یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

نوسازی و توسعه ناوگان هوایی


نوسازی و توسعه ناوگان هوایی

نیازهای اساسی صنعت حمل و نقل هوایی در داخل كشور شامل نوسازی و توسعه ناوگان , تجدید ساختارهای فعلی در همه ابعاد سازمانی و به كارگیری نیروی انسانی متخصص بوده و باید جزو محوری ترین دغدغه های مسئولان تراز اول این صنعت باشد

بخش‌ اعظم‌ تصویر شرایط‌ جهانی‌ صنعت‌ با تصویر آن‌ در داخل‌ كشور تطابق‌ كامل‌ داشته‌، ضمن‌ آنكه‌ ویژگی‌های‌ خاص‌ این‌ صنعت‌ در داخل‌ و چالش‌های‌ موجود، شرایط‌ متفاوتی‌ را نیز ایجاد كرده‌ است‌.

نقش‌ محوری‌ در تحقق‌ سیاست‌های‌ راهبردی‌ و تبیین‌ چارچوب‌های‌ شفاف‌ از وظایف‌ اصلی‌ هواپیمای‌ كشوری‌ است‌ و این‌ سازمان‌ باید به‌ وظایف‌ خود درست‌ عمل‌ كند. برجسته‌ترین‌ وظایف‌ هواپیمای‌ كشوری‌ تنظیم‌ مقررات‌ شامل‌ SECURITY&SAFETY و خط‌مشی‌های‌ حوزه‌ بازرگانی‌ است‌ كه‌ باید متناسب‌ با روح‌ این‌ صنعت‌ در داخل‌ تدوین‌ شده‌، در سایر ابعاد تحولات‌ جدی‌ صورت‌ گیرد. دغدغه‌های‌ اصلی‌ در اكثر شركت‌های‌ هوایی‌ شامل‌ افزایش‌ ایمنی‌ پرواز، كاهش‌ هزینه‌ها، مدرن‌سازی‌ و افزایش‌ كارایی‌ است‌، نه‌ كسب‌ سود بیشتر. این‌ نكته‌ كلیدی‌ سرآغاز تدوین‌ استراتژی‌ در حوزه‌ صنعت‌ حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ است‌.

تدوین‌ چارچوبی‌ جدید با هدف‌ حداكثر نمودن‌ تشریك‌ مساعی‌ زنجیره‌ خدمات‌ هوایی‌، یك‌ ضرورت‌ درجه‌ اول‌ محسوب‌ می‌شود.

عوامل‌ اصلی‌ ركود صنعت‌ حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ در سطح‌ بین‌المللی‌

این‌ عوامل‌ (اركان‌ سه‌گانه‌) از دیدگاه‌ مدیركل‌ یاتا كه‌ در اجلاس‌ خرداد ۱۳۸۲ در واشنگتن‌ مطرح‌ شده‌ به‌ شرح‌ ذیل‌ است‌:

۱. قراردادهای‌ دوجانبه‌ بین‌ كشورها (به‌ دلیل‌ محدودیت‌ ناشی‌ موجود عدم‌ تناسب‌ با شرایط‌ رقابتی‌ فوق‌العاده‌ شكننده‌ فعلی)

۲. مقررات‌ مربوط‌ به‌ حاكمیت‌ دولتی‌ (فرسودگی‌ قوانین‌ و مقررات‌ با قدمت‌ بیش‌ از ۵۰ سال) و عدم‌ تناسب‌ با ماهیت‌ صنعت‌ هوایی‌ بازرگانی‌

۳. نوع‌ نگرش‌ كارگزاران‌ اصلی‌ حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ در حوزه‌ رقابت‌ باید اینگونه‌ باشد:

طراحی‌ و ساخت‌ چارچوبی‌ نوین‌ متناسب‌ با واقعیات‌ امروزین‌ صنعت‌ به‌ منظور مقایسه‌ و كسب‌ آمادگی‌ لازم‌ با چالش‌های‌ فردا، عاجل‌ترین‌ وظیفه‌ بخش‌ حاكمیتی‌ است‌ و باید هرچه‌ سریعتر در دستور كار قرار گیرد.

تامین‌ منابع‌ مالی‌ مطمئن‌ و پایدار از بازار سرمایه‌ اعم‌ از داخلی‌ و خارجی‌ یك‌ ضرورت‌ انكارناپذیر جهت‌ حفظ‌ پایداری‌ شركت‌های‌ هوایی‌ است‌.

● ركود صنعت‌ حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ در سطح‌ داخلی‌

۱. نیازهای‌ اساسی‌ صنعت‌ حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ در داخل‌ كشور شامل‌ نوسازی‌ و توسعه‌ ناوگان‌، تجدید ساختارهای‌ فعلی‌ در همه‌ ابعاد سازمانی‌ و به‌ كارگیری‌ نیروی‌ انسانی‌ متخصص بوده‌ و باید جزو محوری‌ترین‌ دغدغه‌های‌ مسئولان‌ تراز اول‌ این‌ صنعت‌ باشد.

۲. برتری‌ تفكر و پارادایم‌ سودجویانه‌ در صنعت‌ آن‌ هم‌ از سوی‌ قانونگذار كه‌ در هیچ‌ كشوری‌ معمول‌ نیست‌، قطعا زیان‌های‌ غیرقابل‌ جبرانی‌ را به‌ دنبال‌ خواهد داشت‌.

۳. تحقق‌ دغدغه‌های‌ مطرح‌ شده‌ در كنفرانس‌ها و نشست‌های‌ اخیر ایكائو و یاتا (در ماه‌های‌ مارس‌ و ژوئن‌ ۲۰۰۲) در داخل‌ كشور از طریق‌ ساماندهی‌ متناسب‌ و تشریك‌مساعی‌ مسوولان‌ ارشد صنعت‌ حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ الزام‌آور است‌.

۴. مقررات‌ ناكافی‌، خط‌ مشی‌های‌ ناهمگون‌ و بعضا متناقض‌ و فضای‌ رقابتی‌ غیرشفاف‌ از دیگر عوامل‌ كاهنده‌ رشد این‌ صنعت‌ در داخل‌ كشور است‌، نقش‌ هواپیمایی‌ كشوری‌ در مهندسی‌ مجدد این‌ رویه‌ها، نقش‌ راهبردی‌ است‌.

۵. ناظران‌، كارشناسان‌ و صاحبنظران‌ اعتقاد جدی‌ دارند كه‌ باید مدل‌های‌ رایج‌ كسب‌ و كار در این‌ صنعت‌ بشدت‌ دچار تغییرات‌ ژرف‌ شود.

۶. تضمین‌ استقلال‌ عمل‌ بیشتر در شركت‌های‌ هوایی‌، عامل‌ اساسی‌ رشد و توسعه‌ این‌ شركت‌ها است‌.

۷. نقش‌ دولت‌ در مدرن‌سازی‌ این‌ صنعت‌، نقش‌ راهبردی‌ است‌ و باید هرچه‌ سریعتر موانع‌ و محدودیت‌ها مرتفع‌ شود. بزرگترین‌ چالش‌ صنعت‌ نوسازی‌ و توسعه‌ ناوگان‌ هوایی‌ بازرگانی‌ كشور است‌.

شایان‌ ذكر است‌ كه‌ «هما» سخنگوی‌ این‌ صنعت‌ در داخل‌ كشور است‌. به‌ بیانی‌ دیگر «هما» كانون‌ مركزی‌ برای‌ ایجاد تحول‌ و موتور رشد این‌ صنعت‌ در كشور است‌.

تضعیف‌ این‌ تنه‌ درخت‌ كه‌ شاخ‌ و برگ‌های‌ فراوانی‌ در طی‌ سال‌های‌ اخیر داشته‌، قطعا موجب‌ خشك‌ شدن‌ حیات‌ این‌ صنعت‌ كه‌ لازمه‌ حضور مقتدرانه‌ كشور در معادلات‌ جهانی‌ و در شرایط‌ جهانی‌سازی‌ است‌، خواهد گردید.