سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا

پیاده سازی سیستم برنامه ریزی تأمین قطعات در Ford


پیاده سازی سیستم برنامه ریزی تأمین قطعات در Ford

فورد شرکتی امریکایی است که در سطح جهان و در کشورهای مختلف, خودرو تولید می کند

فورد۱، شرکتی امریکایی است که در سطح جهان و در کشورهای مختلف، خودرو تولید می‌کند. این شرکت در شانزدهم ژوئن سال ۱۹۳۰ میلادی توسط شخصی به نام هنری فورد، در منطقه Detroit از شهر دربورن در ایالت میشیگان تأسیس شد. بررسی گذشته تاریخی این شرکت، حکایت از تمایل آن به نوآوری و پیشگامی دارد. در حال حاضر، فورد دومین خودروساز بزرگ در ایالات متحده و طبق آخرین اطلاعات فروش گردآوری شده در سال ۲۰۱۰ میلادی، پنجمین خودروساز بزرگ دنیاست. این شرکت در انتهای سال ۲۰۱۰ نیز جزء پنج خودروساز بزرگ اروپا بود. همچنین طبق بررسی نشریه Fortune ۵۰۰ در سال ۲۰۱۰، شرکت فورد در بین ۵۰۰ شرکت امریکایی در ردیف نهم قرار گرفت. سود خالص فورد در سال ۲۰۱۰، حدود ۶/۶ بیلیون دلار امریکا بود. این شرکت بیش از چهار میلیون و ششصد هزار خودرو را توسط دویست و سیزده هزار کارمند خود در بیش از ۹۰ کارخانه در سطح جهان در سال ۲۰۰۹ میلادی تولید کرده است. فورد در کشورهای مختلف اقدام به تأسیس کارخانه و ایجاد نمایندگی‌هایی کرد، که یکی از مهم‌ترین آنها کارخانه تولید خودرو در کشور آلمان است.

پیشینه حضور فورد در آلمان به سال ۱۹۱۲ میلادی باز می‌گردد. در این سال، شرکت فورد در شهر هامبورگ، شرکتی تأسیس کرد تا قطعات مورد نیاز خود را تأمین کند. فعالیت این دفتر تا سال ۱۹۲۵ ادامه داشت و در این سال با وارد کردن قطعات خودرو مدل تی خود در برلین، این خودرو را تولید کرد. در سال ۱۹۳۱ میلادی، کارخانه اصلی در شهر کلن، مورد بهره‌برداری قرار گرفت و از آن پس، محصولات جدید در این کارخانه تولید شدند. از آن سال‌ها تا این تاریخ، اتفاقات بسیار زیادی بر این کارخانه گذشته است که مهم‌ترین آن وقوع جنگ جهانی و همچنین ساخت خودروهایی با کاربری نظامی بوده است.

افت‌و‌خیزهای فورد در اواخر قرن بیستم و لزوم حفظ برتری برای ادامه رقابت در سطح بین‌المللی باعث شد تا این شرکت در دهه اول سال ۲۰۰۰ میلادی، تغییرات اساسی را در تمامی فرایندهای خود ایجاد کند. یکی از مهم‌ترین این تغییرات، پیاده‌سازی زیربنایی۲ مستحکم برای برنامه‌ریزی تأمین قطعات ۳ در سطح جهانی بود.

هنگامی که فورد تصمیم گرفت سیستم برنامه‌ریزی تأمین قطعات خود را به صورت ریشه‌ای از ابتدا پیاده‌سازی کند، احساس کرد که با همکاری شرکتی نظیر SAP، نیازمند تشکیل تیمی بسیار قوی است تا راه‌حلی۴ جهانی برای برنامه‌ریزی تأمین قطعات خود، پیاده‌سازی کند.

شرکت SAP، شرکت آلمانی تولید‌کننده محصولات و بسته‌های نرم‌افزاری است که در سال ۱۹۷۲ در شهر والدورف فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت، در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده محصولات نرم‌افزاری در اروپا و همچنین یکی از بزرگان تولید‌کننده نرم‌افزار جهانی است که محصولات آن در بیش از ۱۲۰ کشور، کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌های این شرکت، تولید سیستم‌های اطلاعاتی جامع و یکپارچه است که در زمان تولید آن تمام استانداردهای بین‌المللی مورد توافق بین کشورها، رعایت شده است. شرکت SAP برای راهبری بهتر شرکت‌های مشتری خود با توجه به نوع فعالیت تجاری آنها، محصولات خود را تخصصی کرد و با این کار، علاوه بر اعمال موارد تخصصی مورد نیاز در هر نرم‌افزار، اضافه پرداخت ناشی از امکانات بلا استفاده برخی از نرم‌افزارها را حذف کرد.

● چالش‌های کلیدی

با توجه به چشم‌انداز فورد و بررسی‌های صورت گرفته، موارد ذیل به عنوان مهم‌ترین چالش‌های این شرکت برای تولید محصول جدید عنوان شد:

▪ ایجاد فرایندهای مشترک جهانی

▪ تغییر راه‌حل‌های جاری منسوخ که در منطقه‌ای خاص، کاربرد دارد و یا مبنای اجرایی آنها بر اساس پردازش‌هایی است که به صورت بسته‌هایی غیرآنی۵ (بسته‌هایی که به صورت دسته‌ای و با زمانبندی مشخصی و غیرآنی انجام می‌شوند) استفاده می‌شود.

▪ دستیابی به یکپارچگی و دیدی بهتر، در سراسر زنجیره تأمین

▪ بهبود پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی بهتر عملیات و فعالیت‌ها

▪ پشتیبانی بسیار زیاد از خدمات مورد نیاز مشتریان

▪ اجرایی کردن زیربنای قوی که ضمن پشتیبانی از کسب‌و‌کار جاری که بتواند در آینده با رشد تجاری و بهبود فرایندها، بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.

● مزایای استراتژیک و اقتصادی

▪ داشتن زیربنایی مشترک برای مدیریت جهانی تأمین قطعات

▪ امکان مشاهده جریان حرکت قطعات در زنجیره تأمین جهانی

▪ انجام پیش‌بینی بسیار دقیق برای نیاز به قطعه در آینده و انجام برنامه‌ریزی بهتر برای تأمین آن

▪ بهبود برنامه‌ریزی حداقل موجودی امن برای قطعات

▪ تقسیم عادلانه قطعات در تمامی انبارها

▪ بهبود همکاری با تأمین‌کنندگان

▪ کاهش برگشتی قطعات

● چرا SAP انتخاب شد

با توجه به بررسی نرم‌افزارهای موجود، در زمینه برنامه‌ریزی تأمین قطعات، شرکت SAP موقعیت بهتری را برای توسعه موارد درخواستی اضافه، دارا بود. همچنین دارای گسترده‌ترین راه‌حل‌ها با تنوع زیاد و بهترین قالب و اندازه برای پیاده‌سازی هر فرایند بود و از نظر یکپارچگی فعالیت‌ها و وظایف و قابل فهم بودن برای کارخانه‌های خودروساز، نسبت به دیگر شرکت‌ها برتر بود. از دیگر مزایای SAP، چرخه حیات برنامه‌های کاربردی۶ بود که SAP، جامع‌ترین استراتژی مدیریت آن را ارائه داده بود و در انتها ضمانت اجرایی این پروژه عظیم، مزیتی بود که با توجه به سوابق کاری و دامنه فعالیت‌های SAP، مطمئناً این شرکت دانش و ابزار لازم برای پیاده‌سازی چنین پروژه‌ای را داشت.

● فورد، پیشگام از گذشته تاکنون

از اولین روزهایی که شرکت فورد، اقدام به ساخت مدل تی کرد، همواره نوآوری را به عنوان یک اصل، مدنظر داشته است. زمانی که سازندگان خودرو با توجه به شرایط پیش آمده احساس کردند که باید روش قدیمی و جزیره‌ای خود را در تأمین قطعات تغییر دهند، شرکت فورد به دنبال راه حلی مدرن بود.

آقای هلموت نیتمن، مدیر لجستیک و تأمین‌کنندگان قطعات در بخش آمریکای شمالی می‌گوید: «ما می‌خواستیم سه وظیفه اصلی و در هم تنیده زنجیره تأمین جهانی، برنامه‌ریزی تأمین قطعات، مدیریت انبارداری و همچنین فعالیت‌های اقتصادی و مواردی نظیر پردازش درخواست‌ها را با هم یکپارچه کنیم.» آنچه مسلم است، در آن زمان راه حل دقیقی که فورد به دنبال آن بود، وجود نداشت، پس از انجام نشست‌های بسیار، فورد جست‌وجوی خود را برای یافتن یک شریک تجاری بزرگ و پیشرو آغاز کرد تا با این ترکیب بتواند با اطمینان بالا به مدیریت تأمین قطعات در کلاس جهانی، دست یابد. مدیران پروژه، بررسی و ارزیابی شرکت‌های بزرگ را آغاز کرده و نرم‌افزارهای تولیدی آنها را ارزیابی کردند. پس از انجام نشست‌های گسترده، فورد به این نتیجه رسید که شرکت نرم‌افزاری SAP، دارای سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه‌تری است، اما متأسفانه هنوز بسیاری از عملیات و فرایندهای مورد نظر فورد، در زمینه تأمین قطعات در آن وجود نداشت.

دو شرکت فورد و SAP، همکاری نزدیکی را برای تهیه مواردی که وجود نداشتند آغاز کردند و در نهایت تمامی موارد مورد نیاز فورد در نرم‌افزار، گنجانده شد. حاصل این همکاری، در زمینه برنامه‌ریزی تأمین قطعات باعث ایجاد نسخه جدیدی از نرم‌افزار SAP شد که به طور اختصاصی برای خودروسازان کاربرد دارد. این نسخه از SAP یکی از هفت بسته اختصاصی کارخانه‌های صنعتی است که توسط SAP به مشتریان، پیشنهاد می‌شود.

پیاده‌سازی این سیستم جامع برای شرکت فورد که تمام فعالیت‌های تأمین قطعاتش را در سطح جهانی انجام می‌دهد، کاری ساده نبود و به چند سال زمان، نیاز داشت. با توجه به انتخاب شرکت SAP برای تولید این سیستم جامع اطلاعاتی، شرکت فورد در آلمان نیز به عنوان نمونه‌ای اجرایی برای عملیاتی کردن این فرایندها، انتخاب شد تا کل فعالیت تولید و اجرا در کشور آلمان انجام شود. در نهایت مرکزیت کلن در آلمان، نرم‌افزار برنامه‌ریزی تأمین قطعات در اروپا ارائه شد که تحکیم برنامه‌ریزی در کل منطقه را در پی داشت. سپس فورد، این نرم‌افزار را در قالب پروژه‌های مختلف با محدوده‌های مشخص، در واحدهای اروپایی خود عملیاتی کرد و این مجموعه اروپایی قسمت بسیار مهمی از این کارخانه در سطح جهان است.

● مزایای روش اجرایی

▪ رعایت سازگاری با استانداردهای SAP در زمان توسعه بیشتر

▪ راه‌اندازی ساختار نظارتی چند لایه

▪ کاهش ریسک موجود در فاز اجرا (انتخاب کارخانه کلن)

▪ اجزای آزمایشی راه‌حل‌های سیستم جدید با تعداد محدودی از قطعات و تأمین‌کنندگان

▪ استفاده از متدولوژی ASAP۷ و همچنین الگوهای موجود در فورد

▪ تمرکز بر اثربخش بودن مدیریت تغییر ایجاد شده

▪ درگیر شدن تمامی افراد قسمت‌های تجاری و فناوری اطلاعات در پروژه

● مزایای رهبری

بار دیگر نوآوری، پاداش خود را به فورد ارزانی داشت. آقای گونتر بیرمن، مدیر برنامه‌های فورد می‌گوید: «امروز ما اطمینان داریم که ۷۰ تا ۸۰ درصد قطعات یدکی که نیاز دائمی فروشندگان است، در محل خود فروشنده وجود دارد. در مورد بقیه قطعات نیز می‌توان اطمینان داد که ۹۳ درصد از آنها طی یک روز کاری و ۹۸ درصد آنها در مدت یک هفته تأمین می‌شود. ما در وضعیت‌های اضطراری، قطعات را در همان روز در هر نقطه از شبکه، تحویل فروشنده خواهیم داد».

علاوه بر رضایت مشتریان و فروشندگان از این روش، فورد نیز از این که فعالیت‌هایش را در کمترین زمان در زنجیره تأمین خود انجام می‌دهد، بسیار لذت می‌برد. برای مثال، در حال حاضر زمانی که یک قطعه در فرانسه، فروخته می‌شود، برنامه‌ریزان مستقر در کلن نیز از این موضوع، اطلاع دارند.

رشد جهانی ایجاد شده به برنامه‌ریزی مستمر و دقت در ظرفیت‌سازی برای افزایش راندمان نیاز دارد. بویژه در مواردی که به سختی قابل پیش‌بینی باشد نظیر قطعاتی که در فصل‌های به‌خصوصی مصرف می‌شوند و یا قطعاتی که برای حمل‌و‌نقل و نگهداری آنها باید محدودیت‌هایی را اعمال کرد. مزیت انجام این فعالیت‌ها، کاهش ۱۰ درصدی موجودی‌ها، کاهش هزینه‌های استهلاک و ایجاد تعادل بیشتر نرخ انباشت۷ در انبارهای اروپاست. انجام این فعالیت‌ها در شرایطی که وضعیت اقتصادی از هم گسیخته‌ای به لحاظ ثبات در تأمین وجود داشت و شرکت‌ها با مشکل تأمین مواجه بودند، به فورد امکان داد تا نرخ انباشت خود را حفظ کرده و حتی به طور کاملاً مشهود، درصد خود را در بازار تقویت کند.

این راه حل جدید (پیاده‌سازی سیستم جامع برنامه‌ریزی تأمین قطعات)، همکاری فورد و بیش از ۲۰۰۰ تأمین‌کننده دیگر اروپا را بهبود بخشید. دسترسی به برنامه‌های مبتنی بر وب، به فروشندگان این امکان را داد که آگاهی خوبی، نسبت به مقدار تقاضای قطعات داشته باشند. شفاف‌سازی صورت گرفته در تمامی زنجیره تأمین، باعث پاسخگویی مناسب به نگرانی‌های زنجیره تأمین شد.

● کاهش هزینه کل مالکیت

▪ اجرای پروژه باعث عدم استفاده از ۱۳۰ سیستم قدیمی شد

▪ از استانداردهای جهانی برای انجام فعالیت‌های محلی، استفاده شد

▪ مدت زمان چرخه حیات برنامه‌های کاربردی افزایش یافت

▪ برنامه‌ریزی همه فعالیت‌های اروپا متمرکز شد

▪ فعالیت‌ها با توجه به روش‌های سنتی داخلی، محدود شد

▪ کاهش ۱۰ درصدی موجودی قطعات در فروشندگان و انبارها

▪ کاهش ۱۰ درصدی استهلاک قطعات

▪ دست‌یابی به نرخ انباشت ۵/۰ درصد

▪ افزایش ۲۰ درصدی صحت پیش‌بینی آینده

● ادامه راه

فورد پس از عملیاتی شدن این سیستم اطلاعاتی در اروپا، مرحله‌ای دیگر را آغاز کرد و این برنامه جدید را در ایالت متحده و دیگر مراکز مهم اروپا به کار گرفت. به گونه‌ای که آقای نیتمن معتقد است: «فورد، هم‌اکنون به راه حلی عالی برای قطعات یدکی که در نظر دارد در سراسر جهان از آنها استفاده کند، دست یافته و با کمک آن به بالاترین سطح خدمت به مشتری می‌رسد.»

محمدرضا بیگدلی (امور توسعه و بهبود کسب و کار ساپکو)

پانوشت

۱ . Ford Motor Company

۲ . Platform

۳ . Service Parts Planning

۴ . Solution

۵ . Batch Processing

۶ . Application Lifecycle

۷ . Fill Rate

منابع

۱ . http://www.sap.com

۲ . http://en.wikipedia.org