههای اسلحه سازی تبدیل شدند و هم در این دوران بود كه خودروسازان كرهای و ژاپنی كه پس از ما گام در این صنعت گذاشتند، از ما پیشی گرفتند:
جنگ تمام سیاستها را به خود معطوف كرد و مسؤولان كشور از توجه به اقتصاد محروم شدند. با پایان جنگ نیز بسیاری از منابع و نیروها صرف بازسازی و جبران خسارتهای ناشی از آن شد؛ به طوری كه اقتصاد و صنعت كشور در طول هشت سال جنگ، بیش از نیم قرن به عقب رانده شد.
با وجود این طی سالهای اخیر به ویژه در دهه گذشته، پیشرفتهای بسیاری را در خودروسازی كسب كرده، به طوری كه در تولید قوای محركه نیز به توانمندیهایی دست یافتهایم.اهمیت بحث قوای محركه ما را بر آن داشت تا با اعضای كمیسیونهای صنعتی و اقتصادی مجلس به گفت و گو بنشینیم. آنچه در پی میآید، دیدگاه برخی از نمایندگان مجلس در این زمینه است.
●با ساخت لوازم جانبی راه به جایی نمیبریم
ایرج ندیمی عضو كمیسیون اقتصادی با اشاره به اهمیت قوای محركه میگوید: بدیهی است اساسیترین قسمت موتور، قوای محركه آن است و هر چه سرمایهگذاریهای ما در این زمینه بیشتر باشد،با موفقیتهای قابل توجهتری رو به رو میشویم. هم اكنون سرمایه ما بیشتر متوجه خدمات جانبی خودروست و خودروسازان اغلب به این مقوله اهمیت بیشتری میدهند. ساخت اتاق میتواند موضوع مهمی باشد اما خودروساز با آیینه و شیشه و بوق و چراع شناخته نمیشود بلكه باید در ساخت اساسیترین قطعات خودرو سرمایهگذاری كرد كه همان قوای محركه است. هر اندازه در گرایش به قطعات اصلی قویتر باشیم، موفقتر خواهیم بود؛ در غیر این صورت با ساخت لوازم جانبی خودرو و عدم رویكرد به لوازم اصلی آن، راه به جایی نخواهیم برد.
ندیمی در خصوص امكان كسب درآمدهای غیرنفتی از ناحیه صادرات خودرو معتقد است: یك رویكرد در تولید باید صادرات باشد؛ به این معنی كه تولید باید به اندازهای باشد كه نیاز داخل را مرتفع كند و صادرات نیز انجام شود؛ در غیر این صورت با باز كردن درهای كشور به روی واردات، فریاد تولید كنندگان به دلیل از دست دادن بازار بلند میشود. در زمینه بحث صادرات خودرو در كشور باید متناسب و هماهنگ با شرایط بازار و همچنین تفاهمات اقتصادی و سیاسی حركت كنیم. یك دید واقع گرایانه ما را به این نكته میرساند كه اكنون محصولات كشور ما به بازارهای شرقی و غربی راهی ندارد و همین موضوع توجه ما را به كشورهای آسیایی و افریقایی معطوف میكند؛ هر چند در آسیا نیز رقبایی مثل ژاپن و كره بازار را در دست گرفتهاند و برای ما ایجاد مضیقه میكنند. پس باید گفت عمدتاً جایگاه صادرات محصولات كشور ما بازارهای افریقایی و چند كشور فقیرنشین آسیایی بیشتر نیست و بدیهی است با این میزان صادرات نمیتوان به كسب درآمدهای غیرنفتی از این ناحیه تكیه كرد اما سرمایهگذاریهای كنونی و تلاشهای مسؤولان در زمینه اندیشیدن راهكارهای مناسب برای رفع چالشهای موجود و ایجاد بسترهای مناسب برای انجام صادرات، ما را به آینده بهتر امیدوار میكند و در صورت بهبود توانمندیهای خودروسازان در بخش قوای محركه میتوان به عنوان یك رقیب توانمند در بازارهای جهانی قد علم كرد.
عضو كمیسیون اقتصادی درباره ارزیابی وضعیت خودرو طی سالهای اخیر میگوید:
صنعت خودرو، شاخص صنعت در هر كشور به شمار میآید. به تعبیر دیگر نمیتوان از سرمایهگذاریهای قابل توجهی كه در این زمینه صورت گرفته و اهمیت اشتغالزایی این صنعت و وابستگی صنایع متفاوت به آن غفلت كرد.
وی میافزاید: تاكنون رویههای متفاوتی در مورد واردات خودرو در كشور وجود داشته كه توأم با افراط و تفریط بوده است؛ چنان كه زمانی اصل واردات به كل ممنوع بود و هم اكنون رویه كاملاً مخالف و به عكس آن در پیش گرفته شده؛ به گونهای كه اصرار بر واردات بیحساب و كتاب است. باید از این افراط و تفریطها و ایجاد انحصار یا باز كردن درهای واردات اجتناب كنیم.
اولین نظریه در خصوص واردات، وارد كردن محصول یا در واقع همان خودروی ساخته شده است و دومین نظریه، وارد كردن تكنولوژی و فناوری خودروسازی به كشور و طبیعی است كه مورد دوم منطقیتر به نظر میرسد و سرمایهگذاری خودروسازان بزرگ به صورت مستقیم و یا حتی مشاركتی میتواند گزینهای معقول باشد.
اگر ما بتوانیم از سرمایه كشورهای دیگر و دانش آنها استفاده كنیم، منطقیتر است و در صورتی كه بتوانیم به جای واردات خودروهای متنوع، از سرمایهگذاری خودروسازان بزرگ جهان در ایران بهره بگیریم و از فرصتهای انتقال دانش و فناوری و اشتغال و حتی صادرات استفاده كنیم، اقتصادیتر خواهد بود.
اگر وادرات بر رعایت استانداردهای كاهش مصرف سوخت، تنظیم و كاهش قیمت، افزایش كیفیت و امكان صادرات استوار نباشد، عملاً به موفقیتی دست نیافتهایم. از این رو وارد كردن محصول بدون توجه به موارد ذكر شده، نوعی خودكشی اقتصادی است و طبیعی است اگر بتوانیم با نوآوری، بهرهوری و كاهش هزینه در ارتباط با اصل واردات تجدیدنظر كنیم، برای كشور مفیدتر است.
ندیمی مشتری مداری را در خودروسازی یك اصل میداند و میگوید: نكته مهم مشتری مداری است و ما باید براساس نیاز، ذائقه و توان اقتصادی خریدار، خودرو تولید كنیم. مشكل مهم در واردات، بیتوجهی به توان مالی مشتری است زیرا مردم به دنبال خودروهای ارزان، كم مصرف و در عین حال با كیفیت هستند و نباید به نام ایجاد بازار رقابتی و واردات، در خدمت قشر مرفه و تنوع طلب جامعه باشیم.
●قوای محركه و توان رقابتی از دست رفته
سرمایهگذاریهای انجام شده در زمینه قوای محركه خودروهای داخلی موجب میشود تا در آیندهای نزدیك این مهم در یكی از نقاط ضعف و گلوگاههای خودروسازی ایران است، برطرف شود.
ابطحی عضو كمیسیون صنایع و معادن ضمن بیان این مطلب میافزاید: وضعیت كنونی قوای محركه در خودروهای داخلی توانایی رقابت را در زنجیره جهانی از ما گرفته است و این نكته یكی از گلوگاههای صنعت خودرو در كشور به حساب میآید.
وی با اشاره به سرمایهگذاریهای انجام شده در این زمینه میگوید: هر چند سرمایهگذاریهای فعلی در این خصوص در حدی نیست كه نیاز داخلی را پوشش دهیم و بتوانیم با رقبای بزرگ در سطح جهانی رقابت چشمگیری داشته باشیم اما این سرمایهگذاریها و تلاشها در جهت بهبود توانمندی خودروسازان كشور در بحث قوای محركه، در آیندهای نزدیك محقق خواهد شد و ما میتوانیم ضمن پاسخگویی به نیاز داخل، توانایی ابراز وجود در سطح جهانی را نیز بیابیم.
همچنان كه در بحث قطعه سازی با انجام سرمایهگذاریها و حمایت از قطعه سازان به موفقیتهای چشمگیری رسیدیم و در آینده نزدیك با برداشتن موانع و پشتیبانی همزمان، توانایی رقابت در بازار جهانی قطعه سازی را نیز خواهیم داشت. امیدواریم با سرمایهگذاریهای انجام شده در بخش قوای محركه خودروسازی نیز شاهد موفقیتهای چشمگیر در این زمینه باشیم و نتیجه تلاشهای صورت گرفته به صورت بهبود توانایی خودروسازان در بحث قوای محركه و ابراز وجود در مقابل رقبای جهانی روشن خواهد شد.
وی درباره ارتباط قوای محركه و وضعیت آلایندگی خودروها معتقد است: با توجه به ارتباط تنگاتنگ این دو تلاشهای بسیاری انجام شده تا با بهبود و تقویت قوای محركه، هرچه بیشتر از آلایندگیها كاسته شود و به استانداردهای جهانی نزدیك شویم.
هم اكنون نیز تولیدات خودرو در كشور از نظر میزان آلایندگی تحت نظارت و كنترل سازمان محیط زیست است و مطابق ابلاغ زیست محیطی این سازمان، خودروسازان موظف به رعایت موارد مندرج در آن هستند و در صورت تخلف، سازمان مربوط قادر به توقف تولید آن محصول خواهد بود.
●رتبه اول در خاورمیانه و مقام بیستم در جهان
پور فاطمی عضو كمیسیون صنایع و معادن میگوید: صنعت خودروی ما هم اكنون در خاورمیانه مقام اول را داراست و در جهان جزء ۲۰ خودروساز بزرگ هستیم. حجم و رشد تولیدات در كشور نسبت به سالهای گذشته بسیار پیشرفت كرده و حركتهای خوب و بزرگی در این زمینه در حال انجام است اما درباره قوای محركه باید گفت كاری كه پاسخگوی نیاز ما باشد انجام نشده؛ البته سرمایهگذاریهایی در دست انجام است كه در سالهای آینده با تلاش مسؤولان مربوطه به نتیجه خواهد رسید.
وی میافزاید: برای قدم نهادن در بازارهای جهانی، زمان زیادی نداریم اما با رعایت خطمشیهای تدوین شده در صنعت خودرو یعنی افتتاح بازارهای بینالمللی، تولید خودروهایی با كیفیت و قیمت مطلوب و رعایت كلی استانداردها و همچنین تجهیز و ترغیب و ایجاد بستر مناسب برای خصوصی سازی، در آیندهای نزدیك پا به عرصههای بینالملل میگذاریم.
سعی خودروسازان بر این است كه هرچه بیشتر به استانداردهای بینالمللی نزدیك شویم و با انجام سرمایهگذاریهای بزرگ در زمینه قوای محركه، تا چند سال آینده توانایی رقابت در زنجیره جهانی واقعیتی آشكار است.
در صورت همكاری دولت، وزارت صنایع، سازمان گسترش، همچنین سرمایهگذاری داخلی و نظارتهای خارجی، كسب درآمدهای غیرنفتی از ناحیه صادرات خودرو بدیهی است.
عضو كمیسیون صنایع و معادن با اشاره به خروج پیكان از رده تولید،در زمینه ارزیابی وضعیت صنعت خودرو در سالهای اخیر میگوید:
با واردات حساب شده میتوانیم بازار رقابتی ایجاد كنیم و هر چند هم اكنون با استاندارد جهانی فاصله زیادی داریم اما صنعت خودروی كشور با پنج سال پیش قابل قیاس نیست همچنان كه پیكان از رده تولید خارج شد و با خروج آردی و پراید در سالهای آتی، خودروهای با كیفیت جایگزین آنها میشوند. و این روندی است به سوی بهبود كیفیت محصولات داخلی و طبیعی است هرچه جلوتر میرویم، به استانداردهای بینالمللی نزدیكتر میشویم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست