جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
چالش قیمتگذاری
اقتصاددان عزیز
جایی خواندم که سوپرمارکتها تدریجا قیمتهای خرد، مثل ۹۹ پنی را به یک پوند تبدیل میکنند چون این کار باعث میشود که هم کالاها ارزانتر به نظر برسند و هم کسب و کارشان صادقانهتر جلوه کند.
میخواستم ببینم آیا روانشناسی قیمتگذاری دراین تصمیم نقشی داشته یا فقط حاصل تلاشی سودجویانه بوده است؟ به هرحال، اگر به ازای هر کالا یک پنی بیشتر بگیرند در پایان سال دهها میلیون پوند به سودشان اضافه خواهد شد.
اس. سی.
اس سی عزیز
این تصمیم قیمتگذاری خاص سه مجموعه متفاوت از هزینه و فایده به دنبال دارد که همگی در مقالهای که تو به آن اشاره کردهای نادیده گرفته شدهاند.
اولی، به ذات فیزیکی عمل تغییر مربوط میشود. این کار وقت کارکنان و مدیریت فروشگاه را خواهد گرفت. هرچند چون باعث ثبت معاملات میشود، ممکن است کش رفتن پول را برای کارکنان سختتر کند.
دلیل دوم روانشناختی است. قیمتهای رُند (مثل یک پوند) ارزانتر بهنظر میرسند یا مثلا ۹۹ پنی؟ کارشناسان در دفاع از هریک از این دو حرفها زدهاند.
دلیل سوم خیلی ساده حساسیت قیمتی است. در تئوری اقتصاد کلاسیک وقتی قیمتها بالا میروند درآمد هر واحد فروش افزایش مییابد، اما میزان فروش پایین میآید. این امر یک بده بستان ساده و سر راست است که خود شرکتها باید نقطه مناسبش را پیدا کنند. تئوری خود تو تقریبا سردرگم است. به نظر فکر کردهای که سوپرمارکتها پیش ازاین یک پنی به مردم تخفیف میدادهاند، چون آدمهای مهربانی بودهاند. این بار یکدفعه فروشندهها دیگر مهربان نیستند پس قیمتها را بالا بردهاند.
من تئوری تو را رد میکردم اگر... خودم یکی بهترش را در دست و بال داشتم. بحث ما نشان میدهد که خرده فروشها چند دلیل برای استفاده از قیمتهای ۹۹ پنی دارند و چند دلیل هم برای استفاده از قیمتهای رند. معلوم نیست اکنون این میان چه چیزی تغییر کرده است. اگر نظر مرا بخواهی میگویم چند بازاریاب زرنگ قیمتهای رند را امتحان کردهاند و یک مرتبه دیدهاند که جواب میدهد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
حقوق بازنشستگان بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران تورم
سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه