سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
۱۰ گام اساسی برای آن که مدیر الکترونیکی E Manager شویم
هر کسی که مدیر خوبی باشد، میتواند یک مدیر الکترونیکی خوبی نیز بشود، فقط باید در نظر داشت که بعضی از توانمندیها در شرایط جدید باید وزن بیشتری پیدا کند.
ده گام اساسی که باید یک مدیر الکترونیکی رعایت کند عبارتند از: سرعت، انسان خوب، باز بودن، تمرین همکاری گروهی، انضباط، ارتباطات خوب، توانمندی مدیریت محتوی، توجه به مشتری، مدیریت دانش و مدیر نمونه بودن برای دیگران. اکنون به شرح هر یک از ین موارد میپردازیم:
۱) سرعت
سریع بودن اهمیت و ارزش بیشتری از بزرگ بودن دارد. شرکتهای بزرگ نمیتوانند بهعلت بزرگی سریع باشند. شرکتهائی که با اینترنت ارتباط تنگاتنگ دارند. سریعتر از شرکتهای سنتی که معمولاً هر تصمیم آنها ۴ ماه طول میکشد، عمل میکنند. تصمیمات سلسلهمراتبی یک روش افزایش سرعت است که با کمک فناوری اینترنت و با استفاده از تجربیات دیگران مقدور میشود. تصمیمات سعی و خطا دیگر جوابگو نیست!
رئیس شرکت اوراکل میگوید: اگر چه نرمافزار میتواند باعث سرعت شود ولی اگر مدیر الکترونیکی وجود نداشته باشد و سیستم کند و لخت باشد، نرمافزار به تنهائی چاره کار نیست.
۲) انسان خوب بودن
انسان بودن مهمترین عامل همکاری است. شرکتها نیز به تعداد نیروی انسانی کمتر اما انسانتر و متخصصتر نیاز دارند.
نیروی انسانی متخصص و توانمند محیط شرکت را خانه خود میداند. مشاغل جدید را بهتر است با نیروی انسانی جدید شروع کرد. نیروی انسانی که آموزشهای لازم برای کار را دیده باشد و آموزش در طول عمر کاری را پذیرفته باشد. مدیر الکترونیکی باید روشهای جدید ارزیابی را آموخته و بهکار گیرد.
۳) باز بودن
طبیعت باز اینترنت باعث این همه پیشرفت و موفقیت شده است. اقتصاد باز از طریق شبکههای مختلف زمینه پیشرفت فراوان را فراهم کرده است. در سطح جهانی اقتصاد شبکه تبدیل به یک استاندارد شده است. اثرات اقتصادی و اجتماعی تجارت الکترونیک فضای باز تجارت برای همه را فراهم کرده است. به همین دلیل تجارت الکترونیک بهعلت باز بودن به یک استراتژی بدل شده است.
بسیاری از بنگاههای اقتصادی به همکاران، مشتریان و تأمینکنندگان، تا حدودی امکان دسترسی به بانک اطلاعاتی خود را میدهند. آنها فکر میکنند باز بودن اطلاعات به نفع خودشان اشت. اجازه دسترسی دیگران به بانک اطلاعاتی صداقت را نوید میدهد و باعث ارتباط بیشتر بنگاههای اقتصادی میشود.
۴) تمرین همکاری گروهی
اینترنت فرصتهای زیادی برای همکاری گروهی بهوجود آورده است. مدیر الکترونیکی باید راههای همکاری و کار گروهی کارکنانش را با سایرین چه در سطح مشتری، تأمینکنندگان و یا شرکتهای همکار فراهم کند. تیمهای مختلفی از شرکتها حتی وقتی از ما فاصله زیادی دارند، میتوانند با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات با هم همکاری زیادی داشته باشند. مدیر الکترونیکی باید به منابع بیرون شرکت توجه ویژه داشته باشد تا با هزینه کمتر و در زمان کوتاهتر منافع بیشتری بهدست آورد.
۵) انضباط
انضباط شرط اساسی برای همکاری و باز بودن است. همچنان که اینترنت با داشتن پروتکل و استاندارد مورد قبول همه کار میکند، شرکتها نیز باید زمینه همکاری خود را براساس نظم و انضباط قابل قبول تعریف نمایند. باید سعی کنیم که در همه کارها مخصوصاً کارهائی که قرار است به شیوهای الکترونیکی انجام شوند، انضباط داشته باشیم.
۶) ارتباطات خوب
ارتباطات اجتماعی و کاری تعریف شده و خوب، زمینه بسیاری از همکاریهای بین شرکتها و یا مشتریان و تأمینکنندگان خود است. ارتباطات اجتماعی داخل و بیرون کارخانه باید بهگونهای برقرار شود که همه چیز شفاف و قابل قبول باشد.
۷) توانمندی مدیریت محتوا
محتوای دیجیتالی و مدیریت وبسایت میتواند توانمندی مدیران را به شدت تقویت کند.
مدیر شرکت IBM میگوید ما ۸۰% اطلاعات خود را از وبسایت پویای شرکت با هزینهای بسیار کمتر از روش سنتی بهدست آوردیم. کلیه ارتباطات مدیر با محتوای دیجیتال، توانمندی او را به شدت افزایش میدهد.
۸) توجه به مشتری
توجه به مشتری در یک مدیریت الکترونیکی به شدت افزایش یافته است، مدیر الکترونیکی یکی از دغدغههای اصلیاش توجه لحظهای به مشتری است. ابزار الکترونیکی باعث عمیقتر شدن رابطه مشتری با شرکتها شده است. با توسعه مدیریت الکترونیکی، یک مدیر الکترونیکی علاوه بر مشتریهای بزرگ به مشتریهای کوچک نیز توجه پیدا میکند. مدیران الکترونیکی که رابطه نزدیکتری با مشتری دارند برحسب سلایق مشتری اقدام به توسعه تولید و تنوع محصولاتشان را میکنند.
۹) مدیریت دانش
مدیریت دانش باید برای یک مدیر الکترونیکی کاملاً شناخته شده باشد. فناوری اطلاعات و ارتباطات شرایطی فراهم کرده است که دانش کارکنان بتواند به سرعت ارتقاء یافته و هر روز بر حرفه آنها افزوده شود. با ایجاد پایگاه دانش در شرکت میتوان نه تنها دانش کل شرکت را در اختیار داشت بلکه میتوان از تجربیات شرکتهای رقیب هم استفاده کرد. باید دانش را به شرکت گذاشت و رقابت را به سطح بازاریابی آورد تا هر روز بر دانش شرکت افزوده گردد.
۱۰) مدیر نمونه برای دیگران
بسیاری از رؤسای شرکتها در اروپا و آسیا نمیدانند چطور از اینترنت استفاده کنند و یا حتی نمیتوانند یک پست الکترونیکی بفرستند. اینگونه مدیرها حتی حوصله دیدن چند صفحه از وب شرکتهای رقیب را هم ندارند. بنابراین مدیران الکترونیکی در شرکت بایستی از نظر کار با اینترنت و رویکردهای فناوری اطلاعات نمونه عینی برای دیگران باشند تا بقیه کارکنان هم به سمت استفاده از این فناوری تمایل یابند. متأسفانه در بیشتر شرکتهای کارکنان از علاقه مدیران نسبت به اینترنت و استفاده از آن آگاهی دارند و اگر بدانند مدیر به استفاده از این فناوری علاقه نشان نمیدهد، آنها نیز خود را ارتقاء نمیدهند! در بعضی از شرکتها هم اختلاف بین مدیران بیاطلاع و کارکنان آگاه در این زمینه وجود دارد.
بدینترتیب با برداشتن چنین گامهائی است که میتوانیم یک مدیر الکترونیکی شویم.
منبع: www.ayandehnegar.org
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
تهران هواشناسی تعطیلی مدارس هلال احمر پلیس سردار رادان سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش مشهد سیل مشهد بارش باران
پیام تسلیت یارانه یارانه نقدی بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان ایران خودرو
شهید رئیسی لیلا حاتمی ابراهیم حاتمی کیا تلویزیون سینما هنرمندان سینمای ایران شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه اسرائیل روسیه چین آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی تراکتور بازی باشگاه استقلال
سامسونگ هوش مصنوعی تبلیغات اپل موبایل اینترنت نمایشگاه ایران هلث هواپیما
رژیم غذایی خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن طبیعت