شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
معرفی منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس
منطقه ویژه اقتصادی چیست؟
منطقه ویژه اقتصادی محدوده مشخصی از خاک یک کشور محسوب میگردد که با حفظ حاکمیت دولت، طبق قوانین و مقررات خاص اداره میشود. غالباً این مناطق در بنادر، جزایر و فرودگاهها تأسیس میشوند و کالاها از طریق هوا، دریا و زمین، بدون پرداخت عوارض گمرکی به این مناطق وارد میگردند تا در منطقه پردازش شده و یا مجددا صادر شوند. معمولاً کالا در این مناطق با انجام فرآیندهای تولیدی و ایجاد ارزش افزوده به سرزمین اصلی یا کشورهای ثالث صادر میگردد. منطقه ویژه اقتصادی در واقع مجموعهای از انواع اشکال مناطق تجاری، صنعتی و خدماتی است که این شکل از مناطق، در حقیقت کهنترین و به تعبیری جامعترین و مدرنترین شکل مناطق آزاد جهان تلقی میشوند.
اهداف ایجاد منطقه ویژه اقتصادی
ـتوسعه صادرات و حضور فعال در بازارهای منطقهای و بینالمللی
ـ جذب سرمایه و ایجاد واحدهای تولیدی
ـ انتقال تکنولوژی نوین به کشور
ـ تسریع در انجام امور زیربنایی در راستای رشد و توسعه اقتصادی کشور
ـ ایجاد اشتغال و افزایش تخصص نیروی انسانی
ـ تنظیم بازار کار، کالا و ارائه خدمات عمومی
ـ جذب منابع مالی و اداری
ـ دستیابی سریع به کالاهای سرمایهای و واسطهای و مصرفی
ـ تقویت شبکههای حمل و نقل دریایی و هوایی
منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی خلیج فارس
منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی خلیج فارس، به موجب تصویب نامه شماره ۲۲۷۲۷/ت/۲۳۵۶۱ک مورخ ۱۴/۵/۸۱ کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای ماده ۱۴ آییننامه اجرایی بند د تبصره ۲۵ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در محدودهای به مساحت ۱۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیج فارس ایجاد گردیده است.
این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش ایجاد شده به مساحت ۳۸۰ هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه، به منظور توسعه صنعت و تجارت در محدوده صنایع کشتیسازی و صنایع فراساحل و سازههای دریایی و همچنین صنایع پاییندستی آن و ایجاد کارخانجات مرتبط با صنعت کشتیسازی و تأمین منافع اقتصادی، اجتماعی منطقهای و ملی و استفاده از آخرین فناوریهای مرتبط با افزایش اشتغال ایجاد گردیده است. از نظر جغرافیایی، این منطقه از طریق خلیج فارس به آبهای بینالمللی و از طریق بندرعباس با استفاده از راههای زمینی و راهآهن و راههای هوایی، به اقصی نقاط دنیا دسترسی دارد. این منطقه به دلیل نزدیکی با بنادر شهید رجایی و شهید باهنر که بیشترین واردات و صادرات کشور از این بنادر انجام می شود، همانند یک گلوگاه استراتژیک تلقی گردیده و با توجه به تردد هزاران شناور بصورت سالیانه در خلیج فارس، میتواند علاوه بر کمک به ساخت انواع شناورها، کمک شایان توجهی در جهت تعمیرات شناورهای مختلف انجام دهد. مدیریت و تحقق بخشیدن به توسعه فعالیتهای صنعتی و اقتصادی در منطقه در امر صنایع کشتیسازی و سازههای دریایی، تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه گذاری در کارخانجات و لوازم مربوط به شناورهای مختلف، انتقال تکنولوژی مدرن و نوین به کشور و ایجاد اشتغال سالم و سازنده، از جمله اهداف منطقه میباشند. دسترسی به آبهای بینالمللی، امکان استفاده از اسکلههای شرکت، امکان پهلوگیری انواع شناورها در حوضچه آرامش، وجود زمین ارزان قیمت، منابع انرژی، آب و برق و مخابرات، امکان استفاده از معافیت های گمرکی، مالیاتی و بخشودگی های قانونی، فاصله کوتاه دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و همچنین دسترسی به بنادر مهم تجاری جهان و شرایط مناسب برای بهرهگیری ارزان و آسان از حمل و نقل دریایی و نیاز مبرم منطقه به ساخت تجهیزات و قطعات شناور از جمله امتیازات و ویژگیهایی است که در جلب و جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی نقش بسزایی را ایفا میکند.
اهداف تاسیس منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی
ـ توسعه تکنولوژی و دستیابی به فرآیند تولیدی طرحهای سرمایهگذاری در جهت گسترش فنآوری و توسعه صنعتی، بخصوص در صنعت کشتیسازی و صنایع فراساحل
ـ تکمیل زنجیره تولید در صنایع پائیندست کشتیسازی
ـ جذب سرمایههای داخلی و خارجی و ایجاد واحدهای تولیدی
ـ ایجاد اشتغال و افزایش تخصص نیروهای انسانی کشور و تشکیل سرمایههای انسانی در ردههای مختلف نیروی کار
ـ دستیابی سریع به کالاهای سرمایهای، واسطهای و مصرفی در صنعت کشتیسازی
ـ بهرهگیری و استفاده از نهادهای تولید و همکاری با بخشهای صنعتی کشور
ـ توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه با تکیه بر توسعه پایدار و عدم تخریب محیط زیست
ـ توسعه صادرات و حضور فعال در بازارهای منطقهای و بین المللی
ـ ورود تکنولوژی و بهرهبرداری از آن، به صورتی که در میانمدت، تکنولوژی وارداتی با آموزش لازم به صورت تکنولوژی سامانیافته و بهروز، در اختیار صنعت کشور قرار گیرد.
ـ ترخیص و فروش قسمتی از کالاهای تولیدی در منطقه ویژه (معادل ارزش افزوده ایجاد شده در منطقه) به بازار داخل، فارغ از هر گونه موانع تعرفهای، گمرکی و تشریفات بانکی (گشایش اعتبار و تخصیص ارز و ثبت سفارش)
ـ استفاده از تسهیلات ارزی و ریالی و بانکی برای واردات ماشینآلات و قطعات یدکی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشتیسازی
مزایا و تسهیلات قانونی منطقه ویژه
هر گونه فعالیت اقتصادی، نیازمند بستر مناسب، عوامل و امکانات و تسهیلات خاص میباشد و این موضوع در ارتباط صنایع کشتیسازی و صنایع فراساحل، با توجه به شرایطی که در منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی خلیج فارس وجود دارد، هر گونه فعالیت اقتصادی در این زمینه را قابل توجیه و امکان پذیر مینماید، قسمتی از مزیت های سرمایه گذاری در این بخش به شرح زیر می باشد:
۱ ـ قرار گرفتن منطقه ویژه در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس و امکان استفاده از حوضچه آرامش مجتمع به مساحت ۳۸۰ هکتار و وجود اسکلههای تخلیه و بارگیری کالا، به نحوی که هر نوع شناور تا ظرفیت ۸۰ هزار تن قابل هدایت به حوضچه میباشد
۲ ـ امکان استفاده از راههای دریایی، هوایی، زمینی و راهآهن و استفاده از شاهراه ترانزیت کشور از طریق بندرعباس به کلیه نقاط کشور و آسیای میانه
۳ ـ وجود امکانات و زیرساختهای مناسب اقتصادی نظیر آب، برق، تلفن ثابت و همراه و زمین ارزان
۴ ـ فاصله کوتاه هوایی با مرکز کشور و پروازهای منظم روزانه از بندرعباس به مقاصد مختلف کشور
۵ ـ پایین بودن نرخ هرگونه خدمات، اعم از انبارداری، تخلیه و بارگیری کالاهای متفرقه، کانتینر و استفاده از تجهیزات ویژه منطقه از قبیل انواع جرثقیل، کشنده، بوژی و امکان استفاده از انبارهای اختصاصی
۶ ـ برخورداری از امکانات پشتیبانی از جمله نیروی کار ارزان، ماهر و نیمه ماهر و استفاده از مهمانسراهای مجتمع
۷ ـ وجود گمرک مستقر در منطقه بدون تشریفات اداری سایر گمرکات و نزدیکی منطقه به منطقه آزاد تجاری قشم، کیش و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس و مناطق ویژه دیگر
۸ ـ صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله مورد قبول کلیه بانکهای کشور و سرمایهگذاران داخلی و خارجی
۹ ـ وجود خطوط منظم کشتیرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اقصی نقاط جهان
۱۰ ـ وجود امکانات و تسهیلات مناسب شهری به فاصله نیم ساعت از منطقه
۱۱ ـ امکان پردازش کالا در منطقه ویژه و ایجاد ارزش افزوده در آن
۱۲ ـ امکان ترانزیت و صادرات مجدد کالاهای وارده به منطقه و متروکه نشدن کالا در منطقه ویژه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست