چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

سرعت روی زمین, قدرت روی هوا


سرعت روی زمین, قدرت روی هوا

درباره جدال خودرو و هواپیما

اساس برگزاری مسابقه بین یک سوپراسپرت و یک جنگنده، اصل شتاب اولیه نام دارد. واضح است که هواپیماها به مراتب قدرت بیشتری نسبت به خودروها دارند اما به دلیل نوع و ساختار موتورشان که اغلب جت و توربوفن است، گشتاور به کندی بالا می‌رود. بالطبع شتاب نیز اندک‌اندک افزایش می‌یابد. در مقابل، تمام برتری خودروهای با پیشرانه احتراق داخلی، گشتاور زود بازده‌شان است اما پس از مدتی سیستم پرخورانی هواپیما به کشش وحشتناک خود می‌رسد و موجود چهارپا را در دم جا می‌گذارد.

● Audi R۱۰ VS Harrier Jump Jet

سال ۲۰۰۶ در جریان فستیوال سرعت انگلستان، یک دستگاه آئودی تمام مسابقه‌ای برابر یک فروند جت هریر عمود پرواز قرار گرفت. آئودی فوق در مسابقات سنگین ۲۴ ساعته لومان، بارها و بارها مقام اول را کسب کرده است. این رقابت، جدالی بود بین ۶۵۰ اسب‌بخار روی زمین و ۱۵ هزار اسب‌بخار روی هوا. برخلاف آنچه همه ۵۰۰۰ تماشاگر آن روز پیش‌بینی‌ می‌کردند، آئودی پیروز این دعوای دورادور شد. او با شتاب وحشتناک خود استارت زد، به سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت رسید و قبل از اینکه موتور هواپیما بتواند به شارژ کامل برسد، یک کیلومتر را به پایان رساند. جای تعجبی نیست که درست ۲۰۰ متر جلوتر هریر توانست از مرز سرعت ۸۰۰ کیلومتر در ساعت بگذرد.

● Bugatti Veyron Vs Typhoon

یکی از معروف‌ترین تقابل‌های خودرو و هواپیما، در سری ۱۰ برنامه معروف تاپ‌گیر روی داد. زمانی‌که مجری جوان برنامه، ریچارد هموند سوار بر بوگاتی ویرون شد. این خودرو با قدرت ۱۰۰۱ اسب‌بخاری و سرعت نهایی ۴۰۷ کیلومتر در ساعت، یکی از رکوردداران بنام این حوزه محسوب می‌شود. در طرف دیگر، جنگنده رسمی اتحادیه اروپا، یورو فایتر تایفون دیده می‌شد. قانون این مسابقه بسیار جالب و در عین حال منصفانه بود. بوگاتی باید مسیری به طول یک مایل معادل ۶/۱کیلومتر را به صورت رفت و برگشت طی می‌کرد. تایفون نیز باید پس از استارت و رسیدن به میانه مسیر، یک کیلومتر مستقیم به بالا می‌رفت و سپس برمی‌گشت. این روش حداقل روی کاغذ کاملا منطقی و مهندسی به نظر می‌رسد اما ببینیم در واقعیت چه اتفاقی می‌افتد. پس از استارت، بوگاتی به لطف آن شتاب خوفناکش که صفر تا ۱۰۰ را در ۵/۲ ثانیه می‌پیماید، توانست به سرعت به انتهای پیست برسد. یعنی نیمی از مسیر مجازش. در همین حین تایفون تازه به قسمتی رسیده بود که باید یک کیلومتر به سمت بالا می‌رفت. لختی و تنبلی خودروها در اینجا خودش را نشان داد. در جایی که باید سرعت کاهش می‌یافت و دور زدن صورت می‌گرفت. تایفون حالا در مسیر برگشت است و بوگاتی نیز در همان مرحله. با این تفاوت که هواپیما در اوج سرعت خودش است و خودرو در اوایل سرعتش. نتیجه این تست هیجان‌انگیز، برد تمام قد جنگنده اروپایی بود.

● Lamborghini Reventon VS Tornado

نفس‌گیرترین رقابت بین الهه خاک و اسطوره باد. دژ نظامی لامبورگینی مقابل ارتش هوابرد تورنادو. اینجا فرودگاه برسیکاست. دنیا منتظر است ببیند ۶۷۰ اسب‌بخار روی چهار چرخ بهتر جواب می‌دهد یا ۴۳ هزار نیوتن بدون چرخ. داستان امروز متفاوت‌تر است. اصلا قوانین متفاوت‌تر هستند. مسیر سه کیلومتر است و بازیکنان از حالت سکون حرکت نمی‌کنند. برنامه از این قرار شده که پیش از خط استارت هر دو۱۰ ثانیه زمان دارند. حال هر کدام که زودتر رسیدند، زودتر تمام خواهند کرد اما راستش، اینچنین نشد. لامبورگینی رونتون تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت پیشتاز بود اما ناگهان، دقیقا ناگهان، دمپرهای جت فعال شد و تورنادو به سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت رسید. انتهای قصه هم که ناگفته پیداست.

● Spyker F۸ VS F-۱۸ Falcon

شاید این ابهام پیش بیاید که چرا از خودروی بهتری برای این منظور استفاده نمی‌شود. اسپایکر جواب این سوال را داد. این خودروساز هلندی یکی از مدل‌های مختص مسابقات فرمول یک خود را برای این منظور آماده کرد. خودرویی که دیگر نمی‌توان روی شتاب و قدرتش انگی چسباند؛ فالکون. این جنگنده یکی از معدود نمونه‌هایی است که چرخ‌هایش توسط نیرویی جداگانه تغذیه می‌شوند. پس از بابت شتاب اولیه کمی از دیگران بهتر عمل می‌کند. مسابقه که آغاز شد تا ۷۰۰ متر اول، اسپایکر حاکم میدان بود اما پس از آن تنها به فاصله دو برابر طول خود، از فالکون عقب ماند.

مانی حدادی