جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
اسلام در آمریكا
اولین كشوری كه در سال ۱۷۸۳ ایالات متحده آمریكا را به رسمیتشناخت، پادشاهی مراكش بود.در نتیجه ارتباطات خوب آمریكا با منطقه شمال آفریقا، گروههای مسلمان مراكش (كه مور (ROOM) خوانده میشدند) به آمریكا مهاجرت كردند . در سال ۱۷۹۰ مجلس ایالتی كارولینای جنوبی حقوق آمریكاییهای اروپایی الاصل را برای آن ها هم به رسمیتشناخت . بعدها در سال ۱۸۰۵، سنای آمریكاقانونی تصویب كرد كه به موجب آن از تابعیت تركها و اعراب ممانعتبه عمل میآمد .
این قانون درتاریخی كه مشخص نیست، فسخ شد . در ربع چهارم قرن نوزدهم، عربهای مسلمان، به تعداد قابلتوجه و در قالب گروههای متعدد، از كشورهای سوریه، لبنان و فلسطین شروع به مهاجرت به آمریكاكردند . برخی از این مهاجران در ایالات شرقیآمریكا سكونتیافتند و در كارخانههای منسوجات شهرفالریور ایالت ماساچوست و برخی دیگر در حومه شهر كوینسی در همان ایالت مشغول به كار شدند . جماعت مسلمان كوینسی كه موجودیتخود را تا به امروز ادامه داده است، در سال ۱۹۶۴ مسجدبزرگی بنا كرد . اكثر مهاجران اولیه كارگر، روستایی و كاسبان جزء بودند، لذا قدرت مالی لازم برایساخت مسجد را نداشتند . هدف اصلی آنان، به دست آوردن امكانات مادی و تامین زندگی مرفه برایخانوادههایشان بود .
وانگهی، این مسلمانان به لحاظ فرهنگی كمتر از اعراب مسیحی مهاجر به آمریكا بودند . در میان اعراب مسلمانی كه به آمریكا آمده بودند، برخی در منطقه غرب میانه ساكن شدند . جماعتسدار راپیدز، كه هنوز هم یكی از گروههای فعال در میان اعراب مسلمان در ایالت آیوامی است، در سال ۱۸۸۵ تاسیس شده است . این گروه، مسجدی را كه دارایگنبد و مناره است، در سال۱۹۴۳ بنا كرد .
در سال ۱۹۱۴ نیز در شهر میشیگان سیتی ایالت ایندیانا، اعراب یك مركز اسلامی تاسیس كردند و پس از آن جامعه عربی اسلامیعصر جدید Society) (Asral - Jadeed Arabian Islamic به وجود آمد . در سال ۱۹۲۰، برخی از اعراب در ایالت میشیگان كه مركز كارخانههای اتومبیلسازیاست، ساكنشدند . مسجدهای لند پارك كه در سال ۱۹۲۱ تاسیس شده بود، پس از چند سال تعطیل شد . مساجددیگری نیز كه فعالیتهایشان تا به امروز ادامه دارد، ساخته شدهاند; كه مهمترین آنها مركز اسلامی دیترویت است كه امام محمد جواد شری از شیعیان لبنان آن را اداره میكند . مسلمانان یمنی ازتاریخی نامعلوم، احتمالا پس از باز شدن كانال سوئز (۱۸۶۹)، شروع به مهاجرت به آمریكا كردند . آنها هم در شهر دیترویتساكن شدند . لذا این شهر در میان شهرهای آمریكا بیشترین عرب مسلمان را درخود جای میداد . بخشی از یمنیها هنوز در كالیفرنیا به كار كشاورزی مشغول هستند .
در اوایل قرن بیستم، مسلمانان آلبانیایی نیز مهاجرت به آمریكا را آغاز نمودند . آن ها هم مانند اعرابدر ابتدا در مناطق شرقی آمریكا ساكن شدند . آن ها در سال ۱۹۱۵ در شهر بیدفورد ایالت مین و چهار سالپس از آن، در شهر واتربری ایالت كانتیكت، مساجدی ساختند . بعدها آلبانیاییها، همچون اعراب، بهمیشیگان رفتند . جمعیت اسلامی آلبانیایی آمریكایی (Muslim Albanian - American Society) در سال ۱۹۴۰ تاسیس شد .
فعالترین مسجد آلبانیاییها در میشیگان، مسجد هارپر وودز در حومه دیترویت است و مدیر آنشخصی به نام امام وهبی اسماعیل میباشد . آخرین مسجد كه آلبانیاییها ساختند، در سال۱۹۷۳ در نیویورك افتتاح شد . بكتاشیهای آلبانیایی، در قصبه تایلور ایالت میشیگان، در سال ۱۹۵۴یك خانقاهی ساختند كه هنوز فردی به نام بابا رجبی، خانقاه مذكور را اداره میكند . پس از جنگ جهانیاول، قوانینی به تصویب رسید كه مانع مهاجرت كسانی كه اروپاییالاصل نبودند به آمریكا میشد . بدینترتیب، تعداد كسانی كه به آمریكا مهاجرت میكردند، تقلیل یافت، لیكن تاتارهایی كه از لهستان بهنیویورك مهاجرت كردند، در منطقهٔ بروكلین، در سال ۱۹۲۲ جمعیت تاتاری آمریكایی، (Tatar - American Society) را تاسیس كردند .
آن ها هشتسال بعد نیز مسجدی ساختند . بعدها مسلمانان تركیهای و تركستانی هم به آن ها پیوستند . در سال ۱۹۳۰، برخی از مسلمانان ایالت پنجاب هندكه توانسته بودند از استعمار انگلستان بگریزند، در كالیفرنیا ساكن شدند . آن ها كه غالبا مشغول كشاورزی بودند، در سالهای دهه ۱۹۴۰ اولین مسجد ایالت را در ساكرامنتو تاسیس كردند . پس از جنگ جهانیدوم، شمار مهاجران مسلمان بسیار افزایش یافت . پس از آن كه اروپای شرقی نیز تحتحاكمیت كمونیستها قرار گرفت، هزاران مسلمان از یوگسلاوی به آمریكا مهاجرت نمودند .
در سال ۱۹۵۰، مركز اسلامی بوسنیایی در شیكاگو كه از مراكز مهم مهاجرپذیر به شمار میرفت، تاسیس شد . یكی از كسانی كه در آمریكا فعالیتهای اسلامی قابل توجهی داشته، دكتر كاملآردیج است كه یوگسلاویایی میباشد . آن دسته از قفقازیها و تركستانیهایی كه هنگام جنگ در ارتش شوروی بودند و به دست آلمانها به اسارت درآمدند و كسانی كه گاه داوطلبانه به خدمت ارتش آلمان درمیآمدند، پس از پایان جنگ، بازگشتبه شوروی را نپذیرفتند . بسیاری از این قبیل افراد موفق شدند بهآمریكا مهاجرت كنند و اكثرا در ایالت نیوجرسی سكونتیابند . در سال ۱۹۴۸ كه فلسطین به دست صهیونیستها اشغال شد، بسیاری از فلسطینیان به آمریكا مهاجرت كردند . قسمتی از آنان كه اهل دین وایمان بودند با فلسطینیهای مسیحی اقدام به راهاندازی انجمنهای ملیگرا كردند . برخی از تاتارهایقازان كه پس از انقلاب بولشویكها به چین پناهنده شده بودند نیز، پس از روی كارآمدن حاكمیتكمونیستی در چین، در سال ۱۹۴۹، به آمریكا پناهنده شدند و در كالیفرنیا سكونتیافتند .
مهمترین مركز آن ها در شهر برلینگیم، نزدیك سانفرانسیسكو است . افغانیها هم از دیگر ملیتهایی هستند كه در دوره اخیر از ستم كمونیسم گریختند و در شهرهای «كونكورد» و «هیوارد» ، در حومه سانفرانسیسكو، ساكن شدند . آن ها بلافاصله اقدام به ساخت چند مسجد كردند . از سالهای دهه ۱۹۶۰ تاكنون، بسیاریاز صاحبان مشاغل و دارندگان مدارك عالی تحصیلی با ملیتهای عرب، ایرانی، ترك، هندوستانی و پاكستانی در شهرهای مختلف آمریكا ساكن شدند . آن ها نیز در محل زندگی خود مساجدی ساختهاند .
● دانشجویان
تعداد دانشجویان مسلمان، تا سالهای پیش از جنگ جهانی دوم، بسیار اندك بود . اما مهاجرتدانشجویان به آمریكا در سالهای دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ افزایش چشمگیری یافت . دانشجویان در دانشگاههای خود به فعالیتهای دینی، مانند اقامه نماز جمعه و نماز اعیاد دست میزدند . برایتاثیرگذاری بیشتر این فعالیت، ۲۵ تن از دانشجویان به نمایندگی از دوستان خود در پانزده دانشگاه در تاریخ اول ژانویه ۱۹۶۳، جمعیتی به نام انجمن اسلامی دانشجویان آمریكا و كانادا MSA Muslim: student Assocition of the United States and Canada را تاسیس كردند . این جمعیت كه، پس از مدت كمی، در سراسر آمریكا شعباتی را تاسیس كردند، به واسطه عربستان سعودی، كویت و دیگر دولتهای مسلمانحمایت مالی میشد . رهبری جمعیت را معمولا دانشجویان عرب یا پاكستانی به عهده داشتند . دركنگرهایكه آن ها در سال ۱۹۷۰ برگزار كردند، هزاران نفر شركت داشتند .
دانشجویان ایرانی كه در آمریكاتحصیل كردند، در سال ۱۹۶۴، جمعیتی به نام انجمن اسلامی دانشجویان را تاسیس كردند . اینجمعیت تحت عنوان گروه فارسی زبانان با انجمن اسلامی دانشجویان در آمریكا و كانادا همكاریداشت . البته ایرانیها همواره استقلال خود را حفظ كردند و در سال ۱۹۷۸ برای آن كه بتوانند مبارزات خود علیه شاه را آزادانه ادامه دهند، از انجمن مذكور جدا شدند . به موازات فارسی زبانان، گروه دیگری تحت عنوان ترك زبانان كه تعدادشان اندكی كمتر بود، ظهور یافت . تعدادی از اعضای سابق انجمن دانشجویان اسلامی در آمریكا و كانادا، پس از پایان تحصیلات خود، تصمیم به اقامت دائم درآمریكا گرفتند .
آن ها انحلال تشكیلات مذكور را اعلام و به جای آن سازمان جدیدی به نام جامعه اسلامی شمالآمریكا ISNA: Islamic Society of North America را تاسیس كردند . این بنیاد كه مركز آن در شهر گری ازایالت ایندیانا است، اعلام كرد هدفش گسترش اسلام در سراسر آمریكا است . با این حال، علیرغم كمكهای مالی قابل توجهی كه از عربستان سعودی دریافت میكند، تا به حال فعالیت جدی و چشمگیری از خود نشان نداده است .
● نومسلمانان اروپاییالاصل و طریقتها
جریانهای پذیرش اسلام در میان آمریكاییهای سفیدپوست تقریبا از اواخر قرن نوزده شروع میشود . یك راهب متودیست آمریكایی، به نام كشیش نورمن (Reverend Norman) كه در تركیه به تبلیغ مسیحیت میپرداخت، در سال ۱۸۷۰ مسلمان شد . فرد دیگری كه اسلام را پذیرفت و در ۱۹۱۶ وفات یافت، «محمد الكساندر راسل وب» است .
وب روزنامهنگار بود و در سال ۱۸۸۷ زمانی كه به عنوان سركنسول آمریكا در مانیل تعیین شد، شروع به مكاتبه با برخی از علمایمسلمان هند كرد . دو تن از علمای مذكور به مانیل سفر كردند و عامل پذیرش اسلام وب شدند . وب از كار خود استعفا كرد و به هندوستان رفت، باحمایتهای مالی مسلمانان آن دیار به آمریكا بازگشت و جمعیتحركت تبلیغ اسلامی (American islamic propaganda Movement) و شعبات آن را در هفتشهر بنا نهاد . وب هم چنین با سلطانعبدالحمید دوم ارتباط برقرار كرد و عنوان كنسول افتخاری عثمانی در نیویورك را اخذ نمود . پس ازدرگذشت وب، پذیرش اسلام در میان آمریكاییان اروپاییالاصل به ندرت مشاهده میشد، لیكن درسالهای اخیر ابعاد گستردهتری یافته است .
نومسلمانان كه جمعیتشان بین ۴۰ تا ۷۵ هزار نفر تخمین زدهمیشود، به واسطه ازدواج با بانوان مسلمان و تحت تاثیر حركتهایی كه به نام تصوف وجود داشت، اسلام را پذیرفتند . نومسلمانان اروپاییالاصل، برخلاف مسلمانان سیاهپوست، از وضعیت اقتصادی واجتماعی نسبتا بهتری برخوردار بودهاند; لذا هیچگاه به فكر قطع ارتباط با جامعه آمریكا و تشكیلجمعیتهایدیگر نیفتادهاند . آن ها برای جبران خلاهای معنوی جذب فعالیتهای صوفیانه اكثرا ساختگیشدهاند .
▪ طریقتهایی كه در آمریكا و میان سفیدپوستان فعالیت دارند به شرح ذیل هستند:
۱) جماعتی را كه عبدالقادر الصوفی (اسكاتلندیالاصل) تشكیل داد . او مدعی بودمجوز خود را از شاخه شاذلیه دریافت كرده است . الصوفی در سال ۱۹۷۳ در شهر بركلیكالیفرنیاخانقاهی تاسیس كرد، لیكن فعالیتهای او ادامه نیافت و نتیجتا به میهن خود بازگشت . عبدالقادر الصوفی، تا اواخر سال ۱۹۷۰، در آمریكا طرفداران و مریدان زیادی به دست آورد . او پیوسته در حالتغییر مواضع خود بود . نهایتا از تصوف صرفنظر كرد و به همین دلیل، جماعت او نیز كاملا از بین رفت .
۲) حركت جعفریه شاذلیه به دستشیخ فضلالله حائری كه عراقیالاصل بود، در حومه شهر سنآنتونیو از ایالت تكزاس، تاسیس شد . حائری شیعه، ابتدا از دوستان عبدالقادر الصوفی بود، اما وقتیالصوفی اعلام كرد كه تنها مذهب بر حق مذهب مالكیاست، ارتباطش را با او قطع كرد و جمعیتی مبتنی بر تفكر شیعی بنیاد نهاد .
۳) مریدان شیخ ناظم:
او ادعا میكرد كه اهل قبرس و از طریقت نقشبندی است . تعدادی از آن ها مریدانسابق عبدالقادر الصوفیبودند . شیخ ناظم هیچگاه به آمریكا سفر نكرده است . اما جانشینی را كه او تعیین كرد، در كالیفرنیا اقامت دارد . او مریدان خود را در مناطق مختلف آمریكا رهبریمیكند .
۴) طریقت چشتی آمریكا (Chishti Order of america) كه مركز آن در ایالت آریزونا قرار دارد . اینطریقت در سال ۱۹۷۲ به دستیك قاضی هندی به نام ج . ن . چشتی تاسیس شد .
۵) شعبه طریقتخلوتیه - جراحیه: كه به كوشش مظفر اوزاك استانبولی افتتاح شد . مركز این طریقتدر آمریكا مسجدالفراخ نیویورك است .
۶) نوربخشیه كه یكی از شاخههای شیعی نعمتاللهیه است . مرشد آن دكتر روانشناس جوادنوربخش، است كه پس از انقلاب اسلامیایران به آمریكا آمد . به جز آمریكایی ها، برخی از ایرانیهایمقیم نیز از پیروان او هستند . این طریقت در سال ۱۹۸۰ در آمریكا شش خانقاه داشت .
۷) شاخه ملكنیا ناصرعلیشاه از طریقت نوربخشیه: فعالیتهای آن به دستیك آمریكایی به نام علیكمپبل اداره میشود .
۸) طریقت اویسیه كه ریشه در ایران دارد . رئیس این طریقت فردیبه نام شاه مقصود صادق عنقاست كه پس از انقلاب اسلامی از ایران به آمریكا آمد .
۹) جماعت صوفیانه كه در فیلادلفیا به دست م . ر . باوا محیی الدین از مسلمانان سریلانكا تاسیس شد . محییالدین مشخص نیستبه كدام یك از طریقتها وابستگی دارد، لیكن با خواندن كتاب او به ناماسلام و صلح جهانی میتوان دانست كه وی از مذهب هندو بسیار تاثیر پذیرفته است .
۱۰) طریقتبرهانیه كه در محله بروكلین نیویورك، بهخصوص در میان سیاهان فعالیت میكند ومشغول جذب مرید میباشد .
در ایالات متحده آمریكا، به جز گروههای ذكر شده كه حداقل معتقد به وجوب عبادتهای شرعی هستند; حركتهای صوفیانه دیگری نیز وجود دارد كه كاملا از دین فاصله گرفتهاند . با سابقهترین ایننوع طریقتها، طریقت صوفی غرب (sufiorderof the west) است كه به دست عنایتخان هندیدرسال ۱۹۱۰ تاسیس شد . عنایتخان تنها عبادتی را كه به مریدان خود توصیه میكرد، رقصهایدستهجمعی مردان و زنان بود .
به اعتقاد او تصوف تمام ادیان را در بر میگیرد . پس از درگذشت عنایتخان، پسرش ولایتخان به جای او نشست . ساموئل لوئیس یهودی، از همكاران نزدیك ولایتخان، بهدلیل همجنس بازی و استعمال مواد مخدر وی، با مرشدش به مخالفت پرداخت . لوئیس در سال ۱۹۷۱درگذشت . اما ولایتخان پس از گذشتشش سال، همجنس بازی و استعمال مواد مخدر را ممنوعاعلام كرد . مریدان كه دریافتند لوئیس در نظریات خود محق بوده است، از ولایتخان جدا شدند وجمعیت جدیدی به نام جامعه صوفی روحانیت اسلامی، (sufi islamia tuhaniat society) را تاسیسكردند . این جمعیت تنها در منطقهٔ سانفرانسیسكو از ایالت كالیفرنیا فعالیت دارد . به همین ترتیب، یك یهودی انگلیسی به نام رشاد فایلد كه مدعی است از شیوخ مولویه است، فعالیتهایی دارد . ازبررسی نوشتههای او دانسته میشود كه وی از نظرات اسلامی كاملا بدور است .
به جز این طریقتهای بهواقع غیردینی، روستایی در منطقه ابكیو در صحرای نیومكزیكو وجود داردكه محل زندگی تعدادی از مسلمانان سفیدپوست است .
فردی به نام نورالدین دوركه، با حمایتهای مالی عربستان سعودی، شهرك روستایی مذكور را بنا كرد . او در ابتدا از دیدگاههای وهابی جانبداری میكرد، اما بعدها به پیروی از یكی از شیوخ شاذلی درقاهره پرداخت . ساكنان شهرك مزبور، پس از این موضوع، به دو بخش وهابی و شاذلی تقسیم شدند . دراین شهرك روستایی، یك نهاد آموزشی به نام مؤسسه تحقیقات سنتهایاسلامی) ( The instiute for traditional islamic studies وجود دارد . اما درباره فعالیت آن ها اطلاع چندانی در دست نیست .
● نتیجه
براساس مطالب ذكر شده، دانسته میشود كه اسلام در آمریكا از جایگاه و موقعیتخاصی برخوردار است . البته مسلمانان در آمریكا با معضلاتی كه نباید آن ها را كوچك شمرد، مواجهاند . امروزه در ایالاتمتحده آمریكا، حداقل هشت میلیون مسلمان زندگی میكنند . بر اساس آماری كه در سال ۱۹۸۶ گرفتهشد، مسلمانان دارای ۵۹۸ مسجد، نمازخانه و مركز اسلامی هستند . بیتردید، این رقم درحال حاضر افزایش یافته است . متاسفانه بین گروهها و جمعیتهایی كه به بخشی از آن ها اشاره شد، هیچگونه هماهنگی در دیدگاها و ساختارها وجود ندارد . مسلمانان آمریكایی فاقدیك درك مشترك از اسلام هستند .
فردی به نام عبدالله، از مسلمانان لبنانی، در سال ۱۹۵۴ با هدف هماهنگ كردن فعالیتمساجد، فدراسیون جمعیتهایاسلامی در ایالات متحده و كانادا (federation of islamic associations in the united states and canada) را تاسیس كرد . اعضای این فدراسیون كه اكثرا عرب هستند، سالانه یك كنگره عمومی برگزار میكنند . آن ها به جز برگزاریاین كنگره و انتشار مجله «مازلمستار» فعالیت دیگریندارند . در سال ۱۹۵۷، مركز اسلامی واشنگتن به همتیك سوریهایالاصل به نام ابراهیم حوار تاسیس شد . لیكن پس از آنكه محل اداره این مركز به سفرای كشورهای اسلامی تحویلداده شد، هیچ فعالیت چشمگیری از این مركز مشاهده نشد . هرچند مسلمانان واشنگتن در سال ۱۹۸۲ اداره مركز مزبور را به عهده گرفتند، امامی كه به دست جماعت مسلمانان انتخاب شده بود، به دنبال شكایتسفرای مسلمان به دست نیروهای پلیس از مسجد بیرون رانده شد .
رابطهٔ العالم الاسلامی در سال۱۹۷۴ در نیویورك دفتری گشود . این تشكیلات، سه سال بعد، اولین كنگره «اسلام در شمال آمریكا» رادر شهر نوارك برگزار كرد . در این كنگره، كه با حضور بیش از ۱۴۰ نماینده مساجد و جماعات مختلف برگزار میشد، برای سامان دادن به فعالیتهای اسلامی تصمیماتیاتخاذ شد . البته هیچیك ازتصمیمات مذكور تا به امروز به مرحله اجرا در نیامده است .
تعداد مساجدی كه در آن ها نمازهای روزانه خوانده میشود، به استثنای مساجد سیاهپوستان، بسیاراندك است . تعدادی از مساجد فقط روزهای جمعه و یكشنبه باز هستند، و از این نظر، شباهتبسیاری بهكار كلیساها دارند . بهجز مساجد و نمازخانهها، تقریبا میتوان گفت كه مؤسسات دیگری وجود ندارد . گرچهبرخی از مسلمانان برای فرزندان خود مدرسه ابتدایی تاسیس كردهاند، اكثر كودكان مسلمان فقط میتوانند در كلاسهای دروس دینی مساجد كه روزهای یكشنبه برگزار میشود، شركت كنند . در سال۱۹۸۰، دانشگاه شرق - غرب در شیكاگو، و سه سال بعد كالج اسلامی آمریكا تاسیس شد .
البتهسطح علمی این دو مؤسسه مطلوب نیست، لذا جوانان مسلمان، تحصیل در دانشگاههای عادیآمریكایی را ترجیح میدهند . اسماعیل راجی فاروقی، استاد فلسطینیالاصل (وفات ۱۹۸۶)، با هدف توسعه فعالیتهایاسلامی و گسترش بیداریاسلامی در جهان، مؤسسهای به نام مؤسسه بینالمللی اندیشه اسلامی (internatipnal institute of islamic thought) را در سال ۱۹۸۱ در واشنگتن تاسیس نمود . تحت نظارت فاروقی چند كنگره برگزار شد; و كتاب او به نام اسلامی كردن دانش، به عنوان اولین منشور مؤسسه مذكور، منتشر شد . این مؤسسه در شهر هرن دورن ایالت ویرجینیا، دارای كتابخانهای با سی هزار عنوان كتاب و نشریه ادواری است . همچنین از سالنهایی برای برگزاری گردهماییهای علمی برخورداراست .
مؤسسه مذكور در برخی از شهرهای مهم جهان شعباتی نیز دارد . آن ها در همكاری بانهادهای مختلف در جهان اسلام اقدام به برگزاریكنگره، كنفرانس، سمینار و گردهماییهای علمیمیكنند . مؤسسه دارای نشریاتی به زبانهای عربی و انگلیسی نیز هست . بخشی از این نشریات در كشورهایمختلف به رایگان توزیع میشود . مؤسسه برای تامین نیازهای مادی خود در سال ۱۹۸۴ اقدام بهتاسیس یك مركز وقفی كرد .
مسلمانان ایالات متحده آمریكا كه از ارزشهای معنوی اسلام محروم هستند، در حالی كه بیشتر اوقات با اسلام برخوردی متعصبانه میشود، پیش از آنكه زمان را از دستبدهند میبایستبرای حراست از هویت و موجودیتخود تدابیری جدی اتخاذ كنند .
نوشته: سری ارینچ، احسان تاشر و حامد الگار
ترجمه: داود وفایی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر بارش باران یسنا آتش سوزی پلیس قوه قضاییه تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار قیمت سکه خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
فضای مجازی سریال نمایشگاه کتاب تلویزیون مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی