سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
پیامک های تبلیغاتی و ناخواسته
یکی از محبوبترین و شخصیترین وسایل ارتباطی انسان امروز تلفن همراه است بهطوری که در بسیاری از کشورها تعداد مشترکان تلفنهای همراه از تعداد مشترکان خطوط ثابت بیشتر است. در ایران نیز شاهد رشد استفاده از تلفن همراه هستیم. در واقع تلفن همراه، کانال جدید جالبی برای فعالیتهای بازاریابی فرد به فرد فراهم آورده است که میتواند برقراری ارتباطات موثرتر با بازارهای هدف را با ایجاد رابطه دوطرفه میان بازاریاب و مشتریان فراهم کند. با توجه به جذابیت این کانال، بد نیست بدانیم مصرفکنندگان نسبت به پیامکهای تبلیغاتی ارسالشده به تلفن همراهشان چه نگرشی دارند؟ البته باید این را هم مدنظر قرار داد که استفاده از تلفن همراه در ایران هنوز در مراحل ابتدایی چرخه عمر خود بوده و ممکن است تفاوتهایی با دیگر کشورها که مدت زیادی از عمر تلفن همراه میگذرد، داشته باشد.
تاکنون تحقیقات زیادی در کشورهای مختلف راجع به نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی و عوامل موثر بر آن صورت گرفته است. برخی از مطرحترین این عوامل عبارتند از:
الف) سرگرمکننده بودن: داکوف درسال ۱۹۹۵ به این نتیجه رسید که سرگرمکننده بودن اطلاعات تبلیغاتی به طور معنیداری با ارزش تبلیغ، در تبلیغات سنتی در ارتباط است. شاویت و همکارانش نیز در سال ۱۹۹۸ به این نتیجه رسیدند که احساس افراد از لذتی که در ارتباط با تبلیغات باشد، بزرگترین نقش را در محاسبه نگرش کلی نسبت به تبلیغات دارد.
ب) حاوی اطلاعات بودن: اطلاعات پیامکهای تبلیغاتی، باید ویژگیهای کیفی مانند صحت، به روزبودن و مفید بودن را دارا باشد. پژوهشها نشان دادهاند که مفید بودن اطلاعات تبلیغ، با ارزش تبلیغاتی که از طریق وسایل سنتی پخش میشود، مرتبط است.
ج) اعتبار: اعتبار تبلیغ را، ادراک مصرفکنندگان از صادقانه بودن و قابل اعتماد بودن تبلیغ تعریف کردهاند. اعتبار تبلیغ، تحت تاثیر عوامل متعددی به ویژه اعتبار موسسه و حامل پیام و رسانه تبلیغاتی است. برای نمونه اغلب پیامهای اینترنتی از دیدگاه مصرفکننده در مقایسه با پیامهای چاپی، اعتبار کمتری دارند مگر اینکه پیام به وسیله یک نام تجاری معتبر مطرح شده باشد. همچنین تحقیقات نشان میدهد که اعتبار یک پیام تبلیغاتی موبایلی، اثر مثبتی روی نگرش مصرفکنندگان نسبت به تبلیغات از طریق رسانه دارد.
د) رنجش: زمانی که تبلیغات، تکنیکهایی را به کار میگیرد که باعث آزردن، رنجاندن و توهین به کسی شوند یا عوامفریبانه باشند، مشتریان ممکن است آن را به عنوان یک امر ناخواسته و آزاردهنده درک کنند. تبلیغات موبایلی ممکن است انبوهی از اطلاعات را فراهم کند که باعث گیجی دریافتکننده شوند و مصرفکنندگان به این اطلاعات ناخواسته، به طور منفی عکسالعمل نشان دهند. چهار عامل فوق در تمامی تحقیقات انجامشده در زمینه تعیین نگرش مصرفکننده نسبت به تبلیغات موبایلی، به عنوان عوامل اصلی در نظر گرفته شدهاند. به عنوان نمونه زانگ ولیانگ (۲۰۰۴) در بررسی خود با استفاده از این چهار عامل، به این نتیجه رسید که مصرفکنندگان (به غیر از عدهای که علاقه خاصی به این نوع تبلیغات دارند) به طور کلی نگرش منفی نسبت به تبلیغات موبایلی دارند. البته علاوه بر عوامل فوق، در برخی تحقیقات، عوامل دیگری نیز مورد بررسی قرار گرفتهاند که باعث تعدیل نتایج تحقیق شدهاند. از جمله این عوامل میتوان به این موارد اشاره کرد؛ شخصیسازی: تبلیغات موبایلی شخصیسازی شده که به طور صحیحی برخی از مشتریان را مورد هدف قرار میدهد و با نیازها و ترجیحات و عادات خرید آنها مطابقت دارند، بیشتر به اهدافشان میرسند. کسب اجازه از کاربران برای ارسال تبلیغ؛ تعداد نمایش: تعداد پیامهای تبلیغاتی که از طریق موبایل دریافت میشوند، عامل مهمی است که ارزش تبلیغ را برای مصرفکنندگان تحت تاثیر قرار میدهد. برخی نتایج پژوهشها حاکی از آن است که مفید و سرگرمکننده بودن اطلاعات تبلیغاتی، با تکرار کاهش مییابد؛ زیرا اطلاعات توسط مخاطب یاد گرفته شده است و بنابراین ارزش آنها کاهش مییابد. جنسیت: تحقیقات نشان دادهاند که مردان در مقایسه با زنان، تبلیغات موبایل را اطلاعاتیتر و معتبرتر ارزیابی میکنند و بعد از دریافت تبلیغات موبایلی قصد بیشتری برای خرید دارند. اگرچه در برخی تحقیقات هم تفاوت معنیداری در نگرش مردان و زنان نسبت به دریافت تبلیغات موبایل، مشاهده نشده است. تحصیلات: وقتی سطح تحصیلات افراد افزایش مییابد، سطح نگرش منفی نسبت به تبلیغات تلفنهای همراه نیز افزایش مییابد. البته برخی تحقیقات هم نتایج برعکسی را نشان داده است اما در هر صورت به نظر میرسد تحصیلات در نگرش افراد نقش دارد. سن: افراد جوانتر به طور کلی در برخی از ابعاد نگرش مثبتتری نسبت به تبلیغات موبایلی دارند. در یکی از بررسیهایی که در میان مشترکان ایرانی تلفن همراه صورت گرفته است، عکسالعمل مخاطبان ایرانی هنگام دریافت یک پیامک تبلیغاتی بررسی شده است. طبق این بررسی آماری از یک نمونه آماری، حدود ۸۲ درصد افراد به پیامک تبلیغاتی توجه کرده و آن را تا آخر میخوانند و حدود ۱۷ درصد به محض دریافت پیامک تبلیغاتی، آن را پاک میکنند. همچنین حدود ۲۷ درصد افراد در صورتی که پیامک تبلیغاتی برایشان جالب باشد آن را نگه میدارند و حدود ۹ درصد آن را هم برای دوستانشان ارسال میکنند.
جمال صوفیه
کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
تهران هواشناسی شهرداری تهران هلال احمر پلیس سردار رادان سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش مشهد سیل مشهد بارش باران
یارانه یارانه نقدی قیمت دلار بورس قیمت خودرو خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو
شهید رئیسی تلویزیون لیلا حاتمی سینما هنرمندان شعر سینمای ایران سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی امیرعبداللهیان ترکیه روسیه ولادیمیر پوتین چین غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال ابراهیم رییسی رییس جمهور لیگ برتر لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال باشگاه پرسپولیس تراکتور بازی
تبلیغات سامسونگ هوش مصنوعی اپل موبایل ناسا اینترنت نمایشگاه ایران هلث هواپیما
سرطان رژیم غذایی آلزایمر زیبایی سازمان غذا و دارو استرس کاهش وزن پزشک