جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
روزنامه نگاری شهروندی چیست
دکتر امید علی مسعودی به بررسی روزنامهنگاری شهروندی، رویهها و چالشها و محدودیتها پرداخته است.
این استاد علوم ارتباطات در توضیح رویههای این پدیدهی ارتباطاتی آورده است:
روزنامهنگاران شهروندی در رسانههای متنوعی از روزنامههای بازاری تا ایستگاههای رادیو - تلویزیونی محلی اجتماعی کار میکنند. رسانه چاپی فضایی برای مشارکت کامل فراهم میکند درحالی که رسانه پخشی مستلزم رقابت و آموزش فنی است. متخصصان رسانه برای تولید رسانهای به شهروندان فرصت کمی برای مشارکت میدهند و به مشاوران حرفهای اکتفا میکنند. دوربین فیلمبرداری خانگی و برنامههای رایانهای تدوین فیلم که برای پخش برنامه معمولی و همچنین برای تولید فیلم، دی وی دی، شبکه سازی استفاده می شود، وابستگی به مهارتهای رسانهای را کاهش می دهد. اینترنت موجب گسترش روزنامهنگاری شهروندی میشود. با وجود محدودیتها در دستیابی به بسیاری از بخشها، نرم افزار به کاربر اجازه میدهند تا وب سایتها و گروههای گفتگو با حداقل مهارت برای خود ایجاد کنند.
تولید رسانه مشارکتی قدرت رسانه را زیر سوال میبرد و انحصار بر تولید اشکال نمادین را به چالش میکشد. پیر بوردیو بر این باور است که قدرت نمادین قدرتی برای ساخت واقعیت است.
روزنامهنگاری شهروندی واقعیتی را می سازد که با رویهها و بازنماییهای رسانه اصلی در تضاد است. روزنامه نگاران شهروندی از طریق گفتگو به بازنمایی خود، تقویت اجتماعی و خود-آموزشی میپردازند. هدف تولید و رویه رسانه شهروندی، نه تنها ارتقاء سیاسی شهروند است بلکه هویت سیاسی در زندگی روزمره شهروندان نیز میسازد. با کمک رسانه میتوان مرزهای زندگی سیاسی را شناخت و فضاهای رسانه جایگزین برای توسعه شهروندان منتقد با اهمیت میشود.
در رویه سیاسی، روزنامهنگاری شهروندی مسئولیت اجتماعی اتخاذ می کند با این حال ایدئولوژی عینی را با رویههای متضاد جایگزین میکند. این رویه بر اول شخص تاکید کرده و به مشارکت کنندگان توجه بیشتری میکند. آنها عام گرایی روزنامههای جنجالی را بازآفرینی میکنند تا یک سبک گزارش عامی رادیکال به وجود آورند. شاکله سازمان جمعی و ضدطبقاتی آنها از جداسازی و خصوصی شدن پرهیز میکنند.
مطالعات دانشگاهی درباره روزنامهنگاری شهروندی بر روی برنامههای سیاسی در ایالت متحده و اروپای غربی تمرکز دارد. مطبوعات جامعه رادیکال که در ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شکوفا شد در صدد این بود که از ملاحضات تجاری آزاد باشد و اطلاعاتی تولید کند که مستقیماً در زندگی روزمره مفید باشد. به جای دیدگاه اقتدارانه، مطبوعات محلی رادیکال دیدگاه کسانی که منزلت پایینی دارند را اتخاذ می کند، کسانی که نه تنها منبع مطالب بلکه تولیدکنندگان خبر نیز هستند. گزارشگران، شبکههایی از فعالان محلی، گروههای محلی، والدین، کارگران، بیکاران و بیخانمانها را می سازند، گروههایی که تیتر اول روزنامهها هستند.
شبکه رسانهای مستقل که مرکز رسانه مستقل نامیده می شود یک شکل اینترنتی و جهانی از روزنامهنگاری شهروندی است. مرکز رسانه مستقل در دوره اعتراض بر ضد سازمان تجارت جهانی در نشست سران در سیاتل نوامبر سال ۱۹۹۹ برجسته شد. از زمانی که شبکه مرکز رسانه مستقل مسائلی نظیر بدهی جهان سوم، حقوق بشر، بین المللی شدن سرمایه و قدرت سیاسی و اقتصادی شرکتهای فراملیتی گزارش و شرح داده است. این گزارشها در مقابل چارچوب های پایدار پوشش رسانه اصلی مقاومت می کردند، که معترضان را بی اعتبار و به حاشیه می راند. گزارشگران رسانه مستقل دیدگاهی از فعالین ارائه می کند و تاکید بر اشخاص دارد. در شبکه جهانی مطالعات رسانهای مستلزم بررسی رویههای منطقه ای و ملی خاص است.
مطالعات بسیاری در مورد طرح های روزنامه نگاری شهروندی در آمریکای لاتین و آسیا صورت گرفته است. برای مثال اوج شکوفایی ایستگاه رادیویی کارگران بولیوی از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۳ بود اما تاسیس آن در سال ۱۹۵۲ یعنی سال انقلاب ملی بود. تولید رسانه ای مشارکتی آنها بیشتر بر حقوق کارگران و بر قلمرو حاشیه سیاست تاکید میکرد. در انقلاب نیکاراگوئه سال ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، جنبش خبرنگاران عامی به معترضین غیرحرفه ای و داوطلب مناطق روستایی فقیر اجازه داد تا در کنار روزنامهنگاران حرفهای، گزارشهایی در روزنامههای منطقهای و ملی منتشر کنند.
ظاهرا مردان در آمریکای لاتین به تاریخ روزنامهنگاری شهروندی غالب هستند. برای مثال، انجمن انقلابی زنان افغانستان درباره تجاوز و اعدام زنان تحت رهبری طالبان، تولید کاست، فیلم، وب سایت و روزنامه گزارش میدهد. زنان افغانی اینها را به صورت پنهانی انجام میدادند، برای نمونه استفاده پنهانی از قطعه های فیلم تجاوز. اُهمای نیوز کره جنوبی یک رویکرد ترکیبی در وب سایت خود اتخاذ کرده است. این وب سایت سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و هزاران گزارشگر شهروندی دارد، هرچندکه یک گروه کوچک کارمند حرفه ای اداره ویراستاری آن را در دست دارند.
یک مطالعه تنوعی از برنامههای روزنامه نگاری شهروندی در آفریقا و شبه قاره هند را اثبات میکند، برای مثال ارائه ۵۰ خلاصه نمونههایی از ارتباطات مشارکتی که برای تغییر اجتماعی استفاده شده است. این نمونه ها انواعی از موسسات رسانه جایگزین را معرفی می کند که تا حدودی گونههای موجود یعنی روزنامهها، ایستگاه های رادیویی و وب سایت ها را بازتولید می کند.
برعکس، سرویس وبلاگ. روایتها، اخبار و تفسیرهایی از دیدگاه های فردی را ارائه میکند. روزنامه نگاری شهروندی همچنین شکلی از تفسیر فرهنگی عام است. همه مجلات کاغذی و مجلات اینترنتی به طرفداران اجازه می دهد تا اجتماعاتی در قلمروهای جغرافیایی ایجاد، حفظ و یا نسبت به آنها رغبت نشان دهند. خوانندگان به مهارت ها توجه نشان می دهند،واضح است که نویسندگان مجلات مستقیماً نه از طریق شارحان اولیه بلکه از منابع دیگر نیز سرمایه فرهنگی به دست می آورند.
● چالشها و محدودیتها
روزنامه نگاری شهروندی یک چالش رادیکال برای رویههای حرفهای و نهادی رسانه اصلی است. روزنامه نگاران شهروندی به گزارش محلی می پردازند، که در آن یک حس پسااستعماری یعنی یک رویه رسانهای ضداستعماری که با قدرت روزنامه نگاران حرفه ای مقابله میکند. آنها به خودمحوری و مجادله درون سیاست و بازنمایی مجادله اصرار دارند.
گزارشگری محلی به درون اجتماع برای ارائه اخبار مرتبط با علایقشان می رود. روزنامه نگاری شهروندی کمتر به گزارش به مثابه کالا و کمتر به روزنامه نگار به مثابه متخصص تاکید میکند، نه به خاطر تازگی دانش که آنها تولید می کنند (با تمرکز بر مطالب پنهانی) بلکه به خاطر شیوهای جدید تفکر و تولید روزنامه نگاری (با تمرکز بر اینکه چه انواعی از دانش را آنها تولید می کنند و اینکه چگونه خوانندگان و نویسندگان به اتفاق هم به نتیجه می رسند).
روابط بین نقشهای روزنامه نگار شهروندی به عنوان نویسنده یا به عنوان فعال رسانه ای (علاقمند یا طرفدار) مهم است. برای آنها کار روزنامه نگاری برای رسیدن به هدف بزرگتر یک فعالیت جانبی است. برای مثال، در روزنامه نگاری جنبش اجتماعی، هدف ممکن است اصلاح یا انقلاب سیاسی باشد. این روزنامه نگاران خودآموز هستند، نه تنها در شیوه های نگارش متفاوتی عمل می کنند بلکه رویکردهای متفاوتی در منبع دهی و اخلاقیات دارند.
رویههای روزنامهنگاری شهروندی به طور کلی جدای از رویه رسانه اصلی نیست. سازمانهای رسانه ای تجاری از گزارشگران غیرحرفه ای استفاده می کنند، با این حال شکست اخبار تلویزیونی تااندازه زیادیمبتنی بر پوشش دوربین فیلم برداری است. مثال های زیادی در سال ۲۰۰۵ آشکار کرد، برای مثال، توفان کاترین در نیواُورلینز، آتش سوزی بونکفیلد فیول دیپوت در انگلیس و بمب گذاری تروریستی در مادرید. روزنامه ها و رادیو و تلویزیون ها به طور همیشگی با وب سایت هایشان ادغام می شوند؛ پیشنهادها و توصیه هایی برای مطالب و برنامهها از مخاطبین می خواهند.
جایگاه روزنامه نگاران شهروندی غیرحرفه ای معمولاً محدود به طیفی از گزارش شان است. این شکل مناسب تر را نشان می دهد درحالی که درباره موضوع اجتماعات محلی گزارش می دادند و تفسیرهای شخصی از حوادث بزرگ ارائه می کردند (به عنوان مثال شورش). در گزارشگری اخبار سخت، روزنامه نگاران شهروندی کمتر به منابع و موسسات معتبر و عالی دسترسی دارند. مبنای نظر و باور روزنامه نگاران شهروندی چپ می باشد که نسبت به سوءگیری و ذهنیت آنها انتقاد کرد، با این حال ذهنیت می تواند از اعتماد الهام بگیرد. پژوهشها نشان می دهد که وبلاگ نویسان به به اعتماد و صحت گزارش های ذهنی اهمیت زیادی قائل هستند.
همچنین مسائل از روش های سازمانی ناشی می شود. بعضی از طرح های روزنامه نگاری شهروندی به خاطر فقدان تعهد طولانی مدت یا به خاطر کمبود سرمایه شکست می خورند. بعضی طرح ها روش های ترکیبی از ساماندهی گزارش را توسعه داده اند. اَهمای نیوز از کره جنوبی خود را به واسطه تبلیغات تجاری حفظ می کند، و یک سلسله مراتبی تاسیس کردند تا اینکه روزنامه نگارن حرفه ای اخبار سخت و روزنامه نگارن شهروندی درباره اجتماعات کنونی گزارش دهند و کارمندان حرفه ای کنترل همه جا را حفظ کنند. در این حالت، محدودسازی روزنامهنگاران شهروندی به آنچه که آنها انجام می دهند و شبهاتی درباره ذهنیت، سوءگیری و تخصص خود برطرف می شود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سازمان ملل رئیسی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور دولت سیزدهم شورای نگهبان احمد وحیدی قوه قضائیه سید ابراهیم رئیسی مجلس دوازدهم
سیل مشهد هواشناسی پلیس تهران سازمان هواشناسی بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران قتل آموزش و پرورش فضای مجازی
خودرو چین ایران خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو مسکن بانک مرکزی دلار سایپا
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سریال سینمای ایران موسیقی سینما همایون شجریان فردوسی شاهنامه
سرعت اینترنت دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه آمریکا جنگ غزه حماس ترکیه اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور سپاهان جام حذفی لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس رئال مادرید
هوش مصنوعی آیفون اپل گوگل عیسی زارع پور سامسونگ تبلیغات دوربین تلفن همراه موبایل
بارداری چای دیابت کاهش وزن زوال عقل سرماخوردگی دندان عقل