سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
چایکوفسکی و سرنوشت- شهریور ۸۵
![چایکوفسکی و سرنوشت- شهریور ۸۵](/web/imgs/16/109/fm0du1.jpeg)
موضوع سرنوشت یکی از جذاب ترین موضوع ها برای چایکوفسکی و یکی از دغدغه های اصلی و همیشگی او بوده است که در تمام سال های جوانی و میان سالی ذهنش را به خود مشغول می داشته و نیروی آفرینشگری و نبوغ او را صرف خود می کرده است.
در برخی از ساخته های او تم سرنوشت را می توان شنید: سرنوشت بی رحم، سنگدل، ستمگر و هوسبازی که سبکسرانه و کوردلانه زندگی آدم ها را در دستان خود دارد و آن را بازیچه میل های هوس آلود و شهوت های کور خود قرار می دهد.
نخستین بار در سال ۱٨۶٨ میلادی ( و در سن بیست و شش سالگی) چایکوفسکی اثری مستقل درباره سرنوشت ساخت و نام آن را « سمفونی شاعرانه سرنوشت» گذاشت.
در سمفونی شماره چهار، بخش نخست سمفونی به توصیف بازی های سرنوشت و بی رحمی های او اختصاص دارد. چایکوفسکی در تفسیری که بر روی این سمفونی نوشته، این بخش را چنین تفسیر و توصیف کرده :
« پیش در آمد این سمفونی که با آهنگ قهرمانی آغاز می شود، نماینده سرنوشت است. این سرنوشتی که ما را از خوشی ها و لذت های دنیا محروم کرده و مانند شمشیر داموکلس بر بالای سر مان معلق است، و ما را به اطاعت و پیروی کورکورانه و از سر اجبار و ناچاری وادار می کند، و ما را در برابر آن چاره ای جز این نیست که با رویاهای دور از حقیقت و شیرین خود را بفریبیم و سرگرم و دلخوش کنیم. آهنگ ملایمی که پس از آن شنیده می شود، نماینده این خوشی و آرامش روحی است که چون سرابی ما را فریب می دهد. اما این خواب خوش هم به زودی سپری می شود و بار دیگر سرنوشت، غرش کنان، تهدید می کند و می خواهد ما را در غرقاب بی کرانه رویدادهای متلاطم و توفانی اش غرق کند.
سمفونی پنج نیز نمونه ای کامل از سلطه سرنوشت بر زندگی انسان است و آهنگ سرنوشت با نواهایی گوناگون، گاه حزن انگیز و گاه خشمناک، گاهی عاشقانه و گاهی شکوهمند شنیده می شود. در این سمفونی، آهنگ تقدیر، همانند سمفونی شماره پنج بتهوون، با تمی ویژه، در ابتدای سمفونی نواخته می شود، و با نوایی حزن انگیز و بم، حاکمیت سرنوشت بر زندگی انسان بیان می گردد. در سراسر بخش نخست این سمفونی، مبارزه روحی انسان با سرنوشت، با لحنی شیوا و نوایی رسا و قدرتمند، بیان شده است.
پایان این مبارزه نیز با آهنگ سرنوشت همراه است ولی این بار تم نقدیر، با حالتی خشم آلود و غضبناک شنیده می شود. بخش پایانی این سمفونی نشان دهنده پیروزی قاطع و قهارانه سرنوشت جبار بر انسان است و آهنگ تقدیر با شکوه بسیار نواخته می شود و روشن می گردد که تقدیر بر اراده انسان چیره و پیروز شده است. و این موضوع تفاوت اصلی سمفونی پنج چایکوفسکی با سمفونی پنج بتهوون است. در پایان سمفونی پنج بتهوون این انسان است که بر سرنوشت پیروز می شود، و در سمفونی پنج چایکوفسکی، این سرنوشت است که انسان را مقهور اراده قهار و جبار خود می کند و بر او چیره می شود.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان دولت چهاردهم ایران پزشکیان ترور دولت انتخابات رئیس جمهور دولت سیزدهم سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی
تیراندازی شیراز شهرداری تهران تهران پشه آئدس بازنشستگان تب دنگی هواشناسی شورای شهر تهران وزارت بهداشت قتل پلیس راهور
حقوق بازنشستگان قیمت مسکن بازار مسکن قیمت خودرو ایران خودرو ترافیک خودرو قیمت دلار قیمت طلا برق بازار خودرو قیمت
نذری تلویزیون مختارنامه دفاع مقدس سینمای ایران مداحی سینما سریال تئاتر
مغز فناوری دانشگاه تهران دانش بنیان
دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی آمریکا ترامپ غزه ترور ترامپ فلسطین جنگ غزه اسرائیل روسیه جو بایدن ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیونل مسی یورو 2024 رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه پرسپولیس مهدی طارمی نقل و انتقالات لیگ برتر
همستر کامبت هوش مصنوعی دیابت ایلان ماسک ناسا موبایل اینترنت اپل کد مورس
رژیم غذایی حافظه طول عمر گرمازدگی تغذیه سالم استرس