جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا

رانا چه حرف هایی برای گفتن دارد


رانا چه حرف هایی برای گفتن دارد

خودرویی که شاید همگان را یاد معجونی از دو خودروی سمند و ۲۰۶ صندوقدار بیندازد ولی آنطور که در حمایت از رانا اعلام شده به نظر با محصول متفاوتی رو به رو خواهیم بود این بار نگاهی جزئی به این تاره وارد جنجالی داریم

این روزها بازهم یک خودروی ملی دیگر بر سر زبان ها افتاده است. رانا نام محصول جدید! ایران خودروست که با پشتوانه تبلیغات فراوان، توانایی ها و توجهات تولیدکنندگان داخلی و مسوولان، قصد برهم زدن معادلات بازار را دارد.

خودرویی که شاید همگان را یاد معجونی از دو خودروی سمند و ۲۰۶ صندوقدار بیندازد ولی آنطور که در حمایت از رانا اعلام شده به نظر با محصول متفاوتی رو به رو خواهیم بود. این بار نگاهی جزئی به این تاره وارد جنجالی داریم.

● رانا چیست؟

رانا با تبلیغات فراوان تبدیل به اولین خودروی ایرانی مطابق با الزامات استاندارد محافظت از عابر پیاده در هنگام تصادف شد و همچنین اولین خودرویی است که استانداردهای آلایندگی یورو ۴ و ۵ را دریافت کرده است.

پلتفرمی با مالکیت معنوی ایران خودرو با طراحی کاملا جدید در موتور، گلگیرها، چراغ، سپر و صندوق عقب که البته باید گفت هرچه دارد از برادر بزرگترش یعنی ۲۰۶ صندوقدار دارد.

● طراحی

چراغ های LED جلو، رانا را لوکس و گران قیمت نشان می دهد، به خصوص اینکه شبیه لامپ مدل های اخیر Audi است. البته چراغ های عقب هم شبیه Peugeot ۴۰۷ طراحی شده که بد به نظر نمی رسند!

در کل شمایل کلی رانا هماهنگ تر از ۲۰۶ SD است (مطمئنا لازم نیست شباهت های پلتفرمی این دو خودرو را یادآور شویم) ولی متاسفانه از کنار دقیقا همان ۲۰۶ SD است و همان عیب ها را هم حفظ کرده، خصوصا فرم در عقب که قسمت صندوق عقب را به یک جزء اضافی تبدیل کرده است.

ارتفاع زیاد خودرو هم به خاطر جاده ها و خیابان های ایران است و کاریش نمی توان کرد! که اگر کمی ارتفاع کمتر می شد، مسلما خیلی روی نمای اتومبیل خصوصا در نمای بغل تاثیر داشت. البته جای امیدواری است که رانا حداقل از تیبا زیباتر از خط تولید خارج شده و حتی با وجود نقایصش شاید بتواند عرصه را بر تندر ۹۰ هم تنگ کند.

● مدل های رانا

رانا تنوع تولید هم دارد؛ مدل اول شامل گیربکس دستی بنزین سوز و دوگانه سوز خواهد بود که تجهیزاتی از قبیل ایربگ راننده، کولر، فرمان هیدرولیک و پخش MP۳ با ورودی USB را برای آن در نظر گرفته اند.

مدل دوم هم، گیربکس اتوماتیک با موتور بنزین سوز و دوگانه سوز است و تجهیزات آن شامل ایربگ راننده و سرنشین، ترمزهای ضدقفل ABS، شیشه بالابرهای برقی، تنظیم برقی آینه ها، فرمان هیدرولیک، کولر و پخش CD/MP۳ با ورودی USB خواهد بود.

● وضعیت بازار

استقبال متقاضیان از پیش فروش رانا در عرض چهار روز به نزدیکی ۲۰ هزار دستگاه رسید اما هنوز بحث های زیادی پیرامون قیمت آن و مسائل حاشیه ای این پیش فروش وجود دارد.

موعد تحویل رانا هم نیمه دوم سال ۹۱ اعلام شده است و از آنجایی که احتمال افزایش قیمت ها در نتیجه نوسانات ارز و بازار وجود دارد قیمت نهایی و دقیق رانا از سوی ایران خودرو اعلام نشده است و این شرکت به اعلام رقمی زیر ۱۵ میلیون تومان برای مدل ساده و بالای ۱۵ میلیون تومان برای فول بسنده کرده است. این درحالی است که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اصرار بر تعیین قیمت نهایی رانا دارد.

+ داشتن استاندارد آلایندگی یورو ۴، امکانات مناسب، طراحی بهتر از تیبا

- هندوانه دربسته است

قیمت: میانگین ۱۵ میلیون تومان؛ البته فعلا

رقبا: تندر ۹۰، سمند سورن، ۲۰۶ صندوقدار